Hästarnas faktiska näringsbehov?

Min är lättfödd och jag utgår från tabell och räknar foderstat på hästsverige. Hon är ständigt bantande och går ner bra i vikt på en sånhär foderstat.
När hon är i träning rids hon 6 dagar i veckan varierat och hon är nog den av våra privathästar som går ”mest” i stallet. Träningen räknar jag med som behov.

Hon har ett ca behov enligt tabell på runt 60mj och jag lägger mig nog gärna lite under det. Hon får i sig lite gräs så länge det inte är vinter samt lite halm och granris som jag inte har räknat med.

400g smrp enligt tabell och det ger jag, kanske något mer men har aldrig testat öka kvoten något märkbart.

AAE4C301-109E-4FEF-9423-ACBCAD2F2678.jpeg
 
Vi har fyra islandshästar i åldrar 5 till 16 år, två valacker (5 o 8), en hingst (6) och ett sto (16). Alla utom hingsten har lägre energibehov än ”tabellhästen”, men kan gärna ligga lite på överskott på proteinet, då håller de sig i fint hull. De betar ganska stor del av året, så svårt att veta exakt vad de får i sig den vägen, men jag försöker hålla dem på en foderstat med så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt. Hingsten får lusern och olja som komplement vintertid, och dubbel högiva till natten jämfört med de övriga, jag är förvånad att han behöver SÅ mycket mer än valackerna (med ungefär samma mängd träning). I nuläget är hingsten i perfekt hull, valackerna något runda och stoet håller på att återta en vettig kroppsform efter att ha varit iväg på betäckning (utan resultat) hela sommaren och blivit smällfet med oroande depåer 🙈
 
Spännande att läsa om alla hästar! Det är ju onekligen (anekdotiskt här på buke iaf) vanligt att hästar funkar bäst på att ligga på en lite högre kvot, både bland lättfödda och svårfödda hästar.
 
Islandsvalack på 9 år, lättfödd jämfört med hästpopulationen som helhet men medel bland de islandshästar jag träffat.

De går på bara gräs stor del av året och lösdrift så då är det svårt att veta vad han får i sig men från tidigare vet jag att han mår bäst av lite lägre energi och högre protein än tabellhästen.

Jag är lite nyfiken på vilka raser som varit med när de gjort studierna som tagit fram tabellerna.
 
Islandsvalack på 9 år, lättfödd jämfört med hästpopulationen som helhet men medel bland de islandshästar jag träffat.

De går på bara gräs stor del av året och lösdrift så då är det svårt att veta vad han får i sig men från tidigare vet jag att han mår bäst av lite lägre energi och högre protein än tabellhästen.

Jag är lite nyfiken på vilka raser som varit med när de gjort studierna som tagit fram tabellerna.
Det är nog mest varmblod, men det är en sammanställning av forskningsrapporter gjord av ett vetenskapligt råd som är "hästfoderbibeln", Nutrient Requirements of Horses.

Den är inte tillgänglig gratis online längre, men här är en text om den: https://www.horsejournals.com/horse-care/feed-nutrition/nutrient-requirements-horses
 
Jag är nyfiken på hur min häst kommer bli av den foderstaten jag knåpat ihop till henne denna vintern. Detta är första vintern hos mig med uträknad foderstat. Hon blev lite småfet i somras men har gått ned en del och är enligt mig i lagom hull nu, kanske ett par kg till ned möjligen. De går fortfarande på bete men det är magert bete utan någon vidare näring, mest bara bukfylla. Enligt foderstatsprogramet har hon ett energibehov på 76 MJ. Oavsett hur jag gör så kommer jag inte ned på 76 med det hösilaget vi har i vinter utan det ligger snäppet över trots halm. Vi får se hur hon reagerar på det. Proteinmässigt verkar hon ligga strax över tabellen, just nu fodras hon med 20% över tabellen. Hon är lättfödd men inte så pass att hon blir fet på luft. Är lite osäker på vad hon väger men det är nog runt 700 kg skulle jag tippa. Till nästa sommar överväger jag att ha betesreducerare på henne iaf i perioder.
 
Det är nog mest varmblod, men det är en sammanställning av forskningsrapporter gjord av ett vetenskapligt råd som är "hästfoderbibeln", Nutrient Requirements of Horses.

Den är inte tillgänglig gratis online längre, men här är en text om den: https://www.horsejournals.com/horse-care/feed-nutrition/nutrient-requirements-horses
Tack men så mycket visste jag redan. Det är den bakomliggande forskningen som jag är nyfiken på. Metodavsnitten framförallt.
 
Tack men så mycket visste jag redan. Det är den bakomliggande forskningen som jag är nyfiken på. Metodavsnitten framförallt.
Om du kommer åt boken så finns alla referenserna där, då kan du kolla i rapporterna :).

Jag har den nerladdad men på min gamla dator som har haft en kattkiss-olycka... Så jag ska jaga efter en ny pdf idag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 442
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp