Hästar som måste gå ut i en vis ordning?

Jag tar alltid ut min större ponny först och shettisen sist, och de får gärna gå in i omvänd ordning. Det är helt enkelt för att det är lättast att leda ut stor ponny först när hagen är öppen, bara stänga den översta linan och springa upp och hämta nästa häst. Skulle lilleman gå ut först måste alla fyra "rymningsbenägen shetlandsponny-linorna" stängas direkt, och sen öppnas igen för att ta ut den större ponnyn. Men båda två skulle absolut överleva och fungera med omvänd ordning.

I tidigare stall har det dock funnits hästar som "måste gå ut först" eller "måste gå ut sist", men det har varit så nervösa hästar så att de inte kunnat vara själva i hagen ens en minut eller så har de inte kunnat vara kvar ensamma inne i stallet heller. Det har oftast varit enklare att bara ta ut dem i önskvärd ordning, framför allt för att slippa tjafsa med ägarna.
 
Har väl bara varit med om en häst som var tvungen att få mat först och ut först, fick hon inte det så gick 99% av gångerna vattenkoppen söner efter hästen satte hoven i den när hon gick ner efter varit uppe på två ben i spiltan.

Annars så har det bara handlat om hästar som blir upprörda som jag träffat.
 
Tänkte på den här tråden idag då jag hade utsläpp.

Det var mer invecklat än vanligt pga 2 hästar på boxvila och 4 hästar som inte går i sina 'vanliga' hagar pga jobb med dränering i några hagar.

Så, hästarna kom ut i annorlunda ordning än vanligt och absolut ingen häst blev upprörd eller betedde sig dåligt, varken i boxen eller under tiden jag ledde dem. Med ett litet undantag av en av hästarna på boxvila som gnäggade lite ledset när de andra gick ut.
 
Nu bor de bara två i stora stallet och vi tar alltid ut och in dem i samma ordning. Dels för att den ena bryr sig inte vilken ordning han kommer ut eller in på och den andra hatar att bli lämnad i stallet när andra går ut och börjar stöka omkring och slår i boxdörren. Så varför krångla till de? Den som vill gå ut först får gå ut först och in först och den andra går ut efter och in sist. Han är van att bli hämtad och lämnade själv sedan unghästtiden. Den andra har jag sämre koll på hur han haft de vad de gäller in och utgång. Ofta när de bor i stora stall med 40 hästar eller mer så tas de ju två och två om de går i flock.
 
Min häst är sådan som helst ska släppas ut först. Men absolut före sin hagkompis.
Hon är nu 22år och jag har känt henne hela hennes liv. Hon har bott hos mig sen hon var åtta år. Hon har alltid blivit stressad av att bli lämnad ensam inne. Ute är det inga som helst problem att vara ensam.
Min häst skadar väl sig inte om hon får gå ut efter hagkompisen, men hon blir extremt stressad och röjer runt i boxen så det blir jobbigt att mocka och hon blir brötig att hantera.
Framför allt så mår hon ju väldigt dåligt av att bli så stressad. Jag tycker att vi ska vara lika rädda om våra hästars mentala behov som vi är om hästarnas fysiska behov.

Jag har, de få gånger jag bytt stall, alltid berättat om hur hästen är när jag kikat på nytt stall. Är det fler hästar i stallet som har samma behov så går min häst att vänta med, men det är fördelaktigt om hon har en vän som hon gillar som väntar inne.
Min gamleman var likadan. Sprang Solvalla i boxen och sket i att äta, så det var ett helsike att mocka boxen, de dagarna, då han "råkade" komma ut sent...
Sen att vissa stallägare ville jävlas med mig, och släppa ut honom sist...
 
Jag brukar försöka anpassa ordningen efter hästarnas önskemål, för att harmoniska hästar är mest bekvämt för mig också. Till exempel tar jag sällan in ett föl/åring/tvååring ensam först eller sist, men det har funnits undantag eftersom de är individer allihopa. Det är för mig inte värt stressen och riskerna att vänta till sist med en häst som klättrar på väggarna till exempel, bara för att jag moraliserar att "den ska lära sig". Nej, då får den gå ut efter eller tillsammans med ordningsvakten/matriarken i flocken istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 281
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 015
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp