"Hästbollar" - dialektalt?

Bagageutrymme har man på tåg och flyg. Bilar har baklucka och motorhuv - i vardera änden. Utom VW.
Och under huv resp. lucka finns ett motorrum och ett bagageutrymme.

Eller så säger man "skuffen" om det här utrymmet baktill på de flesta bilar 🙂 Fast jag är osäker på om stora kombibilar egentligen har en skuff?
Tror det ska vara mer att separat utrymme? Men det är annars ett bra ord.

I min 245:a som har sätena mer eller mindre permanent nerfällda så heter det "där bak". :)
Oavsett om det är utrymmet eller luckan man talar om, "lägg in den där bak" resp "öppna där bak"
 
Använder uttrycket själv (hästbollar eller hästbullar) för ikeas köttbullar men har inte hört det annars...
 
Fast på de äldre modellerna, där skulle man nog kalla det motorhuv och framlucka i så fall! :D

Jag har en bil med motorhuv bak och bagageutrymme fram. Men jag kan inte säga framlucka ... det får mig alltid att tänka på en släkting som pratade om “framstjärten” när hon menade snippa/vagina/underliv (kärt barn har många namn-mem framstjärt...).
Så jag säger “bakluckan” ändå 😂
 
Läste ut en bok i går där det nämndes "hästbollar". Av sammanhanget förstod jag att det troligen menades hästbajs.
Jag har aldrig hört uttrycket innan. Är det någon dialekt? Och i så fall var säger man såhär?

Jag har hört det, men då kopplat till enstaka boll. Alltså ex skicka en eller två bollar hästskit till Vet. för maskkoll.

On mass däremot heter det hästskit här, eller gödsel i formella bajssammanhang.
 
Läste ut en bok i går där det nämndes "hästbollar". Av sammanhanget förstod jag att det troligen menades hästbajs.
Jag har aldrig hört uttrycket innan. Är det någon dialekt? Och i så fall var säger man såhär?

Jag är uppväxt med uttrycket hästbollar/bollar :D
Tror dock i mitt fall att detta uttryck är lånat från Värmland, jag har aldrig reflekterat över det förut :)
 
Hästbajs säger jag, och hästbajs läggs på kasa. Ingen här i södra Sverige som dock förstår ordet kasa utan här säger de gödselstan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 831
Senast: soom
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 744
Senast: Migo
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp