"Hästbollar" - dialektalt?

Läste ut en bok i går där det nämndes "hästbollar". Av sammanhanget förstod jag att det troligen menades hästbajs.
Jag har aldrig hört uttrycket innan. Är det någon dialekt? Och i så fall var säger man såhär?

Jag tror att jag har läst det i en bok för längesen. Förstod också av sammanhanget vad det gällde men annars har jag nog aldrig hört det.
 
Hästbajs säger jag, och hästbajs läggs på kasa. Ingen här i södra Sverige som dock förstår ordet kasa utan här säger de gödselstan.
Spännande olikheter! Kasa är ett verb i min värld, det är sånt man gör på nederbörden. :) En kasebana är antingen en rutschkana eller en uppåkt bit av en snöig backe, sådär så det blivit isigt och går väldigt fort.
 
Spännande olikheter! Kasa är ett verb i min värld, det är sånt man gör på nederbörden. :) En kasebana är antingen en rutschkana eller en uppåkt bit av en snöig backe, sådär så det blivit isigt och går väldigt fort.
Tror det heter "kas" - och kasa i bestämd form, men det är ju så man i regel hör det, typ "lägg det på kasa".
Regionalt uttal/böjning av samma ord som kase (best. kasen) =uppstaplad hög, gärna av ris för bränning. I takt med att förvaringsformerna ändrats, så det inte alltid är en hög man tippar avfallet i, följer betydelsen av ordet med så det idag kan vara vilken gödselstad som helst.
 
Tror det heter "kas" - och kasa i bestämd form, men det är ju så man i regel hör det, typ "lägg det på kasa".
Regionalt uttal/böjning av samma ord som kase (best. kasen) =uppstaplad hög, gärna av ris för bränning. I takt med att förvaringsformerna ändrats, så det inte alltid är en hög man tippar avfallet i, följer betydelsen av ordet med så det idag kan vara vilken gödselstad som helst.

Aha, det är därifrån ordet vårdkase kommer då? :-)
 
Spännande olikheter! Kasa är ett verb i min värld, det är sånt man gör på nederbörden. :) En kasebana är antingen en rutschkana eller en uppåkt bit av en snöig backe, sådär så det blivit isigt och går väldigt fort.
För mig är nederbörd regn eller snö, så det här låter jättekonstigt för mig. För jag antar att du menar att åka nerför/utför en backe?
 
För mig är nederbörd regn eller snö, så det här låter jättekonstigt för mig. För jag antar att du menar att åka nerför/utför en backe?
Att tala om nederbörden som något man åker på är ett skämtsamt skånskt uttryck, så jag kan förstå att det blir lite konstigt :) Man kan kasa/hasa dvs glida på den även på plan mark nämligen.
Regnet kan ju vara underkylt när det faller, så att man halkar runt på isgatan. Eller så kommer sig isgatan av att snön smälts/packats och sen frusit, alternativt det har regnat på snön och sen frusit till. Mycket kasande blir det :rofl:
 
Jag har använt bollar vid tex kolik eller diarré. Har hästen haft kolik så kan jag tex säga: ”Nu har h*n bajsat några bollar iallafall!”

Vid diarré så kan man nämna att det blivit bättre, men är ännu inga riktiga bollar än.

Annars så går det under hästskit! 😂 Bor i Dalarna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 877
Senast: soom
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 794
Senast: Migo
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Praefatio
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 606
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp