Hästar som kräver mycket träning

lovehorses

Trådstartare
Ni som har häst som kräver mycket mental träning. Hur lägger ni upp träningen under en vecka?
Menar en häst som kräver att hen får jobba med huvudet mer.

Jag har en sån häst.
Ex. I helgen fick han gå på promenad 2 dagar, en dag 45 min, den andra 30 min. Idag skulle jag rida på banan. Märkte då ibörjan av träningen att han va lite Små frustrerad. När han sen fick jobba en stund så va han så mycket lugnare i huvudet.

Har oxå konstaterat att uteritter e inte riktigt hans grej. Han vill bli utmanad mentalt.

Hur gör ni?
 
Ni som har häst som kräver mycket mental träning. Hur lägger ni upp träningen under en vecka?
Menar en häst som kräver att hen får jobba med huvudet mer.

Jag har en sån häst.
Ex. I helgen fick han gå på promenad 2 dagar, en dag 45 min, den andra 30 min. Idag skulle jag rida på banan. Märkte då ibörjan av träningen att han va lite Små frustrerad. När han sen fick jobba en stund så va han så mycket lugnare i huvudet.

Har oxå konstaterat att uteritter e inte riktigt hans grej. Han vill bli utmanad mentalt.

Hur gör ni?

När hästen INTE håller på att typ döda sig själv så ser mitt veckoschema ut nåt sånt här:

1 pass tömkörning
1 pass hoppning
3 pass dressyr och/eller markarbete
2 pass uteritt (varav ett kan bytas mot promenad)

Hon rids/motioneras i stort sett varje dag, nån gång var trejde vecka eller så får hon en vilodag, annars är promenad eller lugn uteritt hennes vilodag. Hon blir tossig av att vila. Hon går dessutom i stor gräshage med kompis för att röra sig under dagen också. Blir GALEN av att stå i liten grusruta och då kan hon behöva ridas i 2 timmar/dag för att kunna slappna av.

Och jag hade inte räknat 30 min promenad som någon ordentlig motion, det är vad vi gör för tillfället pga allvarlig skada.
 
Ni som har häst som kräver mycket mental träning. Hur lägger ni upp träningen under en vecka?
Menar en häst som kräver att hen får jobba med huvudet mer.

Jag har en sån häst.
Ex. I helgen fick han gå på promenad 2 dagar, en dag 45 min, den andra 30 min. Idag skulle jag rida på banan. Märkte då ibörjan av träningen att han va lite Små frustrerad. När han sen fick jobba en stund så va han så mycket lugnare i huvudet.

Har oxå konstaterat att uteritter e inte riktigt hans grej. Han vill bli utmanad mentalt.

Hur gör ni?
Skulle jag enbart promenera mina hästar som motion skulle de inte heller vara lugna 😅 (Då går dom ändå i stora hagar med kompisar och leker mkt varje dag.)
Kan du inte tömköra hästen istället för att bara promenera den om det är den ”avsuttna” träningen du vill ha?
 
Brukar tömköra mycket.
Men jag tycker själv de e skönt ibland att promenera med häst. Men inte min häst.
Jobbar mycket på banan. Har lite svårt med uteritter nu av olika anledningar. Hoppas kunna till våren mera.
Försöker variera så mycket de går i träningen men hästen e rätt så grön så de e svårt.

Roligt att få lite tips, man blir fast i vissa saker.
 
Det går att trickträna eller typ löslongera. Hästen jag hade vi övade mycket på att hon skulle följa mig i ridhuset och lyssna på mina röstkommandon. Det var riktigt roligt och hästen uppskattade det.
 
Stimulerande liv med mycket utevistelse rejäla hagar med kompisar gärna lösdrift.
Mer grovfoder helst inget kraftfoder. Nu är det inte alla hästar som har det så det är jag medveten om, men dessa hästar är sällan understimulerade. Så varje lite sak i den riktningen kommer hästen tillgodo.
Är hästen ändå understimulerad så behöver den mer motion, varierad motion om den inte är skadad.
Rider man så är alltid den mentala träningen med. Sen om man vill aktivera hästen från marken så finns det många olika saker att göra.
Utmattad mentalt av uteritter har jag aldrig hört talas om, rider man ut sällan så blir det mycket intryck att ta in Hästar är smarta, gillar att röra på sig och umgås med flocken. Kan man inte ge hästen det så behöver den mer stimulans av ryttaren för att inte bli uttråkad och hitta på oönskade saker.
 
Ni som har häst som kräver mycket mental träning. Hur lägger ni upp träningen under en vecka?
Menar en häst som kräver att hen får jobba med huvudet mer.

Jag har en sån häst.
Ex. I helgen fick han gå på promenad 2 dagar, en dag 45 min, den andra 30 min. Idag skulle jag rida på banan. Märkte då ibörjan av träningen att han va lite Små frustrerad. När han sen fick jobba en stund så va han så mycket lugnare i huvudet.

Har oxå konstaterat att uteritter e inte riktigt hans grej. Han vill bli utmanad mentalt.

Hur gör ni?

Det går väl att utmana dem massor mentalt i skogen med. De flesta dressyrrörelser går ju att rida, du kan rida offroad i terräng där de måste vara noga med var de sätter fötterna, slalom mellan träd, över diken/broar, upp på stenar/stubbar med antingen alla ben eller bara fram/bak, backa upp för lutning etc..

Såna små promenader gör inget för min häst. Han behöver vara ute betydligt längre än så om det bara ska promeneras och man förväntar sig att han ska coola ner av jobbet.

Min är lite som en border-collie. Han gillar att få uppgifter och behöver både tänka och få blåsa ur fysiskt för att vara lugnare att jobba med. Dag ett efter vila får man alltid fokusera på att rasta av lite och få honom lösgjord på hjälperna. Dag två är han helt ok. Dag tre brukar vara super.
 
Jag förstår inte hur uteritt inte är mentalt utmanande. En massa nytt att titta på, inklusive hästätande brevlådor, cyklister, bilar, folk som påtar i sina trädgårdar... om man är långt ute på landet brukar det finnas traktorer och andra maskiner, för att inte tala om kor.

Olika underlag, backar och slingriga stigar. Plus att man som @tuaphua skriver, man kan jobba massor ute i terrängen! Även om man bara promenerar kan man vika av från stigen och låta hästen klura ut hur den ska hantera olika underlag.

Om du har svårt att komma ut, som du skriver i inlägg #4 är det en helt annan sak.
 
Ni som har häst som kräver mycket mental träning. Hur lägger ni upp träningen under en vecka?
Menar en häst som kräver att hen får jobba med huvudet mer.

Jag har en sån häst.
Ex. I helgen fick han gå på promenad 2 dagar, en dag 45 min, den andra 30 min. Idag skulle jag rida på banan. Märkte då ibörjan av träningen att han va lite Små frustrerad. När han sen fick jobba en stund så va han så mycket lugnare i huvudet.

Har oxå konstaterat att uteritter e inte riktigt hans grej. Han vill bli utmanad mentalt.

Hur gör ni?
Min hästs frustration hålls på hanterbar nivå om han får springa så fort han kan någon gång i månaden. Då skriker han av glädje och håller sig sedan på mattan ett par veckor.

Detta är förstås jättesvårt om ni inte kommer ut på uteritter tyvärr. Klicker träning hjälper mentalt men om det är en ung häst har den säkert fysisk energi den måste bli av med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 556
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp