hästen är halt *hjälp*

Iaraphel

Trådstartare
sitter här i nu i påskhelgen med en halt häst, vill åka ner till helsingborg och röntga...
Men morsan och andra tycker att jag är nojjig :smirk: .

Vet alltså inte riktigt orsaken men är orolig att det är något i benen/kotorna för han har fått gå med brodd (bara två brodd/hov :crazy: ) hela vintern, nu de två sista veckorna har snön försvunnit och han har då fått skritta lite på asfalt med detta. VET att det inte är bra men grusvägarna är isgator och vägen till hagen osv.
+ att det nu har gått att rida i paddock så han har fått gå lite hårdare, dock har jag lagt in mycket lätta pass just för att han inte gått i paddock så mycket.

I onsdags hoppade vi, han var jättefin då och han är verkligen INTE den häst som hoppar om han har ont!!! känner honom väl.

Men o torsdags skulle vi skritta och jag kände direkt att något var fel och han undvek att ha vänster fram i marken "när han står", han är väldigt snabb på att belasta de andra benen om han har ont i ett, så när jag springer med honom är han halt på höger..
Men man kan se att det är vänster han "har ont i".
Han är int evarm eller svullen på något ben/hov, dock lite (ytterst lite) gallig på höger bak.
Han har under de senaste månaderna gått i väldigt bra form och arbetat bra bakifrån och byggt massa ryggmuskler.

hmm han är mycket bättre idag, men är fortfarande halt i traven. går i rasthagen och han brukar aldrig springa eller något när han har ont men har ändå vårbrallat litegrann med spetsade öron.

ska som sagt ringa veterinären, men ville kolla här om någon har något förslag på vad det kan vara, kan de få t.ex kotledsinflammation av att gå med två-brodd?, för det är speciellt i nedförsbacke som han visar att han "inte vill" (igår),
nu är han helt avbroddad
Har gått över tiden någon vecka för skoning, ska skos början på nästa vecka. *skäms som hästägare*.
Lider så med honom när jag ser hans blick som säger "matte jag har ont" :eek: :cry:
 
Sv: hästen är halt *hjälp*

Det KAN dom få, men tror faktisk risken är ännu större med fyra brodd,eftersom "stoppet" ju blir kraftigare då. Är han gammel?

Det kan vara så mkt som är fel, inflammation i muskel eller led pga överbelastning eller sträckning, han kan ha tråckat på nåt vasst etc..

Jag tycker inte det låter så allvarligt att du behöver röntga nu med en gång, ta ut vet. och hör vad denna säger först! Om han inte hittar nåt fel och hästen fortfarande är halt, så kan det kanske vara aktuelt att röntga. Det är förresten inte billigt, så om man inte är miljonär är det inget man använder i första hand.
 
Sv: hästen är halt *hjälp*

Han är 13 år nu.
(har aldrig förut haft kotledsinflammation).

Näe som sagt är det inte billigt med röntgen att sedan vår närmsta klinik inte är den bästa= noll förtroende. gör att vi i sådana fall får åka till helsingborg :crazy: .

Som sagt är han bättre idag, kan inte få ut veterinären nu under påsk eftersom han aldrig har jouren, och de som har det är knappt insatta i vad en häst är... (smådjursveterinär som är rädd för hästar..)

tänkte också på att det kan vara sträckning, den sista snön kom plötsligt, vilket gjort att han gått utan sulor = klumpar= snubblar.

Sedan kan det ju vara överbelastning, kan en veterinär på plats se sådant?

Tack för svaret i alla fall, sitter och är livrädd att han ska få avlivas *kanske överreagerar*.

nu ska jag ut och titta till honom i alla fall!
blir ingen fest ikväll nu när älsklingen är skadad :smirk:
 
Sv: hästen är halt *hjälp*

Jo jag vet hur det är, har man en 24 år gammal fd hopp-kanon som egt triangelmärktes vid 10 års ålder så har man varit med om några hältor.. :crazy:

Men, min erfarenhet är att väldigt ofta när det inte finns nån uppenbar värme eller svullnad, eller sår för den delen, och det uppstått plötsligt, så sitter problemet i:
-bogmuskulaturen (sannolikt eftersom du hoppat)
-ryggen (inte såå sannolikt eftersom han vilar benet)
-hoven (böld, blödning - behöver inte synas!)

För att vara på den säkra siden, så skulle jag ha hästen inne, och leda honom några ggr/dag tills du vet vad som är fel. För skulle det vara nåt allvarligt så är det himla tråkigt om han springer omkring i hagen och gör vad det nu är värre!

Tror inte han måste avlivas! ;)
 
Sv: hästen är halt *hjälp*

hehe själv har jag haft häst/ar i 18 år men *peppar peppar* varit väldigt "ren" från hältor och sådant...
dock när jag fick denna häst, var han skadad (bogen) sedan x antal år tillbaka och halt på alla fyra (därför ingen fattat), men när jag bara äntligen hittade en som hittade felet (för att någor var fel märkte i alla fall jag) så var det ett års behandling sedan dess har han varit helt frisk.



Vad är det som gör att bogmuskelaturen kan ta skada av hoppningen?
det är bogen pållen haft problem med förr, och han är inte så mycket hoppad under hösten så det kan ju ycket väl vara det...
*blir orolig nu jue*
Fast då blir det komplicerat att ta in veterinär, de har en tendens att leta fel i alla andra ställen en just bog.
om veterinären/hovslagaren inte hittar något borde jag då kontakta den kiropraktor som innan behandlat hästen?

De går bara i en liten rasthage nu, och han har varit lugn och stått och ätit hela dagen, det var bara vid utsläpp och när han skulle in som kan sprang lite. Har jag honom i box kommer han garanterat att ha ihjäl sigsjälv... och boxarna är stora vilket gör att han kan gå fort, nästan trava på liten volt i...
 
Sv: hästen är halt *hjälp*

Jag kan inte begripa varför så många hästägare tror att röntgen är lösningen på alla problem hästen har??? (du är INTE ensam!!)
Röntgar gör man för att KOMPLETTERA en hältutredning, för att se om det man funnit vid övriga undesökningar kan ha någon orsak i skelettet - vilket faktiskt sällan är fallet!
Har de t.ex en kotledsinflammation så ställer man den diagnosen genom att bedöva leden och OM hästen då inte är halt längre så vet man att hältan kommer just ifrån leden. DÅ röntgar man för att kolla så att det inte sitter nån fraktur eller lös benbit eller liknande som kan har orsakat ledninflammationen.

Sen - jag tror faktiskt inte att de ens tar emot dig och din häst över påskhelgen för en hältutredning. SÅ länge hästen inte är i behov av akut vård (t.ex kolikanfall, stora sårskador o.d) så kan den vänta över helgen. Ring dem på tisdag och boka tid för hältutredning!

Och en kommentar till - bra veterinärer letar tills de HITTAR problemet, oavsett om det sitter i bogen eller o hovleden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 823
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp