"Hästbollar" - dialektalt?

Silver Girl

Trådstartare
Läste ut en bok i går där det nämndes "hästbollar". Av sammanhanget förstod jag att det troligen menades hästbajs.
Jag har aldrig hört uttrycket innan. Är det någon dialekt? Och i så fall var säger man såhär?
 
Läste ut en bok i går där det nämndes "hästbollar". Av sammanhanget förstod jag att det troligen menades hästbajs.
Jag har aldrig hört uttrycket innan. Är det någon dialekt? Och i så fall var säger man såhär?
Aldrig någonsin hört uttrycket. Min dialektbakgrund är södra Skåne.
 
Jag är mellanskåning och här säger man nog mest hästskit. Men visst har jag hört det, men det var en stockholmare.

Jag lyssnar på en ljudbok nu igen där man hittat ett lik i bakluckan på en bil. Jag sliter mitt hår!!!!!!!!!!!!!! Bagageutrymmet om jag får be! Vet folk inte hur en bil ser ut?
 
Jag är mellanskåning och här säger man nog mest hästskit. Men visst har jag hört det, men det var en stockholmare.

Jag lyssnar på en ljudbok nu igen där man hittat ett lik i bakluckan på en bil. Jag sliter mitt hår!!!!!!!!!!!!!! Bagageutrymmet om jag får be! Vet folk inte hur en bil ser ut?
Nähädu försök inte. :meh:

Bagageutrymme har man på tåg och flyg. Bilar har baklucka och motorhuv - i vardera änden. Utom VW.

Och hästbollar har jag aldrig någonsin hört någon säga. Enstaka bajsbitar kallas kottar. Så det så.
 
Jag har hört uttrycket, men vet inte när och var..... Däremot tycker jag inte att det är ett jättekonstigt ord. De är ju runda, och kan absolut rulla ifrån en också under mockning....... ;)
 
Nähädu försök inte. :meh:

Bagageutrymme har man på tåg och flyg. Bilar har baklucka och motorhuv - i vardera änden. Utom VW.

Och hästbollar har jag aldrig någonsin hört någon säga. Enstaka bajsbitar kallas kottar. Så det så.

Jag har VW, den har både baklucka och motorhuv.
 
Jag är mellanskåning och här säger man nog mest hästskit. Men visst har jag hört det, men det var en stockholmare.

Jag lyssnar på en ljudbok nu igen där man hittat ett lik i bakluckan på en bil. Jag sliter mitt hår!!!!!!!!!!!!!! Bagageutrymmet om jag får be! Vet folk inte hur en bil ser ut?

Jag säger nog bakluckan :p. Jag vet hur en bil ser ut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 830
Senast: soom
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 742
Senast: Migo
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 419
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp