Hästböcker genom tiderna

Anacondas

Trådstartare
Vilka hästböcker läste/läser ni?

Jag har själv läst lite av varje genom åren. Allt från Vitnosböckerna till dagens deckare i hästmiljö som En död man av Anna Sellberg och Av skuggor märkt av Marianne Cedervall.

Blev lite inspirerad av den här tråden
 
Black Beauty, Vitnos, Britta och Silver, Petra-böckerna, Maria-böckerna, Pysen, Annika, Ponnyn Filur, Bill & Ben, Örnöga... Allt som innehöll någon form av häst.
 
Silverörnens ridskola, Jill, Britta och silver-böckerna. Stallet brinner, Anna-Lisa Almqvists böcker om Annika och även "vem ska rida Temora", Lotte-böckerna, syskonen Pullein-Thompson, Patricia Leitch mfl.....
 
Annika, Britta, Jill, Pirkko, Lotte på ridskolan, Twiggy, Dunet...

Svarta hingsten, något om russet Botvid (?), ngn blind tjej som red dressyr...

Jag läste väldigt mycket, men det är ju ganska länge sedan nu.
 
Jag har läst en hel del hästböcker i mina tidiga år, men de bästa hästböckerna någonsin är ju Klara-böckerna! :love: Jag köpte varenda en av dem och lyckades få min mamma att läsa dem också. Det var hopplöst för mig att försöka städa mitt rum när jag var yngre, för det slutade alltid med att jag läste en Klara-bok istället.
Jag läste faktiskt om dem förra sommaren och skrattade och grät om vartannat. Så bra! :heart
I höstas lyssnade jag på Millan-böckerna av samma författare (trots att jag är "för gammal" nu) och de var också fantastiska.
 
Jag läste en hel del, minns aldrig vad den där serien hette som man fick via Pollux, handlade om galopphästar. Älskade den och när de kom i brevlådan läste jag ut dom på nolltid. :p
Stallet Brinner har jag för mig jag läst också, har läst en hel del men kommer inte ihåg alla titlarna nu.
 
Jag läste allt vad som fanns av hästböcker på vårt lokala lilla bibliotek, men favoriterna var serierna om Jill och Britta och Silver. Och Tovan såklart (tror jag den hette) som var något av ett sexuellt uppvaknande för mig. Har läst om den som vuxen och det var mycket oskyldigare och subtilare än jag mindes, men då i 12-13 års åldern var det stort! Och den var det första jag någonsin läst med lesbiskt tema.
 
Jag läste en hel del, minns aldrig vad den där serien hette som man fick via Pollux, handlade om galopphästar. Älskade den och när de kom i brevlådan läste jag ut dom på nolltid. :p
Stallet Brinner har jag för mig jag läst också, har läst en hel del men kommer inte ihåg alla titlarna nu.
Kallades den serien inte bara för Fullblodsböckerna? Med bland annat galoppören Glory? De har jag iaf läst, mycket :D
 
Svarta Hingsten såklart.
En annan bok som jag minns väl hette Ingen fara Crow, det var en av mina favoriter och lästes många gånger.
Gillade även böckerna Mirre på ridläger och Mirre och Ankan tävlar.
Läste förstås en massa andra höstböcker också men det är dessa som jag minns bäst.

Som vuxen har jag lite svårt för hästböcker men tyckte att Cedervalls böcker var väldigt mysiga med hästinslag.
 
Jag läste också allt - precis ALLT! - med hästtema. Men de som stod över alla de andra var Britta och Silver-böckerna och så allt av Nan Inger. Hennes böcker om Piglet och Dunet var magiska, liksom den fantastiska Ridsommar på Västanås!! Den sista har jag läst om även i vuxen ålder, med jämna mellanrum, och visst ser jag den med andra ögon idag och läser sådant som knappast skulle skrivits på det sättet idag, men den är fortfarande helt outstanding.

I vuxen ålder har jag också läst Pia Hagmars ungdomsböcker om hästar, och Lin Hallbergs, Malin Erikssons och Katja Timgrens, och jag tycker kvalite´n på dagens hästböcker är riktigt riktigt hög! Jag är glad att jag har en ursäkt att läsa ungdomsböcker idag för det är väldigt trevligt! :)
 
Blev inte så mycket hästböcker för mig, fanns inte pengar till böcker och brukade önska mig Animorphs och Tvillingarna till jul istället.
När jag blev gammal nog för månadspeng däremot gick jag med i Pollux, fick i samma veva möjlighet att byta till mig böcker och fick en drös gamla Pollux-böcker av en granne. Fullblodsserien blev en favorit, likaså Half Moon Ranch och Diabolo :)

Kallades ja, men de hette något annat. Jag minns aldrig vad. För mig det var något åt det engelska hållet.
Thoroughbred?
 
Även jag hade pollux prenumeration och har läst maaassaaa hästböcker :D. Jag gillade mest de som var mystiska/lite skräckiga. Sedan lånade jag mycket på bibblan.
Det är en bok jag lånade på bibblan och aldrig hann läsa klart som jag aldrig kunnat släppa, och jag kan inte minnas vad den hette :rage:
Handlade om vildhästar minns jag, var skriven ur typ hästperspektiv och det var någon vit hingst man följde när han försökte försvara sin flock och hävda sig mot massa andra hingstar med flockar. Hjälp Någon? :p
 
[QUOTE="Hoarfrost, post: 18593199, member: 123619
Det är en bok jag lånade på bibblan och aldrig hann läsa klart som jag aldrig kunnat släppa, och jag kan inte minnas vad den hette :rage:
Handlade om vildhästar minns jag, var skriven ur typ hästperspektiv och det var någon vit hingst man följde när han försökte försvara sin flock och hävda sig mot massa andra hingstar med flockar. Hjälp Någon? :p[/QUOTE]

Windy?
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: hollypolly
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp