hästar som far illa..

T

trollfaksen

Passerar då o då en gård där hästarna går ute dygnet runt. Fölston mest men även unghästar. Utan möjlighet till att lägga sig ner, ingen ligghall, ingenting. bara hage. Inga träd. Nu är det kallt. Och jag kan inte sova bra längre. jag tänker bara på de här stackarna som går där o lägger sig på bara backen. det ska bli neråt -15 här inatt.. :cry: :mad: imorgon ringer jag o anmäler. Rätt eller fel? Problemet är att jag känner till den här ägaren, inte så att vi umgås eller pratar annars. Men en annan mycket god vän till oss har sin travare uppstallad där - jag får ringa till honom o tala om vad jag ska göra. Förmodligen blir inte vi vänner efter det..eftersom han är mycket god vän med stallägaren. Lika bra det kanske. Att vi blir ovänner alltså. Begriper inte att min kompis kan låta hästarna fara illa så här......... :mad: :confused:
 
Det måste finnas ligghall om man ska få ha hästar på lösdrift. Detta kan alltså beordras av en inspektör som kommer ut.

Men annars går det väl ingen nöd på hästarna. De får väl mat och vatten hoppas jag, och hovvård när det behövs?

Hur ser de ut i kropparna?
 
RING SHV!! Och berätta för dem, ta även kontakt med djurskyddsinspektör och ja allt som har med djuren att göra!
Att dom bara låter sina hästar ha det så här :devil: kan jag inte förstå!
Det är helt okej om man låter sina hästar gå på lösdrift dygnet runt bara det finns skjul eller liknande med ligghall, tillgång till vatten och hö och så vidare.
Suck!

--------------
www.bokebacken.com
 
det beror på hur m7ycke mat och så dom får,vissa hästar i mitt stall går ute ennu på natten,men dom får ju rikelig med mat för att hålla värmen och har träd.
om du menar att dette inte är bra och tycker det är riktig illa,då tycker jag att du skall anmäla det.
 
Ring till Miljö och Hälsa i din kommun (inte till SHV, de kan inget göra) och berätta vad du sett och att du är orolig för hästarna. De har skyldighet att åka ut och kontrollera och du kan vara anonym.
 
De fleste hester klarer kyla ganske så bra. Det er først når det regner og snør, spesielt rundt frysepunktet, at de mistrives nevneverdig. Men de bør absolutt ha tilgang til en hall eller lignende som de kan gå inn i når været blir for ille. Jeg regner med at de har tilgang til friskt vann og stort sett fri tilgang til grovfoder? Det går med MYE mer foder til hester som er i løsdrift. Mine to ponnier har gått ute helt til nå, og de har fått en flott teddypels som isolerer godt mot kuldegradene. Jeg ville heller lagt mine bekymringer på de hester som står inne i varm stall om natten og ut i kulden om dagen, kanskje med samme tjocka tacket både ute og inne. Deres muskler i pelsen klarer ikke omstillingen og de vil faktisk kunne fryse mer når de kommer ut. Hestepelsen er et fantastisk redskap om den gis muligheter til å fungere som tiltankt!
 
Enligt djurskyddsbestämmelserna så ska utegångsdjur (alltså djur som går ute halva dygnet eller mer under de kalla årstiderna då betestillväxt inte sker.) ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dom skydd för väder och vind samt en torr och ren liggplats. Dessutom finns det bestämmelser för hur mycket plats varje häst ska ha tillgång till i ligghallen. Ett litet skjul räcker inte om man har många hästar.
 
Ibland lägger vi nog för mycket mänsklighet på våra hästar, tror jag bestämt...

Hästarna behöver INTE ALLS fara illa av att gå ute dygnet runt! Lite kyla mår de inte dåligt av på något sätt. Det hade varit betydligt värre om det ösregnat oavbrutet i flera dagar och varit 5 plusgrader...

Mina hästar går också ute dygnet runt fortfarande och jag har inte heller någon ligghall.
Faktum är att åtminstone i den här delen av landet (hur det är i övriga landet vet jag inte) så FÅR hästarna alldeles lagligt gå ute dygnet runt utan ligghall t.o.m november, men efter det ska det finnas tillgång till en sådan.
Och som sagt, min pållar går ute och mår alldeles utmärkt! :) Ni är välkomna hit vilken dag som helst och inspektera dem och peka ut vilka av dem som far illa av sin utevistelse - ni kommer inte hitta någon... De är alla feta som julgrisar (nåja, ett undantag finns och han är i normalhull...) och har precis börjat få tillskottsfoder i form av hö. Det är först NU när kylan kom som näringen försvunnit ut gräset... :crazy:

Kom ihåg att hästar är HÄSTAR och att de är skapta för ett liv ute dygnet runt!!!!
 
Min fryser inte heller och nyttjar sällan ladan men den ska ju finnas.

Men det är ju inget fel i att be M&H att kolla, är allt okej så är det ju inte mer med det?
 
Ladan behöver INTE finnas förrän i december!

Visst kan man anmäla om hästarna verkligen ser ut att fara illa.
Men är de i gott hull så är enbart utegången inte något som de mår dåligt av och det komemr förmodligen även djurskyddsinspektören tala om. Jag har, som jag tidigare berättat, hyrt stall av vår kommuns tidigare djurskyddsansvarige i åtta år, så en hel del kunskap i ämnet får jag nog anse mig ha...
 
Hej!
Det man inte ska glömma är att en anmälan till kommunens djurskyddsinspektör (står under miljö- och hälsoskydd i telefonkatalogen) inte är en anmälan motsvarande t.ex. en polisanmälan, utan en anmälan för inspektion.

När man anmäler något man anser bryta mot bestämmelserna kommer djurskyddsinspektören ut och gör en bedömning.. Han/hon går sedan vidare i de fall han/hon anser det nödvändigt. Finner inspektören ingenting att anmärka på, händer det ingenting.

Det är alltså inte upp till den som gör anmälan att kntrollera lagar och bestämmelser, det står inspektören för. Därför ska man aldrig tveka att kontakta inspektör av rädsla för att hästägaren man anmäler ska råka illa ut utan anledning. Står det rätt till händer det inte hästägaren något.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 842
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej Önskar hjälp med åsikter och perspektiv. Här i närheten där jag bor finns två hästar som ägaren brukar hålla tjudrade på olika...
2
Svar
20
· Visningar
3 171
Senast: ridinrank
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp