Hästen ändrar färg?

Chewal

Trådstartare
Hej, min häst har ändrat färg nu under vintern. Han har gått från ganska ljus fux till att bli väldigt väldigt mörk, ser mörkgrå ut med inslag av brunt och vissa partier är nästan svarta.
Vad sjutton kan detta bero på?

Har haft honom i 3 år och det har inte hänt förut.
 
Har det inte hänt förut så kan det bero på mineralbrister.
Har du koll på vilka mineraler/brister som kan orsaka färgskiftningar? Min blev mörkast det år jag räknade foderstat mycket nitiskt så jag drog slutsatsen att han blev djupare kopparfärgad av rätt mineralbalans men jag saknar helt uppbackning på den tanken.
 
Har du koll på vilka mineraler/brister som kan orsaka färgskiftningar? Min blev mörkast det år jag räknade foderstat mycket nitiskt så jag drog slutsatsen att han blev djupare kopparfärgad av rätt mineralbalans men jag saknar helt uppbackning på den tanken.
Zink och kopparbrist är vanligast. Obalanser i sig kan säkerligen också ge färgskiftingar.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp