Hästar som är känsliga vid barbackaridning

Pricken2004

Trådstartare
hej!
Jag rider en ponny som är född 2004 alltså är cirka 15 år gammal. Jag tycker det är kul att rida barbacka men har efter en tid blivit uppmärksam på att han bockar och blir som en studsboll när vi galopperar. Inte hela tiden dock men händer ändå tillräckligt ofta för att jag ska lägga märke till det. Det händer speciellt när vi galopperar fort och ute i naturen alltså inte lika ofta på ridbanan men det händer även där också. Tänker att det kanske är någonting med hans rygg, att jag är för tung (väger ca 50kg och är 160cm och Ponnyn är 143cm) eller att det blir så nu när han börjar komma upp i åldern och dessutom går och har gått på ridskola ett par år nu. Om det hjälper på något viss är han lite grövre inte jätte grov men Aa. Min fråga är helt enkelt är det vanligt att vissa hästar är känsliga vid barbacka ridning eller är det något jag borde oroa mig över?
Hästen ägs inte av mig utan av ridskolan skulle jag tro;)
 
hej!
Jag rider en ponny som är född 2004 alltså är cirka 15 år gammal. Jag tycker det är kul att rida barbacka men har efter en tid blivit uppmärksam på att han bockar och blir som en studsboll när vi galopperar. Inte hela tiden dock men händer ändå tillräckligt ofta för att jag ska lägga märke till det. Det händer speciellt när vi galopperar fort och ute i naturen alltså inte lika ofta på ridbanan men det händer även där också. Tänker att det kanske är någonting med hans rygg, att jag är för tung (väger ca 50kg och är 160cm och Ponnyn är 143cm) eller att det blir så nu när han börjar komma upp i åldern och dessutom går och har gått på ridskola ett par år nu. Om det hjälper på något viss är han lite grövre inte jätte grov men Aa. Min fråga är helt enkelt är det vanligt att vissa hästar är känsliga vid barbacka ridning eller är det något jag borde oroa mig över?
Hästen ägs inte av mig utan av ridskolan skulle jag tro;)

Kort svar: ja, vissa hästar är känsligare för barbackaridning.

Antingen tycker ponnyn att livet är himla lattjo att få galoppera på utomhus (inte alla ridskoleponnys som får lov till det) eller så tycker han att det blir lite obehagligt med dig ovanpå, kanske obalans? Men galopp brukar ju vara enklare att följa med i än i traven, så är det obehagligt för honom borde han visa det även där.

Gör han samma sak med sadel?
 
hej!
Jag rider en ponny som är född 2004 alltså är cirka 15 år gammal. Jag tycker det är kul att rida barbacka men har efter en tid blivit uppmärksam på att han bockar och blir som en studsboll när vi galopperar. Inte hela tiden dock men händer ändå tillräckligt ofta för att jag ska lägga märke till det. Det händer speciellt när vi galopperar fort och ute i naturen alltså inte lika ofta på ridbanan men det händer även där också. Tänker att det kanske är någonting med hans rygg, att jag är för tung (väger ca 50kg och är 160cm och Ponnyn är 143cm) eller att det blir så nu när han börjar komma upp i åldern och dessutom går och har gått på ridskola ett par år nu. Om det hjälper på något viss är han lite grövre inte jätte grov men Aa. Min fråga är helt enkelt är det vanligt att vissa hästar är känsliga vid barbacka ridning eller är det något jag borde oroa mig över?
Hästen ägs inte av mig utan av ridskolan skulle jag tro;)
Gör ponnyn likadant när du rider med sadel?
 
Kort svar: ja, vissa hästar är känsligare för barbackaridning.

Antingen tycker ponnyn att livet är himla lattjo att få galoppera på utomhus (inte alla ridskoleponnys som får lov till det) eller så tycker han att det blir lite obehagligt med dig ovanpå, kanske obalans? Men galopp brukar ju vara enklare att följa med i än i traven, så är det obehagligt för honom borde han visa det även där.

Gör han samma sak med sadel?
nej han gör inte det med sadel eller bara vid galoppombyten! men det kan ju bero på min sits tycker nämligen själv att jag har bättre balans osv med sadel än utan:)
 
han gör det typ bara vid galoppombyten med sadel annars brukar det inte hända:)
Det kan vara så att trycket blir mer centrerat på en punkt när man rider barbacka kontra när man rider i en sadel, som ska (om det är rätt anpassad) fördela trycket längs hela ytan på sadeln som ligger an mot ryggen.

Vad säger ridlärarna om ponnyn?
 
Det kan vara så att trycket blir mer centrerat på en punkt när man rider barbacka kontra när man rider i en sadel, som ska (om det är rätt anpassad) fördela trycket längs hela ytan på sadeln som ligger an mot ryggen.

Vad säger ridlärarna om ponnyn?
jag brukar inte ta upp skador eller liknande med henne jag brukar ta upp sånt med andra i stallet men jag har inte tagit upp det eftersom jag inte riktigt varit säker men jag tror inte det är någon större fara eftersom han inte reagerar med sadeln på är det nog bara min sits jag ska ändra på men skulle det bli värre säger jag självklart till en "vuxen" i stallet:)
 
hej!
Jag rider en ponny som är född 2004 alltså är cirka 15 år gammal. Jag tycker det är kul att rida barbacka men har efter en tid blivit uppmärksam på att han bockar och blir som en studsboll när vi galopperar. Inte hela tiden dock men händer ändå tillräckligt ofta för att jag ska lägga märke till det. Det händer speciellt när vi galopperar fort och ute i naturen alltså inte lika ofta på ridbanan men det händer även där också. Tänker att det kanske är någonting med hans rygg, att jag är för tung (väger ca 50kg och är 160cm och Ponnyn är 143cm) eller att det blir så nu när han börjar komma upp i åldern och dessutom går och har gått på ridskola ett par år nu. Om det hjälper på något viss är han lite grövre inte jätte grov men Aa. Min fråga är helt enkelt är det vanligt att vissa hästar är känsliga vid barbacka ridning eller är det något jag borde oroa mig över?
Hästen ägs inte av mig utan av ridskolan skulle jag tro;)
Fundera på var du har balansen, många som rider barbacka håller balansen med tyglarna eller genom att hålla om för mycket med skänkeln vilket kan göra att hästarna reagerar genom att bocka. Då blir det också lätt en ond spiral ifall hästen reagerar och du kanske håller om eller håller i lite hårdare osv.

Men annars så näe, att hästar får ont av barbackaridning är ingen risk om man rider rätt, däremot så kan vissa hästar tycka att känslan är otäck om dom inte är vana vid den men då märker man oftast det direkt.
 
jag brukar inte ta upp skador eller liknande med henne jag brukar ta upp sånt med andra i stallet men jag har inte tagit upp det eftersom jag inte riktigt varit säker men jag tror inte det är någon större fara eftersom han inte reagerar med sadeln på är det nog bara min sits jag ska ändra på men skulle det bli värre säger jag självklart till en "vuxen" i stallet:)
Fråga kan man alltid göra om ridlärarna vet något om ponnyn som kan va bra att veta, oavsett skador eller ej. Jag bollar ofta med ridlärarna om sådana saker, de känner oftast hästarna bäst.
 
nej han gör inte det med sadel eller bara vid galoppombyten! men det kan ju bero på min sits tycker nämligen själv att jag har bättre balans osv med sadel än utan:)

Visar han inget obehag i övrigt eller visar sig ovillig på att gå framåt är det nog en ponny som är glad över att få springa fort och fritt och ha kul tillsammans med dig 😊
 
Mina gissningar är att det antingen är skoj och lattjolajbans att få galoppera ute i skogen utan sadel, eller så störs den av något i din sits. Antingen det punkttryck som blir barbacka, eller kanske om du klämmer med skänklarna, sitter snett, håller balansen i tyglarna eller annat när du rider barbacka.
Kan det t.ex. vara så att du blir lite mer spänd när ni galopperar fort ute?
 
Jag tror verkligen inte du är för lång eller tung. Vissa hästar är känsligare eller ovana, dom ksk inte red barbacka så ofta på ridskolan? Det kan även vara så att han tycker sadeln är obekväm eller har skav från sadelgjorden och därmed blir pigg när han kan få friare rörelser.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp