Hästar, svett och kyla. Ny "forskning"

Får mig att tänka på Rex von Raggsock, en schä/terv som bodde hos mig när han pensionerades. En dag trodde jag att han hade rymt, när jag ropade så vaknade hunden som låg o sov under snön!
h1DCD39FF
 
Mm- men det är hennes tolkning av vad Michanek sagt. Jag har varit på typ samma föreläsning och där var -25 nedre kritiska temp vilket innebär att om det dessutom blåser (regna lär det ju inte göra) så behöver hästen åtgärder (mat, lä).
Dessutom beror nedre kritiska temp på hästens ämnesomsättning under dygnet i övrigt, storlek och annat.
I min ungdom gick det många hästar utan täcke i snöhagar i Norrland utan fri tillgång och -25 och det var aldrig nån som skakade och frös så är det torrt och ingen vind funkar ju det säkert idag oxå.

Just vinden pratade han mycket om på föreläsningen jag hörde, vinden ändrar ju den upplevda temperaturen drastiskt. Själv hade han då stall med hage där hästen kunde gå in och ut som den ville och gick hård galoppträning med mycket mat och då behövdes inget täcke alls.
Blev väldigt tveksam till Mehanek när jag läste texten. Rätt åt mig då jag tänkte att det är ju fasen att folk inte kan kolla upp saker och var lite källkritiska innan de tar till sig saker :crazy::o:o:o Tänkte då att det här går väl ingen på utan att kolla upp saker och sen svalde jag själv att den där Mehanek verkar vara lite av en pajsare som sprider massa "fakta" utan att ha på fötterna. Och sen fanns det studier som han åberopat hyfsat korrekt men att personen som skrivit texten fattat fel. Jisses. Den satt tätt där den skulle. Rätt åt mig.

Dock hittar jag inget alls om att hästar ska vara ute i kylan blöta. Inget. Zipp. Nada. Bara att värmeisoleringen blir sämre och vätan blir avkylande. Och att den enda sk studien som gjorts är på egna hästar. Den är jag inte så impad av.
 
Även islänningarna täckar sina hästar i träning, vid otrevligt väder.
Du menar isländska hästägare till islandshästar på Island? Intressant. Jag trodde inte det. Fick för mig att de hade oridna hästar på flock och ridhästar i stall, typ. Är det utbrett m täcke?
 
Men är det nån som känner nån, som känner nån som så att säga "gick på det här" och låter hästen skaka loss i vinterhagen för att skapa brunt fett? (Eller hur det nu var)
Eller är det vi Bukefalister som är så himla kloka och sunda :p

Jag tycker fortfarande gemene hästägare, i mina kretsar i alla fall, täckar för mycket.
Jag vet några som nu släpper ut hästarna utan dåligt samvete blöta. Innan med lite dåligt samvete. För nu har de läst på fb att...

Och jag har på fb ifrågasatt sanningshalt och källor. Det blir nog lite stelt bland mina hästvänner och mig nu. Kan man tro.
 
När Fan läser Bibeln liksom...
Intressanta på den föreläsningen var just att en häst i hård träning har lägre nedre kritisk temp än en konvalescent, och hästen i träning har duntäcke medan konvalescenten går utan...
Läste också den studien. Den är dock ej Mehaneks.

Till alla: Det var väldigt klent med bra studier måste jag säga. Gamla källor från canada. Svenska studier på 3 hästar som det generaliseras mkt kring. En nederländsk (el var det holländsk? Blev osäker nu) studie om hur hästar anpassar sig efter årstiderna med sin ämnesomsättning bla men där den lägsta kylan är högre än svensk kall vinter osv. Från andra discipliner är man ju lite mer van vid mer underbyggda studier. Det är bra att det satsas på forskning nu.
 
Hej!

Jag kan bara gå på min häst och hur jag upplever henne. Hon är lite mer än spårklippt och bor i utebox och täckas när hon fryser. I boxen har det ännu inte hänt. Ute fryser hon när det är 15 grader + och regn med blåst. Hon har således täcke när det regnar och blåser, även vid plusgrader. Många minus har jag ännu inte sett henne reagera på. Tilläggas bör väl att hon är arab med plyschpäls, ingen lång päls här inte!

Jag har sett Michanek(eller vad han nu heter) på TV och kände att några av hans kommentarer där var rätt så generaliserande. Jag är verkligen inte för att förmänskliga hästarna, men använder vi dom för vårt höga nöjes skull får vi ju också se till att de har det bra, täcken eller ej.

Kanske helt enkelt är dags för fler bättre studier? Eller skicka påståendena till MythBusters och se om de kan komma på nåt :-)

/Lavinia
 
Jag tror det gagnar alla som försöker goggla och diskussionen i största allmänhet om man iaf försöker att skriva rätt namn på veterinär Michanek. :grin:

Jag har inte hört just den här föreläsningen som diskussionen handlar om, men jag har tidigare haft nöjet att höra honom föreläsa och det intryck han gav då är att han är mycket kompetent. Han har bl a varit med att ta fram kraven som JBV har ställt upp när det gäller svensk hästhållning och uppstallning. :idea:
 
Jag tror det gagnar alla som försöker goggla och diskussionen i största allmänhet om man iaf försöker att skriva rätt namn på veterinär Michanek. :grin:

Jag har inte hört just den här föreläsningen som diskussionen handlar om, men jag har tidigare haft nöjet att höra honom föreläsa och det intryck han gav då är att han är mycket kompetent. Han har bl a varit med att ta fram kraven som JBV har ställt upp när det gäller svensk hästhållning och uppstallning. :idea:
Ja, det är väl uppstallning/ lösdrift han har grejat med. Men om man ska förespråka att låta hästarna skaka i köld och försäkra hästägare att blöta hästar inte blir nedkylda av svett när det är minusgrader ute (OM (!!!) det är det han gör), bryr jag mig inte så mkt om hans kunskaper om stallbyggnader. Då vill jag hitta forskning som stödjer det. Inte referenser till egna hästar osv. Såg att han sysslar med forskning. Jag är nog lite bortskämd i mitt yrke med att man är noga med forskning, studier, källor och källhänvisningar på ett lite noggrannare sätt. Det är ingen som går ut oemotsagd och hävdar något väldigt "mot strömmen" utanför sitt eget forskningsfält. I synnerhet om man refererar till sina egna tolkningar kring ens egna, vad det nu än är. Inte utan att tappa rejält i anseende ialf. Men det är ju olika i olika världar. ( Men som sagt, nu vete spörs om han säger allt detta. Är allt en feltolkning av det han sagt är ju saken en annan.)
 
Ja, det är väl uppstallning/ lösdrift han har grejat med. Men om man ska förespråka att låta hästarna skaka i köld och försäkra hästägare att blöta hästar inte blir nedkylda av svett när det är minusgrader ute (OM (!!!) det är det han gör), bryr jag mig inte så mkt om hans kunskaper om stallbyggnader. Då vill jag hitta forskning som stödjer det. Inte referenser till egna hästar osv. Såg att han sysslar med forskning. Jag är nog lite bortskämd i mitt yrke med att man är noga med forskning, studier, källor och källhänvisningar på ett lite noggrannare sätt. Det är ingen som går ut oemotsagd och hävdar något väldigt "mot strömmen" utanför sitt eget forskningsfält. I synnerhet om man refererar till sina egna tolkningar kring ens egna, vad det nu än är. Inte utan att tappa rejält i anseende ialf. Men det är ju olika i olika världar. ( Men som sagt, nu vete spörs om han säger allt detta. Är allt en feltolkning av det han sagt är ju saken en annan.)
Jag har som sagt inte varit på den föreläsningen så jag vet inte vad som sagts, däremot så är min uppfattning om Michanek att han är både påläst och kompetent som veterinär och på sitt område, att då inte ens orka skriva hans namn korrekt underlättar inte för de som vill försöka ta reda på fakta. Michanek är inte enbart inblandad i föreskrifterna vilka mått en box ska ha utan i utformandet av vårt djurskydd, så kalla mig gnällig den som vill, men ska man diskutera en persons arbete och vad han ev har sagt så bör man även kunna namnge honom korrekt och i synnerhet om man nu påstår sig vara noga med källhänvisningar mm.
 
Om någon av våra hästar skulle frysa bara om de blev blöta eller det är kallt, hade jag blivit bekymrad och tagit reda på vad det är för fel på hästen. Jag anser att en frisk häst som är van att gå ute och inte är helklippt frysen måste ha nåt genetiskt fel. Om det är så kan man fråga sig hur noga vi är med vår avel?

Rolle
IpL
 
Om någon av våra hästar skulle frysa bara om de blev blöta eller det är kallt, hade jag blivit bekymrad och tagit reda på vad det är för fel på hästen. Jag anser att en frisk häst som är van att gå ute och inte är helklippt frysen måste ha nåt genetiskt fel. Om det är så kan man fråga sig hur noga vi är med vår avel?

Rolle
IpL

Fast det gäller ju all avel vi företar oss med hästar (och andra domesticerade djur) eftersom "survival of the fittest" inte är en förutsättning i aveln vi håller på med.

Jag menar att det du säger i inlägget går att byta ut ordet frysa till eksem eller dålig hovkvalitet.

Sedan kan man ju undra om alla hästar som fryser i vilt tillstånd har en genetisk defekt bara för att den fryser.
 
Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar fryser, av samma anledning som vi skakar; för att bli varma. För att vi fryser. En vetenskaplig förklaring till varför man skakar gör mig inte mindre frusen. Och svettas gör man för att kylas av eftersom svetten avdunstar, och då kyls man ner. Fysik. Därför är blöt häst i kall hage obra. Och hästar är skapta att klara kyla. Inte att svettas i kyla. Men jag verkar ändå missa ngt eftersom ytterst få ifrågasätter texten.)

Här är texten;
Högaktuellt just nu. Och väldigt intressant vetenskaplig fakta som säkerligen går emot mångas traditionella hantering. Härligt när man får kunskap om hur det faktiskt är, och att det inte alltid är rätt bara för "att man alltid gjort så": Kallare tider på väg! Nu har vi varit på föreläsning och lyssnat på forskning och vetenskaplig fakta om hästars fantastiska sätt att anpassa sig efter väder och vind, kyla, blåst och regn. Egentligen inget jag redan inte visste, men jag fick bekräftat att det verkligen är på det viset som jag trodde, vilket var skönt! Föreläsarna var veterinär Per Michanek och hästbeteendeforskaren Linda Keeling. Så nu tänkte jag dela med mig av detta till er, eftersom Stall Rosenborg har en regel att hästarna inte ska ha några täcken i hagen, även om det är kallt, blåsigt, regnig eller inte ens om de är svettiga! Här får ni motiveringen till varför hästar inte behöver några täcken. Så här funkar det (lite nedkortat, det var massor mer vi fick lära oss på föreläsningen): Hästen päls fungerar som en skoteroverall; den är kall och blöt längst ut, men mot huden är det torrt och varmt. En häst med vinterpäls har en kritisk nedre temperatur på -25 grader. Med det menas att om den har vinterpäls så klarar den ner till -25 grader utan att man ens behöver ge den mera mat. Om temperaturen blir kallare än -25 grader kan man behöva ge mer grovfoder (hö eller halm) för att hästen ska kunna hålla värmen genom att förbränna maten. Då producerar hästen det bruna fettet, som är en vävnad som producerar värme. Något täcke behövs fortfarande inte. Inte ens om hästen är delvis klippt, som våra ofta är. Är hästen helklippt så kan man behöva ersätta med täcke eller mer mat även vid -25 grader. Det skulle således kunna finnas vilda hästar på nordpolen, enda anledningen till att det inte finns det är att det är för kallt för gräs att växa där! Hästen skulle klara sig utmärkt!. Vad har hästen då för temperatur vid -25 grader? Jo, den har ca +37-38 grader i kroppen som vanligt. Längst ut på hårstråna har den -15 grader, MEN...på hudytan är temperaturen +25 grader! Så lägg för guds skull inte på något täcke och pressa ner de -15 graderna längst ut på hårstrået ner i hudytan! Om det blåser hård vind då? Samma där, hästen klarar det galant! Vinden tränger bara ner några mm ner i pälsen och når aldrig hudytan. Och blöt häst? Pälsen fungerar som ett paraply, vattnet lägger sig längst ut i pälsen och stjäl ingen värme från hästen - om den gjorde det skulle ju hästen torka snabbt, vilken den inte gör. Så det är BRA att den är blöt länge, det kyler inte ner den som många tror. Och till sist; svettig häst? När hästen svettas så dunstar svetten från den varma huden (precis som vatten om den är blöt), och vatten/svettångan kondenserar längre ut i pälsen. Svetten lägger sig alltså längst ut på stråna, men huden är torr! Så lägg inte ett täcke på en svettig häst! Då tvingar du ner svett/vatten i hudytan, och där ska den inte vara! Vattnet på ytan förångas sedan med hjälp av strålning utifrån. På vintern är strålningen mindre, och därför förångas den långsammare vilket gör att pälsen är blötare längre. Per Michanek, som har varit veterinär i 40 år och forskat på detta, har sina galopphästar på lösdrift utan täcken. Som exempel gav han hur han gör med sina egna hästar: Det är -10 grader, blåser 9m/sek, hästarna har vinterpäls, de rids genomsvettiga, han släpper ut dem direkt i hagen från träningen, de rullar sig, springer lite, dricker och ställer sig sedan och äter. Och de är aldrig sjuka! Så med stöd av denna forskning kan man vara trygg med vetskapen om att hästarna INTE kommer att frysa i vinter, inte ens om de blir svettiga och det är -25 grader ute! Avslutar med ett bra citat från Per: "Behöver hästar täcken"? Svar: "Behöver fiskar snorkel"? Ingen antoproforism på Rosenborg! (Betyder att man behandlar djur som människor). Älgar, rådjur och andra vilda djur är skapade för att klara alla klimat ute, och det är precis samma sak med hästar. De får inte mänskliga egenskaper och funktioner bara för att vi har de som husdjur.

Min häst skakar. Fryser den?
Nej, en häst skakar inte för att den fryser. En häst skakar för att den inte ska frysa.
Så här funkar det: Anledningen till att hästen skakar är att det är på det sättet den producerar brunt fett. Ju mer brunt fett, desto mindre skakar den. Ex; en häst som inte är van att gå på lösdrift och haft en massa täcken på sig har inte producerat tillräckligt med brunt fett för att klara av lösdriften på bästa sätt. Om du släpper ut den hästen på lösdrift och det blir rejält kallt, så kommer den kanske att börja skaka. Det gör den alltså för att anpassa sig till lösdriften och för att producera brunt fett. Ju mer den skakar, desto mer brunt fett producerar den. När den slutligen (kan ta veckor) producerat tillräckligt med brunt fett för att klara av vädret så sluter den skaka. Så vad händer när vi tycker synd om hästar som skakar och lägger på dem ett täcke? Jo, vi stoppar produktionen av brunt fett och gör det ännu svårare för hästen att klara av kyla/regn/ vind mm.
Så hjälp hästen att anpassa sig till lösdriften genom att inte lägga dig i dess naturliga process.

Jag tror inte att hästen egentligen behöver täcke p.g.a. väder och vind. Som min hund tex, är han ute när det snöar har han ett snötäcke på ryggen när han kommer in. Pälsen isolerar så det når aldrig igenom. Min nakenhund har ingen snö på sig eftersom den når huden och smälter direkt. Hunden med päls blir aldrig blöt inpå skinnet när det regnar heller.

Så jag tror inte en normalpälsad häst behöver täcke som skydd för snö eller regn. Okej om det ösregnar 2 dygn utan uppehåll och det inte finns skydd i hagen. Vi har lösdrift så de går ju undan från vädret dit.

Däremot skulle jag inte skicka ut en svettblöt häst i kylan. Då är den ju blöt inpå huden. Då vill jag att svetten har kommit ut såpass så den är torr inpå huden. Jag brukar ställa in den i box med ulltäcke eller fleecetäcke. Det är såpass luftigt så man ser ångan från hästen och suger upp fukt. Sen får han gå ut.

En klippt häst får täcke helt enkelt eftersom inte pälsen finns där för att isolera och hålla regn/snö på avstånd från huden
 
Om någon av våra hästar skulle frysa bara om de blev blöta eller det är kallt, hade jag blivit bekymrad och tagit reda på vad det är för fel på hästen. Jag anser att en frisk häst som är van att gå ute och inte är helklippt frysen måste ha nåt genetiskt fel. Om det är så kan man fråga sig hur noga vi är med vår avel?

Rolle
IpL

De allra flesta islandshästar är nog väl utrustade för kyla. Jag vägrar gå med på blöta hästar och kyla som kombo, dock. Men det finns ju alltid undantag. om du av misstag skulle råka köpa på dig en sådan, eller en av dina egna skulle visa sig skaka av köld upprepade gånger, så som jag vet att ett fåtal hästar gör, vad gör du då? Låter hästen fortsätta frysa med argumentet att den då skakar fram brunt fett (trots att forskningen ser stora variationer på individnivå gällande förmågan att skapa det), avlivar, eller vad? Att du inte avlar på individen, så långt är jag med, oavsett andra kvaliteter.
 
KL
Jag tycker det blir lite knepigt när man jämför hästar med nötkreatur, hundar osv. För det finns dock en stor skillnad jämfört med hästarna. En ko eller hund som skakat och spänt sig behöver sedan inte ha sadel och ryttare på sig.

Ska man ha hästen för sin egen skull och använda den till det man har lust till - hoppning, dressyr, skogsridning osv - så får man också se till att hästen får förutsättningarna för detta. Även om studierna generellt sett är helt korrekta så är även hästar individer.
 
en av dina egna skulle visa sig skaka av köld upprepade gånger, så som jag vet att ett fåtal hästar gör, vad gör du då? Låter hästen fortsätta frysa med argumentet att den då skakar fram brunt fettla som kombo, dock. Men det finns ju alltid undantag. om du av misstag skulle råka köpa på dig en sådan,

Jag sa i inlägget " hade jag blivit bekymrad och tagit reda på vad det är för fel på hästen." vilket gäller fortfarande. En faktor till är att många inte har hagar lämpliga för utevistelse, en fyrkant på slätten där det blåser från alla håll är ju betydligt besvärligare för hästen.

Generellt anser jag att det är vanligare att hästar blir sjuka på grund av för mycket "Kärlek", i all välmening men blir så fel. Skulle vara, för exempel, intressant att veta hur många hästar som blir sjuka av övervikt jämfört men undervikt:cool: eller fryser på grund av fel skötsel av samma anledning som ovan?

Rolle
IpL
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men är det nån som känner nån, som känner nån som så att säga "gick på det här" och låter hästen skaka loss i vinterhagen för att skapa brunt fett? (Eller hur det nu var)
Eller är det vi Bukefalister som är så himla kloka och sunda :p

Jag tycker fortfarande gemene hästägare, i mina kretsar i alla fall, täckar för mycket.

Tyvärr vet jag flera "naturliga hästhållare" som totalvägrar täcke trots ihållande regn/blåst/snöstorm. Tydligen "förstör det deras pälssättning"...
Skrämmande! Fick en gång höra "har du täcke på dina ISLANDSHÄSTAR?!"
:nailbiting:
 
Två av mina islänningar fryser, framförallt vid ihållande regn vid pälssättning/fällning. Kommer det ut en bild på facebook på häst+täcke finns där alltid någon näsvis människa som MÅSTE påpeka att det är ju en HÄST, till och med ISLANDSHÄST och på Island, där gör de minsann inte så!!

Sen så har jag, delvis gemensamt med mamma, ytterligare 5 hästar som verkar tåla nästan vad som helst. Ena har eksem och även hon har fått kommentarer på facebook om hur onaturligt det är. :meh:

Känner igen det där! Har fått kommentarer både om täcke och skor(!?) på hästen. Tydligen djurplågeri?
Det där med att det är ISLANDShästar är ju alltid en självklar anledning till att inte ha täcke. Dom betraktas tydligen som stenhårda bergsgetter (för dom kan ju gå genom träskmarker och kalhyggen som ser ut som plockepinn utan problem .. O_o )
Blev så glad när jag var på Island för några är sedan och besökte några hästbutiker och vet ni vad? Dom sålde täcken!! Himla konstigt. Hade stor lust att ta en bild och posta på Facebook men jag tyglade mig..:angel:
 
@Krati
Det är inte rasen som avgör utan hur man använder hästen, det klipps hästar även på Island :cool:

Precis! Men alla verkar inte förstå det. Jag har iof alltid ofodrade regntäcken på mina oklippta islandshästar också när det är ihållande regn. Det tar en evighet för pälsen att torka!
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 339
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 436
Senast: Trissa
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Zevzan
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp