Hästar som chockar av Penicilin???

K

KESO

Nån som vet varför en häst kan chocka när dom får penicilin i sprutform.
Om dom chockar vad gör man, vad kan det bli för bieffekter?
:bow:
 
Det finns en relativt ny tråd om detta.

Det är inte penicillinet i sig som de chockar på, utan "bäraren", dvs det ämne som gör att kroppen tar upp penicillinet successivt. (tror det är prokain det heter)
När ämnet ifråga kommer ut i blodet och når hjärnan så "chockar" hästen.

Ser man att hästen börjar vackla medan man ger sprutan, gå ut ur boxen oxh stäng dörren! För hästen är inte medveten om vad den gör och har ingen styrsel över balansen!
Så DÄRFÖR ska man alltid spruta hästen inne i boxen, med boxdörren ett steg bakåt, så att man snabbt kan ta sig ut därifrån OM det händer.
I övrigt finns inget annat att göra än att vänta och hålla tummarna för att det ska gå bra...

Bieffekter?
Tja, de kan skada sig ganska illa när de vacklar runt i boxen, om manhar otur.
Och vill det sig riktigt illa så överlever hästne inte... (jag vet två som dött, ägda av folk jag känner)
 
Ibland kan det bero på att man har träffat en blodådra... Sällsynt, men det går. Man ska alltid kolla så att man inte ligger i en ven innan man börjar trycka in ngt.
Det är ganska segt att spruta en häst i musklerna. Får den en chock kan den ibland bara explodera... Jag vet inte om jag skulle vilja ha kvar den i boxen. Den kan slå ihäl sig där... Har bara sett 2 chocker på alla år jag hållt på. Hästarna blir ordentligt skakiga efteråt och har en djävulsk träningsvärk dagen efter många ggr.
Bieffekten kan bli hur svår som helst... och man vet aldrig om det händer innan det har hänt... :crazy:
 
Precis, det är ett "konserveringsmedel" i penicillin som sprutas intramuskulärt, som heter penicillin. Det gör precis som du sa att penicillinet succesivt tas upp, så stackars djurägare slipper spruta två gånger per dag.

Detta ämne, prokain, ska INTE hamna i blodet. Riktigt VAD som händer då vet man inte, men teorin är att det når hjärnan och där ställer till med tillfällig oreda.

Därför ska man alltid kolla att man inte ligger i en blodåder innan man sprutar, man ska spruta i boxen (mer om det sen), och man ska befinna sig mellan hästen och dörren så man SNABBT kan ta sig ut därifrån.

Även den bästa kan råka orsaka en penicillinchock. Om man sticker GENOM ett litet blodkärl och sen i muskel, så när man drar ut nålen så kan den droppe pc som sitter kvar på/i nålen hamna i blodet.

Stelnar hästen till eller verkar konstig när du sprutar, avbryt och ta dig ur boxen.

En häst som chockar kan bete sig lite olika, men de stelanar ofta till, vacklar och blir sedan sjövilda. kastar sig mot väggarna, galopperar i boxen, går rakt in i saker. De verkar "blinda" ungefär och blir ganska våldsamma. Dämpa (INTE släck) belysningen i stallet, slå av radion etc och vänta. Det går över på 10 - 30 minuter oftast, men kan hålla i sig längre.

Det finns ingenting att göra mer än vänta, försök INTE gå in till hästen och lugna den, man kan skada sig allvarligt.

Det ser väldigt otäckt ut när de kastar sig handlöst mot väggarna etc, men det är faktiskt OVANLIGT att de skadar sig. Risken finns såklart, men det är OVANLIGT.

MINST risk att de skadar sig ÄR i boxen. En box har solida väggar som håller, de kan inte göra illa sig på lösa detaljer eller trassla in sig.

I en hage så är risken om man har otur att hästen går rakt in i stängslet och fastnar (eller går igenom det och kommer lös), på stallgången är risken den halkar omkull, törnar in i grejer (skottkärraor, utstickande krokar etc).

Men ska ALDRIG binda upp en häst som mans ka spruta heller, det kan bli väääldigt olycklit om de sitter fast i kedjor eller linor och chockar.

Om hästen chockat, så kontakta behandlande veterinär för råd innan du fortsätter behandla. Ibland väljer vet att avbryta. Det finns dock ingenting som talar för att hästen ska chocka igen bara för den gjort det en gång, utan det beror enbart på om man hamnar i blodet eller ej.

Friska hästar dör INTE av prokainorsakad chock, men har de svagt hjärta eller är väldigt medtagna kan de det, detta är dock ytterst ovanligt.

Att hästen chockar är inte direkt ovanligt, och börjar man fråga runt bland de som flera gånger sprutat hästar så har de flesta varit med om en chock eller stått i samma stall som en häst som chockat. Dock är det ju inte heller VANLIGT.. Men det är inte så sällsynt, så man gör rätt i att ta reda på information innan, så är det lättare OM hästen nu chockar.
 
Forskning i ämnet

På SLU (Ultuna) pågår nu ett forskningsprojekt just om prokain. De ska försöka ta reda på om det är en toxisk eller allergisk reaktion på prokain som sker.

Så om du vet om någon häst som visat reaktion på pc nyligen vill de gärna ha ett blodprov från den till forskningen!

Min häst fick en mycket kraftig chock och deltar i studien.

Mer info: http://hippocampus.slu.se/

/Karin
 
Har berättat en gång förut för länge sedan om hur min häst reagerade på en penicillinspruta, tänkte dra det kort:

Varken jag eller veterinären märkte något konstigt när han gav sprutan, hon blev lite orolig men inte mer. Jag släppte ut henne, betalade vet och gick in. Senare ropade min syster att hästen sprang som tokig i hagen. Jag sprang ut och hittade henne liggande, stönande och full med bulor under huden.

Jag tog in henne eftersom panikstadiet tycktes vara över och ringde efter vet, som kom inom 20 min. Han gav "motgift" för säkerhets skull, även om chocken hade lagt sig nu. Bulorna försvann sakta men de verkade klia något vansinnigt. Hon var mycket tacksam över att jag kliade på henne och smekte henne, hon slappnade av av det.

Hon fick ett stort sår vid stickstället och en vit fläck i pälsen som för resten av hennes liv påminde oss om att aldrig ge en penicillinspruta igen. Behövdes aldrig igen, som tur var...
 
Det du beskriver låter snarare som en anafylaktisk chock. Dvs ren allergi chock. Kan givetvis inte svara om det beror på PC i sig, eller annat. Just att hästen fick nässelfeber och så. Oftast behandlar man det med kortison och ev även adrenalin. Precis som på människor.
Den chocken som man vanligtvis kallar penicillinchock bland hästar är en något felaktig benämning eftersom det inte är PC i sig de reagerar mot, utan konserveringsmedlet som nämnts ovan. (Om medlet kommer ut i blodbanan och når hästens hjärna) Det är alltså något som händer så att hästen blir "blockerad" tillfälligt. Detta går som sagt över av sig själv eftersom substansen försvinner ur systemet tämligen fort.
Vid en anafylaktisk chock stigen pulsen och trycket sjunker. Är det tillräckligt illa avlider hästen utan behandling. Det kan dock utlösas av allt möjligt (bistick, mat mm, mm... :smirk:)
 
Jag skulle absolut ha kvar hästen i boxen, det är den säkraste platsen om de chockar (såvida man inte har tillgång till ett madrasserat rum).
 
Hästar kan, dock sällsynt, reagera med anafylaktisk chock mot penicillin. Det verkar mycket riktigt på beskrivningen som det var detta som Daintys häst råkade ut för. En häst som fått en sådan reaktion bör aldrig mer behandlas med penicillin! Det är en reaktion mot penicillinet i sig och inte mot prokainet - den reaktion som beskrivs i övriga inlägg.

/z :cool:
 
Om man har halva sprutan kvar när hästen chockas ska man ge den efteråt då?

Min häst chockade en gång (inte så farligt men han blev väldigt skärrad) men då höll vi i honom och fortsatte spruta tills allt var i sedan släckte vi stallet och väntade. då stod han i ett hörn av boxen och såg orolig ut...
 
Ja, vet kallade det penicillinchock. Jag är inte insatt mer än så. Men jag tror hon var allergisk mot just penicillinet, som du skriver, för vi hade behandlat henne med en salva med antibiotika i innan det här hände, och huden blev bara konstig och hård av den.
 
Tyvärr används ordet "penicillinchock" om båda delarna. Dels både för hästar som reagerar med en anafylatktisk chock på penicillinet, dvs får en allergisk reaktion (chock) på penicillinet. En sådan häst ska INTE ha PC igen, iaf inte av samma typ.

Men man kallar även prokainorsakad chock för penicillinchock, vilket är ganska missvisande, det borde heta just prokainchock. För det är lht inte ppenicillinet de reagerar på, och det är inte allergiskt och de kan få PC igen utan problem.
 
Det kan vara svårt att skilja på i det enskilda fallet, om man inte som i fallet ovan får en reaktion med nässelfeber.
Om man vill veta kan vet. spruta en LITEN dos prokainfritt penicillin o se vad som händer.
PL
 
Jo, men oftast brukar ju hästen ha fått intravenöst (dvs prokainfritt) penicillin innan man sprutar intramuskulärt prokainpenicillin ju. Och reagerade hästen då inte för intravenöst men för intramuskulärt så brukar man ju ganska enkelt kunna dra slutsatsen. Sen finns ju naturligtvis de där undantagen som bekräftar regeln, men de är ju få.

För man ger ju inte PC bara sådär som djurägare, och alla gånger utom ett fåtal så har vet på plats sprutat intravenöst och sen lämnat ut I.M pC (eller recept på dito)?
 
Om det skulle vara första gången hästen får pc så säger det ingenting, pc överkänslighet visar sig inte vid första injaktionen.
Väldigt olika om behandling inleds med intravenös inj eller inte, oftast inte skulle jag säga.
PL
 
Hmmm...nu blidde det förvirrat.

det jag fått höra är att i de allra flesta fall vid ren penicillinöverkänslighet så reagerar hästen vid första sprutan? (Medan de vid prokainchock kan chocka när som helst). Men så är det inte alltså?

Vore trevligt om iaf veterinärerna kunde vara överens vad som gäller =)

Men om det nu är så att även allergi kan visa sig senare, då förstår jag att det är knivvigt att skilja det åt.

Antar att det kanske är beroende på VARFÖR de sprutar PC om man ger första sprutan i.v. eller i.m. då? Alla gånger mina fått PC med ett undantag, kommer sen) så har det varit för otrevliga sårskador eller så, och då har det getts i.v. direkt och sen har jag fått ge i.m.

Fölet fick däremot i.m. redan från första sprutan. Trodde det berodde på just att det var föl, och att hon levde FAN när hon skulle sprutas. Men hon fick PC mot löunginflammation, så det kanske kan ha med det att göra med...

Nåja, då förstår jag lite bättre hur du menade ivf.
 
Kroppen kan inte bilda "allergiantikroppar" förrän den varit utsatt för ämnet ifråga. Om tex en häst varit beh med pc vid ett tidigare tillfälle o sedan dess byggt upp allergin så kommer den vid nästa behandlingsomgång reagera på första sprutan. En blivande pc-allergihäst som aldrig har fått pc tidigare kommer antingen reagera efter några sprutor elle troligare vid nästa behandlingsomgång, det tar ett tag för kroppen att börja bilda antikroppar.
PL
 
De hästar som första sprutan (alltså örsta i livet) chockar och dör, vad drabbas de av då? *nyfiken* Det jag trott är allergisk chock, och så veterinärerna förklarat för mig.

*lätt förvirrad*

Men det låter fullt logiskt som du säger, så jag invänder inte emot det =)
 
Vet ej! Troligen inte en allergichock utan en toxisk chock som tex procainchock vilken man i alla fall tror att det är en toxisk chock. Prokain är ett lokalbedövningsmedel o kan ge ett häftigt blodtrycksfall när det kommer ut i blodet. Jag har själv varit med om att det svartnade för ögonen efter ett tandläkar besök när bedövningen började släppa o bedövningsmedlet kom ut i blodet, jag blev både svimmfärdig o helt blind i flera minuter. Hästar är känsliga jag har sett en häst chocka på en Beviplex inj intravenöst.
PL
 
Det ser verkligen hemskt ut när en häst får en pencillinchock. Jobbar i ett försäljningsstall och förlorade en 400000kroners häst på det sättet i våras.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 342
Senast: tanten
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Därute i snön ligger han nu, vackra fina halvblodet, dotterns ögonsten, som hon älskat så högt 💔💔💔💔💔 Och inne i stallet står min...
2
Svar
20
· Visningar
4 795
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp