Hästar, svett och kyla. Ny "forskning"

Om jag fattar rätt, den som skrev den där texten som sprids på FB är stallägare i ett stall där det inte är TILLÅTET att ha täcke på hästarna i hagen.
Inte Tillåtet.
Alls.

Jo, så det verkar ju vettigt...
 
Har samma erfarenhet som PM sedan 10 år och runt 20 hästar tillbaka. Släpper ut hästarna utan täcke även om de jobbat sig svettiga. De är vana att gå ute och de går aldrig in i lästallet när det är kalla eller blött ute. Har aldrig sett någon häst frusit, en häst skakade en gång men han var inte helt frisk vid den tidpunkten.

Givetvis ska man värma upp innan man belastar hästen och då menar jag både ryttare och häst ;-)

Liten parantes: tycker det är kul med historia och särskilt då hästhistoria. Läste en redogörelse om Mongoliet och dess ridande nomader långt tillbaka i tiden. Det kan bli väldigt kallt där som vi vet. Vad de gjorde då var att hälla vatten över dem. Det frös till is och de kunde hålla värmen under isen utan att den smälte :D

Rolle
IpL
Jaa och här går hästarna och ser ut som snögubbar på vintrarna, snön på ryggen smälter inte när det är kallt, för dom behåller värmen nära huden och snön hjälper till att isolera.

*kl*
Hade en bruksnordis tidigare, han svettades (läs var blöt) bara av att gå i hagen och äta hö när det var 20 minus ute. Hade jag lagt täcke på honom hade han dött av värmeslag. Honom fick vi klippa upp "ventiligationshål" på, mitt i smällkalla vintern, för han torkade aldrig upp ens fast det var 20-30 minus. Fortfarande, trots klippning och kyla, inget täcke på, för då hade han som sagt dött av värmeslag.
 
Jag vet inte hur andra är men om jag skakar bränner jag enorma mängder energi. Jag blir vansinnigt trött väldigt omgående. I min värld borde det vara liknande för hästar också även om det inte är kopplat till samma lidande som det är för mig. De hästar vi haft på lösdrift har klarat sig bra så länge de haft fri tillgång på foder. Jag upplever att skakningarna kommit med matbrist i första hand. Så länge de ätit har de varit varma.

Gammelhästen har börjat behöva täcke på äldre dar. Hon är född 90 så det känns inte konstigt. Sätter inte samma päls längre t.ex. man märker det på att orken försvinner med kylan, hon blir matt helt enkelt. Dock är pälsen i regel torr närmast huden. Det brukar vara det första jag tittar på när det regnat en hel dag. Däremot har jag upplevt att mina hästar har varit blöta närmast huden betydligt längre än 10 min. Jag skulle definitivt inte släppa ut den direkt efter ridturen. Jag vill gärna försöka hålla dem varma åtminstone om de blivit mycket svettiga. På distanstävlingar har jag i pauserna täckat över rygg och framför allt rumpa för att behålla lite värme i musklerna i kombination med rörelse.

En sak jag tänkt på är de hästar som står i varma stall med +15-20 och kommer ut i -20 grader. Skillnaderna där måste ju bli väldigt tokiga?
 
Jaa och här går hästarna och ser ut som snögubbar på vintrarna, snön på ryggen smälter inte när det är kallt, för dom behåller värmen nära huden och snön hjälper till att isolera.

*kl*
Hade en bruksnordis tidigare, han svettades (läs var blöt) bara av att gå i hagen och äta hö när det var 20 minus ute. Hade jag lagt täcke på honom hade han dött av värmeslag. Honom fick vi klippa upp "ventiligationshål" på, mitt i smällkalla vintern, för han torkade aldrig upp ens fast det var 20-30 minus. Fortfarande, trots klippning och kyla, inget täcke på, för då hade han som sagt dött av värmeslag.
Tyckte själv att det var intressant att jämföra 2 av mina hästar när det var kallt,
Ponnyn kunde vara helt täckt med rimfrost medans hästen med hälften fullblod i sig hade max lite i man och svans, båda oklippta och ingen problem med kyla men hästen frös vid regn vilket inte ponnyn gjorde.

Tror mycket få hästar fryser vid ren kyla, däremot har jag träffat en hel del som fryser när det är runt 0 och regnar dock nästan bara hästar med mycket fullblod i sig.
 
Tyckte själv att det var intressant att jämföra 2 av mina hästar när det var kallt,
Ponnyn kunde vara helt täckt med rimfrost medans hästen med hälften fullblod i sig hade max lite i man och svans, båda oklippta och ingen problem med kyla men hästen frös vid regn vilket inte ponnyn gjorde.

Tror mycket få hästar fryser vid ren kyla, däremot har jag träffat en hel del som fryser när det är runt 0 och regnar dock nästan bara hästar med mycket fullblod i sig.
Intressant eller hur :) Ponnyn behövde ventilera ut värme och microsvettades = frostbildning, medans fullblodet behöll värmen och ingen eller mycket lite frost bildades. Många tror att en "frostig" häst fryser, fast den egentligen svettas:D Mina går tom runt med istappar i pälsen på vintern efter väderomslag, ett elände att få bort om man ska rida....värre än lera...

Nej jag har faktiskt heller aldrig sett någon häst frysa när det är kallt, då är det ju oftast också vindstilla och mycket lite nederbörd. Fryser gör dom på hösten/våren, när det regnar och blåser och dom inte har så mycket päls eller möjligen om det är snöstorm i många timmar och temperaturen är på nollan, dvs blötsnö. Därför är det bra om man har kuperade hagar och/eller vindskydd i alla väderstreck, för inte många hästar jag haft har gått in i ligghallen när det blåser/stormar, men dom står gärna i lä utanför, på sidan, bakom eller framför så att dom har fri sikt men ändå skydd för vinden. Ser rätt roligt ut, alla på rad med huvudena åt samma håll. :)
 
Intressant eller hur :) Ponnyn behövde ventilera ut värme och microsvettades = frostbildning, medans fullblodet behöll värmen och ingen eller mycket lite frost bildades. Många tror att en "frostig" häst fryser, fast den egentligen svettas:D Mina går tom runt med istappar i pälsen på vintern efter väderomslag, ett elände att få bort om man ska rida....värre än lera...

Nej jag har faktiskt heller aldrig sett någon häst frysa när det är kallt, då är det ju oftast också vindstilla och mycket lite nederbörd. Fryser gör dom på hösten/våren, när det regnar och blåser och dom inte har så mycket päls eller möjligen om det är snöstorm i många timmar och temperaturen är på nollan, dvs blötsnö. Därför är det bra om man har kuperade hagar och/eller vindskydd i alla väderstreck, för inte många hästar jag haft har gått in i ligghallen när det blåser/stormar, men dom står gärna i lä utanför, på sidan, bakom eller framför så att dom har fri sikt men ändå skydd för vinden. Ser rätt roligt ut, alla på rad med huvudena åt samma håll. :)
Rimfrost blev på ponnyn för hennes päls var så tätt så lägst ut på pälsen var det tillräckligt kallt för att rimfrost skulle kunna bildas och hästen hade en temperatur längst ut på pälsen som var för varm för att rimfrost.

Bor på västkusten nära Göteborg så fukten finns i luften och bildas på allt som håller tillräckligt låg temperatur.

Så olika det kan vara på hästar, mina sätter av i galopp mot ligghallen när det kommer en störtskur och i den hagen hämtar jag aldrig genomblöta hästar.
 
Senast ändrad:
Rimfrost blev på ponnyn för hennes päls var så tätt så lägst ut på pälsen var det tillräckligt kallt för att rimfrost skulle kunna bildas och hästen hade en temperatur längst ut på pälsen som var för varm för att rimfrost.

Bor på västkusten nära Göteborg så fukten finns i luften och bildas på allt som håller tillräckligt låg temperatur.

Så olika det kan vara på hästar, mina sätter av i galopp mot ligghallen när det kommer en störtskur och i den hagen hämtar jag aldrig genomblöta hästar.
Beror kanske på vad man har för klimat då, här, i norr och i inlandet, är det torrt när det är kallt. Här bildas rimfrost tex när hästar svettas och det är minusgrader. När kylig luft möter varm päls helt enkelt.

Om det kommer en störtskur kanske att dom går in, men inte om det blåser också, på sommaren däremot står dom i ligghallen och hänger ofta, pga av alla flyfän...mitt på dan ofta när solen skiner som mest.....
 
Beror kanske på vad man har för klimat då, här, i norr och i inlandet, är det torrt när det är kallt. Här bildas rimfrost tex när hästar svettas och det är minusgrader. När kylig luft möter varm päls helt enkelt.

Om det kommer en störtskur kanske att dom går in, men inte om det blåser också, på sommaren däremot står dom i ligghallen och hänger ofta, pga av alla flyfän...mitt på dan ofta när solen skiner som mest.....
Ja det är stor skillnad, tex på vintern är det till att skapa rutorna på bilen om det är minus här (har haft körkort sedan 03 och det har hänt 3 gånger att det varit så torrt att det inte har berörts), bodde en vinter på Högakusten och jag var helt fascinerad för behövde inte skapa bilen en ända gång dom nätterna det varit uppehåll.
 
Har det inte kommit ut en svensk/norsk studie där hästarna själva får välja om dom vill ha täcke eller inte på sig.
 
Jag håller med om många delar i texten. Jag anser också, att en svettig häst i regel är svettig längst ut på stråna, inte mot huden - med undantag för tex där sadeln legat. Detta upptäckte jag själv när jag skaffade nordsvensk. Jag släpper ut svettig häst efter ridning i alla väder, utan täcke. Anser att täcket skulle göra mer skada än nytta. Jag låter också bli att borsta för mycket på en svettig häst som ska ut i hagen.

Blöta/regn tål hästar också enligt min mening, i stor utsträckning. Däremot vet jag inte om förklaringen i texten är orsaken till det.

Vad gäller skakningen vet jag faktiskt inte alls. Jag hade tagit in en häst som skakade och kontrollerat om den mådde bra. Tagit tempen och kanske lagt på en filt en stund, torkat den om den var blöt.

I allmänhet är min åsikt att nästan alla hästar klarar det svenska klimatet med alla väder, året runt, dygnet runt. Däremot kan man vilja täcka ändå, tex för att hästen ska bli mindre svettig under ridning. Och en täckad eller klippt häst klarar inte väder och vind på samma sätt som en häst som går oklippt utan täcke året om.
 
Jag har nu en hast, en Paso Fino som har sitt arv fran Columbia's bergs trakter. Tidigare hade jag ocksa ett hollandskt (varmblod/halvblod ... vet inte vilket som ar ratt for dressyr hast). De gick tillsammans ute i hagen. Michico, min lilla Columbian fryser vid 20*C om det ocksa faller ett stilla varregn. Da star han vid grinden och skakar och ar helt hopplos att fa in da han inte kan sta still lange nog for att fa pa en grimma.
Breyer, Hollandaren, fros overhuvudtaget aldrig sa vitt jag nagonsin sett. Nar de hade ligghall gick Breyer inte in, och da kunde ju Michico inte heller ga in da monstren sakert skulle attakera honom dar inne. :angel: Sa da stod min lille Columbian och fros sa han skakade, sprang cirklar, nara, nara Breyer och nar jag kom, nara, nara mig. :meh:

Michico har en pals som ar sa mjuk som en kaninpals. Den verkar supertjock, men tydligen gar vatan igenom och aven vinden ... han fryser sig igenom vintern om han inte har tacke ... ofta behover han tacke inne ocksa da stallet inte ar uppvarmt pa nagot satt. Han har alltid haft sa mycket ho han vill ha, bade ute och inne, men det hjalper inte. Han fryser.

Pa sommaren i varma sodra USA holl min Hollandare pa att svettas ihjal. Han stod i skuggan under traden och var blot av svett, medan den lille Columbianen obekymrat betade mitt i solen i 40*C utan en enda svett flack. Pa sommaren svettas han nar man rider, dock mycket, mycket sallan pa vintern. Nar vi holl pa med distansritt och tavlade kunde jag rida mycket hardare an de flesta andra pa sommaren och pa vintern behovde vi aldrig stanna kvar for att "cool off" innan vi fortsatte efter en veterinar koll.

Liksom vi manniskor ar hastar olika individer och har olika behov. Jag ar saker pa att Michico skulle dott mycket ung om han varit vildhast, varken palsen eller hovarna haller mattet pa en vild hast ... eller en som gar ute pa slatten i Montana hela vintern. Darfor ar det ju tur for honom att han ar domesticated och min alskling :love: som far tacke nar han behover och skor nar marken ar for hard for hans kansliga fotter.
 
Jag håller med om många delar i texten. Jag anser också, att en svettig häst i regel är svettig längst ut på stråna, inte mot huden - med undantag för tex där sadeln legat. Detta upptäckte jag själv när jag skaffade nordsvensk. Jag släpper ut svettig häst efter ridning i alla väder, utan täcke. Anser att täcket skulle göra mer skada än nytta. Jag låter också bli att borsta för mycket på en svettig häst som ska ut i hagen.

Blöta/regn tål hästar också enligt min mening, i stor utsträckning. Däremot vet jag inte om förklaringen i texten är orsaken till det.

Vad gäller skakningen vet jag faktiskt inte alls. Jag hade tagit in en häst som skakade och kontrollerat om den mådde bra. Tagit tempen och kanske lagt på en filt en stund, torkat den om den var blöt.

I allmänhet är min åsikt att nästan alla hästar klarar det svenska klimatet med alla väder, året runt, dygnet runt. Däremot kan man vilja täcka ändå, tex för att hästen ska bli mindre svettig under ridning. Och en täckad eller klippt häst klarar inte väder och vind på samma sätt som en häst som går oklippt utan täcke året om.
Det är stor skillnad på att klara av och må bra.

Vet någon var man kan hitta studien om när häst får välja täcke eller inte, hittade bara att den skulle varit klar i somras, måste jag beställa den någon stans ifrån eller har den dragit ut på tiden?
 
jag lägger på täcke för min bekvämlighet oftast. trevligt att ta in torra hästar på kvällen och slippa gnugga pälsen torr med halm och handdukar.
har vanligtvis bara täcke då det regnar eller blåser.
inne så står de nakna så länge som möjligt.

tycker att det är väldigt svårt att gå från att täcka hästen hela tiden till att täcka mer "lagom", då man lätt får för sig att hästen fryser.
och lika svårt är det att gå från nakna hästar till att täcka mer då man tror att hästen kommer svettas ihjäl eller få regnskållor :p.

jag har gått från att täcka dagligen från och med september till att försöka ha hästen så naken så länge som möjligt :).

blir ju nästan inga vintrar längre, så temperaturmässigt kan de gå utan täcke året om och ändå behöva klippas. men det regnar ju dagligen och är dimmigt och blaskigt de få dagar det inte regnar. så ett tunt regntäcke för att hålla hästen torr och ren är nära nog nödvändigt om man vill kunna hålla hästen ren nog att våga lägga på en sadel.
 
Bor i sthlm.

Varmblodet gick på lösdrift utan täcke året runt, hade aldrig några problem eller bekymmer över det.

Fullblodet hade täcke under höst/vinter/vår, stod i kallstall. Upplevde aldrig henne kall eller spänd eller varm för den delen heller.

Min KWPN däremot, hon frös så hon skakade när hon kom i våras. Helklippt med tjockt vintertäcke. Soligt, vindstilla. Hon var spänd och med ett uttryck som visade "obehag", sänkt huvud och hals och spänd muskulatur..
Hon svettades också i höstas när det var 10 + och hon hade normal päls och skaltäcke.. :crazy:

Så det här med individers olika behov är ju typ det enda som jag kan stå fast vid och tro på till 100%

Vi får väl se om det kommer en riktig studie i framtiden som kan bevisa att vi tänkt fel hela tiden, och som får alla i hästvärlden att tänka om. Det hade varit intressant. :D


Lånar tråden lite:
Det här med halstäcken, vad säger ni om det?
Jag har läst att det är mer eller mindre onödigt då hästar (ej olika för individer) alstrar mindre värme i hals än rygg/kors? Någon som vet varifrån denna studie är?

Använder halvhals på vintertäcket idag, för att det typ känns som om risken för läckage vid bogen minskar, och det ser mysigare ut. Det är de enda skälen jag har.
Dock funderar jag på att sätta på en ofodrad hals på ett av täckena att ha vid lera, för att slippa borsta så grovt vid geggamojja :D:D
 
Bor i sthlm.

Varmblodet gick på lösdrift utan täcke året runt, hade aldrig några problem eller bekymmer över det.

Fullblodet hade täcke under höst/vinter/vår, stod i kallstall. Upplevde aldrig henne kall eller spänd eller varm för den delen heller.

Min KWPN däremot, hon frös så hon skakade när hon kom i våras. Helklippt med tjockt vintertäcke. Soligt, vindstilla. Hon var spänd och med ett uttryck som visade "obehag", sänkt huvud och hals och spänd muskulatur..
Hon svettades också i höstas när det var 10 + och hon hade normal päls och skaltäcke.. :crazy:

Så det här med individers olika behov är ju typ det enda som jag kan stå fast vid och tro på till 100%

Vi får väl se om det kommer en riktig studie i framtiden som kan bevisa att vi tänkt fel hela tiden, och som får alla i hästvärlden att tänka om. Det hade varit intressant. :D


Lånar tråden lite:
Det här med halstäcken, vad säger ni om det?
Jag har läst att det är mer eller mindre onödigt då hästar (ej olika för individer) alstrar mindre värme i hals än rygg/kors? Någon som vet varifrån denna studie är?

Använder halvhals på vintertäcket idag, för att det typ känns som om risken för läckage vid bogen minskar, och det ser mysigare ut. Det är de enda skälen jag har.
Dock funderar jag på att sätta på en ofodrad hals på ett av täckena att ha vid lera, för att slippa borsta så grovt vid geggamojja :D:D
jag föredrar halvhalstäcken också, (har bara ett tyvärr, gäller ju att de passar ordentligt)
helhals är ju bra när det är kallt, blåser och regnar/snöar samdidigt :p, övrig tid så är de bara jobbiga.
har fast hals på foderhästens vintertäcke vilket är ganska så onödigt, är mycket nära att klippa av den och göra om till ngt halvhals -aktigt :p. har en lös tunt fodrad hals som jag flyttar runt på andra hästen. mest för att hindra att det blåser in regn och snö vid bogen.
 
Det är stor skillnad på att klara av och må bra.

Vet någon var man kan hitta studien om när häst får välja täcke eller inte, hittade bara att den skulle varit klar i somras, måste jag beställa den någon stans ifrån eller har den dragit ut på tiden?
Då ändrar jag till "må bra"
 
Det där med halstäcken har jag också funderat över. Jag har aldrig haft ett, undantaget svetttäcke.

För 20 år sedan, då skulle det vara magplatta på alla hippa täcken, för att hästarna inte skulle frysa om magen. Känns lite som om det här är samma modegrej...?? Men, jag menar inte att det aldrig behövs, bara inte i den omfattningen som jag förstått att det används nu? Men jag kanske har fel:confused:?
Jag upplever alla fall att det fungerat bra utan hals/ med halvhals alltid och det känns skönt att hästarna har en chans att släppa ut lite värme via halsen vid behov...

Och många vekar ha mer än 300 gram. För mig är 300 gram jättetjockt och det är sällan jag behövt använda det. Ofta räcker det med 150 gram. När förra hästen var jaktklippt användes 300 gram lite mer frekvent. Jag har mestadels erfarenhet av Bucas smartex och Horseware. Jag och mina hästar bor i mellansverige :) .
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 320
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 411
Senast: Trissa
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 274
Senast: Zevzan
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp