Hästar som bara går i hagen!!

angelaL

Trådstartare
Jag undrar lite om varför det är så många som blir upprörda på människor som har hästar som bara går i hagen och inte gör någe annat?? :confused:

Jag tänker att de hästarna måste ha det bättre än alla ridskolehästar och tävlingshästar, som folk slänger runt på, el som tränas hårt, och/el kanske blir behandlade som porslinsdockor..
 
Jo, visst har de det bättre än ridskolehästar, men jag tror att en häst som bara går i hage och inte får göra något blir uttråkade.
Dessutom så måste ju deras muskler hållas igång för att de ska kunna leva ett långt liv. :)
 
Jag tror inte de blir uttråkade de lever ju "nästan" som vildhästar då, i alla fall om de har en stor hage..

och appropå muskler så stämmer ju det,, men jafg tror att hästen rör på sig tillräckligt mycket för attsköta det själva,, självklart inte lika välltränade som våra ridhästar.. men våra ridhästar lär ju leva ett kortare liv med tanke på alla olika sorters skador vi förosakar dom
 
att en helt frisk häst går i hagen utan att bli motionerad kan jag förstå är lite väl dumt men om hästen bara kan gå som sällskap eller är skadad så är det väl sin sak, jag har ett sto som går som sällskap till min val pga att hon inte ska ridas eller motineras pga en hälta
 
ja en del hästar kanske skulle tycka de va okej men jag tror att de flesta hästar inte bara vill gå i hagen ! det är många som inte har stora,bra omväxlande hagar! och nu vid den här årstiden är det ju bara lera i hagen!tänk dig själv ..få frukost,komma ut,vara ute i flera timmar,komma in,äta,äta,sova,komma ut! de blir inget liv för en häst..!! tycker inte jag i alla fall..!de hade vart skillnad om hästen skulle ha stora bra hagar och att nån gick en promenad med hästen varje dag! då kanske..! :bump:
 
Jag kan inte heller säga att ler hagar är bra,, men jag tror de hästarna har det bättre än ridskolehästarna i alla fall..

Tänk dig en likadan dag som du breskrev, att dom får gå in tidigare, och det kommer en ny människa som står och stirrar på hästen utanför gallret, och en till och en till. sen är det fem stycken som är inne i boxen/spiltan och klappar på en,, det springer runt folk och låter hela tiden, på med sadel, in med bett, en unge upp på ryggen som antagligen både skumpar och hoppar på ryggen och/el rycker än i tyglarna osv..

Fast hur tror du det ser ut för en häst i frihet då,, äta såva skita spanna efter rovdjur och vara social med flocken är allt den gör,, så jag tor knappast att en häst blir uttråkade utev det, ,men en ridtur skadar nog alldrig om det är en trevlig och bra ryttare som inte rycker i munnen och dunnsar på ryggen..
 
Häst i frihet är tyvärr inte riktigt samma som häst i fångenskap.
 
nej precis det är ju inte det..! hästar i frihet de har sin flock och de är inte instängda i hagar!!
 
Jag håller delvis med dig men..
En valack i stallet går bara i hagen för hans fodervärd inte vågar rida honom.
Ibland tas han in och blir borstad.
Det märks på honom hur förändrad han har blivit.
Jag tycker synd om honom, en sån fin häst som honom kan få ett mycket roligare liv med nån som vågar och kan rida honom.
 
Jag hade en häst som jag inte kunde rida ut på ensam, klarade helt enkelt inte av han. Efter 2 mån insåg jag att han var värdig ett bättre liv än det jag kunde erbjuda honom. Började då det mödosamma arbetet med att leta efter en ny ägare år han.

Hittade en tjej som kan så mycket mer än mig och hon var villig att ta sig an honom. Jag tyckte att det var bättre för han att få motion och ridas av någon som både vågade och kunde utbilda honom trots att jag älskade honom oerhört mycket! Nu lever han bra och är inget spjälstaket längre pga att han trivs så mycket bättre.

Anneli
 
Själv blir jag inte upprörd, bara hästarna har stora hagar att röra sig i och får god omvårdnad i övrigt.

Men visst skulle många av dem bli glada om de fick något att göra också! En vän till mig började rida en häst i min medryttarpålles stall för ett tag sedan, hästen har tidigare bara gått i hagen och skrotat ett bra tag, och det märktes att hon var överlycklig över att få komma ut och röra på sig och se något annat än (de visserligen fina) hagarna och boxen.
 
Det var mycket starkt av dig att sälja din häst, trots att du hade starka känslor.! :cry:

Tummen upp för dig! :bump:

//
Hästen
 
Så länge hagarna är stora, kuperad med träd, kullar/berg osv, och hästen går i en lite större flock, så är det ju ingen fara. Men de flesta hagar har kanske inte de förutsättningarna, och då blir nog hästen gladare & friskare om den blir regelbundet motionerad.
 
Jag är en sådann som aldrig skulle kunna ha hästar o sedan låta dom bara gå i hagen... :crazy: Usch vad dåligt samvete jag skulle ha då... :crazy: Om jag har skaffat mig häst så mäste det väl vara av någon anledning, att jag intresserad av att rida/köra tex, inte bara för att ha den o se då den går i hagen... :confused:
Nu gör ju alla som dom vill, men jag kan inte låta bli att rynka på ögonbrynen åt som gör så...
 
Kan till viss del hålla med dig. Mitt dräktiga sto går fortfarande ute dygnet runt i en stor, kuperad hage tillsammans med 2 andra ston. De har en spånad lada att gå in i och har fri tillgång till ensilage. Hon verkar lycklig och harmonisk, MEN detta pga dräktigheten. Jag vet att om hon inte varit dräktig hade hon tyckt att det vore urtråkigt. Innan jag betäckte henne tävlade vi i hoppning och hon fullkomligt älskade det. Under viloperioden (nov-dec)och de gånger hon vilat pga skada blev hon rent deprimerad. Hon tyckte att det var jätteråkigt att bara gå i hagen och möjligtvis få skritta i skogen!

Sensmoral, det är olika från häst till häst och från hage till hage. En del hästar trivs bäst med att få träna och tävla. Och en liten, tråkig hage är inget liv för någon häst!

MVH Tingeling :banana:
 
Jag tror att det beror väldigt mycket på vad det är för häst och vad den gjort innan.

Dels rent fysiskt, dvs vad det är för ras och om den är lätt/svårfödd osv, tror att en ponny eller ett kallblod trivs bättre med att bara gå än t ex ett fullblod som är en framavlad "arbetsmaskin"

Sen tror jag att en häst som inte gjort något i sitt liv inte har några större bekymmer med att ha det så, medans en tävlingshäst som är van vid aktivitet, att resa och få mycket uppmärksamhet förmodligen inte alls skulle trivas.

Många gånger ser man ju tävlingshästar som blir skadade och inte kan göra annat än gå i hagen bli rent olyckliga.

Åldern spelar också in, unghästar och gamlingar är för det mesta helt nöjda i hagen medan en häst i sina bästa år kan bli rastlös.

Allt detta givetvis under förutsättning att det är stora kuperade hagar med tillgång till mat, vatten och skydd.

mvh Wildrose
 
Utan att ha läst alla inlägg...

Alla hästar behöver ha en uppgift att fylla för att må bra, så är det bara. Att gå i hagen komma in och få mat osv är inget "liv" för en häst eg. När hästarna levde vilda hade de alla en uppgift i flocken för att de skulle överleva, man kan inte säga att de har någon möjlighet att "hitta" sådana livsviktiga uppgifter när vi förvarar dem i en hage (om än så stor). Visst gör en stor bra hage och en flock hästkompisar livet drägligt (och kanske bra, såå mkt vet jag inte) för en häst. Och visst finns det MÅNGA hästar som hade mått bättre (fysiskt och kanske även psykiskt) av att bara gå i en hagen och skrota. Men enligt vad jag lärt mig så står de flesta hästar ut med nästan vad som helst bara för att få ha något att göra, vara någon till lags och känna sig "viktiga". Unghästar har sitt med att växa och "uppfostra/uppfostras av den övriga flocken men även på dem märks de ju hur mkt de gillar när de får något annat att göra.

Det är bla därför så många hästar hoppar och "dressyrar" och försöker göra sitt bästa trots att de inte mår bra (har ju även att göra med deras instinkt att inte visa svagheter - då blir de övergivna).

Skadade hästar kan gå i hagen, trivs de inte med det så får man ta bort dem. Men ofta så "förstår" de att de är skadade och inte kan göra mer, då kan det räcka med att man borstar lite på dem etc och ägnar dem uppmärksamhet på det viset istället.
 
Själv anser jag de som har hästar som inte får ngn som helst mer stimulans än att gå i hagen, som "djurplågare light".

För hästar tycker precis som människor om att aktiveras.
Och olika hästar trivs med olika "jobb".
Vet FLERA hästar som varit monster (skengalna, elaka osv) som privathästar, men ridskolans snällaste nybörjarnhästar.
Och min ena hästs värsta tid är just nu. Det är den månad han har sin årliga vila. Han HATAR att inte få jobbas. Blir grinig och dan.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp