Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

bigganl

Trådstartare
Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som följd. Det är lika tråkigt varje gång. Idag var jag och stallkompisen ute och red och jag blev återigen påmind om vad tokigt det kan bli.
Vi red i skritt på grusvägen, ja snötäckt grusväg. I ögonvrån såg jag att billyktor närmade sig bakifrån och eftersom bilar på snöig väg knappt hörs är risken mycket större att hästen inte upptäcker den förrän den är precis bakom och blir skrämd. Därför vände vi över vägen direkt så att vi skulle möta bilen istället så att hästarna skulle se den. Bilen kör rätt fort och trots att det är en raksträcka, dagsljus, vi har mycket reflexer så fortsätter den i samma höga fart. (vilket förvånade mig) När den är jämsides med oss stannade föraren, körde ner rutan och säger ilsket: "vad håller ni på med?" Jag svarar: Vi vänder över vägen för att hästarna ska kunna se bilen och inte riskera att du får en skrämd häst i vindrutan" När jag kommit ungefär till hälften skakar han på huvudet och säger: "det är fullt av hästar på vägen. Det här är omöjligt" och så kör han bara vidare.
:confused::crazy: Jag blev helt paff. Föraren bor bara ett par km från oss. Han är verkligen van att köra på den vägen och jag känner honom ganska väl. Jag har reagerat på att han kör väl fort ibland när vi rider, men nu verkar det som om han inte vill ta hänsyn alls. Hans tonfall och kroppsspråk säger mig det. Jag funderar på om jag ska skriva en lapp och beskriva vilket ansvar som ligger både på ryttare och på bilförare. För båda parter måste ju ta ansvar för att minimera olycksrisker och ta hänsyn till varandra.
Det är såklart inte bara bilister som är nonchalanta. Det finns sådana ryttare också.
Om båda parter kunde bemöda sig med att söka ögonkontakt skulle det bli så mycket enklare. Det är inte svårt att med teckenspråk visa vad man vill.
Hur ska en bilförare veta om ryttaren vill att man ska stanna eller köra förbi?
Man kan lätt göra ett stopptecken, vinka förbi en bil, visa att de ska sänka hastigheten osv. VARFÖR är inte folk i allmänhet mera angelägna om att söka kontakt? Jag fattar det inte.
Vad ska man göra för att sånt här ska bli bättre?
Det finns väldigt mycket bilar i vårt land. Hästantalet ökar hela tiden. Vi måste helt enkelt samsas om vissa vägar eller övergångar. Hur får man ut budskapet att ansvaret ligger hos båda?
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Blev aningens förvånad när jag var ute och red tidigare ikväll, utrustad med reflexer högt och lågt, på en väg som enbart trafikeras av ryttare alternativt folk som ska till ett stall som ligger längst in på vägen. Märker hur en bil svänger upp längst ner på vägen, jag skrittar lugnt vidare då jag strax ska svänga in i skogen och vet att jag syns väl- dessutom är det isbana och kan inte ta mig så mycket fortare just där. Bilen närmar sig ganska hastigt och när de i sin tur är 20-30 m bakom mig, så tutar de för fulla muggar! Tack och lov är lillkillen en stadig typ som inte stressar upp sig för sådant, särskilt som bilen bakom knappt saktar in. Och när de kör förbi (och jag hytter lite med näven i mörkret) så ser jag dessutom att de har ett hästsläp påkopplat med...

Om inte ens hästmänniskor kan ta hänsyn till varandra..? Suck.

Men vad jag har märkt är att många ryttare inte längre använder de signaler som finns, och inte heller tackar när man får lite extra visad hänsyn och respekt av bilister. Det är synd tycker jag!
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Ett sätt e att körskolorna tar med hästmöten i sina utbildningsprogam (brist på bättre ord val). Så att dom nya bilisterna vet hur dom ska göra. Samt att dom får lära sig om hästarna och hur dom kan reagera i viss sitationer.

Men även införa ett "grönkort" för att få rida på vägarna. Hur man som ryttare ska bete sig mot bliförarna. + Hur man som lättast kan underlätta för dessa.

Frokennorlin::eek: Helt sjukt. Då om något borde man vissa hänsyn.

Men jag kna erkänna att om jag ser att ryttaren singnalerar att jag ska stanna, men jag ser att hästen e lugn. Då skiter jag i ryttaren och går utefter hästen.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Om inte ens hästmänniskor kan ta hänsyn till varandra..? Suck.
Ja vad ska man säga. Man blir matt. Visar man ingen hänsyn mot andra så kan man knappast förvänta sig att andra ska visa hänsyn heller. Det blir ju en ond cirkel. Men vad är det som gör att folk verkar ha så in i norden svårt att tänka på andra än sig själva? Det är hemskt.
Men vad jag har märkt är att många ryttare inte längre använder de signaler som finns, och inte heller tackar när man får lite extra visad hänsyn och respekt av bilister. Det är synd tycker jag!
Kan bara hålla med. Det är väldigt synd.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Inte en dum tanke egetligen. Att de borde ta upp lite mer ingående i vilka faror och situationer som kommer på landsväg, mer än skymd sikt, sluttande vägkanter och vilda djur. Kan inte påminna mig i att det stod något om möten med ridande ekipage i boken, men faktiskt att min körlärare sa att man måste vara extra beredd för lösspringande hästar, när vi körde genom en travgård... :p

Kanske att signalerna borde tas med? Det är ju i princip samma som polismannens tecken, men folk verkar inte medvetna om det (gäller både ryttare och förare).
Å andra sidan... det kanske faktiskt står nåt om det i boken? Ska erkänna att jag har ingen aning och den ligger för långt nerpackad för att orka ta fram ^^

Men jag kna erkänna att om jag ser att ryttaren singnalerar att jag ska stanna, men jag ser att hästen e lugn. Då skiter jag i ryttaren och går utefter hästen.

Fast då främjar man ju tanken att "det är ingen som lyssnar på mig när jag signalerar ändå, så varför fortsätta?". Dom kan ju inte veta att det är en van hästmänniska som sitter i bilen! :D
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Aliil;14122299 Men jag kna erkänna att om jag ser att ryttaren singnalerar att jag ska stanna skrev:
Jag var med om det motsatta häromdagen, kom med bilen bakom en tjej och hennes häst, gick ner på krypkörning och tjejen tog ögonkontakt och vinkade förbi mig/stannade sin häst.
Men jag såg på hästens kroppsspråk hur den knykte med örat och sköt ut bogen och valde att inte köra om, och då hoppar hästen över vägen och fortsätter sin färd med en ryttare dragandes i tyglarna. Hade det varit en bilist som lytt flickan hade denne troligen haft en häst i sidan.

Jag har varit med om en hel del idioter när jag ridit. Men majoriteten av ens medtrafikanter är underbara. Men det känns sådär nu när man har unghäst och verkligen inte vill möta en dåre...
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Vist att det kan få den efkten. Men att sitta med långa tyglar och begära att (i detta fall) traktorn att stanna. Då tolkara jag det att jag ska stanna bara för att:cool:.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Men jag kna erkänna att om jag ser att ryttaren singnalerar att jag ska stanna, men jag ser att hästen e lugn. Då skiter jag i ryttaren och går utefter hästen.

Men egentligen så borde du faktiskt stanna även om du ser att hästen är lugn. Min häst är sån att om en bil kör förbi och jag stannar henne så kan hon helt enkelt vända röven rätt ut i vägen precis när bilen ska köra förbi, även om hon är och ser hur lugn ut som helst. (Detta gör ju att jag så klart inte stannar mer än om det är ett måste).
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Mer utbildning på körskolorna tror jag på. Visar man från början att det faktiskt är viktigt tror jag att många förstår bättre. Om man dessutom går igenom lagstiftningen om djur på väg och förarens ansvar så kanske ännu fler tänker på sin egen säkerhet åtminstone och tar det försiktigt.

Grönt kort för att rida på väg. Nja, vem ska kolla det då liksom? Däremot att det gås igenom på ridskolorna, där ändå de flesta ryttare passerar igenom innan de kommer ut på vägarna.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?



Jag var med om det motsatta häromdagen, kom med bilen bakom en tjej och hennes häst, gick ner på krypkörning och tjejen tog ögonkontakt och vinkade förbi mig/stannade sin häst.
Men jag såg på hästens kroppsspråk hur den knykte med örat och sköt ut bogen och valde att inte köra om, och då hoppar hästen över vägen och fortsätter sin färd med en ryttare dragandes i tyglarna. Hade det varit en bilist som lytt flickan hade denne troligen haft en häst i sidan.

Jag har varit med om en hel del idioter när jag ridit. Men majoriteten av ens medtrafikanter är underbara. Men det känns sådär nu när man har unghäst och verkligen inte vill möta en dåre...

Men hon som tutade bakom oss då vi red gammeltanterna, hon skämdes en hel del tror jag! Hon trodde att hon gjorde oss en tjänst genom att signalera att hon kom, men ändå blev det så fel!
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

När jag tog min körkort (bil 1086, MC 198) så togs det upp båda gångerna hur förare ska agera vid möte med häst och ryttare eller häst som körs. Jag trodde det ingick i utbildningen. Är det bara jag som haft tur kanske?

tjejen som körde postbilen här satte igång att tuta precis bakom mig en gång. Min häst stuntade i det, men det hande nog inte alla hästar gjort så jag gick fram till henne och frågade om hon inte vet att man inte får tuta bakom en häst. Hon blev tvärarg och skrek till mig att jag inte skulle komma och säga till henne att hon inte fick utföra sitt jobb. (lite skum reaktion) Hon skulle leverera ett paket till vår granne och var tvungen att tuta för att han skulle komma ut. Jag tyckte då bara hon skulle väntat tills hästen var längre bort. Efter detta hälsade hon aldrig mer på mig och gasade som en galning förbi vårt hus och stall. Vilka människor det finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Kan man inte hålla reda på sin häst har man ingenting på vägarna att göra!

Säg åt din häst att gå lugnt!

Varför ska jag som bilist ta hänsyn till en spattig häst som en ryttare inte klarar av!

Är det sjuttio så är det sjuttio!

Det är förklaringar som jag har fått då jag har lyckats få en pratstund med hänsynslösa chaufförer!

Häromkring tar dock 95 % av bilisterna hänsyn och jag tackar ordentligt varje gång!:laugh:
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Men jag kna erkänna att om jag ser att ryttaren singnalerar att jag ska stanna, men jag ser att hästen e lugn. Då skiter jag i ryttaren och går utefter hästen.

Håller med de andra om att du borde stanna i alla fall. Min häst ser alltid lugn ut även om det känns som att sitta på en krutburk som snart ska explodera. Jag känner i hela hans kropp att han är rädd, nervös eller stressad eller något sånt. Trots det kan erfarna hästmänniskor säga: Nämen han är väl inte nervös, stressad osv han ser ju kolugn ut.

Eller så kan det vara som min förra häst som helt enkelt ibland från kolugn kunde kasta sig rakt ut i vägen mitt framför bilen. Och nej honom red jag så lite som möjligt på vägarna för han kunde vara livsfarlig
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Kan man inte hålla reda på sin häst har man ingenting på vägarna att göra!

Säg åt din häst att gå lugnt!

Varför ska jag som bilist ta hänsyn till en spattig häst som en ryttare inte klarar av!

Är det sjuttio så är det sjuttio!

Det är förklaringar som jag har fått då jag har lyckats få en pratstund med hänsynslösa chaufförer!

Häromkring tar dock 95 % av bilisterna hänsyn och jag tackar ordentligt varje gång!:laugh:

Haha det var dagens roligaste: Säg åt din häst att gå lugnt:p
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Problemet är tror jag mest att folk inte bryr sig, dom bryr sig inte om ifall hästen sticker och ryttaren åker av. Folk tänker enbart på sig själva. Givetvis inte alla men säkert otroligt många som faktiskt vet hur man ska köra förbi hästar egentligen.

Jag tror faktiskt inte det spelar någon större roll att bilskolor lär ut hästmöten sålänge inte folk bryr sig om ifall något händer. Min häst är som tur är väldigt lugn i trafiken men han är fortfarande en häst och jag signalerar ofta att folk måste sakta ner, dom får inte trots att min häst är lugn köra på i högt tempo och det är förvånande många som inte saktar ner det minsta.

Sen så är det givetvis också otroligt många som är väldigt snälla och kör otroligt försiktigt förbi, alla är ju inte puckon. Många verkar skrämmande samvetslösa.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jag lärde mitt snart 4-åriga syskonbarn hur man möter hästar med bil igår :D Att man skulle köra på andra isdan vägen än vad hästen gick listade han ut själv, men sedan ville han tuta på den oxå. Vilket jag tydligt förklarade att det var inte så smart, däremot att köra försiktigt förbi så hästen inte blev rädd och stannade i kanten så man kunde köra om. Det ska börjas i tid ;)
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Det roliga är ju när hästfolk kör förib utan att sakta ner, spec sådana man själv vet inte har trafiksäkra/stillastående hästar :angel:

Mitt djur står prick still i kanten, han har lärt sig att man stannar när det kommer bilar och tar det helt naturligt. Skönt.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jo, jag tog körkort för snart prick tre år sedan och då fick jag under min utbildning reda på hur man skulle uppföra sig i mötet med hästar i trafiken, och det fanns även med i min körbok. Så att påstå att man som bilist inte vet, det är rent skitsnack. De allra flesta bryr sig inte, inser inte vad som faktiskt kan hända.

Vi hade ett par moppekillar till grannar när jag var runt 12-13 år, och de körde alltid som galningar och gärna i en sandgrop där vi ofta red förbi. En gång kom jag och några vänner till mig ridandes vid tidigare nämnd sandgrop och killarna bestämde sig för att jävlas med oss och skrämde skiten ur de andra ponnyerna (tack och lov hade jag en ponny som var väldigt stabil).
Skvallerbytta som man var red man hem till mamma som ringde upp deras mammor (på landet, alla känner alla och många föräldrar hade hästar) och det blev ett liv utan dess like.
Skolan visade några veckor senare en film där en person på moped blev sparkad i huvudet av en häst han försökte köra om, "våra" moppekillar körde efter det alltid väldigt försiktigt förbi hästarna. Ibland stängde de t.o.m. av mopederna och väntade tills vi kommit iväg en bit! De kom också en efter en och knackade på hemma hos oss och bad om ursäkt för att de skrämt våra hästar.

Jag har också varit med om att ha blivit dödshotad av en bilist som knappast höll 70 när jag bad honom sänka farten eftersom jag då satt på min stora unghäst som hade varit med om läskigheter i sina möten med skolbussen och traktorer, men var stabil med personbilar. Kändes ju värt att han skulle bli skrämd bara för att någon inte kan köra med vett. Den här personen tvärnitade sin bil, vrålade på mig att nästa gång han såg mig skulle han fan köra över mig och min jävla idiothäst. Kul.

Jag tror rent generellt att folk behöver bli mer upplysta om vad som faktiskt gäller och att det är dem som får betala för kalaset om något händer där man kan bevisa att bilen varit inblandad (för så är det väl ännu?). Kan man inte i stallet där man står gemensamt skriva en text som upplyser om vad som gäller, för alla parter, och sen försöka dela ut till alla grannar?
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Kan man inte i stallet där man står gemensamt skriva en text som upplyser om vad som gäller, för alla parter, och sen försöka dela ut till alla grannar?
[/QUOTE]
Ja det var något i den stilen jag tänkte också. Att man skriver ner tydligt vad ryttare respektive bilförare har för ansvar, hur djuren fungerar och vad man kan göra från båda håll för att minimera olycksrisken. Ingen dum idé tror jag.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jag tog oxå körkortet för tre år sen. Det pratades inte ett dug om hästmöten på körskolan (och ändå kör den skolan på en relativ hästtät väg). Ska jag vara ärlig har jag ingen arning om det öht stod något i boken. För jag, och som antagligen många andra, läste inte igenom boken. Utan jag bara slog upp det jag hade "problem" med.

Så det e inte alla körskolor som tar upp det här med hästmöten.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: em-pirre
·
Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 074
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp