Hästarnas faktiska näringsbehov?

MiniLi

Trådstartare
Att alla hästar inte är tabellhästar tror jag vi kan vara överens om, men jag är nyfiken på hur era hästars faktiska behov ser ut både gällande MJ, gsmrp och kvot?

Enbart för att jag är nyfiken och för att det är intressant att lära sig mer om hur olika hästar funkar :)
Skriv gärna vad det är för häst och hur behovet påverkas av tex vila/arbete.
 
Många av mina araber har varit väldigt kvotkänsliga och velat ha en kvot på över 7 för att bibehålla överlinjen. I övrigt räknar jag inte så mycket på exakta siffror eftersom hästarna har fri tillgång på grovfoder och det är svårt att veta exakt hur mycket de äter.
 
Min första (Tant) hade ett behov som låg ca 20% över tabellen vid arbete och ca 10% över vid vila

Min andra (Fröken) hade ett behov som låg på ca 5% högre i energi och 10% högre i protein. Oavsett vila/arbete

Min nuvarande (T) verkar ha ett högre behov än tabellen, och kvoten behöver vara bra (6-6,5). Svårt att säga exakt, men han föll ur i vintras och behövde ca 200% av behoven för att långsamt gå upp igen. Dock är han ju också ung, så jag behöver hålla koll på hur det blir framöver. Tror att han blir svårfödd, och han rör sig mycket i hagen så han kommer säkert ligga högre än tabellhästen men oklart hur mycket.
 
Min häst är definitivt ingen tabellhäst, men jag har fortfarande inte helt fått kläm på vad som är bäst för henne nu när hon är vuxen och i arbete. Hon brukar funka bra kring 100-120 MJ beroende på arbetsmängd men det är proteinbehovet som jag tycker är svåruppskattat, brukar ha henne kring 700 gsmrp. Ibland har jag ökat upp mer (korta perioder uppåt 1000 om hon också behöver lägga på sig generellt) eftersom jag tycker att hon har svårt att muskla sig ordentligt, men det är alltid svårt att veta om det ger effekt eller om det bara kissas ut. Överlinjen är iaf inte som jag skulle vilja ha den.

Hon är 6 år, swb med en hel del fullblod bakom. Ca 600 kg.
 
Många av mina araber har varit väldigt kvotkänsliga och velat ha en kvot på över 7 för att bibehålla överlinjen. I övrigt räknar jag inte så mycket på exakta siffror eftersom hästarna har fri tillgång på grovfoder och det är svårt att veta exakt hur mycket de äter.
Ja fri tillgång gör det ju definitivt svårt att veta exakt!
 
Min första (Tant) hade ett behov som låg ca 20% över tabellen vid arbete och ca 10% över vid vila

Min andra (Fröken) hade ett behov som låg på ca 5% högre i energi och 10% högre i protein. Oavsett vila/arbete

Min nuvarande (T) verkar ha ett högre behov än tabellen, och kvoten behöver vara bra (6-6,5). Svårt att säga exakt, men han föll ur i vintras och behövde ca 200% av behoven för att långsamt gå upp igen. Dock är han ju också ung, så jag behöver hålla koll på hur det blir framöver. Tror att han blir svårfödd, och han rör sig mycket i hagen så han kommer säkert ligga högre än tabellhästen men oklart hur mycket.
Min häst genomgick en jätteförändring i sitt behov sådär kring 4-5 års ålder. Från svårfödd unghäst till tjockis på nolltid 😅
Minns att det var lite svårt att hänga med där :angel:
 
Min häst genomgick en jätteförändring i sitt behov sådär kring 4-5 års ålder. Från svårfödd unghäst till tjockis på nolltid 😅
Minns att det var lite svårt att hänga med där :angel:

Ja. Jag är lite rädd för att missa "svängen" när och om den kommer. Han tappade ju massor av vikt på betet förra året (vi har magert bete) och behövde stödfodras. I somras höll jag honom lite högre i hull från början och han klarade sig fint med viss stödmatning. Några kilo för mycket men inte mycket. Så nu är det (förhoppningsvis) kritiska hökögon som gäller.
 
Ja. Jag är lite rädd för att missa "svängen" när och om den kommer. Han tappade ju massor av vikt på betet förra året (vi har magert bete) och behövde stödfodras. I somras höll jag honom lite högre i hull från början och han klarade sig fint med viss stödmatning. Några kilo för mycket men inte mycket. Så nu är det (förhoppningsvis) kritiska hökögon.
Ja det är inte lätt! För min häst kom det dessutom i samband med skada och sjukhage där jag matade henne med fri tillgång för att försöka hålla henne lugn. Det var inte lätt, men inte så mycket att göra åt. Hon fick helt enkelt vara tjock tills skadan var läkt och bantning kunde påbörjas under lite mer gynnsamma former ;)

Tycker det är spännande också det här med behovet i vila vs arbete. Min häst blir lätt tjock i vila och då känns det som att det typ är omöjligt att banta. Inget händer hur mkt man än drar ner på MJ.. Så fort hon kommer igång i normalt arbete igen så kan man fodra på ganska rejält (till en viss gräns såklart) utan att det händer så mycket åt andra hållet :D
 
Jag tycker det där är så svårt. Tror man ska vara försiktig med "proteinhysteri", vet många som ger sina hästar MASSOR med protein för att de ska "bygga muskler". Det är liksom inte så det funkar, för att en muskel ska bli större krävs rätt träning av den också. Och tillräckligt med MJ. (Men såklart att en häst med faktisk brist på protein inte kommer bygga muskler heller.)

Med det sagt låg min förra lättfödda kallblodskorsnings behov på ca 75 MJ när han reds "som vanligt", hobbydressyrhäst på Msv-nivå och hoppades och intervalltränades nån gång i veckan. Låg ofta runt 500 g smbrp. Han vägde 530 kg på våg i fint hull. Fick kommentar om att han var fin i kroppen och vältränad hos veterinären.

Nuvarande häst har jag inte lärt känna än men han är betydligt mer svårfödd iaf :D
 
Jag har inga siffror och hästen är borta sedan länge, men mitt gamla SWB-sto med hälften fullblod var svårfödd. Vi stod en gång på ett ställe där alla hästar fick uträknad foderstat och där såg hon efter någon månad ut som ett fall för djurskyddet. Flyttade till ett stall där jag kunde fodra som jag ville och kom fram till att hon blev fin i hull när hon fick dubbelt så mycket protein som tabellerna visade, och ca 20% mer energi.
Hon var mest avelssto hos mig och hobbyreds så hon arbetade aldrig särskilt hårt. Däremot behövde hon vara rejält i överhull när fölet kom för annars blev hon urmjölkad på en vecka.
 
Jag tycker det där är så svårt. Tror man ska vara försiktig med "proteinhysteri", vet många som ger sina hästar MASSOR med protein för att de ska "bygga muskler". Det är liksom inte så det funkar, för att en muskel ska bli större krävs rätt träning av den också. Och tillräckligt med MJ. (Men såklart att en häst med faktisk brist på protein inte kommer bygga muskler heller.)

Med det sagt låg min förra lättfödda kallblodskorsnings behov på ca 75 MJ när han reds "som vanligt", hobbydressyrhäst på Msv-nivå och hoppades och intervalltränades nån gång i veckan. Låg ofta runt 500 g smbrp. Han vägde 530 kg på våg i fint hull. Fick kommentar om att han var fin i kroppen och vältränad hos veterinären.

Nuvarande häst har jag inte lärt känna än men han är betydligt mer svårfödd iaf :D
Ja självklart krävs träning också. Men det går ju inte att komma undan att hästars behov verkar se väldigt olika ut, vissa har ju uppenbart större behov än andra. Ingen proteinhysteri här iaf, jag önskar att min skulle klarat sig på mindre protein. Skulle bli mkt mer ekonomiskt för mig ;)
 
Ja självklart krävs träning också. Men det går ju inte att komma undan att hästars behov verkar se väldigt olika ut, vissa har ju uppenbart större behov än andra. Ingen proteinhysteri här iaf, jag önskar att min skulle klarat sig på mindre protein. Skulle bli mkt mer ekonomiskt för mig ;)
Nej jag menade inte att peka på enskilda individer utan mer generellt. Det är klart att vissa behöver mer, det jag vänder mig mot är hästägare som åker och köper proteinkoncentrat utan att ens ha räknat foderstat eller ens ha reflekterat mer än "hästen behöver mer muskler". Har tyvärr stött på många sådana...
 
Nej jag menade inte att peka på enskilda individer utan mer generellt. Det är klart att vissa behöver mer, det jag vänder mig mot är hästägare som åker och köper proteinkoncentrat utan att ens ha räknat foderstat eller ens ha reflekterat mer än "hästen behöver mer muskler". Har tyvärr stött på många sådana...
Okej, jag fattar nog inte varför den här tråden väckte den reflektionen eftersom det just handlar om att räkna foderstater och utvärdera behov.
 
Att alla hästar inte är tabellhästar tror jag vi kan vara överens om, men jag är nyfiken på hur era hästars faktiska behov ser ut både gällande MJ, gsmrp och kvot?

Enbart för att jag är nyfiken och för att det är intressant att lära sig mer om hur olika hästar funkar :)
Skriv gärna vad det är för häst och hur behovet påverkas av tex vila/arbete.

Jag har två extremt lättfödda hästar, så jag har dem på ständig bantning. Det gör att jag aldrig räknar in behoven för arbete, då jag ser det som en del av bantandet.

Om jag slapp sommarbete, så skulle mina hästar ha behoven 45 MJ (fjordhäst 400 kg) respektive 27 MJ (welsh mountain ca 150-200 kg). Bägge funkar på en kvot på 6, har experimenterat med kvot på 8 på welshen men det blev bara viktuppgång av det. Är lite småsugen att testa högre kvot på fjordhästen nästa höst, just nu är hon lakterande och då får hon vara lite överviktig.
 
Något jag tycker är så himla tråkigt, är att när man minskar energimängden för att banta hästen, så kommer även energinivån i ridningen/körningen dala. Dvs jag har två hästar som är rätt tråkiga och utan framåtbjudning större delen av året och sen så fort gräset kommer (och de därmed får i sig för mycket MJ) blir pigga och roliga att jobba. :(
 
Min halvblodsvalack på ca 170 cm går på lösdrift och rids tränas ganska hårt varannan dag. Så när han rids/jobbar så blir han rejält svettig varje gång. Han är fin när han går på runt 80 mj och drygt 700 smbrp. Just nu går han fortfarande på bete så är tyvärr tjock trots betesreducerare. Kommer inte börja fodra med silage förrän han börjar gå ner i vikt vilket brukar bli någon gång i november. Så just nu fodrar jag lite med ögat och han får 3 dl potatisprotein/dag som jag eftersom kommer öka till 5 dl blandat med betfor och mineraler.

20220724_064931.jpg
 
Något jag tycker är så himla tråkigt, är att när man minskar energimängden för att banta hästen, så kommer även energinivån i ridningen/körningen dala. Dvs jag har två hästar som är rätt tråkiga och utan framåtbjudning större delen av året och sen så fort gräset kommer (och de därmed får i sig för mycket MJ) blir pigga och roliga att jobba. :(
Min är inte alls så. Hon ligger på ett ständigt underskott jämfört med tabellhästen för att hålla vikten/gå ner i vikt men är alltid pigg och framåt oavsett vad vi hittar på.
 
Mitt halvblod är väldigt nätt byggd och väger runt 520 kg när hon ser bra ut i kroppen. Nu står hon i en sjukhage, får väldigt lugn motion en timme om dagen (i princip bara skritt). Nu håller hon sig (äntligen!!) fin i hullet och då får hon ungefär 200% av energibehovet och 250% av proteinbehovet 😅
 
Mitt halvblod är väldigt nätt byggd och väger runt 520 kg när hon ser bra ut i kroppen. Nu står hon i en sjukhage, får väldigt lugn motion en timme om dagen (i princip bara skritt). Nu håller hon sig (äntligen!!) fin i hullet och då får hon ungefär 200% av energibehovet och 250% av proteinbehovet 😅
Jag jarven likadan här hemma som äter för 2. Som tur är så är det en hungrig häst så det brukar gå bra. Proteinbehovet är lättare dock. Vi har bra hör så det räcker med bara det och mineraler, men som sagt myyyyycket hö.
 
Min fånghäst har jag testat lite olika med. Hon ska enligt uppgift ligga på runt 60 MJ, hon är lättfödd men har märkt att efter fånganfallen är hon faktiskt mindre lättfödd (men fortarande lättfödd om ni fattar).
Mitt fullblodssto blev dräktig förra året och jag hittade ett hö med kvot strax över 9. Detta sto dränerar ju min ekonomi då hon behöver väldigt mycket protein bara i vardagen, icke dräktig, så jag tänkte jag provar detta. (Hästarna går ihop). Energin var runt 9 om jag minns rätt, men det blev en liten ögonöppnare, fånghästen blev inte fet. Hon gick på 8 kg hö typ, och blev fin i kroppen. Så i år har jag köpt en kvot på strax över 8 (o bra socker såklart), stoet fick föl i somras och är iväg med fölet tills avvänjning nu men fånghästen kvar (med en ponny som sällskap).
Så stoet behöver mycket mer protein än tabellen, fånghästen verkar behöva en hög kvot och kanske nu ligger något över en ”lättfödd”.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 439
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp