Hästböcker från "förr"

Illuster, olympiasegraren. Min morbror hade en del böcker bl a utgivna i en tidig Wahlströmsserie (50-tal), vill minnas att de var i lite större format än de som kom senare. Handlade om verkliga händelser/djur. En annan handlade om vildhästar i Australien(?), men den var förstås mer fantasi än den om Illuster. En bok handlade om Man O'War och vill minnas att det var en om en känd (Amerikansk) travhäst också. Vackra svarten och en om russ på Lojsta fanns också.
Annars läste jag förstås ponnyklubbsböckerna (eftersom jag var med i ponnyklubben) men de var ju mer som bilderböcker, Britta och Silver, Nan Inger, Annika (var det hon som hade en syster som hette Bettina - eller var det någon annan serie?), Follyfoot och flera mer fristående som inte sällan var av engelskt ursprung och utgivna av Wahlströms, Stallet brinner minns jag en hette. Tror även jag läste en engelsk serie där de bl a red mycket terrängtävlingar, men minns varken namn eller något annat. Minns även en bokserie med en häst som hette Twiggy av Gunilla Wolde. De kändes mer verklighetstrogna än många andra böcker.

Inte så konstigt att böckerna om Twiggy kändes realistiska :) De var nämligen baserade på författarens eget hästliv :) (Men det kanske du redan visste och isf är kommentaren överflödig.)
 
Jag läste Ylva och Jonte, Lisa och Prince, Lisa och Prince får en vän, Rädda Ekebyhästarna, Cirkushästen, Jessica rider ut i stormen,Tänk om jag hade en ponny, Häst till låns, Önskas köpa litet ponnysto, Ett år med Fredag, Vildhästen? Svarta hingsten son, Svarta hingsten och argbigan, Åskmolnet och ett par till som jag inte minns namnet på
 
Det skulle jag kanske göra idag, men inte som 12-åring eller vad jag kan ha varit när jag läste den.
Ok :) även som 12 åring gillade jag det. Det är något med hur de skrivs och hur problemen möts. Läste andra mer åt det hållet skildringar som Biggles, Western, Fantomen, Ivanhoe, Richard Lejonhjärta osv dvs läste gärna både mammas och pappas gamla böcker Kitty böckerna från 50-talet :D inte illa. Tyckte om perspektiven.
 
Jag läste Ylva och Jonte, Lisa och Prince, Lisa och Prince får en vän, Rädda Ekebyhästarna, Cirkushästen, Jessica rider ut i stormen,Tänk om jag hade en ponny, Häst till låns, Önskas köpa litet ponnysto, Ett år med Fredag, Vildhästen? Svarta hingsten son, Svarta hingsten och argbigan, Åskmolnet och ett par till som jag inte minns namnet på
Glömde Black Beauty
 
Jag läste mestadels pollux böckerna 😅 Men slutade nog ganska tidigt läsa häst böcker och började läsa annat från tidiga tonåren.
 
Jag älskade böckerna om Sandra och Vildros av Heddi Böckman :love: har köpt de som e-böcker eftersom mitt bibliotek inte hade de för utlåning.

Även serien om Jill av Ruby Ferguson älskade jag. Jag hittade alla böcker på en loppis 2008 och fick fråga pappa varför det var en sån stor grej att få 300kr av sin mamma.
 
Vad läste ni för hästböcker när ni var unga/yngre?

Jag hittade ett gäng Wahlströms Ponnyklubben böcker idag, nån som vet hur många som finns och vad de heter?

Älskade även böckerna om Windy, Britta och Silver, Annika och Turk, serien om Broknäsflickorna m fl

#nostalgisk

Maria-böckerna
Britta-böckerna
Pirkko-böckerna
Lotte-böckerna (i och med att de handlar om en funktionsnedsatt tjej och man kände igen sig i en del)
Annika-böckerna
Windy-böckerna
Svarta Hingsten böckerna
Och sen alla specialböcker, som handlar om riktiga gamla tävlingshästar, militärhästar med verklighetsbakgrund.
Broknäsflickorna följde jag sen barnsben i Min Häst, så de böckerna har jag aldrig läst faktiskt...
Jag kommer säkert på några mer guldkorn nån gång mitt i natten när jag vaknar och... ja visst ja, den har jag ju läst också....

Jag kom på en till direkt, den första hästbok jag fick... från en kompis mamma... den var lite sliten redan då... Men när jag "läst fädigt min 398 gånger", höll den ihop med gummisnodd och silvertejp...
Susann vid gränspolisen. av Muriel Denison
 
Nu började jag ju läsa hästböcker på 10-talet, så en del är därifrån, men många är äldre också.
Diabolo-böckerna, fullblodsböckerna, Svarta hingsten, Britta och Silver är några. En som jag nog var för ung för första gången är Joey av Michael Morpurgo, utspelar sig under andra världskriget. Läsvärd men kanske inte riktigt lämplig för en sju-åttaåring.
 
Jag läste väldigt mycket som barn och naturligtvis var det en stor mängd hästböcker. Men jag läste i princip allt jag kom över. När jag gick i mellanstadiet hade vi ett fantastiskt skolbibliotek där de nog aldrig någonsin slängt en bok, så där fanns nästan allt i Wahlströms djurböcker i tidiga utgåvor. Av hästböckerna där minns jag speciellt de tidigare nämnda Illuster och Rosalind, samt de inte tidigare nämnda (tror jag) Tarpa (om en tarpan), Glittre - en fjordhäst, Gyllene Svarten, Misty - hästen från havet (med uppföljare), Melka (två böcker) och Sham - vindens konung som jag tyckte var den bästa av dem alla.

För övrigt: Windy var favoriten.
Svarta hingsten gillade jag också.
Silverörnens ridskola var en favorit, främst pga humorn och så var det bra personporträtt av såväl människor som hästar.
Britta och Silver, naturligtvis! De bästa svenska hästböckerna tyckte jag. (TILLÄGG: kom plötsligt ihåg att de hade konkurrens av Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet).
Jill - jag fascinerades av beskrivningarna av hur tävlingarna gick till, det verkade så annorlunda.

Black Beauty tyckte jag om. Men jag fick en chock när jag första gången läste den på engelska och insåg att den svenska versionen var redigerad. I den jag hade fanns inga otäcka beskrivningar av Krimkriget bland annat. Förresten tror jag att systrarna Pullein-Thompson gjorde "uppföljare" om Black Beautys släktingar, serien tror jag hette Black Beautys klan. Den gillade jag också.
Böckerna om Ökenstormen och Ponces andra hästar.

Som tonåring läste jag Flambards. Den serien var kanske inte riktigt en hästboksserie, men jag tyckte mycket om den. Serien riktade sig till lite äldre publik än många hästböcker.
 
Jag läste väldigt mycket som barn och naturligtvis var det en stor mängd hästböcker. Men jag läste i princip allt jag kom över. När jag gick i mellanstadiet hade vi ett fantastiskt skolbibliotek där de nog aldrig någonsin slängt en bok, så där fanns nästan allt i Wahlströms djurböcker i tidiga utgåvor. Av hästböckerna där minns jag speciellt de tidigare nämnda Illuster och Rosalind, samt de inte tidigare nämnda (tror jag) Tarpa (om en tarpan), Glittre - en fjordhäst, Gyllene Svarten, Misty - hästen från havet (med uppföljare), Melka (två böcker) och Sham - vindens konung som jag tyckte var den bästa av dem alla.

För övrigt: Windy var favoriten.
Svarta hingsten gillade jag också.
Silverörnens ridskola var en favorit, främst pga humorn och så var det bra personporträtt av såväl människor som hästar.
Britta och Silver, naturligtvis! De bästa svenska hästböckerna tyckte jag. (TILLÄGG: kom plötsligt ihåg att de hade konkurrens av Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet).
Jill - jag fascinerades av beskrivningarna av hur tävlingarna gick till, det verkade så annorlunda.

Black Beauty tyckte jag om. Men jag fick en chock när jag första gången läste den på engelska och insåg att den svenska versionen var redigerad. I den jag hade fanns inga otäcka beskrivningar av Krimkriget bland annat. Förresten tror jag att systrarna Pullein-Thompson gjorde "uppföljare" om Black Beautys släktingar, serien tror jag hette Black Beautys klan. Den gillade jag också.
Böckerna om Ökenstormen och Ponces andra hästar.

Som tonåring läste jag Flambards. Den serien var kanske inte riktigt en hästboksserie, men jag tyckte mycket om den. Serien riktade sig till lite äldre publik än många hästböcker.
På vårat skolbibliotek och även kommunens stora bibliotek fanns inte Wahlströmsböckerna, de ansågs vara av för låg kvalitet. :meh:
 
På vårat skolbibliotek och även kommunens stora bibliotek fanns inte Wahlströmsböckerna, de ansågs vara av för låg kvalitet. :meh:
Det var ju en intressant generalisering, för kvaliteten är ju minst sagt blandad! Med det sagt har ju ett antal riktiga klassiker bland hästböcker getts ut av Wahlströms, så det låter som om era bibliotek var… pretto!
 
Jag läste väldigt mycket som barn och naturligtvis var det en stor mängd hästböcker. Men jag läste i princip allt jag kom över. När jag gick i mellanstadiet hade vi ett fantastiskt skolbibliotek där de nog aldrig någonsin slängt en bok, så där fanns nästan allt i Wahlströms djurböcker i tidiga utgåvor. Av hästböckerna där minns jag speciellt de tidigare nämnda Illuster och Rosalind, samt de inte tidigare nämnda (tror jag) Tarpa (om en tarpan), Glittre - en fjordhäst, Gyllene Svarten, Misty - hästen från havet (med uppföljare), Melka (två böcker) och Sham - vindens konung som jag tyckte var den bästa av dem alla.

För övrigt: Windy var favoriten.
Svarta hingsten gillade jag också.
Silverörnens ridskola var en favorit, främst pga humorn och så var det bra personporträtt av såväl människor som hästar.
Britta och Silver, naturligtvis! De bästa svenska hästböckerna tyckte jag. (TILLÄGG: kom plötsligt ihåg att de hade konkurrens av Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet).
Jill - jag fascinerades av beskrivningarna av hur tävlingarna gick till, det verkade så annorlunda.

Black Beauty tyckte jag om. Men jag fick en chock när jag första gången läste den på engelska och insåg att den svenska versionen var redigerad. I den jag hade fanns inga otäcka beskrivningar av Krimkriget bland annat. Förresten tror jag att systrarna Pullein-Thompson gjorde "uppföljare" om Black Beautys släktingar, serien tror jag hette Black Beautys klan. Den gillade jag också.
Böckerna om Ökenstormen och Ponces andra hästar.

Som tonåring läste jag Flambards. Den serien var kanske inte riktigt en hästboksserie, men jag tyckte mycket om den. Serien riktade sig till lite äldre publik än många hästböcker.
Ja just det,

Jill-böckerna
och Piglet Ek och Dunet, har man ju läst förstås.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 939
Senast: Sirap
·
Avel Okej, nu ska jag visa mig i all min okunnighet: När jag hade häst som ung (dvs för väldigt längesedan) hade jag och många av mina...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 657
Senast: Atle
·
Gnägg Precis som många andra här så läste jag så många hästböcker jag kunde komma åt när jag var liten. Britta och Silver, Svarta Hingsten...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 294
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp