Hästar som går ute dygnet runt?

S

sommardag

Fyra hästar som går ute i en hage dygnet runt, på en äng utan minsta skydd, ingen ligghall och inga träd. Nu är det snö annars är hagen lerig... Det har varit mycket oväder i vintern, flera stormar med regn och mycket blåst och nu senast snöstorm. Men hästarna har gått ute i alla fall. Dom får mat och vatten och ser bra ut annars.

Man han försökt prata med ägaren som är högt utbildad inom djur och djurskydd men denne lyssnar inte... Länsstyrelsen har vart ute och tittat men då säger ju ägaren att dom är inne på natten.

Vad gör man??:confused::crazy:
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Varför kämpa vidare med ett fall där djuren uppenbarligen inte far illa? Lägg energin på något annat istället, protestera emot djurförsök eller något :)
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag vet att det figurerade ett likande fall i en grannkommun för några år sedan, då ägaren sa att hästarna var inne nattetid trots att de inte var så. Man kollade helt sonika just på natten, för att kontrollera om hästägarens uppgifter stämde och de gjorde det ju inte. Detta skedde efter att anmälaren tydligen hade berättat att hästägaren inte talade sanning vid besöket, så hästägaren fick bekosta ett vidskydd eller ha sina hästar i stallet natte tid. Det blev ett vindskydd.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Är du säker på att hästarna inte är inne då?

Jag kan tänka mig att folk här om kring inte tror att vi tar in våra hästar för de går ute till 22-tiden på kvällen och kommer ofta ute före kl 06. Nu har ju vi i och för sig ligghall i hagen men ändå.

Om hästarna är vid gott mod och ser ut att må bra, då hade jag faktiskt inte bråkat om det.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Så hästar som går ute en hel vinter i storm, spö regn och jättelerig hage så dom inte vill lägga sig ner far inte illa??
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag är helt säker på att hästarna går ute. Stensäker.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Sen när far hästar illa av vind och regn? Antingen så har de päls eller täcke om de inte satt vinterpäls. När det kommer till lera så älskar i alla fall min häst lera, det är jättemysigt att gno sig i hela dagarna. Sen kan jag hålla med om att de borde ha en torr, ren plats att sova på. Testa som någon föreslog, att ta ut inspektören på natten.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

anmäl.
eller så kan man prova att köpa svindyra kläder för utomhusväder och själv själv stå mitt i hagen dygn efter dygn och byta kläder då och då..
om hästarna har täcken ens vill säga,skulle dom då vilja lägga sej ner på blöt mark? och när får dem sina täcken bytta..

njaa,så tänker jag,prova det på dej själv som du gör med hästarna....
och nej jag tullar inte in mina hästar i femton täcken,och tar in dem vid duggregn.. dem står ute nu,å ena hästen har inget täcke och de ä ganska mkt snöande,men han kommer att komma in för natten om en halvtimme.;)

dock utgår jag ifrån mina egna hästar nu,och dem vill inte ligga i hagen!
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Från jordbruksverket:

"Utevistelse på vintern ställer särskilda krav

Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge. "
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Sen när far hästar illa av vind och regn? Antingen så har de päls eller täcke om de inte satt vinterpäls. När det kommer till lera så älskar i alla fall min häst lera, det är jättemysigt att gno sig i hela dagarna. Sen kan jag hålla med om att de borde ha en torr, ren plats att sova på. Testa som någon föreslog, att ta ut inspektören på natten.

Pja, det är allmänt konstaterat rent forskningsmässigt att de väderförhållanden då hästar har sämst förutsättningar att inte frysa och fara illa är just vind och regn. I övrigt så ang. ditt "borde ha en torr ren plats att sova på" så är det lagstadgat i svensk lag att en sån plats SKA finnas för alla hästar som går ute dygnet runt under icke-betes säsongen. Det finns i övrigt, ang. din kommentar om hur trevlig lera är, även en lag runt detta, som säger att hagar ska vara i ett skick som gör att hästarna kan komma undan från att stå i lera dvs hagen ska erbjuda möjlighet att INTE vistas i lera.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Så bara för att jag använde ordet borde och inte ska så har jag fel? Eftersom hon skrev att hästarna ser ut att må bra så verkar det ju som att regn och vind inte påverkar dem negativt. En häst med vinterpäls eller täcke har ett bra skydd, annars skulle ju varje häst stå inne så fort det regnar lite sidledes. Sen vet vi ju inte hur insatt TS är i hagsituationen, det låter ytterst otroligt att hästarna går i en lerig hage året runt. Hagar blir leriga, speciellt denna höst/vinter som har varit så varm. Nu är den som skrivet frusen, alltså inte lerig. Kanske finns fler hagar som de kommer byta till? TS borde kanske skaffa sig mer information kring hästhållningen innan hon/han skickar inspektör på ägaren.

Ang regleringarna du tog upp så är jag fullt medveten om dem. Men jag kanske inte måste skriva en uppsats?

Jag höll alltså med om att ren plats SKA upprättas, men det känns som att TS överreagerar utifrån den information som denne givit. Har TS vidare information så delge gärna :)
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Har haft häst i stall där åtminstone två av oss som hade häst där jobbade skift. Varför de ska stå inne på just natten fattar jag inte, här vandrar och äter mina hästar så länge det är mörkt. In i vindskyddet går de först när det ljusnar om ens då. Långa vilan tar de från gryningen eller strax efter och till en bit in på förmiddagen

Som nån skrev tidigare, ser hästarna ut att må bra så har de det troligen tillräckligt bra. Finns där dessutom stall att använda vid behov är det ju inte omöjligt att det faktiskt används vid behov. Och det är inte vädret i sig som avgör om det är behov pga vädret. Om ägaren går ut och känner på hästarna, kanske tittar till om de ligger nån gång då och då osv så går det att gå att få en rätt bra uppfattning om hur det står till. Även sådana aspekter ska djurskyddsinspektören ta hänsyn till, och kan mycket väl ha gjort.

När jag har haft häst uppstallad så har jag då inte kunnat begripa varför mina hästar skulle stå inne med sin vinterpäls och svettas när de inte var kalla och dessutom föredrog att ligga i blötsnön platt på sida i stället för i torra halmhögen. Och det bara förr att uppfylla nån tidsgräns! Visst hände det att de var kalla och blöta och då var några timmar i stallet uppskattat, sen ville de ut.

Jag köper argumentet att torrt och rent utrymme ska finnas ifall de vill använda det, men mår djuren bra är det bättre att inspektörerna jagar där de inte mår bra. Fast där kanske de inte kommer nånstans för lagen följs till punkt och pricka.

Ptr
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag håller med dig! Hade vi inte haft ligghallen i år så hade våra hästar varit olagliga fram tills för en vecka sen. 3 av hästarna har varit plaskblöta av svett varje natt de har stått inne trots minusgrader och rejäl ventilation så då har de fått gå ute och vara nöjda med livet istället.

Sen vet jag ju inte hur det är i TS fall men det har ju ändå varit en ovanligt varm vinter i år.

Jag tycker hellre att Djurskyddet ska rikta sig åt folk som inte släpper ut sina hästar alls men tyvärr finns det ju inga lagar på det.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag håller med dig! Hade vi inte haft ligghallen i år så hade våra hästar varit olagliga fram tills för en vecka sen. 3 av hästarna har varit plaskblöta av svett varje natt de har stått inne trots minusgrader och rejäl ventilation så då har de fått gå ute och vara nöjda med livet istället.

Sen vet jag ju inte hur det är i TS fall men det har ju ändå varit en ovanligt varm vinter i år.

Jag tycker hellre att Djurskyddet ska rikta sig åt folk som inte släpper ut sina hästar alls men tyvärr finns det ju inga lagar på det.
Jaha, så ni har haft betestillväxt ända fram till för en vecka sedan. Intressant! Jag undrar vad det är för gräsart i så fall:cool:

Det ena utesluter inte det andra. Hästar som går ute dygnet om när betestillväxt inte sker ska ha tillgång till ligghall, och hästar ska dagligen ha möjlighet att fritt röra sig i alla sina gångarter. Antingen eller gäller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag köper argumentet att torrt och rent utrymme ska finnas ifall de vill använda det, men mår djuren bra är det bättre att inspektörerna jagar där de inte mår bra. Fast där kanske de inte kommer nånstans för lagen följs till punkt och pricka.

Precis min åsikt :bow:
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag hade fortsatt ringa och anmäla...att ha hästar ute dygnet runt året runt är olagligt och alla som ser sånt borde göra allt för att hjälpa djuren.... tycker det är alla människors skyldighet. Att personen dessutom jobbar inom djurskydd gör ju saken bara ännu värre. Försök att få nån att komma ut under natten och se det med egna ögon. Gör inte djurskyddsmynigheten i ditt län något så ring till ett annat län och fråga om dom kan hjälpa dig att få ut nån... Lycka till!:)
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Läste du ordentligt? Hästarna hade fått gå ute även om det inte hade varit betestillväxt. JAG tycker i alla fall att det är hemskt att lagstiftningen endast säger att de ska få chansen att röra sig i alla gångarter. Det räcker inte!
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Sen när far hästar illa av vind och regn? Antingen så har de päls eller täcke om de inte satt vinterpäls. När det kommer till lera så älskar i alla fall min häst lera, det är jättemysigt att gno sig i hela dagarna. Sen kan jag hålla med om att de borde ha en torr, ren plats att sova på. Testa som någon föreslog, att ta ut inspektören på natten.
Hästar ogillar kallt regn o vind lika mkt som vi eller ngt annat tamdjur.

Kan de... så söker de skydd.
Sen att många inte trivs i sina ligghallar beror oftast på läget o utformningen- varav man har betonat vikten av det i lagen.

sen att folk gör sina egna tokiga tolkningar av det är en annan femma.

Folk som inte tycker att hästarna "lider". Ja i o m att hästar är vanedjur o inte får komma in, så vad har de att välja mellan?
Inget!!
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Läste du ordentligt? Hästarna hade fått gå ute även om det inte hade varit betestillväxt. JAG tycker i alla fall att det är hemskt att lagstiftningen endast säger att de ska få chansen att röra sig i alla gångarter. Det räcker inte!
Ja, jag läste fel och ber om ursäkt för det. Men när det gäller att man istället skulle jaga de som inte släpper ut hästarna alls håller jag inte med om. Utegångshästar ska ha tillgång till ligghall och hästar ska få röra sig fritt i sina gångarter varje dag, och detta bör ske i hage utomhus (vilket är syftet med föreskriften). Det är det jag menar med att det ena inte utesluter det andra. Inget av de båda formerna av hästhållning är okej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Avel Hur tänker ni som har föl där det finns varg, får de sova inne ett tag tills de vuxit på sig lite eller går de ute dygnet runt direkt...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp