Hästar ömtåligare nu?

Beror lite på var du har lösdriften.Jag är hemma om dagarna.Har lösdriften så jag ser den genom köksfönstret , går förbi den ett x antal gånger under dagen, kollar upp mot den flertalet gånger när jag donar ute på gården.Om en häst plötsligt börjar dricka mkt hade jag nog märkt det genom att se den gå o dricka mycket.Tarmvred kan tyvärr ha snabbt förlopp det hade man kunnat missat på Box också men förhoppningsvis inte

Fast det där har med att du är hemma att göra, och inte lösdrift i sig.
 
Fast det stämmer ju inte. På iallafall en av dem var hästarna ute ca 5 timmar om dagen och på tex. lördagar fick dem inte komma ut alls. Och ja, detta var under moderna tider, alltså den tid du pratar om.

Så är det på vår ridskola. Ute mellan 8-14 alla dagar förutom lördagar, då går de inte ut alls (då går bara privatisarna ut och de ridskolehästar som inte ska ridas den dagen).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Nej det är nog ytterst få. Har de mat och trevligt sällskap är de hellre ute trots skitväder, iaf enligt min erfarenhet

Hästar som är så farliga, att inte en vanlig hästägare ska kunna lunchfodra? Har hästen från början och därefter fått gå i en harmonisk flock och med vettig/tillräcklig grovfoder mängd är det knappast några problem att fodra. En för hungrig häst är arg enligt min erfarenhet.

Hästar som skadar sig om det fryser i marken, och blir ojämt? Ja, det kan de faktiskt göra, pröva själv att springa på ett sådant underlag... Har en pensionerad häst som måste ha skor vintertid för att inte få hovbölder p.g.a underlaget

Hästar som blir "trötta" om dom är uteslutet i mer än 4 timmar? Haha, folk som påstår det är nog inte vana vid harmoniska hästar. Fast här känner jag till ett undantag, hingst som springer konstant när han är ute i hage.

Hästar som inte vågar vara ute i mörker? Kanske finns någon häst som är mörkrädd. Men hästar är stäppdjur och iaf mina hästar är väldigt aktiva på natten. Det är då det mesta foderintaget sker. Har en häst som är rädd för lite av varje dagtid så som stenar, fåglar som flyger upp, snö som faller från grenar o.s.v. Rider sällan i mörkret, men sist det hände var det vildsvin som grymtade och bråkade ca 100 meter bort, hästen brydde sig knappt, hade det varit dagtid hade jag nog känner hans puls genom sadeln...

Nu råkar jag vara en sån där lat hästägare så jag har hästarna på lösdrift för jag avskyr att hålla på att leda hästar in och ut. Jag fodrar bara en gång om dagen men det finns alltid lite kvar till nästa gång, utan att de blir feta för det (varför vill man ha supervärden i grovfoder när hästarna mår bra av att äta mycket? Undantaget hästar som har svårt att hålla hullet förstås). Men jag bär vatten till det uppvärmda karet och jag mockar varje dag. Tar ca 30 minuter om dagen att sköta 2 hästar om jag är effektiv, men oftast längre eftersom jag umgås med dem också.
 
Men va? Om de kommer ut vid 08:00 är inte jättetidigt och sen in vid 16:00 för lektion på eftermiddagen. Där jag jobbade förut var dessa tider vanligast då de flesta lektioner började först vid 17:00
Här börjar lektionerna senast 16. Men visst- om de börjar senare är det ju en annan sak.
Men det verkar vanligare med typ 6 timmar som max på vintern.
 
Fodrades det mindre kraftforder förr?
I min 'Hästen som hobby', tryckt 1964, står följande i kapitel Fodring:
" En vanlig varmblodig ridhäst, som går i normalt arbete, bör ha en ration om 5 kg havre, 5 kg hö samt 5 kg halm.
...
Vanligt utfodringsschema:
Havre på morgonen
Hö efter förmiddagens arbet
Havre ca kl 12
Havre efter rykten på eftermiddagen
Nattfoder, hö."
Jag tycker nog att de flesta hobbyhästar jag känner till idag har en mer grovfoderbaserad foderstat än så.


Jag har inte den boken och har inte hänvisat tillnågon bok över huvudtaget.

När jag var liten på -70 talet i stallet så var det hel eller krossad havre och det mättes i kaffeburkar fanns mindre o större kaffeburkar. Vanligt var 2 stora kaffeburkar på morgonen och på kvälen + vetekli och hö.
Ät tider var nog inte så uträknat. Utan de fick hö frukost ute och natt hö inne. I hagen fanns gräs som på den tiden var brunt o dött vinter tid . Inte grönt som nu.
 
Jag menar inte att (alla) fullblod är känsligare än (alla) andra hästar. Men att hästarna är mer höga i blod och klipps kan vara en generell förklaring till att fler hästar behöver täcken idag än förr (med det menar jag 60-70-tal när det inte var så vanligt, i a f inte i de hästvärldar där jag befann mig). Om konditionen påverkar hur frusna de är har jag inte funderat på, tycker mer att det har varierat mellan individer, inte hur vältränade de varit för tillfället. De har frusit mest av regn (och blåst).
Vi har haft flera araber på lösdriften och de flesta har klarat sig fint utan täcke. Det är intressant att se hur olika typer av vinterpäls hästar kan ha. Min fjording har lång vinterpäls medan tex varmbloden har kortare och tätare. Väldigt sällan nån av hästarna fryser. Men de har alltid tillgång till halm, stor ligghall och de hästar som klarar av det har fri tillgång på hö i nät. De andra hästarna (min bland annat) får portionerat hö 3 ggr/dag.
 
Jag är i 50-årsålden och jag växte upp med kossor. Dom var visserligen lugna för det mesta men ändå väldigt stora djur för en liten flicka att till ex släppa ut och in från betet. På 70-talet var inte mjölkkor ovanliga, fanns någon bonde i varje by och grannbarnen kom och hälsade på. Nu är hästar de enda stora djuren och katter de enda djur som de flesta (icke allergiker) har en relation till. Jag har hört att förr så hängde tjejerna på ridskolan jämt och den funkade som en fritidsgård men nu kommer dom bara för att rida sin lektion. Då är det ju inte så konstigt att de som skaffar häst har svårt att förstå hur den tänker. Antagligen därför som det blivit så populärt med "horsmanship"-kurser - hästägarna behöver tydligen gå på kurs för lära sig hantera dom lugnt och säkert.

I ett nummer av Land för något år sedan så stod det om hästutfodring. Där så förklarade man att kraftfoder inte behövs om hästen får ett riktigt bra grovfoder. Någon med travhästar hade testat att ge unga travhästar enbart grovfoder och dom presterade lika bra som de som fick det. Stod också att havre ger snabb blodsockerhöjning och mycket energi så att många hästar blir svårhanterliga. Arbetshästar som jobbar i skogen hela dagen kan ju behöva till ex havre men inte hobbyhästar.

Där jag har hästen nu är det en rejäl hage med vindskydd och han mår bra. Söndertrampade hagar som fryser till så att det är knöligt överallt är säkert inte så bra för hästens hovar och leder, det är ju ett helt onaturligt underlag. Jag kan förstå att en del vrickar sig etc och får ont då. Om det inte finns något vindskydd eller ens en torr plätt där dom kan lägga sig och vila en stund så kan dom nog bli trötta av att vara ute 12 timmar eller mer, det förstår jag.

Många hästar skulle må bra av att jobba mer men alltför många hästägare är rädda för att låna ut sin häst. Om dom lånade ut den till någon arbetslös som till ex lekte med den i paddocken (löslongering kallas det också) och red en kravlös skogsrunda på dagen så skulle den vara lugnare och mer samarbetsvillig på kvällen då ägaren tränar hoppning eller dressyr. Eller gångarträning om det är en islandshäst.
 
Jag har inte den boken och har inte hänvisat tillnågon bok över huvudtaget.

När jag var liten på -70 talet i stallet så var det hel eller krossad havre och det mättes i kaffeburkar fanns mindre o större kaffeburkar. Vanligt var 2 stora kaffeburkar på morgonen och på kvälen + vetekli och hö.
Ät tider var nog inte så uträknat. Utan de fick hö frukost ute och natt hö inne. I hagen fanns gräs som på den tiden var brunt o dött vinter tid . Inte grönt som nu.
Nej, du hänvisade inte till någon bok.
Jag hänvisade till en bok som var spridd på 60-talet. Anledningen till att jag gjorde det var att den kanske kan tjäna som exempel på hästutfodringen var "förr", om man nu tycker att 60-talet var "förr".
Man kan ju mena att "förr" är långt tidigare än så. Jag har vaga uppfattningar om hästutfodringen längre tillbaka i tiden.
 
Fast det där har med att du är hemma att göra, och inte lösdrift i sig.
Har du rätt i.Men jag tycker att man ibland måste påminna att man har lika bra koll på en lösdrift som när de står på Box .Möjligen om de är många kan vara svårt o ha koll på hur mkt varje enskild häst inte dricker
 
Har du rätt i.Men jag tycker att man ibland måste påminna att man har lika bra koll på en lösdrift som när de står på Box .Möjligen om de är många kan vara svårt o ha koll på hur mkt varje enskild häst inte dricker

Fast du kan inte veta hur mycket varje enskild dricker om du har två heller. Däremot är det lättare se om förbrukningen förändras med två än med tio. Om man har två och det börjar gå 80 l istället för 60 liter reagerar man direkt. Om du har 10 och det går 220 l istället för 200 är däremot mycket svårare att ens märka.

Om hästarna står inne på natten är det bättre koll än lösdrift. Däremot kan man ha mer eller mindre god koll på lösdrift med. Men vissa saker är helt enkelt svårare fånga upp lika snabbt. Så man får väga fördelar mot nackdelar med olika alternativ och välja det som är/känns bäst för individen.
 
Fast du kan inte veta hur mycket varje enskild dricker om du har två heller. Däremot är det lättare se om förbrukningen förändras med två än med tio. Om man har två och det börjar gå 80 l istället för 60 liter reagerar man direkt. Om du har 10 och det går 220 l istället för 200 är däremot mycket svårare att ens märka.

Om hästarna står inne på natten är det bättre koll än lösdrift. Däremot kan man ha mer eller mindre god koll på lösdrift med. Men vissa saker är helt enkelt svårare fånga upp lika snabbt. Så man får väga fördelar mot nackdelar med olika alternativ och välja det som är/känns bäst för individen.

Som du säger blir exaktheten lite sämre på lösdrift, men går en häst ifrån den andre/andra ofta under dagen för att själv dricka ser man ju det eller tvärtom inte går ner o dricker.Just när det gäller vatten (om du har hink i boxen) märks det enklare om det inte är som det ska. Annars tycker jag inte man har sämre koll på annat bara för att hästen står på box
 
Som du säger blir exaktheten lite sämre på lösdrift, men går en häst ifrån den andre/andra ofta under dagen för att själv dricka ser man ju det eller tvärtom inte går ner o dricker.Just när det gäller vatten (om du har hink i boxen) märks det enklare om det inte är som det ska. Annars tycker jag inte man har sämre koll på annat bara för att hästen står på box

Återigen beroende på antal. På lösdrift ser du att någon häst är lös i magen. Men beroende på antal kan det vara mer eller mindre detektivarbete. På lösdrift märker du inte nödvändigtvis att Brunte äter mindre men i box märker du direkt om Brunte inte ”städat” upp höresterna som vanligt t ex. I box märker du direkt om någon kissar mer, dricker mer/mindre, lagt färre högar än normalt osv. Saker som är mycket mycket svårare, i vissa fall omöjliga, att upptäcka på lösdrift. Att inte inse det och vara medveten om det är vanskligt anser jag. Och jag är INTE emot lösdrift alls. Men medveten om både vad man vinner och vad man förlorar på det, och omvänt.
 
Fast du kan inte veta hur mycket varje enskild dricker om du har två heller. Däremot är det lättare se om förbrukningen förändras med två än med tio. Om man har två och det börjar gå 80 l istället för 60 liter reagerar man direkt. Om du har 10 och det går 220 l istället för 200 är däremot mycket svårare att ens märka.

Om hästarna står inne på natten är det bättre koll än lösdrift. Däremot kan man ha mer eller mindre god koll på lösdrift med. Men vissa saker är helt enkelt svårare fånga upp lika snabbt. Så man får väga fördelar mot nackdelar med olika alternativ och välja det som är/känns bäst för individen.
Med tanke på hur många hästar som har vattenkoppar inne så har folk generellt extremt dålig koll på hur hästen dricker även när den är inne.
 
Med tanke på hur många hästar som har vattenkoppar inne så har folk generellt extremt dålig koll på hur hästen dricker även när den är inne.

Absolut, med vattenkopp förlorar du kollen. Både ute och inne. Inne kan du se om den kissar mer eller mindre dock.

Min stod inne med vattenkopp när den fick njursvikt. Jag reagerade på att boxen var ovanligt blöt. Då berättade mer än en stallkompis att de ofta hört/sett henne dricka jämfört med innan. Men jag hade fortfarande inte koll på hur mycket förrän jag stängde koppen och satte hinkar. Så där är en bra aspekt, även om den gäller även vattenkopp ute.
 
Återigen beroende på antal. På lösdrift ser du att någon häst är lös i magen. Men beroende på antal kan det vara mer eller mindre detektivarbete. På lösdrift märker du inte nödvändigtvis att Brunte äter mindre men i box märker du direkt om Brunte inte ”städat” upp höresterna som vanligt t ex. I box märker du direkt om någon kissar mer, dricker mer/mindre, lagt färre högar än normalt osv. Saker som är mycket mycket svårare, i vissa fall omöjliga, att upptäcka på lösdrift. Att inte inse det och vara medveten om det är vanskligt anser jag. Och jag är INTE emot lösdrift alls. Men medveten om både vad man vinner och vad man förlorar på det, och omvänt.
Att man kan ha mindre koll om man inte känner till individerna i lösdrift är sant, samt exakt hur mkt en häst äter o dricker. Men lär du dig hur flocken/hästarna fungerar så märker du om de äter eller dricker mindre. Våra på lösdrift har ganska samma rutiner så det märks när det inte är som vanligt. Annars umgås/tittar man till dem för lite och anser de ska sköta sig själv. Och så sköter i alla fall inte vi en lösdrift.
 
Att man kan ha mindre koll om man inte känner till individerna i lösdrift är sant, samt exakt hur mkt en häst äter o dricker. Men lär du dig hur flocken/hästarna fungerar så märker du om de äter eller dricker mindre. Våra på lösdrift har ganska samma rutiner så det märks när det inte är som vanligt. Annars umgås/tittar man till dem för lite och anser de ska sköta sig själv. Och så sköter i alla fall inte vi en lösdrift.

Hur märker du att Brunte kissar två ggr mer än normalt per dygn eller dricker 10 l mer?

Allt märks inte genom att hästens allmäntillstånd påverkas. Det är det jag far efter. Förändrat allmäntillstånd i meningen hästen är mer loj/drar sig undan/mår dåligt märks absolut. Men hur märker du att en i övrigt pigg och normal häst bajsar mer/mindre, äter lite mer/mindre, dricker mer/mindre, kissar mer/mindre mängd osv?

Jag har haft min häst flera år och ser direkt om hon mår dåligt. En rynka extra över ögat etc. jag hade INTE märkt på flera veckor att hennes njurar höll på att paja om det INTE vore för att hon (turligt nog) stod på box då och jag kunde märka just att boxen var för blöt. Och då är jag dagligen i stallet, och var även den perioden. Minst 3 h per dag. Ingen annan som kände hästen reagerade på något avvikande heller. När det syntes på allmäntillståndet hade det som sagt gått flera veckor. Och då handlade det om just när man kände hästen se att något bekymrade den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 465
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp