Hästar som går barfota....

Ja, vissa är ju beredda att kompromissa så mycket med hästen pga att de vill tävla.

Hur stora flockar går dina hästar i på sommaren?
Hur länge går de på bete dygnet runt?
Har de ligghall?
Har de öppna fält?

Vad är "stor" gräshage? Hur många hektar?

Varför passar det inte tävlingshästar att gå på lösdrift? Du måste ju kunna framlägga dina orsaker till att du tycker som du gör.

Dina hästar passar väl in i Grupp C?

Än så länge får jag nöja mig med lösdrift och en hage på ca 1 hektar, på dagarna kommer han ut i hagar på kanske 2 hektar. Egentligen vill jag inte ha så liten hage, men det är det största jag hittat hittills (och jag har letat. om någon vet var det finns lösdrift på 3 hektar eller mer i närheten av gbg så kan ni ju höra av er...). När jag i framtiden har min egen gård kommer jag inte ha hästar i hagar mindre än iaf 3 hektar.

I camargue går arbetshästarna ute dygnet runt, året runt. Och med arbetshäst menar jag att de verkligen får arbeta. När de är i hagen kan de se "loja" ut, men när de börjar "jobbet" då ser man riktigt glimten i ögat. Så kom inte och säg att det inte går, de hästarna jobbar flera gånger tyngre än vad en hopphäst eller fälttävlandhäst gör... :smirk:
 
Så du tycker man kompromissar om man inte har hästen på lösdrift? Mina hästar skulle alltså må sämre än hästar på lösdrift?

Du skrev att du trodde grupp C fick gå i hage, mina går i hage varje dag.

Hur många de är i flocken beror på hur många hästar vi har i stallet. Just nu 7 st.

De går på bete från juni till september ungefär.

Ingen ligghall men öppna fält och träddungar i kuperat landskap.

Ca. 5 hektar.

Jag vill ha struktur på min ridning och hästarnas fodringar. Jag vill att de ska ha kraftfoder på regelbundna tider och jag vill att de ska ha ork att utföra det jag kräver av dem med glädje. Jag, och de flesta andra, har inte möjlighet att ha hästar på lösdrift. Jag har alltså ingen egen gård och kommer troligen aldrig ha heller även om jag också drömde om det när jag var 20. Däremot har jag haft en unghäst på lösdrift som tvååring. Och ja de hade ligghall.

Om jag fattat rätt så har du ingen häst än och du kanske ska ha det några år innan du uttalar dig så tvärsäkert om vad som är bäst för alla hästar.
 
Ja, jag säger att man kompromissar med hästen. Nej, jag säger inte att hästar på box alltid mår sämre.
MEN gruppen av hästar som har beteendestörningar är betydligt större bland de som står på box än de som går på lösdrift....

Vi har alla olika åsikter och vi har alla olika vinklar på saker och ting. Vi värdesätter olika saker olika mycket och det gör att vi gör olika val i livet. Jag hoppas att alla gör vad de tror och tycker är bäst för sin häst, men detta beror ju på vad man har för tidigare erfarenhet. Jag har bra erfarenhet av hästar som gått fria dygnet runt och relativt många dåliga erfarenheter av häst på box. För dig har det tydligen varit tvärtom.

FÖR MIG (och min häst) är lösdrift det rätta. Jag vill lägga fram mina argument, men jag vill också att du ska komma med några utan att säga "så ska det vara".

Drömmer om gård... ja, kanske det. Det beror ju på vad man prioriterar i livet också, vilka drömmar som blir uppfyllda.

Tydligen har man inte någon talan om man inte ÄGT häst, så jag ska väl vara tyst och inte framföra mina åsikter....
 
Jag tycker inte jag kompromissar och mina hästar har inga beteendestörningar.

Mina hästar har hög prioritet men det kostar att leva och mina pengar räcker inte till att köpa gård även om jag vill. Och jag är akademiker men bra inkomst ändå.

Jag vet inget om dina erfarenheter men jag tycker det är lite konstigt att du v e t att lösdrift är det rätta för din häst när du inte ens fått hem den än. Och det baserat på att hästar på lösdrift har mindre beteendestörningar? Är det d i t t argument?
 
Ok, ett inlägg till.

Tror du en häst som gått hela sitt liv ute dygnet runt skulle trivas med att bli tvingad in i en box varje natt?

Jag vill ge min häst valmöjligheter. Han har en ligghall som han kan gå in och ställa sig i om han känner för det, men han kan även ströva om han känner för det.

Behandla hästen som du själv vill bli behandlad. Jag gillar att få välja så mycket som möjligt själv och därför erbjuder jag detsamma till mina nära och kära.
 
Det vet jag inte, hästar är ju vanedjur men det beror nog på individen. Du kommer ju uppenbarligen inte ge honom just den valmöjligheten.

Det sista håller jag med om och lever efter i den utsträckning det är möjligt.
 
Kommer inte jag ge honom den möjligheten?!?!? :mad:

Vad kallar du det då att han när som helst kan gå in i en ligghall ("box") och ställa/lägga sig, äta etc. Lika gärna som han när som helst kan gå ute i hagen och ströva, äta, leka etc.

Att hästen MÅSTE stå i box under natten och MÅSTE vara i hagen på dagen kallar jag att man inte ger sin häst någon valfrihet!
 
Men box och ligghall är inte samma sak. Om han vande sig vid en box skulle han kanske uppskatta att få en frizon där likväl som i ligghallen. Troligast är väl att han vill stanna i Frankrike ist för att gå på en hektar i Sverige. Om han fick välja alltså.

Jag tar in mina hästar när dom vill in och ut när dom vill ut (ibland får dom t o m gå ut fast dom helst vill vara inne) - vanedjur var det. Nu i sommar var det ett jäkla pysslande med att ta in och ut hästar eftersom det var så fruktansvärt mycket broms - dom sprang in.

Jag ser inget fel med lösdrift, tvärsom tror jag det kan vara jättebra men det passar inte för mig och mina hästar.
 
mitt hlb sto är bara skodd fram, har aldrig haft skor bak. jag vill inte slå på henne några om det inte är nödvändigt.
hon har jättefina bakhovar som slits jämnt, hovslagarn verkade inte sist eftersom de var så fina.
(har bara haft henne i 1 månad så jag vet inte hur ofta de brukar åtgärdas)
Rider 5 dagar/veckan ganska lugnt eftersom hon bara varit igång efter sommarbetet sen 1 månad tillbaka, varierat på grus, asfalt och i skog.
 
Förmodligen hade han nog velat stanna på markerna i Frankrike med de andra unghingstarna och sedan skaffat sig en egen flock...

Men, nu fanns inte den valmöjligheten... :smirk:

Likväl som jag också hade velat stanna på markerna nere i Frankrike och umgåtts med hästarna året runt, dygnet runt så har inte jag den valmöjligheten heller :smirk:

Ja, 1 hektar är pyttelitet. Jag letar större, men håller fast vid den hektaren tills jag hittar större. Om jag tappar den får jag ju "nöja" mig med ännu mindre.
 
Min uppfattning är att många hästar tycker om att komma in i stallet igen efter betesperioderna (de tycker även om att komma in stundvis under betet också). Det syns lång väg att de står och njuter i boxen och de vill ibland inte gå ut igen. :smirk:

Hästar har en förmåga att visa ganska tydligt vad de vill och inte vill (om man bara är tillräckligt lyhörd för signalerna) och jag tror att det skulle vara svårare att fånga in dem om de absolut ville vara kvar ute.

Sedan är det ju en del hästar som blir helt förvildade av att ha gått på bete i 2-3 månader. Det kan ta upp till 3 veckor att fånga in dem :eek:. De hästarna visar ju tydligt att de trivs bättre ute, men de blir svåra att hantera och det finns ju en anledning till att man skaffar häst, och det är inte att ha hästen som prydnad i en lösdriftshage där man inte kan få tag i den.

Jag tror på lösdrift för vissa hästar/hästägare och på uppstallning för andra, men jag tycker att det är viktigt med daglig utevistelse med kontakt med andra hästar, mycket frisk luft i stallet och fri tillgång till stråfoder.

mvh Jessica
 
Måste tillägga att det för en del hästar kan vara ett stressmoment att gå i flock beroende på hur de står i rang. Har man en hackkyckling och ingen möjlighet till uppstallning blir det svårt för hästen att koppla av.

Att ha flera hästar på en enda hektar innebär en rätt stor skaderisk om det inte är en väl sammansvetsad flock och om man inte har eget stall är risken att "flocken" förändras ofta och skaderisken ökar.

Klimatet i Sverige är väl inte direkt lämpat för lösdrift av helklippta tävlingshästar vintertid heller.
 
Hej!

Vi låter de som kan (oömma på grusväg) och inte jobbar för tillfället att gå utan skor utan problem.
Samtliga går i en och samma flock 12-15 st i en eller flera hagar (c:a 1,5-2ha i varje). För att reglera hullet :d släpper vi dem i andra hagar var annan eller var tredje dag, desa hagar är lika stora som den första och har varierande typografi med rinnande vatten tillgängligt (större bäck).
Det är så nära verkligheten vi kan erbjuda hästarna och de verkar trivas med det utan att vara slöa (kan jag garantera) eller tjocka. Kan nämna att de givetvis går ute året om med tillgång till lä och torr liggplats.

Jag är av det uppfattningen att en häst är en häst är en häst och mår bästa av att vara det i så naturlig miljö som möjligt. Det kan ju skilja på vad som är häst i.o.f.s. vi har bara Islänningar som föds och växt upp i flock i regel, och har fått lära sig vara häst och det är i min nomenklatur vad man kallar flockvana. Nu är ju inte verkligheten sådan, tyvärr, utan många hästar växer upp och lever ensamma eller fåtal i hagar och i boxar vilket måste påverka i negativ riktning om man ser till att vara häst enligt hästens natur. Att en häst skulle vara sämre tävlingshäst för att den lever efter naturliga förhållanden tror jag inte på (även om en del tycker det kanske är naturligt att stå i box 8 timmar om dygnet för vissa hästar) . :(

Låt hästen få vara häst önskar
Rolle på Österlen
 
Jag skulle nog också valt lösdrift om jag hade 10-15 hästar. :D

Där skulle min bekväma (lata???) personlighet titta fram. :devil: ;)

Jag bor på en gård med 15 islandshästar och hon som har dem har också valt uppstallning. Hon testade lösdrift förra året men de hade fri tillgång till ensilage och de åt HELA TIDEN :eek:. Hästarna såg ut som heffaklumpar och har gått ned nu under betessäsongen.

mvh Jessica
 
[citat)Tror du en häst som gått hela sitt liv ute dygnet runt skulle trivas med att bli tvingad in i en box varje natt?


[/quote]

antagligen inte, precis lika lite som mitt fullblod skulle gilla att släppas på lösdrift. Man får anpassa lite efter individ och faktum: de flest människorna vill använda sina hästar och de flesta hästar vill arbeta.

Min hästs hovar klarar inte arbete utan skor, hon kanske skulle klara haggång efter tre-fyra månader med väldigt ömmande fötter.
 
Men jag har inte möjlighet att ha mina hästar på lösdrift som du har för dina. De allra flesta som har häst har inte egna marker utan hyr stallplats där hästar kommer och går och flocken bryts upp.

Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter från dom som har tävlingshästar i hoppning/fälttävlan/dressyr (inte islänningar som är en ras som lever fritt i sin naturliga miljö på Island och har anpassats därefter) på lösdrift året om. Finns dom?

Och det vore intressant att höra era teorier om hur mina hästar skulle förändras av att gå på lösdrift eftersom de påverkas negativt av att ha det som de har de har det nu enligt dig. Hur då?

Hur mycket gemensamt har dagens människa med cro magnon? Att jag lever med tak över huvudet, värme och micro gör mig inte olycklig även om jag säkert skulle trivas utan också om jag inte visste annat.
 
Och det vore intressant att höra era teorier om hur mina hästar skulle förändras av att gå på lösdrift eftersom de påverkas negativt av att ha det som de har de har det nu enligt dig. Hur då?

Hej!

Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt men vad jag trodde jag sa var att om en häst föds och växer upp i flock är den skolad som en häst och man kan ha den i flock och klarar skador bättre när den lever i en mer varierad typografi. Om man känner till vad som gäller i en flock och vilket "språk" hästarna använder kan man lära sig mycket.


Hur mycket gemensamt har dagens människa med cro magnon? Att jag lever med tak över huvudet, värme och micro gör mig inte olycklig även om jag säkert skulle trivas utan också om jag inte visste annat.

Vet inte riktigt vad du menar med liknelsen, att hästarna lär sig att uppföra sig som människorna??? Jag menar bara att låter man en häst få vara häst är chansen större att man får en lugn och harmonisk häst som man kanske lättare förstår. Man kan lära hästarna att acceptera vissa saker genom t.ex ge foder ompyssling när man tar in dem i boxen, men är inte det mer för vår egen bekvämlighet vi gör det, hade hästen fått detta ute hade den kanske inte tyckt om boxen lika bra?

Nu tänker jag sticka ut hakan lite :D Men jag anser att vi i Sverige avlat med prioritet på fysik och styrka för att sedan strunta i att de är alltifrån nervösa till totalt hispiga i kolan, hästen är ju efter en välmeriterad hingst från Flyinge (bara ett exempel, ingen skugga över Flyinge) så han måste ju vara bra.......

Jag försöker leva med hästarna på deras villkor så mycket jag kan för jag tror att de mår bra av det psykiskt om inte annat, och framför allt ha kul tillsammans med hästarna. Hästen är ett flockdjur och tar vi det ifrån dem tror jag vi får en häst som saknar något.....

Någon skrev också att hästarna blev halvvilda när de gick några månader på lösdrift. För att de går på lösdrift innebär inte att man inte umgås varje dag med varje häst. Vi har inget större problem med att kalla in eller hämta någon i hagen även om de går på lösdrift hela året och jag tror inte det bara beror på att de är Islänningar.

Rolle på Österlen,som filosoferar lite i ämnet... :)
 
Visst är det allra bäst för hästen om den klarar av att gå oskodd, men det är inte bara att dra av skorna och rida iväg.

Först och främst måste hästen ha tillräckligt bra hornkvalitet för att inte slitas ut direkt, och det är det inte alla hästar som har.
Sen måste man ge hästen en övergångsperiod, hade ju varit en smart ide att dra av skorna innan betet i sådana fall, så hade hästen återställt sig någorlunda fram till höstigångsättningen. Hovömheten brukar vara mellan 3 veckor - 3 månader, så det gäller att välja bra underlag vid ridturer.

Hästar som står i lösdrift klarar vanligtvis att hålla sina hovar ganska bra trimmade själva, men måste jämnas till max var 6e vecka. Hästar som står uppstallade måste tom verkas oftare eftersom barfotalivet gör att hoven växer fortare också.

Min 7-åring har groteskt bra hornkvalitet och har aldrig varit skodd och kommer troligtvis aldrig att bli det heller, varken sommar eller vinter (visst slirar de omkring lite på isen men har mycket bättre grepp än obroddade hästar med skor) så det gäller bara att se till hovarna så att de slits jämnt och verkas regelbundet.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 463
Senast: Morces
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
829
Senast: skogaliten
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 301
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp