Hästar som går ute dygnet runt?

Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Det kan lika gärna ske i ridhus...

Jag tycker ändå det är värre med hästar som står inne. Hur många hästar som går ute dygnet runt har beteendestörningar?
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Fast att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall och skydd, i en platt hage utan träd, är riktigt illa. Sen att det finns andra saker som också är illa, förtar ju inte det faktumet! Jag tycker ofta det blir den typen av tankevurpa i såna här diskussioner dvs att ngt annat finns som är dåligt används som en motivering till varför det andra skulle vara ok!
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Ja det är en rätt stor betydelseskillnad på Skall och Borde.
Att hästar står i lera är lika olagligt oavsett om det inte är hela året. Läs djurskydds paragraferna!
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Det kan lika gärna ske i ridhus...

Jag tycker ändå det är värre med hästar som står inne. Hur många hästar som går ute dygnet runt har beteendestörningar?
"I undantagsfall kan det ske i ridhus" om man läser föreskriftsmotivet. Och jag hävdar bestämt att inget av de två är okej och båda förhållandena ska uppfyllas.
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Det blir en konstig uppfattning om vad skydd är, (hästarnas uppfattning). Här står de så högt och öppet som möjligt när det är riktigt snöglöpaväder. Möjligtvis så ställer de sig med huvudena mot vindskyddsväggen, på vindsidan. Uppfattar det som att det är det som kommer smygande från läsidan som man ska skydda sig från som häst.

Att stå på långt håll och pipa och anmäla är ett oskick. Om man pratat med ägaren och tillsammans med den gått ut och känt på hästerna och de tex är tvärkalla och utan mat, då är det dax att ringa. Likaså om där bara är ett vresande till svar.

Djurens välfärd måste få gå före paragrafer och lagar, vilket de ofta gör när seriösa inspektörer är i farten. Det finns möjligheter med undantag här och där med just hänvisning till att det i övrigt osv.

För annars skulle konsekvensen bli att alla hästägare oavsätt stall eller inte skulle ha tillgång till vindskydd för sina hästar för att stallklimatet inte går att anppassa i oändlighet. Klippa är inte att främja naturligt beteende. Anars får det bli kylanläggning i stallet och frostfri lerpöl i hagen att rulla sig i. Och bara det, att ha täcken på så att hästarna inte kan rulla sig ordentligt i lera eller snö, snacka om att gå emot de naturliga beteenden som lagen pratar om att man så långt det är möjligt att man ska främja!

Hur man än vrider och vänder på det hela så drar man saker till sin spets så blir det nästan alltid knasigt. Att lagen är någorlunda hårt reglerad handlar nog mest om att det ska vara möjligt att ingripa, inte tanken att det alltid ska göras.

Ptr
 
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag kan hålla med dig i mångt och mycket, och att man inte nödvändigtvis behöver vråla anmäl så fort något inte riktigt är som reglerna säger. Jag anser dock att man kan ställa kravet att hästarna ska ha valmöjligheten att ligga torrt och bekvämt om de så önskar. Jag menar, att även om hästar i i sin ursprungliga miljö får tåla att utsättas för väta, köld och hunger, så är det ju inte ett väsentligt beteende/förhållande för deras välmående.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som går ute dygnet runt?

Jag är nära vän med ägaren och vill inte avslöja för mycket ifall denne skulle hitta tråden. Jag bor dessutom nära hagen där hästarna går. Jag är själv för lösdrift och tycket det är väldigt viktigt att komma ut. Men det är lika viktigt att dom kan gå in när det är skitväder!!!

Gå i en liten platt lerig hage ute på ett fält i blåst och spöregn, hur kul är det??! Det har regnat i dagar i streck så hästarna har inte kunnat torka, 2 av hästarna har gått med genomblöta täcken som inte bytts... Ägaren har jobbat borta större delen av vintern och är sällan i stallet, en bekant ger hästarna mat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: Unafraid
·
Avel Hur tänker ni som har föl där det finns varg, får de sova inne ett tag tills de vuxit på sig lite eller går de ute dygnet runt direkt...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp