Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Var ute och red ganska långt på landsväg i Norrland i helgen. Hade enbart positiva erfarenheter av bilisterna. Och var noga med at tacka dem som saktade ner.

Vi var två ekipage, men strax före ett möte med bil kom ytterliagre en häst rusande ...

Det var en häst som rusat genom tråden i en närbelägen hage när den anade sällskapsliv ...

Bilen saktade in - på våra tydliga uppmaningar - och vi lyckades leda rymmarhästen och dess anslutande kamrat hem till gården utan problem.


Sammanfattningsvis: Även om jag har en häst som är kolugn i trafiken är jag tacksam för den hänsyn som bilisterna visade.:bump:
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jo, jag tog körkort för snart prick tre år sedan och då fick jag under min utbildning reda på hur man skulle uppföra sig i mötet med hästar i trafiken, och det fanns även med i min körbok. Så att påstå att man som bilist inte vet, det är rent skitsnack. De allra flesta bryr sig inte, inser inte vad som faktiskt kan hända.

Fast nu är det många bilister som tagit körkort betydligt tidigare och jag som gjorde teoriprovet 2001 läste då inget öht om möte med hästar i trafik och hur man skulle bete sig.

Nu bor jag i ett hästtätt område och 99% av alla bilförare sänker hastigheten när de kör förbi mig. Vet att endel inte gör det när grannstallet är ute men det beror förmodligen på att de aldrig tackar och att de blir sura om bilen kör fortare än 10 km/h.
Jag har nästan motsatt problem istället nämligen att bilarna saktar in för mycket så de aldrig kommer om och därmed stressar hästarna pga det istället.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jag kan på något vis förstå om folk kör som idioter för att de inte förstår bättre. Det jag inte förstår är hur min uppsträckta hand (som ett stopptecken) 9 av 10 gånger nonchaleras, samtidigt som min viftande hans (kör förbi) alltid uppfattas. Hur jävla bråttom har folk?

Min häst fungerar bra i trafiken och det händer inte ett dugg om bilisten bara saktar ner lite grann och kör åt sidan. Om de däremot blåser förbi i 50-70 utan att köra åt sidan går det åt helvete. Vägen jag rider på är smal och krokig så det är sällan bilisten ser en i speciellt god tid och i de fallen förstår jag. Men när de i god tid ser mig, jag sträcker ut handen i ett stopptecken och de ändå bara blåser förbi blir jag vansinnig.

Det värsta var idioten på granngården som själv haft hästar som blåste förbi i 70 på den smala vägen. Hästen får panik, jag flyger av. Idioten slänger inte ens ett öga i backspegeln utan kör glatt vidare. Där hade jag kunnat ligga allvarligt skadad...
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jag är väll lyckligt lottad som verkar ha omgivit mig med bra trafikanter på alla olika ställen där jag haft häst.

Själv föredrar jag folk som lättar LITE på gasen och kör förbi. Det värsta är folk som sakta kryper sig på och kanske inte ens vågar köra förbi, snacka om att stressa hästen i onödan.

Lättar man bara lite på gasen och smiter förbi så är det över och undan innan någon hinner stressa upp sig.

Sen är jag också noga med att tacka ordentligt när folk väljer att visa hänsyn. :laugh:
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

*kl*
Ja, käre tid vilka idioter jag varit med om.... Moppekillar som jag hanterat med att liksom Snuffel gjorde skvallra för föräldrarna (varav den ena var min gamla kollega) Sen stannade de alltid snällt...

Sen har jag varit med om en cyklist som kom i full fart bakifrån när vi skrittade. Ena hästen blir fullständigt vettskrämd och kastar sig ut i diket medan den andra spänt taktar och svajar och blir nästan påkörd av cyklisten som inte saktar ner ett dugg. Jag hojtade redan när jag upptäckte honom att sakta ner, men han brydde sig inte alls!
En annan gång var jag ute med en fyraåring som inte var van vid trafik, märker att en bil kommer bakifrån och signalerar i god tid att han ska sakta in eftersom att hästen blir väldigt orolig. En stor häck på ena sidan och ett krondike med staket utanför på den andra. Föraren skiter i mina signaler och fortsätter köra trots att jag hoppar av och försöker få hästen till sidan av vägen. Som tur var regerade hästen inte, men jag kan säga att föraren var typ 5 cm ifrån hans bakben... Så vevar han ner rutan när han är jämsides (jag och hästen står intryckta mellan bilen och den stora häcken) och skriker "flytta på dig och din jävla häst!!"
Har fler historier. Undrar om bilförare vet att de är skyldiga att hjälpa till om/när det händer något vid möte med fordonet Hästen?
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

KL

På något vis kan jag tycka att man inte ger sig ut på vägar som är normaltrafikerade om hästen inte pallar det. Då tar man hjälp eller byter stall.

För övrigt är jag omgiven av snälla bilförare, eller i alla fall nästan alla. Där jag rider är det inte alls särskilt trafikerat, men ändå ruskigt läskigt när unghästen är ute. När man inte kan vinka ner bilen för att hålla i hästen.. Jag är ju i alla fall noga med sällskap :p
Mon stora förhoppning är att han ska bli trygg med bilar, än har han klarat av en stillastående lastbil så det går ju åt rätt håll... :)
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Absolut är det så, jag skulle inte ta ut en ovan häst på en normaltrafikerad väg.
Vi har grusvägar närmast hemma med otroligt lite trafik som är egentligen ypperligt att vänja hästarna på. Men en och annan gång så kommer det något spån när man har otur att sitta på en lite oerfaren häst... Man att de ska få bra upplevelser i stället för trauman. Nu är de flesta förarna helt okej, men en del...ja, puckon.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Klart man inte ska ge sig ut med en häst som inte klarar av normaltrafik men ibland möter man på konstiga situationer och då vill jag att föraren till det mötande fordonet respekerar mina signaler. Exempelvis hatar min häst vatten och om de är stora sjöar på vägarna som bilar kör igenom bredvid honom så flyger han. Eller när traktorer ska köra förbi mig med stora släp med kosor på bakom.
Som tur är verkar det vara bra bilister här som respekterar oss ryttare och våra signaler. Även de som kör motorcykel och moped. Däremot de förbannade tävlingscyklisterna som kommer i klungor på 10-15 pers farandes ljudlöst helt utan respekt, de skulle jag vilja ge en ordentlig avhyvling!
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

KL

På något vis kan jag tycka att man inte ger sig ut på vägar som är normaltrafikerade om hästen inte pallar det. Då tar man hjälp eller byter stall.

Min häst var trafiksäker och hade inga problem med trafiken. Tills det vid flera tillfällen hänt att bilar kört förbi oss i 70 km/h (runt där, ruskigt fort för en sådan liten väg i alla fall, jag kör inte ens förbi fotgängare i den hastigheten).
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Fast nu är det många bilister som tagit körkort betydligt tidigare och jag som gjorde teoriprovet 2001 läste då inget öht om möte med hästar i trafik och hur man skulle bete sig.
Men jag tog bilkörkortet 1986 och MCkortet 1998 och båda gångerna pratades det om hur man agerar vid möte med häst.
(så det är ju inget nytt)
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Men jag tog bilkörkortet 1986 och MCkortet 1998 och båda gångerna pratades det om hur man agerar vid möte med häst.
(så det är ju inget nytt)

Lite konstigt tycker jag att det skiljer så mycket då för vi pratade inget om det när jag tog mina teorilektioner. Läste även teorikursen 1990 och då sas det heller inget om det.

Tror jag ska höra med stallägaren om de tar upp det. Han jobbar som bilskollärare och har massa teorilektioner.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Det är säkert olika på bilskolorna. Det kan ju också bero på körlärare/teorilärare och vilken erfarenhet de själva har av detta.
Minns dock att det stod om möte med ryttare i min teoribok när jag tog bilkörkortet, men det är ju så länge sedan så det kanske inte alls finns kvar.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

KL.
Jag brukar ställa frågan till folk med idiotiska kommentarer: Du saktar väl ner när du ser en älg vid vägen??
En häst väger lika mycket när du får den på huven + du har ett människoliv upp på dessutom!

Både posten och bussbolaget i kommunen har fått arga telefonsamtal, det brukar funka.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Jag tycker det är självklart att man både som ryttare och bilist (eller vilket mototfordon man nu kör) tar hänsyn till varandra. Ögonkontakt så man vet vad den andra "har i tankarna". Allt skulle ju bli så mycket enklare då.
I somras kom jag körande med min bil och hamnade bakom en ryttare på en mindre asfalterad väg. Jag saktade in ordentligt förstås och skulle lite sakta passera dom. Då började ryttaren som jag i alla fall uppfattade det ilsket vifta mot mig att jag skulle snabbt köra förbi dom.:devil: Skulle jag varit i hennes ställe så hade jag glatt vinkat för att tacka. :)Jag fattar mig inte på en del personer bara....:confused:
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

*kl* **långt inlägg**

För cirka 3 timmar sedan kom jag hem från en promenad med min häst, förbannad så att det blixtrade om det, och glad att jag och hästen levde och var oskadda. Nu har jag lugnat mig lite men arg är jag fortfarande.
För det första, jag har en VÄLDIGT lugn och trygg häst, det ska mycket till för att skrämma henne, kan påminna mig ett fåtal gånger då hon hoppat till lite för skällande, framrusande hundar, snabba tysta cyklar som kommit fort bakifrån och sånt. Och då har hon tagit några snabba steg, frustat och tittat och konstaterat att det inte var livsfarligt.
Idag var vi som vanligt ute och tog en liten promenad. Vi gick på en raksträcka, grusväg mellan två gårdar, fri sikt åtminstone ett par hundra meter och båda gårdarna långt utom synhåll. Jag hör en bil bakom, hästen hör också, vi vänder båda på huvudet och jag konstaterar att det är glassbilen. Inget konstigt med det, vi går på kanten, det finns gott om plats att köra om och min häst är inte det minsta rädd för omkörande bilar.
När glassbilen är ca 5-10 meter bakom oss sätter den :devil:-la chauffören igång "glassbilsmelodin"! Helt utan anledning för det är långt till närmsta hus som kan tänkas vilja köpa glass. Tror ni min häst blev rädd?! Ja, helt vettskrämd naturligtvis, hon kastade sig av vägen ner i diket och in i skogen med mig släpande efter tills jag tappade taget. Chauffören körde glatt vinkande förbi och verkade inte fatta vad han ställt till med.
Arg och blöt gav jag mig in i skogen för att få tag på min häst och hittade henne en bit bort, stirrig och uppskrämd. Vi gick tillbaka till vägen och begav oss hemåt. När vi gått en bit kommer en timmerlastbil bakifrån, höjden av otur att det skulle hända just idag. I vanliga fall är det inga problem att möta lastbilar. Hästen är fortfarande stirrig efter glassbilsincidenten och påtagligt nervös av att lastbilen närmar sig så jag går över diket med henne och går in i skogen flera meter så att vi inte ska behöva stå på vägkanten när den kör förbi. Jag vänder henne om så att hon kan se den. Lastbilen saktar ner och ju närmare den kommer ju mer nervös blir min häst, hon trampar och fnyser men inte värre än att jag har kontroll. Chauffören ser att min häst är nervös och jag vinkar åt honom att köra på. Och vad gör idioten? Jo stannar, och (antar jag) slirar på kopplingen för det låter vroOM,vrooOOMM, vroOOOMM. Jag viftar frenetiskt åt honom att han ska köra vidare, min häst är vid det här laget halvt hysterisk och har trampat runt och snott grimskaftet runt en buske. Då börjar idioten istället backa. Detta blir för mycket för min häst och hon kastade sig iväg. Tyvärr satt hon ju fast i busken så istället för att kasta sig bort från mig kastade hon sig över mig men som genom ett under missade hon med alla hovar. Jag tar mig upp och viftar igen åt chauffören att köra vidare, och nu gör han faktiskt det. Jag får tag på hästen en bit bort och vi tar oss hem utan vidare incidenter.
Förutom att jag nu med största sannolikhet har en häst som inte längre är trafiksäker. Aldrig har hon varit rädd för några fordon men efter idag lär hon ju inte lita på lastbilar längre. Bilar verkar gå bra för det träffade vi några på vägen hem. Så nu håller jag tummarna för att detta inte satt sig i huvudet på henne.
Jag planerar att passa tiden nästa gång glassbilen är i krokarna och då :devil:-lar i min lilla låda ska den chauffören få höra ett par sanningens ord... Timmerbilschauffören trodde nog att han gjorde rätt när han stannade och fattade inte att han gjorde saken värre, men glassbilschauffören finns det ingen ursäkt för i mina ögon. :mad:
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Gör som Miss QT och ring bolaget, så att ledningen får höra och kan skicka vidare till 'rätt' förare (det kanske inte är samma förare nästa gång?) men som sagt, att ledningen får en skopa är nog bra.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Förstår att du blev arg. Så himla onödigt. Om förarna hade tänkt sig för och velat kommunicera (och ta dina signaler på allvar) så hade båda incidenterna undvikits. Hoppas hästen är trygg med trafik snart igen. (och tur att ni inte skadade er)
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

Glassbil som börjar spela precis bakom en har jag också varit med om så tror att deras chaufförer skulle må bra av en "djur i trafiken" utbildning.

Var ute och red på en unghäst och skrittade längs en mindre väg (hästen inkörd sedan länge och van vid trafik). Precis när glassbilen är någon meter bakom oss slår han på musiken och min stackars ponny hoppar rakt upp i luften och sparkar bakut och sätter båda bakhovarna i sidan på glassbilen. Blev en fin rejäl buckla så jag hoppas han som körde fick betala för reparationen själv och insåg att han betett sig som en idiot. Som tur är red jag bakom världens stabilaste häst som inte brydde sig nämnvärt så ingen av hästarna fick några men av det.
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

*kl* Finns mkt idioter ute på vägarna. Det värsta är att de verkar bli fler och fler som saknar hästvett. Numera litar jag inte ens på häst folk bakom ratten. I sommras ledde jag hem min häst efter ett träningspass, vägen är väldigt smal och slingrig och jag hör att det kommer ett stort fordon men det finns ingen väg eller infart att gå in på som jag brukar. När fodronet väl dyker upp ser jag att det är en hästlastbil, vad bra tänker jag då saktar föraren ner. Jag trycker ner min häst så långt ner i diket jag kan och väntar. Föraren vinkar glatt men gör ingen ansats till att sakta ner, hon kör redan rätt fort och min häst blir rädd och kastar sig bakåt. Fortfarande kör föraren utan att ens sakta ner och hon är riktigt nära. Min häst går omkull och halkar ut på vägen och först då reagerar föraren och tvärnitar bara centimeter från min häst som lyckligtvis tar sig oskadd. Jag är riktigt chockad och arg och svär en lång ramsa och går bara därifrån. Föraren ser i alla fall lite skuldmedveten ut men säger inget. Numera går jag ut i vägen tills de saktar ner och flyttar därefter på mig, går tydligen inte att lita på ngn bakom en ratt inte ens de som själva sysslar med hästar...
 
Sv: Hästar och trafik. Hur är folk funtade egentligen?

* kl

Jag ar ett litet tips som jag gjorde med en person jag fick seriösa problem med. Han tog absolut ingen hänsyn, körde full fart förbi och jag ringde en gång för att resonera med honom "vänligt" men fick en utskällning som hette duga där jag, min mamma och alla omkring mej blev till idioter:mad:. Han anklagde mej för att köra för fort själv och jag var vid tillfället 17:o.....
Vi blev seriöst ovänner och efter vårt samtal ringde han upp mina föräldrar och skällde ut dem för att ha en så hemsk dotter:confused:.

Ajja, åren gick och jag hann oftast rida av vägen när jag mötte honom. Så för ca två år sedan rök vi ihop igen.
Jag red i nedförsbacke, snorhalt och oskodd häst. Det va bra väglag på mitten av vägen. Han kom i full fart och ignorerade mina signaler om att sakta in och stanna. Så tillslut när han va ca 1,5 meter bakom mej så vände jag mej om och skrek helt vansinnigt en rammsa som jag inte tänker upprepa. Han stannade. Ca två meter framför fanns en avfart jag kunde rida in på och då han bott efter vägen ca 20 år så bör han vetat det.....

Hur som så red jag av vägen och innan hästens hovar lämnat vägen gasade han så hårt att han slirade. Is och grus stänkte åt alla håll:mad:. Min häst har varit trafiksäker till 95%. Men då sånt händer blir hon naturligtvis osäker och rädd för bilar.

Hur som så blev min lösning som så,,,, Polisen fick ringa och medla åt honom och mej. Först ville dom inte men jag menade på att det började bli trakaserier och hotfullt och det vore bättre om dom ville förebygga brott som jag va rädd för att det kunde bli från hans sida. Det började kännas farligt och jag va rädd.
Dom medlade några samtal iaf och det löste sej. Jag och mannen i fråga hejar artigt åt varandra idag och accepterr varandras existens.

Andra ryttare som fick höra talas om detta ringde och mailade för att tacka mej. Han hade totaltförändats. När han insåg efter polisens samtal att man måste ta HÄNSYN åt ALLA så blev det mycket bättre.:)


Lägger till att jag valde att inte anmäla. Polisen ansåg att jag hade rätt att göra det. Men jag ville hålla grannsämjan så gott det gick. Och det talade dom tydligt om för honom. Vilket han sa att han var glad för.......
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 434
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 297
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 857
Senast: em-pirre
·
Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 058
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Relation / paus
  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp