Hästen blev påkörd av en bil…

S

Stopek

och fick avlivas på plats. Jag red hästen vid olyckstillfället. Det tycks råda mycket okunskap kring vems ansvaret är i en sådan situation. När jag pratat med folk nu efter olyckan så tycks, både en del bilförare och ryttare, tro att man lite får skylla sig själv om man rider på bilvägar och att hästekipage inte har riktigt ”rätt” att befinna sig på vägar.

I mitt fall var det solklart att det var bilförarens fel. Hög fart, utan fantasi att tänka sig att något kan finnas bakom backkrönet. Han erkände att han inte kunde stannat eller väjt ens om det funnits barn på skidor på vägen. Nåväl…han kunde valt diket, men det gjorde han inte, utan fortsatte rakt fram och körde på mig och hästen som försökte tränga in oss i kanten av vägen bredvid ett djupt dike. Olyckan skedde på en trång skogsbilväg.

Vad folk inte tycks fatta är att även om så jag och hästen stått mitt i vägen - och hästen vettskrämt stått på bakbenen - så hade ansvaret varit bilförarens. En bilförare skall köra så att den kan stanna och göra allt för att hindra en kollission med oskyddad trafikant. En häst, med en ryttare på, räknas som ett fordon och får framföras på vägar precis som andra fordon. Då ryttaren är oskyddad så gäller samma rättigheter som för andra oskyddade trafikanter som cyklister, mopedister m.m.

Så ni ryttare – upplys er omgivning – ni får vara på vägen och ni får ta lika stor plats och har rätt till er halva av vägen liksom alla andra fordon. Bilister som kör om eller möter skall köra med ett sådant stort avstånd att en bil skulle fått plats och de skall köra så långsamt att de kan stanna om hästen blir rädd.

Fritidsridning i skogen tycks vara på frammarsch och vi ryttare måste ju kunna ta oss till skogen på bilvägar. Ja, även rida på skogsbilvägar. Sedan kan man som ryttare ändock göra allt för att skydda sig och sin häst. Neonväst och att kliva av vägen när möjlighet ges tillhör god ton.

Hälsning Maja

Detta har jag även skickat till min lokala tidning. Så det sista jag skrev var för att få läsarna att förstå att jag inte anser att vi ryttare är totalt utan ansvar. För givetvis räknar jag med att ni Buke folk förstår det.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

gud vad hemskt...

endel verkar inte veta att hästar inte är maskiner utan också kan bli skrämda...
de blåser förbi i 110km/h

hoppas ni får ordning på detta...
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Fyfan vad hemskt! :crazy:

Starkt av dig att ändå orka ta tag i en debatt! :bow:

Hoppas det kan leda till en förbättring i slutändan. Har tur där jag har hästen att folk är hänsynsfulla. Men så är det inte överallt. :(
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Som tur är så är folk här också hänsynsfulla. Många kör över på sidan när man möts på en skogsbilväg där det är trångt och väntar på att jag skall passera. Det är så gott som alltid glada miner när de får se en häst.

Tyvärr så räcker det ju med en bilförare som inte har fantasi nog och tänker att det är kul att köra rally på dessa vägar. Bilföraren i fråga är absolut inte negativ till hästar, tvärtom. Det var en mycket liten och ledsen kille som dödade min häst. Att han sedan även blev ekonomiskt ansvarig ifrågasatte han aldrig, men förstod inte till en början med att det var hans skyldighet. Han tänkte nog mer att det var han som ville vara snäll och ställa allt tillrätta.

Fast jag har hört andra som fått utskällningar av bilister för att de varit på vägen. Ibland tycks folk tro att det alltid är barn som rider och tycks även tro att barn får man skälla på. En vuxen kvinna fick ropat efter sig "Håll dig borta från vägen, unge!".

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Stackare, vad hemskt och vad jobbigt för dig. Hände detta nyligen?

Kramar från Monica och Diakon
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Usch,, vad hemskt.

Faktum ar att det ar ALLTID bilens fel, om en hast sparkar bilen var den for nara, om en hast springer in i bilen sa var bilen pa fel stalle.

Egentligen ar lagen ganska knapp, men det har att gora med att hastar fanns fore bilar och att hastar raknas som vilt, pa nage satt och viss. .

Det ar i alla fall en lag som jag gillar.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Nej, det är inte ALLTID bilens fel. Har ryttaren varit vårdslös (eller skadat bilen med avsikt) kan det mycket väl bli frågan om att dela ansvaret eller att allt faller på ryttaren.

Om tex två fulla ryttare rider tävlar serpentinridning i galopp runt parkerad bilar på parkeringen vid ett varuhus lär ägare till bucklade bilar med massor av vittnen ha riktigt bra chanser att få ersättning!
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Vägverket har en sida "hästar i trafiken" som alla borde läsa. Där står om vilken sida av vägen man ska rida, köra och leda häst, vart man sätter reflexer, lycktor, allemansrätten mm.

http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx


Tråkigt med din häst, men jag hoppas att du klarade dig helskinnad.
Körskolorna och ridskolorna borde informera mera.
Vi har problem med mopeder, jag håller på att krocka med dom (med bilen) varje dag!:eek: Dom har inte en aning om vad exv högerregeln är, utan kör bara rakt fram. (Några har krockat också) så mera information på alla ställen.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

bra att du skcikat in det till din tidning!!

ja precis, jag var på göteborgs polis rid grej och hälsade på och dom sa att om man vill, så få rman rida upp och ner för avenyn!

det är bara ingen som gör det.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Hästen anses som en oskyddad trafikant så det är alltid bilistens fel, även om hästen sparkar.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Otroligt tragiskt! :( Stackare!
Strongt av dej att gå ut med information och upplysningar, kunskap kan man aldrig få för mycket av!!! :bow:
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

:confused: Jag blir bara så ledsen och arg på många bilförare, som tycker att vi får skylla oss själva, när vi rider på vägarna, Höll på att bli påkörd förra året. av två mötande bilar..... samtidigt fanns ju lilla jag på ena sidan, det var ca 10-15 cm ifrån mitt ben....Tog bilnr:t ringde upp...och han bara skrattade och undrade om jag hade några bevis:devil: , du har inte på vägen att göra fick jag till svar.:bump: :bump: :bump: ....VAD SKA VI GÖRA?:crazy:
Kan inte trafikskolorna ta upp detta med dem elever som kör upp idag, så kanske det blir bättre och säkrare, för våra barn och barnbarn i framtiden? Det är även farligt att gå ,cykla på vägarna där jag bor,Grannen blev påkörd när hon gick på vägen med cyklen, det var ändå en raksträcka med god sikt....Någon som har ngt bra förslag....Har ansökt om skyltar som varna för häst på väg, överklagade och fick igenom det, men nu överklaga vägverket i sin tur, förstår inte hur dem tänker....:( så nu tar det ett halvår till innan nytt beslut fattas.....J
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

När jag tog mitt körkort (2½ år sedan) så talade vi just om hästar i trafiken och jag nämnde då att hänsynen ute i verkliga livet är annat än vad de lär ut. Det blev en lång diskussion om detta på en av teorilektionerna och alla närvarande var överens om att det borde bli bättre.

Så min trafikskola sa själva att de ska vara mycket noggrannare och påpeka extra för sina elever om vad de ska tänka på om de ska köra om eller möter en hästekipage.

Hästar är ju inte som en cykel utan kan bli rädda för saker som ju vi eller bilföraren inte ser...ibland spelar det ingen roll hur rutinerad man är eller hur väl man känner sin häst, den kan ändå hoppa till åt fel håll i fel ögonblick eller skygga för saker som vi ju inte ser.
Men jag är glad att åtminstone trafikskolan jag gick på tar detta på allvar och utbildar sina elever lite extra! :bow: Helst som Göteborg är väldigt hästtätt och deras elever antagligen kommer träffa på hästar då och då!

Så om även vi är bättre på att tala med folk om detta och påpeka det när vi kan och om vi kommer i kontakt med körskolor osv så kanske det blir bättre med tiden. Senast igår (vet inte om det var helgtidningen eller faktiskt gårdagens) läste jag en insändare i GP om liknande saker. Så det är bra att det även kommer ut i media där fler ser problemet!
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

:eek: Ska man tacka gudarna att du faktisk satt till häst och inte gick till fots? Vad hade hänt då?
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Jag var faktiskt med om en liknande grej men vi åkte på att betala skadorna på bilen!
Jag var bara 12 år och red en stor nordsvensk det var mörkt ute och vi skulle över vägen. Jag stod vid kanten och väntade in min kompis. Och eftersom jag såklart inte kan hålla den här stora hästen så rusar han av någon anledning ut i vägen när det kommer en pick-up. Bilen får en rejäl buckla men hästen klarade sig utan skador.
I detta fallet var det ju ganska oansvarigt att låta mig rida ut på en häst jag inte klarade av emn om det nu är så som ni säger så verkar det ju ändå konstigt att vi skulle åka på att betala?

Hälsn. Ylva
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Kan ni fatta att man inte får rida på gång/cykelvägar?! Hade ju varit mycket säkrare för alla. Vi har en 90-väg en bit från stallet och den vill man ju inte gärna gå på när det blåser förbi stora långtradare mm. även om man har en trafiksäker häst. Vi har dock en nystartad förening ( på Tjörn ) som kämpar för att vi skall få rida på gångbanorna. Bara att hålla tummarna....
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

När tjejerna i stallet ville rida ut på en liten långtur med en övernattning ringde jag till polisen och frågade hur vi skulle göra.

Skulle tjejerna rida på den smala vägen och trängas med alla lastbilar eller kunde dom få rida försiktigt på cykelbanan som giick runt om industriområdet?

Vet ni vad polisen svarade?

Jo att dom tyckte det var bättre om flickorna red på cykelbanan i skritt än att dom red bland alla lastbilar.
Och om det var någon som klagade så visste polisen då varför och kunde då säga hur det var.

Fast härom året red Blå Stjärnan en långritt och red då igenom samhället...på cykelbanan....utan att informera polisen först...
Och gissa vad dom svarade när polisen kom...jo att dom hade minnsan använt cykelbanorna hela vägen och det var ingen som hade klagat förut...Vaddå att det inte var tillåtet, det hade dom ingen aaaaning om....

Tycker att alla som har dåliga vägar men bra cykelvägar där dom rider, att dom ska kontakta både polisen och kommungubbarna och fråga om dom inte tycker att det är bättre att man skrittar på eller precis bredvid cykelbanorna än man trängs på smala vägar med stor olycksrisk....

Och får ni nej, lämna in en "folkmotion", tror jag det heter, om att dom på nästa kommunsammanträde tar upp frågan om ni inte kunde få använda cykelbanorna i viss utsträckning....
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Tudord skrev:
Kan ni fatta att man inte får rida på gång/cykelvägar?! Hade ju varit mycket säkrare för alla. Vi har en 90-väg en bit från stallet och den vill man ju inte gärna gå på när det blåser förbi stora långtradare mm. även om man har en trafiksäker häst. Vi har dock en nystartad förening ( på Tjörn ) som kämpar för att vi skall få rida på gångbanorna. Bara att hålla tummarna....


Kommer från Tjörn från början. Vet att många trots att man inte får rider på gångbanor och vandringsleder där. Vissa vägar är för mjuka för ridning och blir förstörda vilket gör att man såklart inte ska rida på dessa om skyltar finns att det är förbjudet.
Däremot på asfaltsgångvägar...ärligt, rider ni inte på dessa? Har jag gjort i hela mitt liv och aldrig nånsin blivit tillsagd varken på Tjörn eller i Göteborg. En självklarhet är dock att om hästen skiter på vägen så hoppar man av och sparkar det åt sidan så ingen behöver trampa eller cykla i det. :bow:
Och om det är bommar man måste gå igenom så har det inte varit några problem för mig och min häst iaf...det är faktiskt väldigt bra träning. Blir ju som att rida i ett smalt U. Faktiskt lättare att göra sittandes på hästen än att försöka leda igenom. Oftast kan man knö sig förbi på sidorna med.

Hoppas ni får igenom ert förslag då! På Hisingen finns anlagda ridvägar i många kilometer, det är härligt det!
Synd att alla småvägar med grus börjar försvinna på Tjörn med...finns ju inga av de gamla fina ridvägarna kvar...
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Senast: Liten
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 399
Senast: lady_mike
·
R
Ekonomi & Juridik Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa. Vi gav oss ut på en lugn...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
10 897
Senast: CeciliaT
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 651
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp