Hästar ömtåligare nu?

Hur märker du att Brunte kissar två ggr mer än normalt per dygn eller dricker 10 l mer?

Allt märks inte genom att hästens allmäntillstånd påverkas. Det är det jag far efter. Förändrat allmäntillstånd i meningen hästen är mer loj/drar sig undan/mår dåligt märks absolut. Men hur märker du att en i övrigt pigg och normal häst bajsar mer/mindre, äter lite mer/mindre, dricker mer/mindre, kissar mer/mindre mängd osv?

Jag har haft min häst flera år och ser direkt om hon mår dåligt. En rynka extra över ögat etc. jag hade INTE märkt på flera veckor att hennes njurar höll på att paja om det INTE vore för att hon (turligt nog) stod på box då och jag kunde märka just att boxen var för blöt. Och då är jag dagligen i stallet, och var även den perioden. Minst 3 h per dag. Ingen annan som kände hästen reagerade på något avvikande heller. När det syntes på allmäntillståndet hade det som sagt gått flera veckor. Och då handlade det om just när man kände hästen se att något bekymrade den.

Du missförstår nog mig.Som hag skrivit tidigare är det svårare på lösdrift o veta exakt hur mycket en häst dricker o äter men jag tycker man märker när det blir en förändring av det lite större slaget (aldrig haft kolikhäst på lösdrift men har tex en som blir lös i magen då o då det syns ju tydligt på deras hasor ).
Sen hade ju tydligen stallkamrater sett din häst dricka mycket och det är väl ett tydligt tecken.
 
Nä jag förstår verkligen inte vad du skriver.Men faktum är att lyckas fyra hästar (antog de fick samtidigt el?)fått kolik då har man dålig koll eller inte ger tillräckligt med mat o vatten
De fyra hästarna som jag beskrev gick inte i samma lösdrift. Det var fyra olika hästar som gick på fyra olika lösdrifter i storlek på mellan 3-15 hästar, som fått kolik. Lösdrifterna har varit i olika delar av landet och det har varit olika raser som drabbats. Detta har skett under en två års period. Alla fyra hästarna fick vård men i tre av fallen gick de inte att rädda.
 
De fyra hästarna som jag beskrev gick inte i samma lösdrift. Det var fyra olika hästar som gick på fyra olika lösdrifter i storlek på mellan 3-15 hästar, som fått kolik. Lösdrifterna har varit i olika delar av landet och det har varit olika raser som drabbats. Detta har skett under en två års period. Alla fyra hästarna fick vård men i tre av fallen gick de inte att rädda.

Då är frågan om de fick kolik p.g.a att de gick på lösdrift eller trots att de gick på lösdrift?
 
De fyra hästarna som jag beskrev gick inte i samma lösdrift. Det var fyra olika hästar som gick på fyra olika lösdrifter i storlek på mellan 3-15 hästar, som fått kolik. Lösdrifterna har varit i olika delar av landet och det har varit olika raser som drabbats. Detta har skett under en två års period. Alla fyra hästarna fick vård men i tre av fallen gick de inte att rädda.
Så tråkigt
 
Jag har haft flertalet koliker och har fått acceptera att vissa hästar får kolik. Min är en av dom.
Det spelar ingen roll var hon är, hur hon tränas eller hur hon är uppstallad.

Hon har haft kolik ca 5ggr under våra 10 år tillsammans. Ett anfall var riktigt allvarligt.
Senast var hon pigg och glad när jag fodrade vid halv sex. Hon åt bra och hade druckit ordentligt.
När jag kollade mina kameror tre timmar senare hade hon ett pågående kolikanfall. Hon hade snabbt blivit väldigt smärtpåverkad och jag är lycklig att jag hade en kompis som kunde vara hos henne på fem minuter så jag hann hem från jobbet.
Veterinären trodde att det var gaskolik. Kramplösande hade bra effekt och hästen var inte uttorkad.

Som tur är har hon på något sätt lärt sig att gå till skjulet i lösdriften där jag har kameror när något är fel, då får hon hjälp.

Hon går på lösdrift, får tempererat vatten, loppfrön och linfrökaka. Hon äter endast grovfoder.


Tydligen samlar jag på kolikhästar då jag numer har två minishettisar som höll på att knäcka mig i somras.
Vid ena tillfället var hästen pigg och glad, åt med god aptit för att en timme senare vara så dålig att jag akut fick ringa ut veterinär. Ingen häst var uttorkad vid något tillfälle i somras, trots värmen. Jag trodde först det berodde på att de blev för varma och rörde sig för lite.

Veterinären kom fram till att det sannolikt var pga mask, hästarna avmaskades och har inte haft några anfall efter det.


Det är inte alltid man får en tidig förvarning när det gäller kolik och de kan äta och dricka som vanligt för att sedan snabbt få kraftiga kramper.
 
Jag har haft flertalet koliker och har fått acceptera att vissa hästar får kolik. Min är en av dom.
Det spelar ingen roll var hon är, hur hon tränas eller hur hon är uppstallad.

Hon har haft kolik ca 5ggr under våra 10 år tillsammans. Ett anfall var riktigt allvarligt.
Senast var hon pigg och glad när jag fodrade vid halv sex. Hon åt bra och hade druckit ordentligt.
När jag kollade mina kameror tre timmar senare hade hon ett pågående kolikanfall. Hon hade snabbt blivit väldigt smärtpåverkad och jag är lycklig att jag hade en kompis som kunde vara hos henne på fem minuter så jag hann hem från jobbet.
Veterinären trodde att det var gaskolik. Kramplösande hade bra effekt och hästen var inte uttorkad.

Som tur är har hon på något sätt lärt sig att gå till skjulet i lösdriften där jag har kameror när något är fel, då får hon hjälp.

Hon går på lösdrift, får tempererat vatten, loppfrön och linfrökaka. Hon äter endast grovfoder.


Tydligen samlar jag på kolikhästar då jag numer har två minishettisar som höll på att knäcka mig i somras.
Vid ena tillfället var hästen pigg och glad, åt med god aptit för att en timme senare vara så dålig att jag akut fick ringa ut veterinär. Ingen häst var uttorkad vid något tillfälle i somras, trots värmen. Jag trodde först det berodde på att de blev för varma och rörde sig för lite.

Veterinären kom fram till att det sannolikt var pga mask, hästarna avmaskades och har inte haft några anfall efter det.


Det är inte alltid man får en tidig förvarning när det gäller kolik och de kan äta och dricka som vanligt för att sedan snabbt få kraftiga kramper.
Är man intresserad och framförallt orkar stå ut så blir man proffs på sin egen eller sina hästar. En del får kolik mycket snabbt och då gäller det att kunna läsa av sin häst och agera. Min ponny har haft fång och jag skulle nog kalla mig expert på vad som är framgångsrikt för just henne men jag vet ju inte om det gäller för en annan ponny. Min poäng är att jag har svårt för generaliseringar som ”alla hästar mår bra av fri tillgång” eller ” alla hästar blir friskare av att gå på lösdrift” osv varje häst är unik och en del individer är knepigare än andra och ställer högre krav på sin ägare. Men med det sagt så dör ju inte alla hästar som har ägare som inte inser detta. Jag förvånas varje vår över hur min grannes hästar klarar att över en natt gå från vinterhagen som består av jord och gegga till sommarbete medan jag våndas och har ångest över min ponny som vänjs in jättelångsamt på gräs och har munkorg, men livet är inte rättvist :grin:
 
Är man intresserad och framförallt orkar stå ut så blir man proffs på sin egen eller sina hästar. En del får kolik mycket snabbt och då gäller det att kunna läsa av sin häst och agera. Min ponny har haft fång och jag skulle nog kalla mig expert på vad som är framgångsrikt för just henne men jag vet ju inte om det gäller för en annan ponny. Min poäng är att jag har svårt för generaliseringar som ”alla hästar mår bra av fri tillgång” eller ” alla hästar blir friskare av att gå på lösdrift” osv varje häst är unik och en del individer är knepigare än andra och ställer högre krav på sin ägare. Men med det sagt så dör ju inte alla hästar som har ägare som inte inser detta. Jag förvånas varje vår över hur min grannes hästar klarar att över en natt gå från vinterhagen som består av jord och gegga till sommarbete medan jag våndas och har ångest över min ponny som vänjs in jättelångsamt på gräs och har munkorg, men livet är inte rättvist :grin:

Jo, man blir ju proffs på sina egna djur och oftast kan mycket avvärjas.
Men ibland saknas tecknen och då spelar det ingen roll hur man gör.
 
För att föra tillbaka diskussionen på kärnämnet så tycker jag över lag att det är alldeles för lätt för gemene man att skaffa sig häst, hund , ja vilket djurslag som.
Jag har träffat på 'erfaret' hästfolk m många år på nacken vilkas hästhantering jag spyr på.
Även träffat helt gröna nyblivna hästägare, men vettiga personer med sunt förnuft som skött d hela bättre.
Hästens ursprung har nästan helt försvunnit i dagens hästhantering anser jag.
Stället för att lägga tusentals kronor på onödig hästutrustning,kraftfoder, ridutrustning,diverse behandlingar och annat skit så lägg d på att utveckla bra stimulerande hagar , BRA lösdrifter och få röva ur tv-soffan å RID. Inte harva 30 min på nån volt utan ordentlig motion och stimulans för hästen.
Jag har alltid varit av den åsikten att kan man inte ge djuren det dom behöver för välmående ska man ta sitt ansvar och INTE skaffa djur. Det är ingen mänsklig rättighet!
 
Stället för att lägga tusentals kronor på onödig hästutrustning,kraftfoder, ridutrustning,diverse behandlingar och annat skit så lägg d på att utveckla bra stimulerande hagar , BRA lösdrifter och få röva ur tv-soffan å RID. Inte harva 30 min på nån volt utan ordentlig motion och stimulans för hästen.
Jag har alltid varit av den åsikten att kan man inte ge djuren det dom behöver för välmående ska man ta sitt ansvar och INTE skaffa djur. Det är ingen mänsklig rättighet!
Word!

Tänkte exakt detta när jag var i ett stall i Stockholmsområdet för några veckor sedan. Jag har åkt förbi detta stall med ojämna mellanrum under de senaste kanske 15 åren och vet att ridhuset byggdes för "några år" sedan. Det fanns alltså då pengar till ett nytt ridhus...

Men stallet var helt horribelt. Små och jätteleriga hagar, små boxar med så begränsad kontakt mellan hästarna som möjligt, dålig belysning och ca hälften av boxarna utan fönster (dvs de var som mörka lådor att stå i) - men helt okej uppvärmd sadelkammare med bord och litet kök för människorna att hänga i.

Jag vet naturligtvis inget om detta stallet och varför det ser ut som det gör, men att gå i den stallgången gjorde att jag fick ont i magen. Flera hästar med uttalade och tydliga "pain faces", en del stressade, några som såg helt avstängda ut.

Men ridhus är viktigare.
 
Hästens ursprung har nästan helt försvunnit i dagens hästhantering anser jag.
Stället för att lägga tusentals kronor på onödig hästutrustning,kraftfoder, ridutrustning,diverse behandlingar och annat skit så lägg d på att utveckla bra stimulerande hagar , BRA lösdrifter och få röva ur tv-soffan å RID. Inte harva 30 min på nån volt utan ordentlig motion och stimulans för hästen.

Jag har alltid varit av den åsikten att kan man inte ge djuren det dom behöver för välmående ska man ta sitt ansvar och INTE skaffa djur. Det är ingen mänsklig rättighet!


Tål att upprepas!
 
Intressant tråd. Jag tror det är väldigt många faktorer som spelar in. Vi kan börja med exteriören hos den moderna sporthästen, idag är det mer regel än undantag med långa, veka kotor och vinklade haser. Det ger större gång och mer fjädrande steg och flashigare hästar.
Men det medför också ett större genomtramp och ökad belastning på djupa böjsenan. Dagens halvblod har ju lättats upp betydligt och har mycket mer blod än vår gamla hederliga militärhäst med kortare kotor, större ledgångar osv. Hur hovkvalitén ser ut och att hästen är rätt skodd spelar som alltid in för hållbarheten. Kombinationen liggande kotor och låga understuckna trakter med en bakåtbruten tåaxel är hyfsat vanligt tyvärr.
Många hästägare förstår inte vikten av att rida på varierat underlag och framförallt rida ut! Att sitta och nöta på volter sliter, så är det bara. Sedan har vi det här med fibersand som verkar ha blivit standard som underlag. Det en ökad belastning på lederna att rida på det eftersom det stoppar upp glidmomentet. Jag rider enbart på fibersand om jag måste och skulle inte rida på det mer än max en gång i veckan. Visst ger det en fantastisk känsla att rida på och ett väldigt bra grepp men det är just det som är problemet...

Många köper hästar för dyra pengar och har dem ute i små sandpaddockar ensamma ett par timmar om dagen, med benskydd på. Tror inte man skyddar hästarna från skador på det viset.

Jag köper bara unghästar som är bra uppfödda, på lösdrift i stor flock och kuperade hagar. Då får man en naturligt stark och balanserad häst som vet var den sätter fötterna och inte bryter benet när man skrittar ut i skogen.

Har min hästar ute så mycket det går och gärna på lösdrift. Det har inte varit några problem, snarare en fördel att åka på fälttävlan eller hopptävling när de gått ute dygnet runt. Hästarna är inte tröttare eller presterar sämre för det, snarare bättre. De får också bättre grundkondition när de är ute.

Per Michanec är en veterinär som har galopphästar i träning och på lösdrift. Funkar alldeles utmärkt det med och jag hoppas och tror att trenden går mot att fler förstår vikten av att hästen får vara ute och vara häst.

Luftvägsproblem existerar i princip inte på hästar som går ute.
 
@Estivuz håller med.

Jag har även hört några veterinärer som hävdar att själva densiteten i skelettet är mindre på nutidens sportavlade hästar jämfört med de tidigare grövre SWB tex.. Inte lyckats hitta något ang om det påståendet stämmer men teorier finns det ang det när man googlar.
 
@mackan Absolut. Jag har själv två hästar som skiljer sig enormt exteriört. De är 15 år emellan dem men de är inte så avlägset släkt på mödernet, skillnaden är att unghästen hoppar fantastiskt (8 9 9 på treårstestet och 8 på typ), är högställd, långbent, djup bål, sluttande kors, vinklade haser, långa kotor, bär sig fantastiskt av sig själv.

Låter som att den hästen skulle vara den hållbara men han har redan fått två hovbensfrakturer på samma hov, iofs rena trauman men jag tror inte det är en slump. Så det du säger om densiteten i skelettet tror jag verkligen kan stämma.
Dessutom är hästen 170+ och det finns det studier på att så stora hästar håller sämre, och det tror jag stämmer. Sedan har vi gamlingen, blir 21 nu, har tävlat i 10 år , inte några svårare klasser men msv dressyr, hoppning och ft, utan avbrott för några skador sedan jag köpte honom vid 6 års ålder, vunnit höjdhoppning på 170 cm, men ser ut som en pansartax i jämförelse med korta ben, korta kotor, rakhasig och längre och bredare än den ädlare högställda unghästen. Medioker gång men en 8-mässig skritt. Enda gången han varit halt är när han hade en hovböld. Aldrig behandlad.
Jag har bilder på dem bredvid varandra jag ska försöka lägga upp så ser man tydliga skillnader, trots att de på håll är ruskigt lika.
Gammelhästen är mycket häst att rida, man får ingenting gratis. Unghästen bär sig i uppförsbacke helt naturligt. Har tagit det väldigt lugnt med unghästen dessutom, just pga hans storlek.
Finaste hästen jag någonsin suttit på men nästa häst jag köper kommer vara mindre. Nu blev unghästen väldigt mycket större än jag räknade med när jag köpte honom som tvååring och med tanke på att mamman är 163, men men. Stora dressyrhingstar på pappan och hästarna bakom på fädernet.

Jag tvivlar inte på att den lille gammelhästen med ytterst omodern stam och exteriör kommer bli närmare 30 år.
Jag är ju ute och skor så ser därför många hästar och tycker det är mycket vanligare idag att det behövs diverse specialskoningar pga tunna sulor, understuckna trakter, etc.
 
Håller med @Philosophia om det där med okunskap och att man köper häst väldigt tidigt. Men tillägger att hästar idag inte har någon direkt funktion - utöver att vara gosedjur och hobby-tävling när ryttaren har tid och lust.

De rids för lite = extra energi och stressbeteenden som folk blir rädda för.
De ses som jättemarsvin = måste skyddas och stå installade med femton täcken.
Man köper på sig för mycket flash och fräs som man inte kan hantera.

Så... min fördom: relativt okunniga ägare som rationaliserar sin rädsla, projicerar den på hästen, och hittar på en massa annat än att lära sig rida eller se hästen som ett djur med egna behov separerade från ägarens.

Ytterst få hästar är så himlans krångliga som ägarna vill få det att låta som.

När jag köpte hade jag ridit några år på ridskola. Haft medryttarhäst i ett par år. Stallägaren till en av medryttarhästen undrade om det inte var dags snart för mig att själv ha häst... Vi rev vägg i stallet och snickrade. Sen köpte jag min första häst. Jag var väldigt grön. Tillsammans med stallägaren gick det jättebra. Hon guidade mig igenom allt. Sen fick jag barn och tog en paus i hästägandet.
Ny häst för 7 år sedan kanske. Hade hästen i några månader i samma stall som tidigare ägare men sen knackade jag på min kompis och frågade om jag flytta in hos henne. Hon står fortfarande för så mycket kunskap i mitt hästägandet. En fantastiskt vän att rådfråga.
Att ha häst är inte lätt. Att ha en frisk och hälsosam häst är ännu svårare.
När jag tänker efter så var min kompis uppväxt på ridskola på 70-talet. Samt att hon hängde som ungdom i ett stuteri där det fanns gammal tradition av hästar. Min kompis kunskap är förmodligen baserad på flera generationer rutiner kring hästhållning.
Jag är tacksam för att få ha min häst hos henne.
 
@nullo-modo ja verkligen och det ska inte ens behövas motiveras av Anna eller ”vem som känd” känner jag, detta är inga nyheter .

Jag orkar inte ens bemöta när jag läser argument som ”hästarna blir trötta om de går ute för länge om de ska tränas” osv.
Skriver under på ovan.
Jag tänker att hästarna är väldigt mjuka i kroppen när de går ute mycket. De är liksom lite uppvärmda när man tar in dem.
Ibland tar jag bilen till spåret, ibland går jag till spåret. Ibland har jag suttit på kontoret hela dagen, ibland har jag jobbat där jag går mycket. Klart att passet i löpspåret blir påverkat till det bättre när min kropp har varit i rörelse.
 
När jag köpte hade jag ridit några år på ridskola. Haft medryttarhäst i ett par år. Stallägaren till en av medryttarhästen undrade om det inte var dags snart för mig att själv ha häst... Vi rev vägg i stallet och snickrade. Sen köpte jag min första häst. Jag var väldigt grön. Tillsammans med stallägaren gick det jättebra. Hon guidade mig igenom allt. Sen fick jag barn och tog en paus i hästägandet.
Ny häst för 7 år sedan kanske. Hade hästen i några månader i samma stall som tidigare ägare men sen knackade jag på min kompis och frågade om jag flytta in hos henne. Hon står fortfarande för så mycket kunskap i mitt hästägandet. En fantastiskt vän att rådfråga.
Att ha häst är inte lätt. Att ha en frisk och hälsosam häst är ännu svårare.
När jag tänker efter så var min kompis uppväxt på ridskola på 70-talet. Samt att hon hängde som ungdom i ett stuteri där det fanns gammal tradition av hästar. Min kompis kunskap är förmodligen baserad på flera generationer rutiner kring hästhållning.
Jag är tacksam för att få ha min häst hos henne.

Jag håller med i att det är Ett stort ansvar i att ha häst.
Däremot anser jag att en del gör det svårare för sig än värd det faktiskt är. Sååå himla svårt är d inte. Det behövs mest sunt förnuft och logik.
Jag upplever att många överanalyserar och tänker alldeles för mycket kring helt orelevanta saker som berör hästen och att ha en.

Jag har mött och möter väldigt mycket hästar och ägare genom livet och det är tydligt att d friskaste hästarna har d som har mycket utevistelse för sina hästar och ett mer avslappnat synsätt.
 
Lite ot; jag tror att min häst skulle anse att jag har "brutit vårt kontrakt" om jag skulle ha färre de 15 timmar som de är ute normalt. Hon skulle likt miss Piggy knycka på nacken och sen göra livet surt för mig likt miss Piggy gör för Kermit mot när hon inte får som hon vill.
 
Jag håller med i att det är Ett stort ansvar i att ha häst.
Däremot anser jag att en del gör det svårare för sig än värd det faktiskt är. Sååå himla svårt är d inte. Det behövs mest sunt förnuft och logik.
Jag upplever att många överanalyserar och tänker alldeles för mycket kring helt orelevanta saker som berör hästen och att ha en.

Jag har mött och möter väldigt mycket hästar och ägare genom livet och det är tydligt att d friskaste hästarna har d som har mycket utevistelse för sina hästar och ett mer avslappnat synsätt.
Nja. Jag håller inte med. Hästar är komplexa djur. Hästar har komplex matspjälkningsapparat. Man måste vara försiktig. Man behöver förstå detta för att förhindra kolik, fång, skador i hagen, rid/körskador, belastningsskador, sadeltvång. Det är så mycket faktorer att det är svårt även för hästsvans människor. Då ser jag att det är ännu svårare för oerfarna människor.
Hästar är komplexa djur.
 
De fyra hästarna som jag beskrev gick inte i samma lösdrift. Det var fyra olika hästar som gick på fyra olika lösdrifter i storlek på mellan 3-15 hästar, som fått kolik. Lösdrifterna har varit i olika delar av landet och det har varit olika raser som drabbats. Detta har skett under en två års period. Alla fyra hästarna fick vård men i tre av fallen gick de inte att rädda.
Och du är säker på att de gått och rädda om de stått på stall och det är lösdriftens fel?

Det händer både när hästar står i lösdrift och på stall att de får kolik och inte kan räddas. Jag har svårt att se uppstallningsformen som avgörande. Sen är det klart att risken är större om det är ett dålligt ställe med bristande tillsyn och undermålig mat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 465
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp