Hästar som fäller dåligt

Ja, du......jag håller käft eller säger rent ut beroende på vad det är för folk. Det är så jäkla svårt det där tycker jag.

Muskelfattig kan vara tecken på både proteinbrist och PPID, så släpp inget av dem än. Även om det låter konstigt att alla skulle ha PPID.

Jag har haft två av tre hästar med PPID. Shettisen var 7 när hon fick diagnos men hade haft fång en gång redan två år tidigare så sjukdomen hade nog debuterat redan då.
Hon var regält sjuk när vi tillslut träffade en veterinär som tog oss på allvar och inte bara tyckte att det var roligt att se en shettis som inte var överviktig.
Ett par år senare fick mitt då 18-åriga sto diagnosen men så här i efterhand så kunde man se tecken långt tidigare.
Hon totalvägrade att ta medicinen hur man än försökte så hon fick vi två år senare ta bort pga att hon blev mager och fick fång.
Så PPID är nog mycket vanligare än man tror, men ofta upptäcker man inte sjukdomen förrän det gått ganska långt. Därför många tror att det inte kan drabba unga hästar.
 
Jag har haft två av tre hästar med PPID. Shettisen var 7 när hon fick diagnos men hade haft fång en gång redan två år tidigare så sjukdomen hade nog debuterat redan då.
Hon var regält sjuk när vi tillslut träffade en veterinär som tog oss på allvar och inte bara tyckte att det var roligt att se en shettis som inte var överviktig.
Ett par år senare fick mitt då 18-åriga sto diagnosen men så här i efterhand så kunde man se tecken långt tidigare.
Hon totalvägrade att ta medicinen hur man än försökte så hon fick vi två år senare ta bort pga att hon blev mager och fick fång.
Så PPID är nog mycket vanligare än man tror, men ofta upptäcker man inte sjukdomen förrän det gått ganska långt. Därför många tror att det inte kan drabba unga hästar.

Jag vet att de i Norge ett år hade gratis test för PPID och vad jag förstår så överraskade testsvaren. Det var många unga som hade sjukdomen (men ännu inga symptom) och de som hade var betydligt fler än man kunde tro.

Jag vet dock inte resultaten. Någon som är duktig på att googla?
 
Jag vet att de i Norge ett år hade gratis test för PPID och vad jag förstår så överraskade testsvaren. Det var många unga som hade sjukdomen (men ännu inga symptom) och de som hade var betydligt fler än man kunde tro.

Jag vet dock inte resultaten. Någon som är duktig på att googla?
(kanske inte intressant för just dig, men för andra som läser)
Proven är gratis i sverige just nu (har varit kampanjer tidigare med), info finns på en hemsida för långt hästliv.
Får inte länka men söker man på långt hästliv, så ska den komma upp.
Att få en veterinär att ta provet kostar dock fortfarande, men analyskostnaden är gratis :)
 
Jag vet att de i Norge ett år hade gratis test för PPID och vad jag förstår så överraskade testsvaren. Det var många unga som hade sjukdomen (men ännu inga symptom) och de som hade var betydligt fler än man kunde tro.

Jag vet dock inte resultaten. Någon som är duktig på att googla?
Intressant!
 
(kanske inte intressant för just dig, men för andra som läser)
Proven är gratis i sverige just nu (har varit kampanjer tidigare med), info finns på en hemsida för långt hästliv.
Får inte länka men söker man på långt hästliv, så ska den komma upp.
Att få en veterinär att ta provet kostar dock fortfarande, men analyskostnaden är gratis :)
Tack för infon! Hade tänkt kolla ändå så det tackar jag för :)
 
(kanske inte intressant för just dig, men för andra som läser)
Proven är gratis i sverige just nu (har varit kampanjer tidigare med), info finns på en hemsida för långt hästliv.
Får inte länka men söker man på långt hästliv, så ska den komma upp.
Att få en veterinär att ta provet kostar dock fortfarande, men analyskostnaden är gratis :)

Dom har haft samma kampanj under några år nu. Brukar gälla från sommaren och en bit in på hösten. :)
 
För övrigt så är Långt Hästlivs hemsida väldigt väl uppdaterad när det gäller info kring PPID så det finns mycket bra info att hämta där. Jag har ju själv häst med PPID som har medicinerats i lite mer än två år nu och som mår alldeles utmärkt.
 
Gissar på någon form av brist/obalans. Om du får något bra tillfälle att säga något så tänker jag att det är analys av grovfoder (inkl spårämnesanalys) som gäller. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 984
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har börjat fälla sin sommarpäls ovanligt tidigt i år och i väldigt stor mängd. Började strax efter midsommar och det är rejäla...
Svar
18
· Visningar
1 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp