Hästen bara skadar sig...

För det första skrev jag elband inte franska elband.Sen har jag skrivit två gånger att det är min uppfattning känsla.Jag har inte skrivit att jag vet att just polarnand ger skador utan elband.Men du verkar ha goda erfarenheter av dem 😃

Nej du svarade specifikt på @Mia_R 's inlägg om just polarband, försök inte slingra dig inlägg 91 tror jag.
 
[QUOTE="Speedway, post: . Skillnaden är att det inte är en halvmeter snö på bilden nedan och den är tagen i en annan vinkel. Menar du att stänglset borde vara högre eller fler trådar? Eller både och?[/QUOTE]

Skillnaden är ju stolparna. Ser lappat o lagat ut på bild 1 men bättre på bild 2.
 
ska skriva tydligare nästa gång att jag menade elband så jag kommer levande härifrån ;)

Ja men jisses du såg en bild o menade på just det staketet på just den bilden va farligt just för att yada yada, självklart är det ett elband men det är konstruerat annorlunda och orsakar inte de skador du menar att det gör utan att du egentligen vet något om det.
 
Ja men jisses du såg en bild o menade på just det staketet på just den bilden va farligt just för att yada yada, självklart är det ett elband men det är konstruerat annorlunda och orsakar inte de skador du menar att det gör utan att du egentligen vet något om det.
vänta nu....nu skriver jag det igen.Jag har inte själv haft polarband, men på deras inzommade bild ser jag att bandet är uppbyggt av små små trådar.Ser ut som dem i vanligt elband.Funkar säkert annorlunda som du skriver men jag får ingen bra magkänsla.Men hör gärna på nån med erfarenhet av dem.:)Jag har inte provat dem själv.Har du?Du verkar har koll.Vad tycker du i så fall om dem.Sen säger jag igen.Jag har sett skador av vanliga elband.Jag vill gärna få rek av annan hästägare om hur polarband funkar innan jag själv ev provar är ju nöjd med vårt system men visar det sig vara fantastisk så varför inte.
Sen har jag först hört talas om dem får nått år sen, men det kanske beror på att jag större delen av livet bott i skåne.
 
Men jag har aldrig påstått att jag tycker du ska byta till polarband. Jisses. Jag bara svarade på ditt påstående att just polarband orsakar skador för att det är brett, innehåller trådar och inte går av. Men du vet ju inget om det alls.
 
Men jag har aldrig påstått att jag tycker du ska byta till polarband. Jisses. Jag bara svarade på ditt påstående att just polarband orsakar skador för att det är brett, innehåller trådar och inte går av. Men du vet ju inget om det alls.
ger upp, jag ville bara lära mig mer och jag är öppen för saker.Därför jag läste om det för ett tag sen.Har inte för en sekund tänkt på att du försökt få mig att byta.Bara tänkt att du vill informera mig och kanske lära mig nått nytt
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...
Dags att hitta en bättre problembeskrivning? Då kanske du t. o. m. kan komma till roten med problemet?
http://damisis.se/lästips/den missuppfattade dominansen.html
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...
Ta ut en tränare som kan hjälpa dig.
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...
Jag tror inte hon ville valla o vara dominant hon ville nog bara åt kraftfoderhinken.Har upplevt en del hästar göra som du beskrivit göra så men de är bara hungriga och blir lite stökiga speciellt när de upplever konkurrens om maten.Jag fodrar mkt hästar i hagen.För min egen säkerhet låter jag de aldrig komma fram när jag har maten.Dels håller jag dem ifrån mig på säkert avstånd tills de går äta och så har jag samma rutiner samt alltid tilltalar dem vid namn innan de får maten.Då lär de sig vem maten är till
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...

För mig låter det som att hon inte trivs/fungerar särskilt bra med nuvarande uppstallningsform/rutiner/flocksamansätning, tyvärr. :( Jag skulle nog se till att försöka ändra på något innan hon sparkar er allvarligt så någon blir skadade.
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...

Har blivit? Det är inget bra tecken. Det verkar inte som upplägget fungerar, nu är det ju t o m farligt.
 
Har blivit? Det är inget bra tecken. Det verkar inte som upplägget fungerar, nu är det ju t o m farligt.

Alltså, innan hade jag en häst till som var dåvarande flockledare. När hon sedan åkte tillbaka till ägaren (i somras) så tog min unghäst mer och mer över i hagen, hon visade tydligt mot dem andra hästarna att de skulle hålla sig på avstånd genom sparkar osv - särskilt vid fodring! Har nu fri tillgång på hösilage, så tycker det vore konstigt om hon är hungrig och därav beteendet?🤔

Hon har däremot lugnat ner sig mot dem andra hästarna och kan tillochmed ”släppa fram” dem till hennes kraftfoderhink vilken hon innan skyddade med livet.

I detta fall, idag när jag blev sparkad, så kunde jag inte ”hålla henne på avstånd” utan hon galopperade ju runt mig o sedan tvärnitade framför mig och när hon då inte fick hinken så sparkade hon...🤔
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp