Hästböcker från "förr"

Jag minns två böcker som handlade om en häst som hette Blue Eye eller något liknande. Det lustiga var att det var olika författare och olika hästar men ändå samma tema.
Minns inte exakta handlingen nu men då blev jag konfunderad, när jag läste den andra så tyckte jag att jag läst den förut.

Älskade Windy-böckerna.
Lotte
Vitnos
Britta och Silver
Tanja
Black Beauty, jag blev så arg på hur de behandlade hästarna.
Minns inte fler
 
Jag minns två böcker som handlade om en häst som hette Blue Eye eller något liknande. Det lustiga var att det var olika författare och olika hästar men ändå samma tema.
Minns inte exakta handlingen nu men då blev jag konfunderad, när jag läste den andra så tyckte jag att jag läst den förut.

Älskade Windy-böckerna.
Lotte
Vitnos
Britta och Silver
Tanja
Black Beauty, jag blev så arg på hur de behandlade hästarna.
Minns inte fler

De där böckerna om Blue Eye minns jag också att jag har, hade bry med hur jag skulle organisera dem i bokhyllan, ska de stå tillsammans eller sorterade efter författare som resten?
 
Jag (årgång 1975, alltså urgammal) läste massor av hästböcker. Några har jag kvar och nostalgiläser då och då.


Britta och Silver
Twiggy
Piglet Ek
Pirkko
Lotte
Lotten hästskötare
Jill
Annika
Bess
Silas-serien (är väl inte rena hästböcker, men han har ju en häst i alla fall)

Vitnos och Silverhingsten läste mina kompisar, men jag gillade inte dem.
 
Slukade hästböcker på 70 och 80 talet . Flera av de serier som nämnts tidigare i tråden samt standalone titlar främst Wahlströms röda ryggar. Det som hänger kvar från slukaråldern är Mulle . Jag läser med glädje seriestripar med Mulle än idag. Köpte mig en Mulle T shirt nyligen.
 
Läste även Heddi Böckmans första böcker om Sandra som vuxen då jag under flera år hade min häst på sommarbete hos dem. Min första häst ska ha figurerat i böckerna.
 
Jag minns en helt UNDERBAR bok jag ärvde av kära mor min. Den heter "Den trotsiga" är jag rätt säker på och var skriven i första person perspektiv om en mustang som fångades in och blev "broken." Gud vad jag har gråtit över denna bok, och det verkar helt hopplöst att hitta den någonstans. Inte ens Google kan hjälpa mig, jag får bara upp en massa knäppa barnböcker. :down:
Jag Vet att jag har hittat författaren någon gång när jag sökte för många herrans år sedan, men nu verkar det hopplöst. Någon som känner igen den?
 
Jag (årgång 1975, alltså urgammal) läste massor av hästböcker. Några har jag kvar och nostalgiläser då och då.


Britta och Silver
Twiggy
Piglet Ek
Pirkko
Lotte
Lotten hästskötare
Jill
Annika
Bess
Silas-serien (är väl inte rena hästböcker, men han har ju en häst i alla fall)

Vitnos och Silverhingsten läste mina kompisar, men jag gillade inte dem.
1966 här och känner igen alla...

Silas var ju suverän, gick inte det som TV-serie också?
 
Läste även Heddi Böckmans första böcker om Sandra som vuxen då jag under flera år hade min häst på sommarbete hos dem. Min första häst ska ha figurerat i böckerna.

Så roligt! Jag älskar, än idag, Sandra och Vildros-böckerna :)
Vill du berätta vilken häst som var din? Eller den kanske har annat namn i boken?
 
Jag minns en helt UNDERBAR bok jag ärvde av kära mor min. Den heter "Den trotsiga" är jag rätt säker på och var skriven i första person perspektiv om en mustang som fångades in och blev "broken." Gud vad jag har gråtit över denna bok, och det verkar helt hopplöst att hitta den någonstans. Inte ens Google kan hjälpa mig, jag får bara upp en massa knäppa barnböcker. :down:
Jag Vet att jag har hittat författaren någon gång när jag sökte för många herrans år sedan, men nu verkar det hopplöst. Någon som känner igen den?

Det är inte Smoky the Cowhorse du tänker på?

https://en.wikipedia.org/wiki/Smoky_the_Cowhorse
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är inte Smoky the Cowhorse du tänker på?

https://en.wikipedia.org/wiki/Smoky_the_Cowhorse
Åååh, jag vet inte. Jag tror inte det, den här verkar inte finnas översatt till svenska, och jag känner inte riktigt igen hela historien även om det Absolut är rätt genre!
Edit: den var visst översatt, men inte under titeln jag känner igen. Jag är också rätt säker på att boken jag tänker på handlade om ett sto. :)

Jag minns särskilt beskrivningen av att vildhästen ligger ned i en halmbädd och att den stinker av ammoniak, piss och hemskheter istället för präriegräs och jord. :heart
 
Jag läste Ylva och Jonte, Lisa och Prince, Lisa och Prince får en vän, Rädda Ekebyhästarna, Cirkushästen, Jessica rider ut i stormen,Tänk om jag hade en ponny, Häst till låns, Önskas köpa litet ponnysto, Ett år med Fredag, Vildhästen? Svarta hingsten son, Svarta hingsten och argbigan, Åskmolnet och ett par till som jag inte minns namnet på
Tänk om jag hade en ponny har jag läst så himla många gånger och älskar den fortfarande
 
Kan tipsa om att man nu kan köpa Jill böckerna (på engelska iofs) som e-böcker på Amazon. De är i Kindle format men med lite trixande kan man relativt lätt göra om dem till epub. Jag har fö inga hämningar att göra det, jag har betalt för boken, den är min. Och Amazon ska inte kunna kräva att jag köper deras undermåliga produkter för att kunna läsa min bok. De kostar ca 50 kronor st.

Edit: Där finns även en del Pullein-Thompson vilket gett otroligt nostalgikänsla. De kostar ca 40 kr.
 
Inser att jag inte var som andra barn. Min favorit böcker var ABC om hästar och Unghästen från föl till första tävlingsstart av blandannat Reiner Klimke.
Dessa 2 var sönderlästa.
 
Britta och Silver, Annika, Windy... lite senare kom Heartland-serien. Och så Polluxserierna: minns inte vad de hette men en med galopp/fullblodtema som fanns en himla massa böcker av, och så den med westernhästar :D
 
En del äldre hästböcker finns i de vanliga e-bok tjänsterna.

Jag väntar (o)tåligt på att de ska tas in till biblioteken. Funderar på om jag ska skriva till dem och be att de tar in böckerna. Tyvärr är de så dyra eftersom, som jag har förstått det, måste biblioteken betala en royalty varje gång boken lånas ut.
 
Jag kombinerade mina tidigare nämnda böcker med varenda faktabok jag kom över, så helt olika var vi inte😉
Samma här! Har fortfarande kvar en bok skriven av en brittisk veterinär som bl.a. innehåller illustrationer av den perfekta hagen, den perfekta gårdsplanen och den perfekta gödselstacken. Även en bild på den snyggaste ponnyn jag nånsin sett. Bläddrar än idag i den med välbehag och tänker att jag en vacker dag ska ha både hagen och ponnyn 😁
 
Åååh, jag har också läst många polluxböcker som jag tyckt om. Ponnypensionatetserien (tror jag hade fyra böcker 🤔).
En häst på halsen (stall skösjöhästen)
Vem kan sälja en vän
Hästskötare Julia
Blue Time
Ta hand om Rocket
Galoppören

Tror jag gillade nästan alla polluxböcker jag fick hem, men minns inte alla.

Lita på Blue Eye
Windy ledarhingsten (stark inspirationskälla till lekar)
Klara
Britta och Silver

På rymmen till häst läste jag jag vet inte hur många gånger 😮. Wahlströmsbok av Sheila Chapman

Tyckte också om stallkompisar serien men minns inte mycket av den mer än att en huvudkaraktär hette Susan.

En annan Wahlströmsbok handlade bl.a. om en stulen cirkushäst med namnet Fickle. Kan inte komma på vad boken heter och det stör mig!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·
Avel Okej, nu ska jag visa mig i all min okunnighet: När jag hade häst som ung (dvs för väldigt längesedan) hade jag och många av mina...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 682
Senast: Atle
·
Gnägg Precis som många andra här så läste jag så många hästböcker jag kunde komma åt när jag var liten. Britta och Silver, Svarta Hingsten...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 305
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp