Hästar som måste gå ut i en vis ordning?

Dopy

Trådstartare
Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv.
Och att någon en dag tog ut häst C först och hästen A blev tokig och skadad sig pga detta.

Och jag tänker ofta att ni som har hästar som få panik/blir stressad att inte gå ut först/bland de första 1-4 i stallet, hur gör ni om ni flyttar till ett stall där det redan står 4 hästar som måste ut först annars får de panik/blir stressade och skadar sig. Hur gör man då om din hästen inte kan gå ut som numer 5-6? Eller kollar man sånt innan man flyttar till stallet, säger man till stallägaren "min häst måste gå ut först, annars får han panik" när man är och kollar på stallet?

Tränar man som ägare på detta problem så hästen har tålamod att vänta vid utsläpp, insläpp, fodringar, osv? eller flyttar man till stall som kan anpassa sig efter hästen så man inte behöver träna på detta?

Jag skulle bli tokig ifall min häst blev så knäpp att han skadad sig för att ha inte fick gå ut först, inte fick gå in först, inte fick mat först, osv, jag skulle se allt detta som ett jätte problem med stora skaderisker och verkligen träna på att hästen ska kunna vänta på sin tur.
 
Det är väl oftast mest för personalens skull man rekommenderar dem att ta ut en viss häst först, så att de slipper leda en hetsig häst som de riskerar att tappa. Sånt där brukar lösa sig.
 
Hästar som vet vad som ska hända blir tryggare i sig själva och i sin flock. Om man då tar helt fel ordning mot vad hästarna är vana vid utan att först i lugn och ro träna in det så kan det ju hända olyckor. Det här har inget med att göra om hästen kan vara ensam i stallet eller att det alltid måste vara likadant oberoende av var hästen bor utan det handlar om att träna in en rutin som ger säkerhet för både hästar och människor för att minimera risken för olyckor.
 
Min upplevelse är att hästar som är vana att alltid tas i en viss ordning blir bökiga och störiga för de lär sig ordningen. Stall där ordningen varierar mycket upplever jag som mycket lugnare. Hästarna vet inte när det är deras tur, så då förutser de inget.

Också: där man skall släppa hungriga hästar till mat är alltid 14 resor värre. Mätta hästar har bättre tålamod.
 
Min vill alltid ut först. Hon blir förbannad om nån annan går ut. Men hon lugnar sig så fort dom kommit runt knuten så hon inte ser dom. Hon har alltid varit sån. Spelar ingen roll om hon har sällskap inne eller om hon blir lämnad själv, vilket inte är några som helst problem. Grejen är att dom går förbi. Nu när dom bara är två i stallet så går dom ut samtidigt. Annars går den som är färdig först ut och hon får vänta till sist.
 
Genom alla år har jag bara haft en häst som varit sådan. Hon hade extrem separationsångest, både art vara utan andra hästar eller mig. Vi tränade på olika sätt men det gick aldrig ur henne. Hon kunde vara bättre ibland men aldrig helt så hon fick gå ut först eller gå på lösdrift.
Ston upplever jag som mer flock undra och blir lättare stressade av att vara utan sällskap
 
Jag gillar inte detta med en specifik ordning, i mitt första stall togs alla ut/in olika. Alla i samma hage fick dock komma ut/in efter varandra. (Tog hästarna ofta 2 och 2)
Men kan absolut vara värt att nämna när man tittar på nytt stall om man har en extrem häst så vet man hur stallägaren tänker. :)
 
I mitt eget stall så brukar jag ta i samma ordning men det går att ändra utan större problem. Det enda som kan ske på morgonen är att den som vanligtvis går ut först vevar med frambenet och välter vattenhinken.

I andra stall så har hästarna fått stå ut med den ordning det blir. Hade önskemål i ena stallet att om min började springa så kunde dom gärna ta han då och inte låta han vänta till sist vilket de flesta gjorde. (Hästen hade stått i samma stall i många år med personal som troligen gjorde samma varje dag och sen blev stallet kollektiv vilket hästen inte visste och inlärda rutiner är svåra att ändra på tyvärr)
 
Jag tycker att man ska underlätta för hästarna vid ordningen så att det går lugnt till. Dessutom kan det finnas andra anledningar bakom. Som att en häst som äter långsamt får komma ut först eller bland de första och någon som är mer rapp i käkarna får komma ut senare.
 
Hästar brukar vara dämpade den första tiden i ett nytt stall och vänjer sig vid rutinerna.
Har bara varit med om att hästar blivit stressade när invanda rutiner brutits, inte när de ska vänja sig vid nya.
 
Ibland är det ju stress som ligger bakom sånt och då går det kanske inte att träna bort.
Min häst har varit sån under perioder när hon varit skadad, mkt överskottsenergi gör att hon reagerar på saker som vanligen inte är problem.
Om det är flera hästar som har samma problem så får man väl utgå från någon slags gradering, vissa kanske blir mer knäppa än andra, men framförallt konsekvenser. Tex häst med senskada MÅSTE hållas lugn och det får ju prioriteras före den som blir knäpp men är frisk. Tex. Ofta löser det sig sålänge dessa inte behöver vänta till sist.
 
Ibland är det ju stress som ligger bakom sånt och då går det kanske inte att träna bort.
Min häst har varit sån under perioder när hon varit skadad, mkt överskottsenergi gör att hon reagerar på saker som vanligen inte är problem.
Om det är flera hästar som har samma problem så får man väl utgå från någon slags gradering, vissa kanske blir mer knäppa än andra, men framförallt konsekvenser. Tex häst med senskada MÅSTE hållas lugn och det får ju prioriteras före den som blir knäpp men är frisk. Tex. Ofta löser det sig sålänge dessa inte behöver vänta till sist.
Men det är just det jag menar, om hästen blir stressad då behöver man ju träna på att hästen inte ska stressa utan kunna vänta på sin tur. Det är ju oftast att de blir stressade som gör att det börjar fara runt och riskerar att skada sig.

En skadad häst är en annan sak, men det är även också bara under en kortare period och förtjänar special behandling då för att underlätta läkningen.

Och en skadad häst är ju ett perfekt exempel, tex att den skadade hästen måste gå ut till sjukhagen först så den inte börjar trampa runt i boxen, men då blir de hästar som är vana att bli utsläppta först så stressade att de skadar sig eftersom hästarna gick ut i fel ordning.
Just pga såna situationer är det jätte viktigt att hästen kan vänta på sin tur utan att riskera att skada sig själv.
 
Jag tycker att man ska underlätta för hästarna vid ordningen så att det går lugnt till. Dessutom kan det finnas andra anledningar bakom. Som att en häst som äter långsamt får komma ut först eller bland de första och någon som är mer rapp i käkarna får komma ut senare.
Absolut att man ska underlätta.
Men samtidigt kan det dyka upp saker som gör att man måste ändra ordningen. Tex en skadad häst måste gå ut i sjukhagen först så den inte börjar snurra runt i boxen och förstör läkningen, och då är det ju bra om de hästarna som normalt går ut först inte far runt i boxarna så de skadar sig pga detta. Utan att de kan vänta på sin tur.
 
Hästar brukar vara dämpade den första tiden i ett nytt stall och vänjer sig vid rutinerna.
Har bara varit med om att hästar blivit stressade när invanda rutiner brutits, inte när de ska vänja sig vid nya.
Min erfarenhet är tvärt om, att hästar som kommer till ett nytt stall kan vara lite stressade/vilda/oroliga innan de landat i det nya stallet med de nya rutinerna och allt.
 
De gånger jag varit med om ordning på utsläpp handlar det mer om vad som händer i hagen än vad som händer i stallet. Vid utsläpp: att någon springer genom tråden för att det blir för långt tid innan nästa kommer ut. Vid insläpp: att någon springer genom tråden för att den blir upprörd över att bli lämnad.

Och ute är det betydligt svårare att stävja ett sådant beteende. Jag ser inga problem med att ha vanor för att lugna hästar och göra dem trygga. Även människor är vanedjur och jag ser absolut en vits med att behålla ett lugn i flocken hellre än att stöka "bara för att" (det är viktigt för människan att ha full kontroll).
 
Min häst är sådan som helst ska släppas ut först. Men absolut före sin hagkompis.
Hon är nu 22år och jag har känt henne hela hennes liv. Hon har bott hos mig sen hon var åtta år. Hon har alltid blivit stressad av att bli lämnad ensam inne. Ute är det inga som helst problem att vara ensam.
Min häst skadar väl sig inte om hon får gå ut efter hagkompisen, men hon blir extremt stressad och röjer runt i boxen så det blir jobbigt att mocka och hon blir brötig att hantera.
Framför allt så mår hon ju väldigt dåligt av att bli så stressad. Jag tycker att vi ska vara lika rädda om våra hästars mentala behov som vi är om hästarnas fysiska behov.

Jag har, de få gånger jag bytt stall, alltid berättat om hur hästen är när jag kikat på nytt stall. Är det fler hästar i stallet som har samma behov så går min häst att vänta med, men det är fördelaktigt om hon har en vän som hon gillar som väntar inne.
 
Men det är just det jag menar, om hästen blir stressad då behöver man ju träna på att hästen inte ska stressa utan kunna vänta på sin tur. Det är ju oftast att de blir stressade som gör att det börjar fara runt och riskerar att skada sig.

En skadad häst är en annan sak, men det är även också bara under en kortare period och förtjänar special behandling då för att underlätta läkningen.

Och en skadad häst är ju ett perfekt exempel, tex att den skadade hästen måste gå ut till sjukhagen först så den inte börjar trampa runt i boxen, men då blir de hästar som är vana att bli utsläppta först så stressade att de skadar sig eftersom hästarna gick ut i fel ordning.
Just pga såna situationer är det jätte viktigt att hästen kan vänta på sin tur utan att riskera att skada sig själv.
Min erfarenhet är att i många fall betyder ”vill gå ut först” egentligen att hästen behöver gå ut bland de första och definitivt inte sist. Känns inte så troligt att man samlar flera som absolut måste ut just först.
 
Vi har ett litet stall med fyra hästar, och av dem så är det två som tycker att de "måste ut först" och att de också "måste ha mat först". Det roliga med en av dem, min dotters sto, är att när hon FÅR gå ut först så börjar hon med en gång gnägga och liksom undrar "var är alla andra"? :rofl:

Men ingen av de här två individerna som vill ut först hittar på något dumt, utan de skrapar i golvet respektive bankar i boxdörren och that's it. Vem som får gå ut när beror lite på om/när de ska ridas och lite annat, så ordningen varierar. Det får de liksom acceptera (och ingen av dem blir svårhanterlig).
 
Jag anpassar alltid ordningen efter flockdynamiken + vad som är mest praktiskt. Just nu så VILL fölstona gärna gå ut först, men de får inte, då fölen inte följer med ut om det är andra hästar kvar i stallet utan går runt och hälsar på alla andra istället. Så de får stå och vänta tills valackarna (som inte bryr sig särskilt mycket) är utsläppta.

Det ena stoet blir dock jättestressad om hennes bästis går ut innan henne, så just det undviker jag för varje pris. Det är en häst som har lätt till stress överlag och behöver en anpassad miljö för att vara lugn. Bästisen har lite samma tendencer, men har fått träna på att gå ut sist och nu funkar det rätt bra. Prioriterar säkerhet och lugna hästar, även vid träning på att stå själv så vill jag inte att de stressar upp sig då det i sig kan bli en vana.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 985
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp