hästar och tåg

I

Isidor

Hej Om man har en häst som aldrig har sett ett eller hört ett tåg. Men som kanske flyttar till ett ställe där det går tåg hela tiden . Vad tror ni är det svårt att vänja dom vi det ???
 
Sv: hästar och tåg

Mitt sto hade aldrig sett ett tåg/gått över järnväg när jag fick henne, visst var det lite "bråk" i början när hon skulle gå över (bestämd dam) men nu går det jättebra. Dock blir hon orolig om tåget kommer när vi rider längs med järnvägen men jag tror det hänger ihop med att hon blivit omkörd av en lastbil i hög fart när hon var yngre så jag tror hon associerar tåget till den händelsen, det blir dock bättre o bättre.
Min valack har mig veterligen aldrig sett tåg innan och med honom är det inga problem att rida sidan om tåget/stå 2 meter från bommarna när tåget kommer eller gå på spåret när det börjar "plinga" och då är han ändå lite osäker i sig själv. Så jag tror inte att det är några problem att vänja dom vid det man får bara inte stressa upp sig själv för då fattar hästen att det är något farligt på gång, tror det är den största boven faktiskt. Litar hästen på dig så blir den heller inte uppjagad om du mentalt/kroppsligt visar att "detta är inget konstigt alls"
Så, håll dig lugn och slappna av så kommer det gå bra ;)
Lycka till!
 
Sv: hästar och tåg

Hej
Låt hästen stå i samma hage som hästar som inte bryr sig om tågen så kommer den snart på att det inte är något att vara upprörd över. Bättre att låta hästen komma på det själv än att man sitter på eller hänger i grimman på den.

kotte
 
Sv: hästar och tåg

Min häst står i ett väldigt "tågnära" stall, och ingen av hästarna blinkar ens när det kommer ett tåg. De är helt enkelt så vana vid det.

Det brukar inte vara några som helst problem att vänja en häst vid tåg, så länge den har tågvana kompisar. När din häst märker att de andra hästarna inte bryr sig om tågen så kommer den inte heller att göra det.
 
Sv: hästar och tåg

När jag köpte min ponny så bodde han "skyddat" ute på landet, dit jag flyttade honom går västkustbanan och en h*lvetes massa godståg osv. och han brydde sig inte, de var flera gånger jag var ute och körde honom på spåret som går 3meter från järnvägen när de kom godståg och jag tyckte nog de var jobbigare än pållen.

Trorl ite de är tackvare att han fick stå i de stallet där de "hände mycket"..tåg, lastbilar,mycket folk osv som han är så säker idag, han bli inte rädd för nått annat än sprayflaskor *fjant*
 
Sv: hästar och tåg

Samma för mig... Flyttade till en gård för ca 2år sedan och tog med mina 4 hästar som aldrig nånsin sett ett tåg. Jag lät dom gå i en stor hage intill spåret så om dom ville så kunnde dom fly. Men jag tror att det tog 2 dagar sedan brydde dom sig inte att x2000 åkte 3m från svansen.... :o :)
Har aldrig varit något problem med nån häst som har kommit till mig dom flesta bryr sig inte alls!!!
 
Sv: hästar och tåg

Min häst hade innan jag fick honom aldrig sett ett tåg. Nu rider vi ibland nära spåret, första gången tåget kom fick han en liten chock, gallopperade i väg ett par meter. Andra gången stog han kvar, lite spänd och nervös, tredje gången klippte han lite med öronen men var helt lugn.
Nu är han normalt en väldigt cool häst villket hjälper till.
Säger som Warmia, se till att han går i en hage nära spåret så att han vänjer sig, då kommer du inte att ha några problem.
 
Sv: hästar och tåg

De vänjer sig fort, vi kör i tunnel under järnvägen och alla hästar vi haf haft har vant sig snabbt vid tågen. (kanske 20-25 st genom åren)

Den vi köpte senast (i december) är nu helt "tågvan" efter att aldrig ha sett något innan. Motorvägen tycker han är lite läskigare, men det kanske inte är så konstigt med tanke på alla långtradare med fladdrande kapell.

/// ghost
 
Sv: hästar och tåg

Jag vet int eom min häst hade sett ett tåg innan hon flyttade till sitt nuvarande stall, men nu går hon i en hage bredvid järnvägen, och det är inga problem.

Jag tror, precis som någon annan skrev, att det viktigaste är att hästen i början är tillsammans med hästar som är vana vid tåg, så att dom kan visa att det inte är farligt.
 
Sv: hästar och tåg

Hej!
Min häst hade aldrig sett ett tåg i hela sitt liv och jag flyttade till ett stall som har tåget ca 200m ifrån hagarna. Jag var livrädd att hon skulle bli tokig när vi var ute och red och hade relsen precis brevid oss och tåget kom, men hon tittade inte ens på det utan bara gick förbi. Jag tror att det kommer gå bra så länge inte hästen är rädd utav sig. min häst är mycket tuff i alla lägen och jag tror det var därför hon inte blev rädd för tåget.
 
Sv: hästar och tåg

Akta bara när ni rider över järnvägen. min kompis ponny fastnade med skon i en järnvägsövergång och då blev vi väldigt stressade.
det slutade med att hon ryckte till av bara sjutton så skon blev kvar
men hon kom loss. Hoven blev något trasig men huvudsaken är ju att allt gick bra med hästen. (detta var stora mälarbanan, vid en dubbelövergång med bommar. detta hade aldrig hänt förut).
Men man ska ta det försiktigt i början när man vänjer hästen vid tåg så det inte slutar illa. det absolut bästa är att låta hästen gå i en hage bredvid spåret tills den är van.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästar och tåg

Men törs man verkligen ha hästen i hage bredvid spåret med tanke på vad som hänt?
 
Sv: hästar och tåg

vi har pendeln precis framför stallet :)
hästarna som kommit hit har varit cool-lugna efter bara någon dag.
så dom vänjer sig fort :bow:
speciellt när det går från morgon till kväll hur ofta som helst....

mvh Arabizar
 
Sv: hästar och tåg

Alternativet (till det som jag kommenterade; att ha hästen i en hage precis vid spåret tills den är van) är väl att ha den i en hage som inte ligger precis vid spåret. Eller?
 
Sv: hästar och tåg

niphredil skrev:
Men törs man verkligen ha hästen i hage bredvid spåret med tanke på vad som hänt?

Har man inget annat val är det väl bara att sätta upp riktigt rejäla staket runt hagen.

Dessutom - vad jag vet så har en del hästar som blivit påköra av tåg senaste tiden :cry: faktiskt bott en bit från järnvägen, alltså inte alldeles intill. Hästar kan ju förflytta sig ganska långt på kort tid om de kommer i sken och då spelar det ingen roll om man har 3 kilometer till jänvägen eller bor precis bredvid.
 
Sv: hästar och tåg

Görel skrev:
Flytta hela gården :rofl:
Får väl föreslå det för byggnadsnämnden här i kommunen och se om dom nappar :rofl: .
niphredil: ibland är det så att hagarna ligger upp mot järnvägen och boningshus+stall ligger längre ifrån.
Svar på din fråga: Ja, det vågar man eftersom man får se till att stängsla upp ordentligt mot tågbanan. Vi har 14 hästar som går i hagarna granne med järnvägen och ingen av dem reagerar och jag tycker inte det känns oroligt att ha dem där.
Hade varit betydligt oroligare om jag haft hagen gränsande mot tex en trottoar där folk gick och till varje pris skulle mata " de stackars hästarna". Faktiskt.
 
Sv: hästar och tåg

Min häst står på en gård där majoriteten hagarna ligger vid järnvägen. Skulle man ställa alla hästar i hagarna som inte ligger där skulle man få ha mer än dubbelt så många hästar i hagarna än vad som är lämpligt :crazy:

Och jag håller med dig, tidigare var min hästs hage granne med ett motionsspår, och det gjorde mig mera orolig! Där hände det också saker, vilket det inte gjort i nuvarande stall.
 
Sv: hästar och tåg

Görel skrev:
Min häst står på en gård där majoriteten hagarna ligger vid järnvägen. Skulle man ställa alla hästar i hagarna som inte ligger där skulle man få ha mer än dubbelt så många hästar i hagarna än vad som är lämpligt :crazy:

Och jag håller med dig, tidigare var min hästs hage granne med ett motionsspår, och det gjorde mig mera orolig! Där hände det också saker, vilket det inte gjort i nuvarande stall.
Just det, folk med stavar o pinnar måste vara farliga! Det påminer väl för mycket om spön och det vet man ju vad folk gör med dom!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 741
Senast: kamomillo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp