Hästar ömtåligare nu?

Nja. Jag håller inte med. Hästar är komplexa djur. Hästar har komplex matspjälkningsapparat. Man måste vara försiktig. Man behöver förstå detta för att förhindra kolik, fång, skador i hagen, rid/körskador, belastningsskador, sadeltvång. Det är så mycket faktorer att det är svårt även för hästsvans människor. Då ser jag att det är ännu svårare för oerfarna människor.
Hästar är komplexa djur.
Hur menar du när du nämner sadeltvång?Nyfiken 😃
 
Hur menar du när du nämner sadeltvång?Nyfiken 😃
Dåligt inlägg av mig, jag kunde ha förklarat mig bättre.
Jag försöker förklara: förstår man inte att en sadel sitter illa så kommer hästen att få ont. Mina föräldrar som inte kan något om sadelinpassning skulle av okunskap slänga upp vilken sadel som helst på min häst, och så länge den inte ligger under magen passar sadeln enligt mina föräldrar.
Jag som har upplevt sadeltvång vet hur svårt en häst har av fel sadel. För mig handlar det om år av erfarenheter som man samlar på sig i sin hobby. Jag tycker inte att det är lätt att hålla min häst frisk. Det kräver mycket av mig.
Det finns så mycket en häst kan drabbas av som man inte kan rå på som ägare. Det finns också många saker som händer på grund av okunskap.
Jag växte upp i en segelbåt, visst kan jag segla bra fortfarande. Samtidigt så kan jag inte längre var grynnor och grunden är i skärgården. Jag skulle behöva vara mycket på sjön med sjövana människor innan jag gav mig ut med en segelbåt.
 
Intressant tråd. Jag tror det är väldigt många faktorer som spelar in. Vi kan börja med exteriören hos den moderna sporthästen, idag är det mer regel än undantag med långa, veka kotor och vinklade haser. Det ger större gång och mer fjädrande steg och flashigare hästar.
Men det medför också ett större genomtramp och ökad belastning på djupa böjsenan. Dagens halvblod har ju lättats upp betydligt och har mycket mer blod än vår gamla hederliga militärhäst med kortare kotor, större ledgångar osv. Hur hovkvalitén ser ut och att hästen är rätt skodd spelar som alltid in för hållbarheten. Kombinationen liggande kotor och låga understuckna trakter med en bakåtbruten tåaxel är hyfsat vanligt tyvärr.
Många hästägare förstår inte vikten av att rida på varierat underlag och framförallt rida ut! Att sitta och nöta på volter sliter, så är det bara. Sedan har vi det här med fibersand som verkar ha blivit standard som underlag. Det en ökad belastning på lederna att rida på det eftersom det stoppar upp glidmomentet. Jag rider enbart på fibersand om jag måste och skulle inte rida på det mer än max en gång i veckan. Visst ger det en fantastisk känsla att rida på och ett väldigt bra grepp men det är just det som är problemet...

Många köper hästar för dyra pengar och har dem ute i små sandpaddockar ensamma ett par timmar om dagen, med benskydd på. Tror inte man skyddar hästarna från skador på det viset.

Jag köper bara unghästar som är bra uppfödda, på lösdrift i stor flock och kuperade hagar. Då får man en naturligt stark och balanserad häst som vet var den sätter fötterna och inte bryter benet när man skrittar ut i skogen.

Har min hästar ute så mycket det går och gärna på lösdrift. Det har inte varit några problem, snarare en fördel att åka på fälttävlan eller hopptävling när de gått ute dygnet runt. Hästarna är inte tröttare eller presterar sämre för det, snarare bättre. De får också bättre grundkondition när de är ute.

Per Michanec är en veterinär som har galopphästar i träning och på lösdrift. Funkar alldeles utmärkt det med och jag hoppas och tror att trenden går mot att fler förstår vikten av att hästen får vara ute och vara häst.

Luftvägsproblem existerar i princip inte på hästar som går ute.
Mycket viktigt det du tar upp om exteriören på dagens ridsporthästar, vill även lägga till högrektangulära hästar där hästen naturligt trampar förbi sin tyngdpunkt.
 
Nja. Jag håller inte med. Hästar är komplexa djur. Hästar har komplex matspjälkningsapparat. Man måste vara försiktig. Man behöver förstå detta för att förhindra kolik, fång, skador i hagen, rid/körskador, belastningsskador, sadeltvång. Det är så mycket faktorer att det är svårt även för hästsvans människor. Då ser jag att det är ännu svårare för oerfarna människor.
Hästar är komplexa djur.

Jag tolkar inte @MagicaDeHex inlägg alls som du gör.
Jag läser det snarare så att med kunskap kommer ett visst lugn och förmåga att prioritera vad som egentligen är viktigt.

Ser så mycket hästägare som egentligen inte rider särskilt exceptionellt bra, varesig de tävlar eller ej- (tävlar de så är det lätt klass.). Samma ryttare/hästägare lägger massor med pengar på dyraste märkena av kraftfoder tex, massor med tillskott och väldigt mycket ”fluff och fix”.

För mig är sånt inte särskilt vesäntligt primärt för att hålla god hälsa på sina hästar när kunskapen egentligen inte riktigt finns där . Utifrån det har jag tolkat @MagicaDeHex s reflektion och utifrån den tolkningen håller jag med.
 
Och du är säker på att de gått och rädda om de stått på stall och det är lösdriftens fel?

Det händer både när hästar står i lösdrift och på stall att de får kolik och inte kan räddas. Jag har svårt att se uppstallningsformen som avgörande. Sen är det klart att risken är större om det är ett dålligt ställe med bristande tillsyn och undermålig mat.
Om du läser mina tidigare svar i tråden så ser du att jag aldrig påstått något sådant.
 
Om du läser mina tidigare svar i tråden så ser du att jag aldrig påstått något sådant.

Det finns säkerligen många bra lösdrifter men jag har även sett lösdrifter som är misskötta med för många hästar på för liten yta. Jag har också haft fyra hästar i min närhet som har haft kolik men där det tyvärr inte upptäcktes på ett tidigt stadium eftersom ägaren inte hade samma koll på om hästen hade druckit, bajsat eller ätit upp sin mat som om hästen hade stått på box. Tre av dessa hästar dog, den fjärde lyckades de rädda efter fyra dagar på klinik. Lösdrift är jättebra för vissa hästar men inte för alla.

Då har jag missförstått det du skriver, citerade det ovan, där skriver du att det inte upptäckts på ett tidigt stadium pga sämre koll i lösdrifter. Som du var säker på att det upptäckts tidigare om hästen stått på box och underförstått det troligen gått bättre.
 
Då har jag missförstått det du skriver, citerade det ovan, där skriver du att det inte upptäckts på ett tidigt stadium pga sämre koll i lösdrifter. Som du var säker på att det upptäckts tidigare om hästen stått på box och underförstått det troligen gått bättre.

Jag tolkade det som hon menar att I en box kan du ju se direkt om hästen bajsat eller druckit som den ska (om det finns hink) är det 4-5 hästar på en lösdrift är det såklart inte lika enkelt att på morgonen upptäcka om just den hästen bajsat eller druckit.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 465
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp