Hästar och småbarn, hur hinner man?

fiona_gullet

Trådstartare
Har så dåligt samvete hela tiden. Bor på egen gård. Har 3 hästar samt nu en människobebis. Hästarna går på lösdrift och trivs bra där, 3 hektar, vi ser dem från huset.
Men sen en liten människa kom in i familjen har tiden till hästarna minskat drastiskt, vilket inte är så konstigt men jag är orolig att hästarna känner sig bortprioriterade och tappar mycket muskler osv.
Vad tror ni?

Är ute till hästarna varje dag och klappar om dem, ser så de är ok och sticker till dem nån morot. (Samt fodrar/vattnar självklart)

Shettisen följer med på barnvagnspromenad ca 3 gr/vecka och ev hinns någon tömkörning med.

Kallblodet (artroshäst under behandling) kommer in och blir gosad med ca 3 gr/v och kör lite trickträning nån kväll/v.

Halvblodet -16 år
1 lektion markarbete/v
1-2 lugnare turer i skogen/v
1-2 pass banan/v
Vissa veckor hinner vi med att rida 5 dgr, ibland bara 2. Denna häst är väll den som fått störst förändring. Han verkar inte speciellt brydd egentligen, men iochmed att han blir äldre är jag orolig att han tappar muskler och kondis.

Ibland tänker jag att de skulle ha det bättre hos någon med mer tid, men de är ju vår familj 💔
 
Har så dåligt samvete hela tiden. Bor på egen gård. Har 3 hästar samt nu en människobebis. Hästarna går på lösdrift och trivs bra där, 3 hektar, vi ser dem från huset.
Men sen en liten människa kom in i familjen har tiden till hästarna minskat drastiskt, vilket inte är så konstigt men jag är orolig att hästarna känner sig bortprioriterade och tappar mycket muskler osv.
Vad tror ni?

Är ute till hästarna varje dag och klappar om dem, ser så de är ok och sticker till dem nån morot. (Samt fodrar/vattnar självklart)

Shettisen följer med på barnvagnspromenad ca 3 gr/vecka och ev hinns någon tömkörning med.

Kallblodet (artroshäst under behandling) kommer in och blir gosad med ca 3 gr/v och kör lite trickträning nån kväll/v.

Halvblodet -16 år
1 lektion markarbete/v
1-2 lugnare turer i skogen/v
1-2 pass banan/v
Vissa veckor hinner vi med att rida 5 dgr, ibland bara 2. Denna häst är väll den som fått störst förändring. Han verkar inte speciellt brydd egentligen, men iochmed att han blir äldre är jag orolig att han tappar muskler och kondis.

Ibland tänker jag att de skulle ha det bättre hos någon med mer tid, men de är ju vår familj 💔
Tycker det låter som du hinner med hästarna bra med tanke på den förändring ett barn ändå ger (givetvis) och givetvis underlättar det med lösdrift, annars kanske du inte hade hunnit motionera ens det 🙃 . Tycker det låter som en rätt rejält tilltagen lösdrift och hage vilket ju hjälper till att hålla hästarna igång på ett annat sätt ju :). Om du är så orolig över att halvblodet går för lite; kan du inte fixa medryttare? :). Nu känner ju du din egen häst bäst men låter som du tänker lite för mycket 😇🥰.
 
Utifrån din beskrivning tycker jag inte du behöver oroa dig det minsta, ingen av hästarna är ju avställda helt och hållet. De verkar ha det bra på lösdrift och människobebisen har snart blivit större. :) Värre vore det om hästarna stod i varsina grusade rutor några timmar om dagen och box resten av dygnet. Nu får ju dina rörelse dygnet runt plus den motion du ger dom.

Risken finns ju även att de skulle ha det sämre hos någon annan. Sålänge du vill ha kvar dom så skulle jag låta det vara som det är eller skaffa en medryttare till någon av dom om du behöver avlastning en period.
 
Jag tror dina hästar har ett bra liv!
Mycket roligare än alla som står där jag rider. I små grusade rutor, själva. Även om de hästarna rids mycket kan det ju aldrig kompensera för bristen på kompisar och naturlig rörelse.

Jag sålde hästen till förmån för baby, är det enbart jobbigt att ha dem, så sälj. Men för hästarnas del låter de som de har ett bra liv nu!
 
Jag hade 4 stalldagar när min häst levde. Jag red sena vardagskvällar och tidiga mornar på helgerna. Min gubbe och jag körde om varandra. Någon skulle alltid vara hemma med kidsen. Så när han ville köra cross på somrarna fick han förtur på att ta sig iväg. När barnen blev större och det var mycket bortamatcher med barnen så fick hästägande ligga lite vilande vissa dagar. Min häst gick bra att rid och köra med pannlampa och lampor på vagnen så "kvällsstyrning" med vagnen inga problem. Vissa perioder så var det mindre ridande och körande, då blev det mest mockning, och stallsysslor. Damerna i stallet är som bäst om de får gå mycket, men vad fasen, vissa perioder fungerar det bara inte. Med facit i hand skulle jag inte ha köpt häst utan varit medryttare men jag gick och köpte mig en häst... nu när barnen är i övre tonåren så har jag all tid, men så fick jag en hjärnblödning förra hösten så jag håller som bäst på att sätta igång mig själv.

Svårt med hästar och barn. Man har alltid dåligt samvete.
 
Jag förstår att du har svårt att hinna med tre hästar, jag har två och tycker att det är mycket bara det... men, dina hästar har oerhört mycket yta att röra sig på, har hästkompisar att umgås med och får mat och vatten. Vad mer kan de begära? Lita på din känsla- verkar hästarna harmoniska och nöjda så är de det. Inte kan jag tänka mig att någon av dem börjat visa några stressbeteenden av den där förändringen? Gällande muskler så vet jag inte riktigt hur du menar, de behöver ju specifika muskler för att bära upp en ryttare och för att kunna utföra rörelser som vi förväntar oss av dem (hoppa höga hinder, piaffera, göra slide-stop etc), men vad behöver de få för muskler i arbetet med dig för att ha muskler för att bära upp sig själva i hagen? De musklerna har de ju redan!
 
Jag har egen gård med en häst och ett människobarn, vänder ut och in på mig själv för att hinna med. Mitt barn är nu 3 år och det är forfarande svårt att få ihop allt. Min häst är i full kondition och rids 4-5 dagar i veckan och jag skulle aldrig fixa att ha fler än så igång. Kan du inte dra ner antalet hästar och satsa mer på kvarvarande? Jag är oftast i stallet sena kvällar för att inte missa tid att umgås med mitt barn men detta blir också slitigt i längden då jag aldrig får tid att koppla av. Men såklart värt det! Utan häst är jag ingenting. Fundera på om du kanske kan ändra något i situationen för att få allt mer tillfredsställande främst för dig själv. Eftersom hästarna, som du säger, inte verkar må dåligt.
 
Förstår dina känslor helt o hållet! Tror inte dina hästar far illa av det. Att de tappar lite muskler på sikt är ju naturligt men inte farligt! Går de dessutom på lösdrift i stora hagar så motverkas ju detta ordentligt. Är du orolig över hästarna , skaffa en eller ett par medryttare/skötare som kan hjälpa dig. Jag har två personer som håller mina hästar igång när mitt liv verkligen inte går ihop sig. Bebisen kommer inte vara bebis o fullt så tidskrävande för alltid ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp