Hästars behov.

kopparberg

Trådstartare
När jag åker till jobbet så passerar jag en stor hästhage med flera hästar. Intressant att se att hästar är olika! Hästbeståndet består av flera halvblod och en fjording eller möjligtvis fjordkorsning. De har rejäl hage, så det har funnits gräs i några veckor nu = det finns mat. Ingen av hästarna är mobboffer, de går oftast och betar i samlad tropp.

En dag så höll stallägaren på att harva i sin paddock. Fjordingen stod med arslet mot "skådespelet" och sov. Bara några meter från stängslet. Halvbloden fjantade runt i det för hästar så karaktäristiska skräckblandade förtjusningen med svansen på ryggen. De lattjade, men samtidigt var det allt liiite läskigt med traktor, harv och alltihopa.

En annan dag passerade jag när det var fullt ösregn och snålblåst. ALLA halvbloden stod med sänkta huvuden ihopklämda i det pyttelilla utrymmet som är vid grinden (hagen går i en kil just där) och vill in. Fjordingen går lugnt helt solo och betar lååångt ut i hagen.

Med det vill jag säga att man kan omöjligt generalisera som många i hästvärlden gör! Man kan inte säga att "alla hästar vill", "alla hästar mår bra av" osv. Olika typer av hästar har olika behov, och om man behandlar alla hästar lika, så är det stor risk att några inte får det de behöver, inte får den skötsel de mår bäst av!
 
Sv: Hästars behov.

Jag läser, håller fullständigt med dig, vill svara, men vet inte vad!?

Förmodligen så generaliserar de flesta för att de endast har haft en eller ett par hästar av samma ras, som beter sig likadant...

Med risk för att få många påhopp :eek: så är väl våra halvblod väldigt mesiga?? Ok nu generaliserade jag ;)
 
Sv: Hästars behov.

Håller helt med, och det där går ju att se även när det gäller hästar av samma ras, att det är stora individskillnader.

(Så ingen tycker man kan generalisera halvblod för sig och generalisera fjordingar och fjordingkosrningar för sig)
 
Sv: Hästars behov.

Håller med allihopa, men jag tror faktiskt oxå att det inte enbart har med rasen att göra å att vi har så kallade mesiga halvblod. Jag tror det har med hanteringen att göra.
På halvblod så har man normalt sett täcken vid dåligt väder och har även normalt en viss tid inne för jämnan specielt vid dåligt väder. Medans fjordingar går ute i ur å skur oavsett väder utan täcke, å jag tror även dom har en längre utetid än vad halblodet har normalt sett. Så alltså vad jag tror att det är vi snarare som gör våra halvblod till mesiga.
tar upp min egen som exempel, när jag hade henne hemma på gården så var dom normalt sett ute 12 timmar minimum med pojkarna som gick på lösdrift normalt sett oavsett väder om det inte var extremt då fick hon hö inne å gick ut nån timme senare eventuelt in någon timme tidigare men det var ytterst sällan, om det ens existerade. Vi hade även stor hage som det jämt fanns något att gräva upp = jag fick jämt gå å hämta henne på kvällen när det var dax att gå in. Hon var nöjd med att vara ute. Sedan när jag stallade upp henne i annat stall med mindre hage som inte gav lika mycket att äta under vintern dom gick normalt sett ut vid 9-10 å in vid 6 så var hon alltid den som var först vid grinde å ville in (visserligen till maten, men ni förstår min synpunkt).
 
Sv: Hästars behov.

Absolut förstår jag din synpunkt och jag håller med dig om att det är vi som gör dom mesiga också!!

Hästar är ju som sagt individer, alla har olika behov, precis som vi människor.

Men det var en ganska intressant och tydlig betraktelse om hästars olika behov som trådskaparen hade!
 
Sv: Hästars behov.

Jag håller helt med dig!
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag håller med dig stark iallafall. :idea:
 
Sv: Hästars behov.

det är ju mycket det som är charmen med hästarna, tycker jag. deras typiska "vildhästdrag", flyktinstinkten. men oxå en blandning, som vid dåligt väder vill de gå in i stallet....:love: :love: :love:
 
Sv: Hästars behov.

Håller fullständigt med TS. Det är alldeles för mycket generaliserande ibland; alla hästar ska ha täcke - alla hästar ska gå utan täcke, alla hästar ska gå på lösdrift - alla hästar ska var uppstallade, alla hästar ska gå barfota - alla hästar ska vara skodda. O.s.v., o.s.v., Skönt med en tråd som uppmärksammar detta! :bow:


Alexandra_W skrev:
Håller helt med, och det där går ju att se även när det gäller hästar av samma ras, att det är stora individskillnader.

(Så ingen tycker man kan generalisera halvblod för sig och generalisera fjordingar och fjordingkosrningar för sig)
Som exempel - jag har just nu två halvblodsston här hemma. Den ena är en riktig mes. Så fort det börjar regna går hon in i vindskyddet. Är man ute o rider henne i regn så vill hon knappt gå med huvudet mot regnet, och måste hon så går hon i väldigt snygg "form".
Det andra halvblodet bryr sig noll - möjligen vänder hon baken mot regnet, men för övrigt är hon totalt oberörd.
 
Sv: Hästars behov.

Precis, å som du säger så finns det ju även individer i det hella. Där alla har olika behov.
 
Sv: Hästars behov.

Jag tror att mycket beror på våran hantering och självklart individen i sig...

Har två natt-å-dag exempel på halvblod;
Jag har nu en unghäst (tre år)som har gått på lösdrift mestadelen av sitt liv. I vintras var första gången hon var uppstallad.
Denna lilla häst är helt oberoende av väder och vind och tycker mest att det inte finns några dåliga väder. Hon är ju van att gå ute... Dessutom är hon väldigt oberoende av andra hästar.
Hon plockar nypon i snöstorm medans de andra står å tycker synd om sig själva. Är det ösregn så hittar hon på nått annat skoj eller sonika ställer sig med baken mot vind och regn.

Hennes halvbror däremot... Han var en riktig porslinshäst trots samma uppväxt (dvs på lösdrift). Han trivdes bäst inne i stallet med ett varmt täcke på sig.
Behöver jag säga att jag särbehandlade den hästen mer än de andra? Just för att han hade andra behov.

Fick jag ner nått vettigt alls här?
Jag är väldans trött idag. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästars behov.

Självklart kan man säga att halvbloden är mesiga. Eller vända på det och säga att fjordisen är en stenhård viking.
Men allt har ju en för- och en nackdel, det som är fördel i vissa sammanhang, det är en nackdel i andra.
 
Sv: Hästars behov.

Hästarna i nämnda hage kändes som några mkt bra "observationsobjekt", för de går ute oavsett väder varje dag.

Dock är det som du säger, halvbloden har täcke när det regnar, fjordisen är naken.
Men å andra sidan ser jag det som omtänksamma hästägare som anpassar sig till individen, trots att fjordisen är i minoritet mot de täckade halvbloden, så har den inte täcke. Och det syns ju tydligt att den inte lider av regnet, så förmodligen så skulle täcke på den vara för mkt kläder på den.
 
Sv: Hästars behov.

Studera hästar i en hage är bland det intressantaste som finns tycker jag! Mkt av det jag kan med hästars beteende och språk har jag lärt mig bara genom att stå och betrakta dem i hagen. Och jag inbillar mig att jag har haft mkt nytta av det, jag tycker jag läser hästar rätt bra. När de börjar bli rädda, när de börjar bli irriterade osv.
 
Sv: Hästars behov.

Defenitift, fast jag undrar hur individen på halvblod och fjording skulle bli om man gjorde lite ombyta roller med dom från och med det att dom föddes. Så man hanterar fjordingen som man hanterar halvblodet å vice versa. Skulle vara riktigt intressant om fjordingen då blev mera frysen medans halblodet gladeligen gick ute å i ur å skur utan täcke på sig.
 
Sv: Hästars behov.

Kalla det vad du vill, men visst är det så att de är rätt känslige mot kyla och regn, de är inte anpassade till hårt väder. Självklart ska man ta hänsyn till hästens förutsättningar. Har själv ett halvblod en nordsvensk och en shettis. Shettisen behöver alldrig täcke, nordsvensken ibland och halvblodet alltid då det regnar, blåser eller är kallt.Dessutotom måste man ta hänsyn till hästens ålder, en gammal häst fryser lättare, kräver mer vila osv.
 
Sv: Hästars behov.

Nuuuu har ni fel allihop!!! Alla hästar har samma behov för de är likadana:

Stora, otäcka, elaksinnade monster som tjejer av någon anledning gullar med och klappar och rider på. Alla har fyra ben och en lång läskig svans. Hårda hovar därbak som kan komma flygande genom luften när man minst anar det och framtill sitter bitapparaten. Skrev jag att de är onda? :rofl:

Ungefär så ser min sambo på det hela i alla fall!!!

Hihi jo jag förstod vinklingen av tråden... jag kunde bara inte låta bli... förlåt!
 
Sv: Hästars behov.

Hej!

Liten fundering ang min häst..

Flyttade henne i torsdags, skickade henne direkt ut i hagen på nya stället (nu kommer det gå vilt till). Inga andra hästar i närheten, ny hage och för henne är allting främmande.. Vad händer??
Hon hittar hö på marken och börjar äta.
Jag vet flera hästar som skulle varit runt som tokar o letat efter nya kompisarna och varit vilda, men inte min inte.. Hon e lite som tjuren ferdinand..

När hon väl fick syn på dom andra fick DOM komma till henne, och så sprang dom en kortis och började äta igen.. Så olika kan det vara!

/ Lavinia, vars pålla är uppvuxen på lösdrift, älskar att vara ute och inte bryr sej ett ruttet lingon om sällskap, bara det finns mat!
 
Sv: Hästars behov.

Min ena häst är likdan. När jag flyttade honom till ett nytt stall för några år sedan, blev han i ngn timme helt ensammen. Ställde in honom i boxen, han kollade ut lite genom fönstret, sedan började han äta.
Lämnade honom en stund och väntade på min andra häst. När vi kom dit med andra pållen visade det sig att min pålle hade lagt sig ner och vilat en stund, för han var full av spån! :D
Och han hade inte rullat, för då är det ju lite "rörigt" i boxen.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp