Hästar som går barfota....

Äger nio hästar. De som är hemma går utan skor, utlånade hästar får fodervärden avgöra.

De går på bete under 5 månader, under stallperioden går de ute mellan 06.30 och 21, med fri ensilagetillgång i hagen. Har stall där dörr och en del fönster saknas, vilket ger kallt men väldigt välventilerat stall. De är aldrig sjuka.

Verkar gör jag själv.
 
Javisst, men jeg använder också min hest! Hon ridas 3-5 ganger i veckan året om. Mest turridning, men også noe dressur og sprang. For 3 veckor sen blev hon högt placerad på utställning, gjorde ridprov på premiering og gick felfritt i 0,60 hoppning (jaja, vet att det inte är högt, men det var deras första tävling, og ponnyn er bara 5 år). (Försökte skriva lite svenska här - blev det urdåligt??? eller lättare att förstå??)

Og den som startade tråden ville ju höra om hästar som går barfota eller vad? Här er det i alle fall en!
 
Här är fler barfotabarn! Verkar regelbundet, aldrig några problem. Friska, välmående fötter! :cool:
 
Vill oxå tillägga att jag har funderat på att låta min häst gå på lösdrift, hon är en typiskt utehäst (står och bråkar i boxen annars). Att gå barfota får jag diskutera detta med min hovis...Detta med lösdrift, det finns vindskydd i hagen men ännu bättre ett "litet" uthus där hästen kan gå in o lägga sej i halmbädd o värma sig om inte den vill va ute..
Att gå ut och in som den själv vill måste ju va helt underbart.
:)
 
Du Nina! Detta är väldigt intressant!! Min häst har gått barfota sedan i början på april. Jag tog henne ur travet för gott (vilket hon trivs alldeles utmärkt med att bli riden och lite mer kel mellan häst-ägaren)
:rofl: Hon har väldigt fina hovar och dom slits väldigt fint. Hon gick barfota i 2-3år (cirka) innan jag köpte henne. Hon hade föl vid sidan då.
 
min går barfota bak sen ungefär en månad.
vågade inte dra av skorna i maj för jag visste inte om hon skulle bli öm, hon är inte ett dugg öm nu, så nu vet jag att jag kunde ha gjort det..
hon ska få gå barfota bak tills det börjar bli snö och halt, då åker skor på.
 
Men hästar kan ömma fram även om de inte gör det bak (min häst är exempel på det). Antagligen för att de lägger mer vikt fram när de blir oskodda bak och det vill man ju inte så det är inte att rekommendera att bara ha skor fram.

Enligt min hovslagare bör man ha skor runt om eller inga skor alls.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 389
Senast: Morces
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
826
Senast: skogaliten
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp