Hästar stod inlåsta i månader – ägaren döms för djurplågeri

Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar på flera månader, och hade inte fått tillräckligt med mat och vatten vilket gjorde att de fick avlivas. Nu döms ägaren för djurplågeri.
 
Varför skulle det vara någon som blivit sjuk? Vare sig denna eller Hippsons artikel, som är mycket mer utförlig, antyder ju på något vis detta?
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/laste-in-hastarna-doms-till-dagsboter.htm
Därför att det är oerhört vanligt att vanvård föregås av psykisk ohälsa hos ägaren. Om så är fallet här vet jag inte för det finn sju pantade rötägg också men de är i minoritet i den här typen av ärenden
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
866
  • Artikel
Hästnyheter Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 279
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: fejko
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp