Hästar som blir tunga fram/i handen, kallblodsrelaterat?

Det var mer ett generellt svar till den jag citerade och svarade.

Jag ser ett stort problem i hur begreppet används. Och i det missförstånd som väldigt ofta kommer pga det.

En häst kan inte vara tung i handen om man inte drar.
De som folk upplever som tung i handen är oftast en balansproblematik som gör att hästen måste försöka hålla balansen med halsen och då upplevs som tung när den inte kan sas mjukna i halsen iom att den felbelastar.
Men måste skola dem till att balansera sig genom att niga bak och inte göra som en dragster med bara påskjut och spänna halsen.

Och oftast när man hör att hästen är tung i handen är det en häst i obalans och ofta med en ryttare som inte är snabb och tydlig i handen. Man hör väldigt sällan någon säga ”Hästen är i obalans” ang sånt här. Man hör mer om att den är stark, het, ovillig, lat, stretch, stel etc.

Man kan absolut få ta igenom ngt på hästar som är felskolade.
Det är endå en metallbit i någons mun. Jag tycker vi har en skyldighet i att snabbast möjligt åtgärda ridproblem som leder till för tuff kontakt med den metallbiten i den känsliga munnen.
Så jag vill gärna eliminera risker för missförstånd baserat på lite märkliga uttryck.

Ok då förstår jag och det håller jag med om!
Det är ju ett resultat av dålig balans
 
Det var nog ändå ganaschvinkeln han menade 😂

Jag vet ju inte, men han både pekade och visade med händerna att huvudet liksom halkat ner på kotan. Ena handen var kotan och den andra var huvudet. ”Så här sitter det på varmbloden och så här sitter det på kallblod i allmänhet och fjordingar i synnerhet”.
 
Hög form ja, det håller jag med om. Men i form och kunna tävla kan de. I lodplan torde det inte vara något problem för någon häst.

Nu kan jag ju mest om fjordhästen så jag kan egentligen bara tala om den.
När det gäller exteriör som utdelar poäng är underhals på vår ras poängavdragande och Vår ras ska dessutom inte vara uteslutande dragras utan ha en viss ridexteriör.

”Man bör eftersträva en smidig hals med god resning. Den får inte vara för kraftig eller för lagt ansatt. Underhals och späcknacke är inte önskvärt”

Sedan bör man ju ha med i beräkningen att de flesta fjordhästar är feta och det i sin tur lägger garanterat last till myterna för då är det mer sanning att de är stela, hänger och inte alls är smidiga.
I värsta fall kan det faktiskt också se ut som om deras huvud sitter längre ner än på andra hästar.
Jag har en del ”före- och efterbilder”.

Ja men att en rasbeskrivning ser ut så ang vad som eftersträvas och är önskvärt är ju godag yxskaft och gäller ju alla raser? ( även om rasbeskrivningens kriterier skiljer sig åt såklart).

Utifrån just denna diskussion så Det önskvärda för nu just Fjordhästens önskvärda rastandard, har ju lite att göra med att det utöver det, defacto ändå finns gott om hästar som inte har den exteriör som efterfrågas och önskas utifrån diskussionen.

Just trång ganaschvinkel är som sagt vanligt på grövre hästar och kallblod , därav mina tidigare kommentarer i tråden .
 
Senast ändrad:
Tror det där med halsansättning har stor betydelse men lika stor betydelse har det att ryttarna fastnar i handen. Om en upplever att hästen hänger i en tygel-släpp den. Det faller på egen orimlighet att hästen ska bli mjukare för att ryttaren håller kvar och blir dragande. Sen oavsett vilken ras osv en vill ha-köp en häst med bra halsansättning som naturligt "går på tygeln". Allt kommer bli lättare då.

Min stora har en rätt tråkig halsansättning. Den är lite låg och väldigt bred med en naturlig underhals. När han blir spänd åker underhalsen ut och så knäcker han av i nacken. Att få honom att släppa den där underhalsen och välva halsen är intet lätt. Inte att han blir tung och stark (eller jo, han la sig mycket i handen i början, men jag släppte och då gick det lite fort ibland :D). Men just att han i spänning direkt tar till underhalsen är så så svårt att rida till. Munnen kollades nyss på honom och han har gamla skador från bett där det blivit som gropar i tänderna närmst lanerna... Så han har nog allt upplevts som väldigt stark och tung att rida tidigare :(.

Hästens exteriör:
54516872_10216459185504083_5075120900995547136_n.jpg


När han trycker ut underhalsen...
55624207_10216527459530891_4455112444485828608_n.jpg


Och när han släpper ner den, iofs i en lägre form
45302157_10215537594144875_3293371357680631808_n.jpg
 
Nu vet jag ju inte om hästarna bara var ridna men om de var körda så ligger nog svaret där. Många körhästar blir tunga i handen när man rider. Många vill ha en ganska ordentlig kontakt med tömmen vid körning. Dels pga säkerhet dels för att kunna hjälpa hästen vid tunga moment. Det är alltså en utbildningfråga. Och med ordentlig kontakt menar jag inte att hästen går på bogarna och hänger på bettet utan mer väl framme i handen och där krävs att man är väldigt mjuk och fin.
 
Men det där med unghäst/oskrivet blad/forma själv osv tycker jag är en tankevurpa många kör, och även förskönar om .

Varför, utifrån din ork, mående och ”nitar” ang tidigare hästköp osv, välja bort att helt enkelt köpa en lite mer utbildad och världsvan individ att ha trevligt med från scratch liksom ? Det finns ju väldigt många sådana allround hobbyhästar 😄

Vill ändå kommentera detta :)

Mina tidigare hästar har varit 2 eller 3 år och alla red jag in själv.
Nitarna med dem var;
Nr1, såldes då jag blev av med jobb och var tvungen att flytta hem pga separation vid 20 års ålder.
8 år senare köpte jag nr2, han hade en nackkota ur led och en sprucken och togs tyvärr bort.
Nr3, skadade sig i hagen flera gånger, osäker individ. Till slut ramla jag av och bröt foten och där blev bästa lösningen försäljning då en sådan häst kräver endel.
Nr4, bröt benet efter 1 år. Ekonomin rasade pga det + jobb där jag blev placerad på en tjänst jag inte trivdes (frånvaro). Jag hade även blivit av med min lägenhet.

Nr5, Pricken. Hon passade inte mig tyvärr och det blev fel :)

Tror också folk gör tankevurpor med att försköna just tanken om att utbilda sin häst själv men det är väl just där min styrka ligger.
Vi får se vad jag köper.
 
Tror det där med halsansättning har stor betydelse men lika stor betydelse har det att ryttarna fastnar i handen. Om en upplever att hästen hänger i en tygel-släpp den. Det faller på egen orimlighet att hästen ska bli mjukare för att ryttaren håller kvar och blir dragande. Sen oavsett vilken ras osv en vill ha-köp en häst med bra halsansättning som naturligt "går på tygeln". Allt kommer bli lättare då.

Min stora har en rätt tråkig halsansättning. Den är lite låg och väldigt bred med en naturlig underhals. När han blir spänd åker underhalsen ut och så knäcker han av i nacken. Att få honom att släppa den där underhalsen och välva halsen är intet lätt. Inte att han blir tung och stark (eller jo, han la sig mycket i handen i början, men jag släppte och då gick det lite fort ibland :D). Men just att han i spänning direkt tar till underhalsen är så så svårt att rida till. Munnen kollades nyss på honom och han har gamla skador från bett där det blivit som gropar i tänderna närmst lanerna... Så han har nog allt upplevts som väldigt stark och tung att rida tidigare :(.

Hästens exteriör:
54516872_10216459185504083_5075120900995547136_n.jpg


När han trycker ut underhalsen...
55624207_10216527459530891_4455112444485828608_n.jpg


Och när han släpper ner den, iofs i en lägre form
45302157_10215537594144875_3293371357680631808_n.jpg

Kul med bilder :) förstår hur du menar och det blir tydligt på ridbilderna.
Men han har ganska kort rygg? Underlättar det med den sämre halsansättningen?

Jag håller med, märkte skillnad när jag släppte efter då nordsvensken la sig i tygeln. Hon blev förvånad och sen när jag tog tillbaka kontakten var den mjuk och fin.
 
Bruksen jag rider var väldigt framtung i början. Tyvärr orkar jag inte släpa hans huvud i mina händer så han fick vackert lära sig hålla sitt huvud själv. Det har naturligtvis tagit träning och tålamod, i början orkade han helt enkelt inte hålla upp huvudet. Nuförtiden (ca 1 år senare) kan han tom springa med huvudet i vädret och är betydligt lättare i handen om man inte erbjuder honom stödet. Har man hårda händer får man däremot en väldig massa huvud att släpa runt på (bra påminnelse att rida med mjuka händer mao).

Jag älskar numera stallets lite svårmotiverade bruks, trots att jag i grund och botten är arabmänniska :-).
 
Jag hjälper kompisar nu med deras hästar och bekanta.
Märker en sak som är lite rasbetingat iaf av mina erfarenheter och det är kallblod som lägger mycket vikt/balans i handen?

Red en 6årig nordsvensk, som är en väldigt trevlig modell! Lite sportigare men där kände jag direkt hur hon ville lägga mycket tyngd i bettet och var väldigt stum.
Ägaren kan inte rida henne pga axel problematik.

Har även jämförelser till kallblodstravare/varmblodstravare där jag kännt skillnad och även ser skillnad på val av bett?

Hur upplever ni detta?

Det känns inte logiskt att det skulle vara rasbetingat men mina upplevelser har ju bevisat annat.

(tittar lite på köpa av kallblod därav tanken)
Det är ju delvis rasbetingat såklart. En draghäst har ju alla förutsättningar att bli framtung. Men de flesta hästar är framtunga om de får välja.

Jag har kallblod sen många år tillbaka. Min upplevelse är att man måste fokusera på olika saker med olika hästar. Min nordis har lätt att bli låg och falla på framdelen av naturen, därför har jag varit tvungen med honom att fokusera på att flytta bak vikten, snarare än att jobba i en låg form. Men med min travare jobbade jag istället mkt med lång och låg form i början för att få honom avslappnad i ryggen. Olika hästar har olika styrkor och svagheter.

Beroende på vad hästen behöver måste man jobba dem på olika sätt. Min häst kan gå riktigt låg men blir aldrig tung i handen trots att han är ett tungt kallblod, för att jag har jobbat med det och lärt honom att flytta balansen bak sen länge.

En sak som man kan börja med på framtung häst är såklart att flytta bogarna. Först i halt, sen i skritt, sen trav etc. I samband med det lär jag också hästen att förbereda flyttningen genom att flytta vikten bakåt. Då har jag sedan 2 verktyg som jag kan använda för att flytta hästens vikt bakåt. Och som jag kan använda för att testa vart hästen balanserar vikten. Om hästen har svårt att flytta bogen - trots att jag lärt in momentet så hästen förstår hjälpen - beror det troligen på att den har för mkt vikt fram.

Framtunga blir alla hästar. Men ett kallblod blir ju fysidkt tyngre kanske att rida, eftersom att den har en rel mkt tyngre kroppshydda och hållning än tex ett fullblod. Men jag har ridit riktigt framtunga hbl med.
 
Kul med bilder :) förstår hur du menar och det blir tydligt på ridbilderna.
Men han har ganska kort rygg? Underlättar det med den sämre halsansättningen?

Jag håller med, märkte skillnad när jag släppte efter då nordsvensken la sig i tygeln. Hon blev förvånad och sen när jag tog tillbaka kontakten var den mjuk och fin.
Svårt att veta om en längre rygg stjälpt eller hjälpt. På sätt och vis hade det nog kunnat hjälpa honom med balansen då han nu inte alltid får plats med sig själv och sina långa ben och det blir lite obalans. Men ffa underlättar det att han är ganska högställd trots att halsen sitter brett och lite lågt.

Ridmässigt så är nog det vanligaste felet att ryttaren fastnar i handen och skapar en framtung häst. En måste släppa, så enkelt är det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 090
Senast: AW
·
Dressyr Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input. Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m...
Svar
11
· Visningar
1 981
Senast: mackan
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp