”Hästbranschen påverkar klimatet mer än inrikesflyget”

Sveriges människor släpper ut mer koldioxid än alla kor, hästar, får, getter, älgar, rådjur osv osv tillsammans.
NÄR ska vi börja prata om att det är människan som släpper ut koldioxid istället för att leta reda på en miljon tredjeparter att skylla på och använda som ursäkt?
 
Ja fast det är ju faktiskt människan som önskar hålla sig med nöjes- och tävlingsdjur, det går ju inte att komma ifrån... Även om jag förstås inte gillar när det hamnar skugga på ens eget intresse!!
Sant men då kommer frågan hur mycket koldioxid släpper Allsvenskan i fotboll ut och Elitserien i hockey. Grejen är att man väljer ut en "sport" och så skyller man på "redskapen" i den sporten men det hela känns mest som en ursäkt för att kunna splittra bilden ännu mer istället för att titta på grundproblematiken nämligen mänskligheten i sig själv.
 
Sant men då kommer frågan hur mycket koldioxid släpper Allsvenskan i fotboll ut och Elitserien i hockey. Grejen är att man väljer ut en "sport" och så skyller man på "redskapen" i den sporten men det hela känns mest som en ursäkt för att kunna splittra bilden ännu mer istället för att titta på grundproblematiken nämligen mänskligheten i sig själv.
Ja jag är helt med på det, vi behöver verkligen se över vår konsumtion och beteende generellt. Jag menade vara är hästsporten också är en del i det, vare sig vi gillar det eller ej...
 
Ja jag är helt med på det, vi behöver verkligen se över vår konsumtion och beteende generellt. Jag menade vara är hästsporten också är en del i det, vare sig vi gillar det eller ej...
Det behöver vi definitivt men vad vi verkligen behöver se över är vår förökning. Allt vi gör för att förbättra situationen medan vi fortsätter att bli fler är bara ett plåster på en sjunkande atlantångare. Antalet människor är i sig självt det största problemet
 
Det behöver vi definitivt men vad vi verkligen behöver se över är vår förökning. Allt vi gör för att förbättra situationen medan vi fortsätter att bli fler är bara ett plåster på en sjunkande atlantångare. Antalet människor är i sig självt det största problemet
Fast det finns ju ingen direkt lösning på det problemet så då måste vi ju tackla alla andra delar som vi kan påverka inom tidsfristen vi har. Varav våra fritidsaktiviteter är en del, precis som allt annat vi gör. Whataboutism med befolkningsökning och andra sporter går liksom inte när precis allt vi kan göra måste göras, helst igår.
 
Ja jag är helt med på det, vi behöver verkligen se över vår konsumtion och beteende generellt. Jag menade vara är hästsporten också är en del i det, vare sig vi gillar det eller ej...
Om ridsporten såg till att börja bojkotta företag som tillverkar sin utrustning i Indien och eller Argentina när det handlar om läder samt China gällande kläder hade vi tagit ett gigantiskt kliv framåt gällande miljön..
 
Om man nu ska peka ut specifika branscher så undrar jag varför ingen tar en närmare titt på båtbranschen. Man kan ha en 10-miljoners jättebåt som drar flera liter bensin per distans (drygt 1,8 km) utan att behöva betala ett enda öre i fordonsskatt eller miljöavgifter. När vi släpar runt våra hästar så har vi i alla fall betalat fordonsskatt. Vår Subaru kostar ca 10 000 kr i fordonsskatt och drar ca 0,85 liter bensin/mil. En 30-fotare med dubbla V8or drar 3-4 liter per distans och kostar 0 kr i fordonsskatt. Jag har skrivit till Miljöpartiet och frågat om detta flera gånger, men får aldrig något svar.
 
Sant men då kommer frågan hur mycket koldioxid släpper Allsvenskan i fotboll ut och Elitserien i hockey. Grejen är att man väljer ut en "sport" och så skyller man på "redskapen" i den sporten men det hela känns mest som en ursäkt för att kunna splittra bilden ännu mer istället för att titta på grundproblematiken nämligen mänskligheten i sig själv.

Sa menar du att vi ska borja avratta manniskor for att radda klimatet? Annars, sa ar val det enda valet vi har ar att titta pa mansklig aktivitet, istallet for mansklig mangd.

Kommer att tanka pa nagra gamla gapminder videos som jag sag dar Ola Rosling forklarar att befolkningstillvaxten for tillfallet drivs av minskad barnadodlighet och okad medellivslangd, och att antalet barn per kvinna minskar och minskar i storre delen av varlden vartefter att den blir rikare - sa befolkningsmangden kommer att fortsatta vaxa for nagra decennium till, men darefter formodligen platta ut och t.o.m. minska, som en naturlig konsekvens av en rikare varld (vilket i sig ar problematiskt, eftersom rikare nationer slapper ut mer koldioxid per person an fattiga nationer..
 
Sa menar du att vi ska borja avratta manniskor for att radda klimatet? Annars, sa ar val det enda valet vi har ar att titta pa mansklig aktivitet, istallet for mansklig mangd.

Kommer att tanka pa nagra gamla gapminder videos som jag sag dar Ola Rosling forklarar att befolkningstillvaxten for tillfallet drivs av minskad barnadodlighet och okad medellivslangd, och att antalet barn per kvinna minskar och minskar i storre delen av varlden vartefter att den blir rikare - sa befolkningsmangden kommer att fortsatta vaxa for nagra decennium till, men darefter formodligen platta ut och t.o.m. minska, som en naturlig konsekvens av en rikare varld (vilket i sig ar problematiskt, eftersom rikare nationer slapper ut mer koldioxid per person an fattiga nationer..
And here we go again. Jag tänker inte svara på oförskämdheterna, tänk lite istället
 
Fast det finns ju ingen direkt lösning på det problemet så då måste vi ju tackla alla andra delar som vi kan påverka inom tidsfristen vi har. Varav våra fritidsaktiviteter är en del, precis som allt annat vi gör. Whataboutism med befolkningsökning och andra sporter går liksom inte när precis allt vi kan göra måste göras, helst igår.
Klart allt måste göras men för att göra allt så måste vi börja prata om det verkligen problemet och inte låtsas som om det är korna som dödar planeten. Det vi måste göra är att utbilda människor i att många söta bebisar inte är gulligt utan att ett lagom antal söta bebisar är supergulligt
 
Det blir ju lite samma reaktion som med gödselutredningen, det gör så ont att tänka på hästarna som en miljöbov så man går i försvarsställning direkt. Men nån gång måste vi ju börja diskutera hästbranschens klimatpåverkan, också. Det betyder ju inte att vi inte ska diskutera båtar/kor/speedway/thailandsresor/etc.

Men hur kan vi förbättra här?
Digitala träningar osv är ju ett sätt.
Snålare bilar.
Färre prylar.
Mindre fodersvinn.
Inget hästsamleri (:crazy:).
Dela häst.
Bygga klimatsmarta stallbyggnader.
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att det är bra att även hästnäringen diskuteras utifrån miljöpåverkan. Det som däremot inte är bra är att man använder felaktiga argument av typen "hästar är en större miljöbov än flyget" för så är det inte, flyget är en extrem miljöbov ur alla spekter medans hästhållning inte är det utan istället en tillgång miljömässigt totalt sett även om vissa delar kan påverka miljön negativt.
 
Klart allt måste göras men för att göra allt så måste vi börja prata om det verkligen problemet och inte låtsas som om det är korna som dödar planeten. Det vi måste göra är att utbilda människor i att många söta bebisar inte är gulligt utan att ett lagom antal söta bebisar är supergulligt
Vi kan jobba för minskad befolkningsökning (vilket många redan gör) OCH genomföra alla andra åtgärder också. Nu handlade det om hästsportens påverkan. I andra artiklar/trådar handlar det om annat.
 
Alltså, jag blir så provocerad av rubriker likt denna.
Skillnaden mellan inrikesflyget och hästarna är att hästarna ingår i kolets kretslopp och lever i den miljö där kolet binds i växtligheten. Inrikesflyget tankas med fossilt bränsle och all koldioxid (och ekvivalenter) därifrån är nettotillskott.
Samma när de räknar på mängden gödsel, så glömmer de bort att marken behöver få tillbaka mylla och näring för att kunna producera växtlighet. Det är nackdelen med konstgödseln, som enbart tillför näring utan att återföra mylla.
 
. Det som däremot inte är bra är att man använder felaktiga argument av typen "hästar är en större miljöbov än flyget" för så är det inte, flyget är en extrem miljöbov ur alla spekter medans hästhållning inte är det utan istället en tillgång miljömässigt totalt sett även om vissa delar kan påverka miljön negativt.
Hur är hästhållning en tillgång miljömässigt totalt sett?
 
Däremot kan jag anse att det är oerhört korkat av tävlingsryttare att köpa hästlastbilar från 70- och 80-talet att transportera sina hästar till tävling i, för de är inget annat än riktiga miljöbovar utan avgasrening osv. Men de är ju tjusiga på utsidan, har bra plats för hästarna och ändamålsenliga bodelar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Hästbranschen påverkar klimatet mer än inrikesflyget.” Det är kontentan i en ny bok om klimatet. Se tv-inslag och hör intervjuer med...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har hållt på med hästar i exakt HELA mitt liv. Från att jag började gå till där jag står nu som medelålders kvinna med flera hästar...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: BernT
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp