aglaonema

Trådstartare
Är det nån fler än jag som upplever det svårt att hitta välutbildade trafiksäkra hästar till salu som är lättridna utan skador och diverse knepiga temperament?
 
Är det nån fler än jag som upplever det svårt att hitta välutbildade trafiksäkra hästar till salu som är lättridna utan skador och diverse knepiga temperament?
Det beror väl lite på vad du kan/är beredd att betala.
Det finns absolut. Men de kostar ju därefter. De flesta av oss får väl tumma på något iom att man inte har råd eller ser det som ekonomiskt försvarbart.
 
Ja och nej, beror väl helt på vad man är villig att betala. Välutbildat är min värld en häst som kan mer i sin ridning än en "vanlig" häst och skulle väl säga en sån häst är i pris 150k +-. Detta är ju hästar som alla vill ha, men om man inte vill betala, så blir det ju svårt.
Personligen hade jag inte råd med en sådan, jag ville ha en lusitano och en sådan som är välutbildat och lättriden skulle jag väl säga är i prisklass 180k ish. Det hade jag inte riktigt budget för, så då fick jag köpa en yngre förmåga och utbilda själv :)

Stall kompis har en super fin ponny till salu, som jag anser är rätt väl utbildat för sin ålder (5 år) och den rids ut själv, hoppar otroligt fint och kan göra lite byten. Den har ändå tagit lite tid att sälja, hon har inte bråttom, enda nackdelen är att den är känslig, men har man fingerkänsla och förståelse så får man en otroligt fin ponny till ett bra pris. Nu är den nog snart såld, men helt otroligt fin ponny anser jag, som inte borde vara svårt såld.
 
Själv menar jag mest lättridna hästar som kan ridas ut själva och går fram överallt, också med oerfarna ryttare. Då kan också före detta travare räknas även om man gärna vill att hästen är lite hopp/dressyrutbildad. Finns den hästen?
 
Själv menar jag mest lättridna hästar som kan ridas ut själva och går fram överallt, också med oerfarna ryttare. Då kan också före detta travare räknas även om man gärna vill att hästen är lite hopp/dressyrutbildad. Finns den hästen?
Ja visst finns dem, men det är väldigt många som vill ha en snäll och trygg häst, så igen, det beror på vad du tycker en sån häst är värd, för den är troligen dyr i jämförelse med andra hästar av samma typ. Dvs även om det är en före-detta travare så kan den mycket väl kosta betydligt mer än den "vanliga" före-detta travaren. Antingen får du vara beredd att betala det som krävs eller göra avkall på något för att få ner priset (yngre, mindre utbildad, lite känsligare än önskat osv).
 
Själv menar jag mest lättridna hästar som kan ridas ut själva och går fram överallt, också med oerfarna ryttare. Då kan också före detta travare räknas även om man gärna vill att hästen är lite hopp/dressyrutbildad. Finns den hästen?
Vad menar du med oerfarna ryttare? I min värld bör oerfarna ryttare inte rida ut själv. Jag menar inte att man behöver vara en stjärna i ridning, eller ens särskilt duktig men erfarenhet om vilket tempo man kan rida på vid vilket väglag, känna om hästen blir halt (åtminstone om det är en tydlig hälta), ha koll på hur man passerar folk, när det är lämpligt att sitta av och gå förbi. Hur man hanterar hästen om den blir rädd/skadad, lugnar ner den om den blir skrämd osv.

En självgående häst som helt tar hand om sin ryttare på en uteritt är svår att hitta.
 
Ja visst finns dem, men det är väldigt många som vill ha en snäll och trygg häst, så igen, det beror på vad du tycker en sån häst är värd, för den är troligen dyr i jämförelse med andra hästar av samma typ. Dvs även om det är en före-detta travare så kan den mycket väl kosta betydligt mer än den "vanliga" före-detta travaren. Antingen får du vara beredd att betala det som krävs eller göra avkall på något för att få ner priset (yngre, mindre utbildad, lite känsligare än önskat osv).
Har du nån uppfattning om vad en häst kostar som går att rida själv i terräng av oerfarna om man inte har några större krav på utbildning?
 
Vad menar du med oerfarna ryttare? I min värld bör oerfarna ryttare inte rida ut själv. Jag menar inte att man behöver vara en stjärna i ridning, eller ens särskilt duktig men erfarenhet om vilket tempo man kan rida på vid vilket väglag, känna om hästen blir halt (åtminstone om det är en tydlig hälta), ha koll på hur man passerar folk, när det är lämpligt att sitta av och gå förbi. Hur man hanterar hästen om den blir rädd/skadad, lugnar ner den om den blir skrämd osv.
Man kan också säga erfarna men osäkra ryttare som vill kunna rida ut med hästen själv utan att den blir tittig/ stirrig, hoppig för minsta lilla.
 
Har du nån uppfattning om vad en häst kostar som går att rida själv i terräng av oerfarna om man inte har några större krav på utbildning?
Jag valde en häst som är känslig och inte särskilt lugn, framförallt inte för en osäker ryttare och det blev ändå precis under min maxbudget, väldigt välutbildad dock! Jag misstänker att din budget kanske är lite lägre än vad jag hade, och där är ju utbudet ännu mindre, så jag vet inte alls vad en sådan häst du söker skulle kosta. Något som är viktigt att tänka på att inköpspriset är en engångssumma och det som är dyrt är att ha hästen varje månad. Räcker din budget till om hästen blir sjuk eller foderpriserna går upp till exempel? Jag sparade de pengarna varje månad (vad jag trodde skulle vara totalkostnaden per månad) under lång tid så jag var helt säker på att klara av det och kunde sedan använda de pengarna till köpet. Det kanske skulle vara något för dig också? Då får du dessutom en större budget efter ett tag.
 
Jag valde en häst som är känslig och inte särskilt lugn, framförallt inte för en osäker ryttare och det blev ändå precis under min maxbudget, väldigt välutbildad dock! Jag misstänker att din budget kanske är lite lägre än vad jag hade, och där är ju utbudet ännu mindre, så jag vet inte alls vad en sådan häst du söker skulle kosta. Något som är viktigt att tänka på att inköpspriset är en engångssumma och det som är dyrt är att ha hästen varje månad. Räcker din budget till om hästen blir sjuk eller foderpriserna går upp till exempel? Jag sparade de pengarna varje månad (vad jag trodde skulle vara totalkostnaden per månad) under lång tid så jag var helt säker på att klara av det och kunde sedan använda de pengarna till köpet. Det kanske skulle vara något för dig också? Då får du dessutom en större budget efter ett tag.
Jag tycker ju att hästen är lugn är viktigast och vill inte ha en för känslig osv. upplever liksom att välutbildade hästar inte alls är svåra att hitta men däremot inte trygga. Det hjälper liksom inte att betala mer för en finare välutbildad häst om hästens grundtrygghet för ryttaren saknas.
 
Jag tycker ju att hästen är lugn är viktigast och vill inte ha en för känslig osv. upplever liksom att välutbildade hästar inte alls är svåra att hitta men däremot inte trygga. Det hjälper liksom inte att betala mer för en finare välutbildad häst om hästens grundtrygghet för ryttaren saknas.
Det finns absolut hästar som är trygga och lugna. Men de kanske inte är så utbildade inom hopp/dressyr om man inte kan betala en saftig slant.
Om tryggheten är viktigast kanske du kan kika på andra raser än SWB och liknande. Hästar som är inkörda kan ofta vara lite mindre rädda. Man vill ju inte köra en häst som slänger sig, sticker etc. Det blir så mkt farligare än om man rider. Vid inkörning bör man ju träna bort en del triggers/rädslor. Och man kanske helt struntar i att försöka köra in vissa typer av hästar som är mer osäkra och reaktiva.
Det kan vara värt att tänka på när man letar trygg häst. Och tex Morgan-hästar avlas ju för att man vid deras visningar också måste kunna visa hästarna körda och inte bara ridna/lösa.

Om du hittar en stencool häst som är bussig att rida men inte direkt är utbildad inom hopp/dressyr kan ju den iaf vara ett bättre val för dig om trygghet är fokus och du inte vill/har råd med en välutbildad individ som är trygg. Det går ju att då lämna iväg på träning eller själv ihop med tränare utbilda.
 
Det finns absolut hästar som är trygga och lugna. Men de kanske inte är så utbildade inom hopp/dressyr om man inte kan betala en saftig slant.
Om tryggheten är viktigast kanske du kan kika på andra raser än SWB och liknande. Hästar som är inkörda kan ofta vara lite mindre rädda. Man vill ju inte köra en häst som slänger sig, sticker etc. Det blir så mkt farligare än om man rider. Vid inkörning bör man ju träna bort en del triggers/rädslor. Och man kanske helt struntar i att försöka köra in vissa typer av hästar som är mer osäkra och reaktiva.
Det kan vara värt att tänka på när man letar trygg häst. Och tex Morgan-hästar avlas ju för att man vid deras visningar också måste kunna visa hästarna körda och inte bara ridna/lösa.

Om du hittar en stencool häst som är bussig att rida men inte direkt är utbildad inom hopp/dressyr kan ju den iaf vara ett bättre val för dig om trygghet är fokus och du inte vill/har råd med en välutbildad individ som är trygg. Det går ju att då lämna iväg på träning eller själv ihop med tränare utbilda.
Upplever att hästar är svårare att hitta som har lugnt temperament nu än förr eller är dom bara dyrare? Verkar som den lugna arbetshästen försvunnit och nu ersatts med hispiga sporthästar. Vet inte om det är aveln eller träningsmetoder som ändrats. Upplever att dom hästar som kallas lugna vill ridas i manege och helst med sällskap av andra hästar för att inte bli tittiga. Uteritt däremot där blir dom ju inte galna heller men protesterar mer och blir tittiga, vägrar gå, hoppar lite hit och dit då kan man undra att har hästen sånt temperament eller har den bara inte blivit tränad.
 
Upplever att hästar är svårare att hitta som har lugnt temperament nu än förr eller är dom bara dyrare? Verkar som den lugna arbetshästen försvunnit och nu ersatts med hispiga sporthästar. Vet inte om det är aveln eller träningsmetoder som ändrats. Upplever att dom hästar som kallas lugna vill ridas i manege och helst med sällskap av andra hästar för att inte bli tittiga. Uteritt däremot där blir dom ju inte galna heller men protesterar mer och blir tittiga, vägrar gå, hoppar lite hit och dit då kan man undra att har hästen sånt temperament eller har den bara inte blivit tränad.

Det är en häst, inte en cykel.

Även den allra tryggaste, lugnaste hästen man utan tvekan skulle kunna slänga upp sin osteoporosiga, sköra farmor på kan bli rädda. De är ju flyktdjur! Är man inte medveten om och beredd på det då tycker jag inte man ska ha häst överhuvudtaget faktiskt.
 
Upplever att hästar är svårare att hitta som har lugnt temperament nu än förr eller är dom bara dyrare? Verkar som den lugna arbetshästen försvunnit och nu ersatts med hispiga sporthästar. Vet inte om det är aveln eller träningsmetoder som ändrats. Upplever att dom hästar som kallas lugna vill ridas i manege och helst med sällskap av andra hästar för att inte bli tittiga. Uteritt däremot där blir dom ju inte galna heller men protesterar mer och blir tittiga, vägrar gå, hoppar lite hit och dit då kan man undra att har hästen sånt temperament eller har den bara inte blivit tränad.
Jag tänker att dels har vi avlat fram lite annan typ av häst. Men att så många har tillgång till ridhus och ridbanor numer gör ju att många både ryttare och hästar inte är lika vana att rida ut eller tex rida i mörker etc.
Man tar lektioner i att rida på bana. Men inte i att rida ut. Och tyvärr kan många i dag inte riktigt rida ut, alltså de vet inte hur de ska hantera saker och hur man ska lägga upp utbildning av uteridning så att säga.
Förr fick man ju lite mer bara reda ut sånt eftersom man inte hade ridhus eller utebana.
Så det kan vara både avel och träning och vem som sitter på/går bredvid som gör att det blir problem.
Plus att bra hästar kostar. Och väldigt många har inte råd att köpa den häst man bör ha eller vill ha. Och kan även överskatta "hur mycket" häst man behöver eller vill ha. Och i en del fall resulterar det då i att man köper för mkt häst. Och den hästen blir bökig.
Ganska många är lite fast i sitt tänk gällande vad för häst de tror att de vill ha. En del inser sen att det nog ändå var klokt att sälja den där superflotta hästen som man var livrädd för och att det är fasen så mycket roligare med en typ liten, markbunden knabstrupper som man kan göra exakt allt med utan att vara rädd.
 
Välutbildade inom vad? Hopp, dressyr, uteritt, körning eller något annat?
Trygg för orutinerade som rider någon gång i veckan eller alltid?

Den där trevliga lätta hästen säljs inte lika ofta och när dom säljs så är det inte alltid som dom kommer ut på annons då köpare finns ändå.
Så jo dom finns absolut då jag träffade en hel del såna när jag skode.
 
Jag funderar också på välutbildad. Vad menas? Så snart vi börjar snacka utbildning börjar vi snacka priser - så det finns helt säkert men smakar det så kostar det.
En trygg skogsmulle lär finnas, men som @nullo-modo äger hamnar de nog inte alltid på annons. :)
 
Är det nån fler än jag som upplever det svårt att hitta välutbildade trafiksäkra hästar till salu som är lättridna utan skador och diverse knepiga temperament?

Hur "trafiksäker" en häst är beror oftast på ryttaren/kusken. Spänner sig ryttaren/kusken eller stramar upp tyglarna varje gång hen hör en bil eller annat motordrivet fordon blir även hästen spänd. Ingen av mina foder hästar har någonsin reagerat på trafiken vid stallet, Vet inte om det beror på att jag oftast sitter som en säck potatis som inte bryr mig om trafiken med helt lösa tyglar utefter asfalt vägen på väg ut i eller hem ifrån skogen där "arbetet" börjar. Ingen av dem har någonsin kallats trafiksäkra av sina ägare.
 
Själv menar jag mest lättridna hästar som kan ridas ut själva och går fram överallt, också med oerfarna ryttare. Då kan också före detta travare räknas även om man gärna vill att hästen är lite hopp/dressyrutbildad. Finns den hästen?

Oerfarna ryttare ska inte rida ut själva oavsett hur snäll en häst är. De ska ha sällskap när de rider oavsett om det är ut eller på ridbana/ridhus.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp