Hästar, svett och kyla. Ny "forskning"

Gry

Trådstartare
Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar fryser, av samma anledning som vi skakar; för att bli varma. För att vi fryser. En vetenskaplig förklaring till varför man skakar gör mig inte mindre frusen. Och svettas gör man för att kylas av eftersom svetten avdunstar, och då kyls man ner. Fysik. Därför är blöt häst i kall hage obra. Och hästar är skapta att klara kyla. Inte att svettas i kyla. Men jag verkar ändå missa ngt eftersom ytterst få ifrågasätter texten.)

Här är texten;
Högaktuellt just nu. Och väldigt intressant vetenskaplig fakta som säkerligen går emot mångas traditionella hantering. Härligt när man får kunskap om hur det faktiskt är, och att det inte alltid är rätt bara för "att man alltid gjort så": Kallare tider på väg! Nu har vi varit på föreläsning och lyssnat på forskning och vetenskaplig fakta om hästars fantastiska sätt att anpassa sig efter väder och vind, kyla, blåst och regn. Egentligen inget jag redan inte visste, men jag fick bekräftat att det verkligen är på det viset som jag trodde, vilket var skönt! Föreläsarna var veterinär Per Michanek och hästbeteendeforskaren Linda Keeling. Så nu tänkte jag dela med mig av detta till er, eftersom Stall Rosenborg har en regel att hästarna inte ska ha några täcken i hagen, även om det är kallt, blåsigt, regnig eller inte ens om de är svettiga! Här får ni motiveringen till varför hästar inte behöver några täcken. Så här funkar det (lite nedkortat, det var massor mer vi fick lära oss på föreläsningen): Hästen päls fungerar som en skoteroverall; den är kall och blöt längst ut, men mot huden är det torrt och varmt. En häst med vinterpäls har en kritisk nedre temperatur på -25 grader. Med det menas att om den har vinterpäls så klarar den ner till -25 grader utan att man ens behöver ge den mera mat. Om temperaturen blir kallare än -25 grader kan man behöva ge mer grovfoder (hö eller halm) för att hästen ska kunna hålla värmen genom att förbränna maten. Då producerar hästen det bruna fettet, som är en vävnad som producerar värme. Något täcke behövs fortfarande inte. Inte ens om hästen är delvis klippt, som våra ofta är. Är hästen helklippt så kan man behöva ersätta med täcke eller mer mat även vid -25 grader. Det skulle således kunna finnas vilda hästar på nordpolen, enda anledningen till att det inte finns det är att det är för kallt för gräs att växa där! Hästen skulle klara sig utmärkt!. Vad har hästen då för temperatur vid -25 grader? Jo, den har ca +37-38 grader i kroppen som vanligt. Längst ut på hårstråna har den -15 grader, MEN...på hudytan är temperaturen +25 grader! Så lägg för guds skull inte på något täcke och pressa ner de -15 graderna längst ut på hårstrået ner i hudytan! Om det blåser hård vind då? Samma där, hästen klarar det galant! Vinden tränger bara ner några mm ner i pälsen och når aldrig hudytan. Och blöt häst? Pälsen fungerar som ett paraply, vattnet lägger sig längst ut i pälsen och stjäl ingen värme från hästen - om den gjorde det skulle ju hästen torka snabbt, vilken den inte gör. Så det är BRA att den är blöt länge, det kyler inte ner den som många tror. Och till sist; svettig häst? När hästen svettas så dunstar svetten från den varma huden (precis som vatten om den är blöt), och vatten/svettångan kondenserar längre ut i pälsen. Svetten lägger sig alltså längst ut på stråna, men huden är torr! Så lägg inte ett täcke på en svettig häst! Då tvingar du ner svett/vatten i hudytan, och där ska den inte vara! Vattnet på ytan förångas sedan med hjälp av strålning utifrån. På vintern är strålningen mindre, och därför förångas den långsammare vilket gör att pälsen är blötare längre. Per Michanek, som har varit veterinär i 40 år och forskat på detta, har sina galopphästar på lösdrift utan täcken. Som exempel gav han hur han gör med sina egna hästar: Det är -10 grader, blåser 9m/sek, hästarna har vinterpäls, de rids genomsvettiga, han släpper ut dem direkt i hagen från träningen, de rullar sig, springer lite, dricker och ställer sig sedan och äter. Och de är aldrig sjuka! Så med stöd av denna forskning kan man vara trygg med vetskapen om att hästarna INTE kommer att frysa i vinter, inte ens om de blir svettiga och det är -25 grader ute! Avslutar med ett bra citat från Per: "Behöver hästar täcken"? Svar: "Behöver fiskar snorkel"? Ingen antoproforism på Rosenborg! (Betyder att man behandlar djur som människor). Älgar, rådjur och andra vilda djur är skapade för att klara alla klimat ute, och det är precis samma sak med hästar. De får inte mänskliga egenskaper och funktioner bara för att vi har de som husdjur.

Min häst skakar. Fryser den?
Nej, en häst skakar inte för att den fryser. En häst skakar för att den inte ska frysa.
Så här funkar det: Anledningen till att hästen skakar är att det är på det sättet den producerar brunt fett. Ju mer brunt fett, desto mindre skakar den. Ex; en häst som inte är van att gå på lösdrift och haft en massa täcken på sig har inte producerat tillräckligt med brunt fett för att klara av lösdriften på bästa sätt. Om du släpper ut den hästen på lösdrift och det blir rejält kallt, så kommer den kanske att börja skaka. Det gör den alltså för att anpassa sig till lösdriften och för att producera brunt fett. Ju mer den skakar, desto mer brunt fett producerar den. När den slutligen (kan ta veckor) producerat tillräckligt med brunt fett för att klara av vädret så sluter den skaka. Så vad händer när vi tycker synd om hästar som skakar och lägger på dem ett täcke? Jo, vi stoppar produktionen av brunt fett och gör det ännu svårare för hästen att klara av kyla/regn/ vind mm.
Så hjälp hästen att anpassa sig till lösdriften genom att inte lägga dig i dess naturliga process.
 
För det första borde människan läsa grundläggande biologi.

Resten är bara båg och jag hoppas verkligen inte att människor runt omkring i hästvärlden går på detta eftersom det finns dokumenterad forskning som visar motsatsen.

Tragiskt att man ens kan gå på sån där.
 
"Skaka till sig mer brunt fett"? Va?! Det var nog det märkligaste jag hört.

I senaste numret av Hippson tar man också upp detta evighetsämne med "hjälp av vetenskapen" i det här fallet representeras vetenskapen av Kristina Dahlborn professor i intergrativ fyseologi, hon ger en, i mina öron, vettigare förklaring.
Hästen ska ha täcke - när den fryser. Skakar den, så fryser den, tämligen enkelt. Fast en sak hon skriver har jag verkligen tagit till mig:
"Det jag försöker få folk att förstå är svettmekanismen, som hjälper hästen att kyla ner sig när den blivit för varm, bara fungerar om svetten får bli vattenånga. Om inte vattnet får avdunsta blir det bara ren vätskeförlus, ingen avkylning. Så att lägga täcke på svettig häst är helt tokigt"
Att njurar och muskler skulle ta stryk av att inte ha täcke finns det ingen vetenskaplig grund för.


Så jag har slutat att slänga på täcke på svettig häst, självklart ställer då inte in en svettig häst i boxen och går därifrån, utan skrittar/leder hästen torr. Sen kan du lägga på täcke på din klippta häst.
 
För det första borde människan läsa grundläggande biologi.

Resten är bara båg och jag hoppas verkligen inte att människor runt omkring i hästvärlden går på detta eftersom det finns dokumenterad forskning som visar motsatsen.

Tragiskt att man ens kan gå på sån där.
Ja, då tycker vi lika. Trodde jag var knäpp där ett tag.

Tycker också att det är intressant att man refererar till en studie, när man bara studerat sin egen flock.

Hade man varit ödmjuk och talat om svagheter i studierna så hade jag inte varit lika förfärad
 
"Skaka till sig mer brunt fett"? Va?! Det var nog det märkligaste jag hört.

I senaste numret av Hippson tar man också upp detta evighetsämne med "hjälp av vetenskapen" i det här fallet representeras vetenskapen av Kristina Dahlborn professor i intergrativ fyseologi, hon ger en, i mina öron, vettigare förklaring.
Hästen ska ha täcke - när den fryser. Skakar den, så fryser den, tämligen enkelt. Fast en sak hon skriver har jag verkligen tagit till mig:
"Det jag försöker få folk att förstå är svettmekanismen, som hjälper hästen att kyla ner sig när den blivit för varm, bara fungerar om svetten får bli vattenånga. Om inte vattnet får avdunsta blir det bara ren vätskeförlus, ingen avkylning. Så att lägga täcke på svettig häst är helt tokigt"
Att njurar och muskler skulle ta stryk av att inte ha täcke finns det ingen vetenskaplig grund för.


Så jag har slutat att slänga på täcke på svettig häst, självklart ställer då inte in en svettig häst i boxen och går därifrån, utan skrittar/leder hästen torr. Sen kan du lägga på täcke på din klippta häst.

Ja, jag tänker lika med dig ang täcke på svettig häst. Avkylning är bra. Men frågan är ju hur mkt avkylning. Svettig häst i kyla är ju inte riktigt min grej. Runt nollan eller lägre, tjock päls och stora svettområden känns inge bra. Gå torr kanske är bättre. Jag klipper där de svettas som mest (islandshäst) och undviker att rida svett om jag inte har tid att låta torka på vettigt sätt.
 
Funderar vidare; både veterinär (gårdsvet och klinikvet plus klinikkiropraktor), equiterapeut och massör har sagt mig att ruskväder runt nollan ger kalla,stela muskler och kan i värsta fall ge spänningar. En redan stel häst med muskelspänningar ska skyddas mot det, på ett eller annat sätt. Rimmar rätt illa mot texten ovan.
 
Ja, jag tänker lika med dig ang täcke på svettig häst. Avkylning är bra. Men frågan är ju hur mkt avkylning. Svettig häst i kyla är ju inte riktigt min grej. Runt nollan eller lägre, tjock päls och stora svettområden känns inge bra. Gå torr kanske är bättre. Jag klipper där de svettas som mest (islandshäst) och undviker att rida svett om jag inte har tid att låta torka på vettigt sätt.
Nej, grejen blir ju att lämna hästen torr. Så antingen, som du skriver, låta bli att rida den svettig. Eller så klipper man, så torkar hästen fortare, då kan lägga på pyjamas och gå hem. Men inte täcke på svettig häst bara.
Jag får bita mig lite fingrarna för att låta bli, efter träning då alla kastar sig efter ländtäcket så fort passet är slut, själv får jag "onda ögat" för att jag väntar tills hästen är torr. Men jag tror stenhårt på det hon skriver.
Täcke på svettig häst=björntjänst.
 
Funderar vidare; både veterinär (gårdsvet och klinikvet plus klinikkiropraktor), equiterapeut och massör har sagt mig att ruskväder runt nollan ger kalla,stela muskler och kan i värsta fall ge spänningar. En redan stel häst med muskelspänningar ska skyddas mot det, på ett eller annat sätt. Rimmar rätt illa mot texten ovan.
Den ska väl skaka ur sig alla muskelspänningar, eller nåt....

Sen är det väl ingen nyhet att en plusgrad eller två och regn, då fryser ju ALLA. Medans minus fem och sol är riktig behagligt.
 
Det där med vind, blåst och kyla kan jag köpa. Då jag själv var på en föreläsning om hästens päls att det vinklar pälsen för att anpassa sig och även om det är blött utanpå blev det inte blött inpå huden.
Min egen häst klarar regn bättre på vintern då hennes vinterpäls skyddar, men på sommaren måste hon ha regntäcke. Däremot en kombination av allt, nä då får det bli täcke. Försöker så gott det går att ha henne utan täcke, som i vintras gick hon ute utan täcke när det var som kallast. Som någon annan nämnde när det är runt nollan, ja då är det kallare för det är fuktigare i luften, så då blir det täcke.
Svettig häst vill jag inte släppa ut hur som helst om det är ruskväder.

Så summan av kardemumman, tror delvis på det men går lite efter hur hästen verkar vilja ha det vid olika väder.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jösses.
Skakar min grå spänner han hela ryggen och fått jätteont. Hela ansiktet utstrålar smärta och lidande.
Aldrig att jag skulle låta honom lida, brunt fett? Wtf?
 
Brunt fett är hyfsat nyupptäckta fettceller som tillverkas när du fryser. De används inte för att lagra fett, utan är värmande. Så långt är jag med. Nästa tror jag mig ha fattat; det går åt mkt vitt fett för att tillverka brunt- alltså går du ner i vikt av att frysa och tillverka brunt.

Det jag har läst mig till, och det på lite googling, är att man inte vet om det är genetiskt eller miljö som styr hur mkt bruna celler du kan tillverka/alltså hur mkt kyla du tål. Det man kan se är att barn har mer bruna celler än vuxna och att det verkar som att ju mer du fryser som barn desto mer bruna celler kan kroppen tillverka som vuxen.

Slutsatsen som då dras av Mechanic, lr vad han hette i texten ovan, är ju att låt hästarna frysa. Då tillverkar de brunt fett. På sikt fryser de inte. Säkert helt korrekt. Det är helt naturligt. Men det där naturligt och jag är inte alltid kompisar. Jag kan köpa tjock päls och kyla när det gäller islänningar. Men jag kan inte köpa regnrusk och blöt päls i kyla. Det är liksom naturligt att deras päls värmeisolerande effekt försvagas. De har inte en sportslig. Naturligt är det också att få skitont när benet bryts. Så man ska hålla sig stilla osv.
 
Såg det där i mitt läns hästgrupp och kopierar mitt svar rakt av därifrån;

"Förlåt för att jag går emot nu, men min 5 åriga valack går på lösdrift nu. Fri tillgång på mat, gått utan täcke sen förra vintern, tillgång till ligghall osv. Jag är HELT för att hästar ska klara sig utan täcke, MEN för en vecka sedan tog jag in en häst som knep svansen mellan benen, hade ont i muskler efter att ha frusit och medan jag gick med honom för att han skulle få upp värmen så började han trava och slängde med huvudet bak emot rumpan samtidigt som han bockade/kickade i luften för att det gjorde ont.
Kalla min häst en dramaqueen (för det är han), men jag anser att det hade varit plågeri att slänga ut han i hagen för att frysa ännu mer. Nu fick han stå inne ett tag och värma upp musklerna med täcke, blev sen utslängd med ett 80g täcke och två dagar senare var han som normal igen. Så nä, alla hästar klarar sig inte utan täcke utan man får gå per individ.

Min häst är en korsning mellan varmblod, knabstrupper och fjording och har lite klent med man + svans, säkert därför han inte heller sätter någon vidare tät vinterpäls. Men låter han hellre gå med täcke än att han ska gå och frysa och ha ont."
 
Alltså han har ju helt klart rätt. Förra vintern visade han det genom o själv gp i t-shirt om jag inte minns fel :D

Men varför ska min hobbyhäst behöva frysa o lida i veckor (?) för att ev (jag tror självklart det finns individuella skillnader i möjlighet o tillverka tillräckligt m brunt fett) kunna gå utan täcke sedan? Jag vill ta in en torr häst o rida så täcke vill jag ha oavsett och jag tror inte välanpassade täcken den del av året är så farligt för min häst.

Men en häst som skakar fryser. Självklart.
 
var på en föreläsning där de pratade om detta, lät väldigt vettigt faktiskt, men det är ju alltid en invänjning.
man slänger ju inte ut en häst som aldrig gått otäckad i höstrusken, men med invänjning, tillgång till bra grovfoder och ordentligt lä i hagen såklarar nog många hästar mer kyla än vad man tror.

överger dock inte täckena till mina hästar. låter dem bara gå nakna lite lite längre vid bra väder oavsett temperatur :). och så länge det inte blåser eller regnar på dem så är de nöjda.
svettig häst får oftast torka i hagen här, lägger sällan på täcke eller låter henne stå inne då hon är svettig. bättre att fluffa till pälsen och låta hästarna rulla sig ihagen ;), eller i alla fall så får de gå nakna tills de är någirlunda torra, sen får de täcke igenför att inte kylas ner på kvällen.
 
Har nu googlat som en tok. hittar inget som Mechanic själv har studerat/forskat på förutom aktive stable- lösningar. (Och ngt om fetus men det hör ju inte hit Det ska tydligen finnas 7 per rewedpublikationer av lägre betydelse, eller vad det stod ) Däremot 5-poängs fördjupningsuppgifter som han tycks åberopa från ett hippologprgm. Där refereras ganska gamla studier (60-tal och fram till i början av 2000) som ligger till grund för en datastimulerad (!) beräkning på 3 "individer" och deras presumtiva köldtålighet med olika variabler. Denna studie återfinns lite överallt i artiklar på nätet.

Det är ju inte utan att man undrar? Det fanns en notering om ett seminarie om nötkreatur däremot. Som delvis sa emot det som påstås att hästar klarar av i texten ovan. Dvs blöt päls och vind.

Jag bara måste ju ha missat en viktig studie. För på fötterna måste han väl ha? Eller har personen som skrivit texten missuppfattat mkt?
 
Senast ändrad:
Kristina Dahlborn vet jag gjorde en större studie på Wången med travhästarna där förra året. Om något publicerats ännu vet jag inte.

"Frysa" tycker jag är ett ord som är svårt att använda i sammanhanget eftersom djur inte verkar ha negativa känslor kopplade till det. Fjällräven skakar hela vintrar för att hålla värmen. Skakningar är anpassning, inte något annat. Att de blir spända och får stela muskler är en sekundär grej som däremot inte är bra men skakningarna är i sig neutrala.

Min häst (akhal teké) går utan täcke fram tills det börjar regna för mycket. Med lösdrift och fri tillgång till foder oroar jag mig föga om hans kroppstemperatur.

För övrigt samma som jag har lärt mig på nöt, kyla = "ofarligt", kyla + regn = djuren fryser.
 
Men en häst som skakar fryser. Självklart.

Ja precis, alltså definitionen på att frysa är ju att skaka av kyla.
Att man sedan skakar för att få upp värmen är ju funktionen av att frysa. Ordet är ju en beskrivning av fenomenet, inte en förklaring på VARFÖR. Man får nog hålla isär begreppen som du ju menar.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jag har också läst att man kan kasta ut en häst i hagen svettig när det är kallt eftersom det som torkar först är det närmast huden och kontentan av det är att de efter endast tio minuter efter ritten har torkat så pass att det isolerar tillräckligt.

Men, jag tänker på det där med skillnaden på fluffigt hår och blött hår. Det torra fluffiga isolerar ju bättre än det som är blött och "slätt/klumpigt". Därför vill jag ändå ha på ett fleece eller liknande. Dock säger de att det bara är som att sätta på extra päls och att man förflyttar förångningen en bit ut bara. Jag vet inte vad jag känner för det.

Mina orakade fjordhästar går dock inte att skritta torra. Då skulle jag antingen behöva ca 2 timmar eller, om de skrittade i bra fart, få dem ändå svettigare. Här skrittar vi så pass aktivt att vi gör våra fjordhästar svettiga året om. De får jobba.
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 338
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 428
Senast: Trissa
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: Zevzan
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp