Hästar ute dygnet runt året om?

W

windy

Hur har ni löst detta med vindskydd, utfodring etc? Vilka raser har ni? :idea:
 
när min häst var 3 år gick han ute dygnet runt tillsammans med två andra hästar.
Dom hade ett litet trä/plåt skjul att gå in i som var fullt med halm i.
Dom fick kraftfoder i varsin bunke ute i hagen och så fick dom hö.
Min häst hade vintertäcke på sig dygnet runt... Han är en renrasig svenskfödd connemara
 
Jag har ett russ och en shettis som går ute året om.Dom har ett träskjul som vi delat av så det ser ut som varsin box,där har dom varsin krubba.Det finns ingen dörr utan bara en dörröppning."boxarna" har en rejäl torvbädd.Dom har en jättestor hage+ en skogsdel att vistas i.Ingen av dom har täcke men dom får en enorm vinterpäls.Dom verkar trivas alldeles utmärkt med detta.Att ha dom ute året om var det alternativ jag fick av vetrinär efter att ha konstaterat kronisk bronkit på russet,men nu 1 1/2 år senare är han så gott som helt frisk,tack o lov för det.
 
Jag har flera hästar ute året runt. 2 dräktiga sto + 4 unghästar. Dom har ett ganska stort hus med 3 väggar och tak och tjock halmbädd. Dom har fri tillgång till bra ensilage samt lite kraftfoder (pellets) 1 gång per dag. Dom går på en ganska stor yta ca4 Ha, lite kuperad till hälften beklädd m skog. Jag har haft mina unghästar och sto så i 5 år, det har fungerat alldeles utmärkt. Aldrig någon sjuk, ingen kolik, inga skador utöver någon hovböld fast det har varit på sommaren. Dom har inte behövt täcke och om det snöar kan snön ligga kvar på ryggen i flera timmar troligen = med bra isolering. Ras? Ett halvblodssto o ett fullbludssto samt avkommor efter dem med vanliga halvblodshingstar. Alla mina hästar har sedan tävlat och fortsatt vara friska.
 
Ponnyn går med två halvblodsston i en relativt liten hage med tillgång till lada som är halmad. Alla tre ligger gärna där inne och sover samtidigt.

Stråfoder har de fri tillgång på och kraftfoder får de en gång om dagen i hink, antingen lösa eller så delar vi upp dem på två i ladan med eltråd emellan och en utanför.
 
Vi ska ha våran isläning, min welsh cob "part breed" och en fjording på lösdrift i vinter (har gått på lösdrift innan också)

Denna vinter har vi dom på ett jätte stort naturbete med ett stort skogsområde där vi byggt upp ett "halmhus" av ca 28 stora halmrunbalar och sen har vi snickrat tak och lagt presening över och på insidan och satt staket på utsidan för att hästarna inte ska äta upp byggnaden :o
Dom har fri tillgång på Halm och utfodras några gånger om dagen med hö (och annat nödvändigt) och vatten. dessutom finns det en bäck där (upprinnare) som rinner även när det vanligtvis fryser :love:

Hästarna trivs jätte bra ute! Vi har också hemma hos oss en utebox med hö häck och allt som man dessutom kan stänga om man vill ha hästarna inne :idea:
 
Jag har en islandshäst som går ute dygnet runt, året runt. Han går tillsammans med 8 andra islandshästar och en shettis. Vi har ett stall med sadelkammare, en sjukbox och en lösdriftsdel som hästarna kan gå in i. Ute i hagen har vi en stor automatisk vattenkopp och inne i lösdriften finns två små vattenkoppar. Hästarna har fri tillgång till hösilage, som vi lägger i en foderhäck.
 
ett stall där jag är i mkt (4 medryttar/körar ponnysar finns) fungerar på så sätt att dem
har ett stort vindskydd med halm inuti.
ensilage-fodringar 3 ggr om dagen om hösten, vintern.
Sen så får man själv fodra kraft varje dag, alltså kan detta endast ske en gång om dagen.
Deras hagar är enorma och sträcker sig en bra bit.
I stallet står Islänningar, Kallblodstravare, Halvblod och Darthmoor. Vissa går med täcke vissa utan.
 
vi har en stor hage med kuperad terräng, mitt i hagen finns en ganska stor skogsdunge, där inne har vi vårt skjul placerat, i skjulet finns det halm så att hästarna har något att mysa i :) dom får hö 3 ggr/dag & så får hon (min häst) kraft 1 gång/dag..min häst är en nordis, men på lösdriften där hon står finns alla möjliga raser..
 
Min ettårshingst (fullblod/halvblod) går ihop med en till ettåring (halvblod) och en äldre travare. Dom har en gammal del av stallet, där boxarna är urrivna, upphalmat med en rejäl bädd. Där binds dom upp en gång om dagen och får kraftfoder, hösilage kommer dom ha fri tillgång till. Hagen är ca 2 ha och rätt så kuperad. Dom har bara gått där en vecka, men verkar trivas superbra! Inga täcken på, (dom skulle nog bli uppätna...) dom har redan satt rejält med päls.
 
Jag har två basjkirer som går på lösdrift. De har en kuperad hage med skog och en bäck. Vi ska bygga klart ligghallen nu i helgen. De får hö 4ggr/dag samt att de kommer att få kraft 2ggr /dag.

/sandra :)
 
Tre minishetlandsponnyer varav en dräktig. Går ute i hage om ca fyra hektar året runt, dygnet runt. Har fri tillgång på hö på ett foderbord. Har en halmad ligghall. Jag ger kraftfoder en gång per dag. Hälsar Inelin.
 
Vi har sex hästar varav tre går ute dygnet runt även på vintern. Dock har de varsin box också att komma in till ibland såväl som på nätter/dagar. Iaf, de har ett STORT vindskydd,fullproppat med halm (som såklart måste fyllas på då och då) med lampor i taket och krubbor längs väggen. Hö/ensilage ca fyra ggr/dag och kraftfoder 2 ggr/dag. (ofta en ute,en inne)
 
Just det, det är Sv.Hbl. Såklart har d många tjocka täcken. Även en fjording/nordsvensk korsning som gick ute om nätterna förra vintern,vet ej hur d blir detta året.
 

Liknande trådar

Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
599
Senast: Saigon
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp