Hästar, svett och kyla. Ny "forskning"

Så det här med individers olika behov är ju typ det enda som jag kan stå fast vid och tro på till 100%

Vi får väl se om det kommer en riktig studie i framtiden som kan bevisa att vi tänkt fel hela tiden, och som får alla i hästvärlden att tänka om. Det hade varit intressant. :D

Jag tror inte man kan tänka fel om man anpassar täckandet efter individen. Tvärtom så tror jag att man tänker väldigt rätt då. :D
 
Men ... jag har sa svart att ens forsta hur det kan bli en fraga om det. Om hasten star och skakar, eller hunden ar blot och star och skakar, eller barnet ar blot och star och skakar ser jag val anda till att torka av och varma dem? Att ens borja prata om brunt fett ... ska man lamna ungen/hunden/hasten ute i snon sa hon/han far bilda brunt fett da?

Jag ar super frusen av mig ... Maken inte alls. En kompis gar i shorts igenom hela vintern (I och for sig i Sodra USA, men det gar ner mot nollan och han ar fortfarande kladd i shorts medan jag har bade langkalsonger, mossa, och tjock vinterjacka). Skulle jag inte fa en jacka da for att det finns de som inte behover en?
 
För visst måste det väl vara så ändå att man inte härdas och fryser mindre vid samma kyla som förr om man får gå och frysa?

Det måste ju vara en fråga om att härda ut bättre bara. Man vänjer sig bättre vid att frysa.

Däremot var det väl någon artikel i ridsport (?) där man hade påvisat att hals- och magdel på täcket var onödigt eftersom hästar inte frös av att bli blöta/kalla där utan över resten av kroppen.
 
Däremot var det väl någon artikel i ridsport (?) där man hade påvisat att hals- och magdel på täcket var onödigt eftersom hästar inte frös av att bli blöta/kalla där utan över resten av kroppen.
Det där är jag säker på att det är fel.
För ett antal år sedan var det en shettis i dåvarande stall som fick pälsätare. Efter många om och men slutade det med att vi fick helklippa pälsbollen mitt i vintern. Trots täcken frös kraken så den skakade. Slutligen var det en kompis till mig som sydde ett halstäcke av en gammal täckjacka. Hästen slutade frysa.
 
För visst måste det väl vara så ändå att man inte härdas och fryser mindre vid samma kyla som förr om man får gå och frysa?

Det måste ju vara en fråga om att härda ut bättre bara. Man vänjer sig bättre vid att frysa.

Däremot var det väl någon artikel i ridsport (?) där man hade påvisat att hals- och magdel på täcket var onödigt eftersom hästar inte frös av att bli blöta/kalla där utan över resten av kroppen.

För människor tror jag iallafall inte att det är så att man härdas och fryser mindre om man får stå ut med kyla. Snarare tvärtom. Jag har frusit mycket i mina dagar och jag är enormt frusen nu. Vi har alltid minst 22 grader inne, ofta 23 grader och går det under 22 så fryser jag så att jag mår illa trots att jag alltid har långärmat, långbyxor och två par ullsockar på mig. Det är hemskt att komma bort till folk som har typ 20 grader inomhus. Jag mår verkligen dåligt och då kan jag inte ta på mig mer heller. Förr var jag inte alls så frusen, hade inte så varmt inomhus och inte heller så mycket kläder på mig.

Vad gäller hästar så är min erfarenhet att de flesta inte fryser som unghästar men när de börjar tränas så behöver många täcke för att inte frysa. Vad det beror på vet jag inte. Förändrad metabolism kanske? Förändrat rörelsemönster?

Magdel på täcke har jag enbart sett positiva effekter på kolikhästar som får kolik av kyla. Där kan en magdel göra underverk.
 
Man får inte glömma att det även är en individuell aspekt man måste ta hänsyn till. Min valack (paintkorsning), i god form och kondition, får ingen päls att tala om på vintern. Han härdades under unghäståren och klarade även oväder med slask och storm i nollgradig temp. Inga problem...idag får han hosta i stort sett så fort jag slarvar med täcken. Häromdagen var det frostigt men sol och vindstilla och jag tog ut honom utan täcke och direkt kom hostan. Även fröken röd som stått som konvalescent blir lättare snorig nu när hon inte är täckad och hon sätter bra päls (Welsh Cob).

Om hästen skakar när jag tar in den kommer jag inte att kunna jobba den ordentligt då jag upplever att muskulaturen blir öm och stel och det tar en bra stund innan det släpper.
 
För människor tror jag iallafall inte att det är så att man härdas och fryser mindre om man får stå ut med kyla. Snarare tvärtom. Jag har frusit mycket i mina dagar och jag är enormt frusen nu. Vi har alltid minst 22 grader inne, ofta 23 grader och går det under 22 så fryser jag så att jag mår illa trots att jag alltid har långärmat, långbyxor och två par ullsockar på mig. Det är hemskt att komma bort till folk som har typ 20 grader inomhus. Jag mår verkligen dåligt och då kan jag inte ta på mig mer heller. Förr var jag inte alls så frusen, hade inte så varmt inomhus och inte heller så mycket kläder på mig.

Vad gäller hästar så är min erfarenhet att de flesta inte fryser som unghästar men när de börjar tränas så behöver många täcke för att inte frysa. Vad det beror på vet jag inte. Förändrad metabolism kanske? Förändrat rörelsemönster?

Magdel på täcke har jag enbart sett positiva effekter på kolikhästar som får kolik av kyla. Där kan en magdel göra underverk.

Det finns nån undersökning som visade att det är tvärtom. Vältränade klarar sig bättre för att de fick mera mat.
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 338
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 429
Senast: Trissa
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: Zevzan
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp