Hästen blev påkörd av en bil…

Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Men snälla lär er vem användarna har svarat till!!!!
Det står till höger längst upp i början av inlägget vem svaret var riktat till!

Till trådskaparen;
Usch, vilken hemsk händelse, jag hoppas det går bra för dig och den nya hästen..
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Herregud så vidrigt :eek:
Bra att du orkar skriva om händelsen, jag beklagar verkligen. Tur att hästen lydde dig in i det sista, så att det åtminstone inte blev både en död ryttare och en död häst.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Stackare, ansvarslöst av föraren. Hoppas allt är bra med nya hästen...


:crazy: får man fråga hur den blev påkörd?
alltså stegrade den och du flög ner i diket eller hur?
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Det är så hemskt när något sådant här händer. Det är så man häpnar. Jag tror att det komemr hända mig något också inom trafiken snart om inte någon agerar där jag bor. Det kör både lastbilar & personbilar i mycket hög fart, och jag bor i en lite liten by. Jag MÅSTE rida på vägen för att komma in i skogen, det är visserligen inte långt, men det är många krön och möter man en lastbil i 50-70km/h så har man itne mycket att säga till om. En ryttare i byn blev påkörd, det blev ingen skadad, men det kunde gått illa. Hur jobbigt kan det vara att köra lite x-tra sakta när man vet att det är hästar i området? Det är många som bor här, som vi har prqatat med men som säger att hästarna ska vara i skogen, och att vägarna är till för bilarna. Och då månmga ryttare inte klagar, kommer det förbli hög fart i trafiken. Ryttare har inte mycket att säga till om, alldeles för lite om jag får säga. /tänk på det positiva med din häsy, min ponny fick tas bort för inte så länge sedan, jag evt hur jobbigt det är.., kram Ellinor.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Fast ett ekipage tar inte stor plats på vägen, och håller man sig i kanten borde en bilist kunna hålla sig undan? Om man inte kör för fort, eller dyl. Han borde i varje fall kört i såppas (!?) hög hastighet som han själv kan behärska bilen i? Och som "Babsan" sa. Har du någonsin varit med om att en häst sprungit på en bil? I många fall inte, kanske svängt ut rumpan, men det borde väl han/hon som kört kunnat åtgärda med att sakta ner/ stanna?! Det är aldrig hästen fel i trafik olyckor, även om den skenar, stegrar.. Man ska kunna stanna, du nämnde det själv, man tar ett körkort, det visar att man kan behärska en bil. Tydligen inte, om man inte kan få stopp och köra så man får stopp?!
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

lektra skrev:
Stackare, ansvarslöst av föraren. Hoppas allt är bra med nya hästen...


:crazy: får man fråga hur den blev påkörd?
alltså stegrade den och du flög ner i diket eller hur?

Men det stod ju i inlägget. Vi red i kanten, rumpen var lite ställd utåt då jag styrt in den så långt det gick och hasen blev träffad av bilen. Hästen gjorde inget dumt.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Stopek skrev:
och fick avlivas på plats. Jag red hästen vid olyckstillfället. Det tycks råda mycket okunskap kring vems ansvaret är i en sådan situation. När jag pratat med folk nu efter olyckan så tycks, både en del bilförare och ryttare, tro att man lite får skylla sig själv om man rider på bilvägar och att hästekipage inte har riktigt ”rätt” att befinna sig på vägar.

I mitt fall var det solklart att det var bilförarens fel. Hög fart, utan fantasi att tänka sig att något kan finnas bakom backkrönet. Han erkände att han inte kunde stannat eller väjt ens om det funnits barn på skidor på vägen. Nåväl…han kunde valt diket, men det gjorde han inte, utan fortsatte rakt fram och körde på mig och hästen som försökte tränga in oss i kanten av vägen bredvid ett djupt dike. Olyckan skedde på en trång skogsbilväg.

Vad folk inte tycks fatta är att även om så jag och hästen stått mitt i vägen - och hästen vettskrämt stått på bakbenen - så hade ansvaret varit bilförarens. En bilförare skall köra så att den kan stanna och göra allt för att hindra en kollission med oskyddad trafikant. En häst, med en ryttare på, räknas som ett fordon och får framföras på vägar precis som andra fordon. Då ryttaren är oskyddad så gäller samma rättigheter som för andra oskyddade trafikanter som cyklister, mopedister m.m.

Så ni ryttare – upplys er omgivning – ni får vara på vägen och ni får ta lika stor plats och har rätt till er halva av vägen liksom alla andra fordon. Bilister som kör om eller möter skall köra med ett sådant stort avstånd att en bil skulle fått plats och de skall köra så långsamt att de kan stanna om hästen blir rädd.

Fritidsridning i skogen tycks vara på frammarsch och vi ryttare måste ju kunna ta oss till skogen på bilvägar. Ja, även rida på skogsbilvägar. Sedan kan man som ryttare ändock göra allt för att skydda sig och sin häst. Neonväst och att kliva av vägen när möjlighet ges tillhör god ton.

Hälsning Maja

Detta har jag även skickat till min lokala tidning. Så det sista jag skrev var för att få läsarna att förstå att jag inte anser att vi ryttare är totalt utan ansvar. För givetvis räknar jag med att ni Buke folk förstår det.



Jag delar din åsikt till 100%! Häromdagen när jag var ute och red tillsammans med en väninna hamnade en bil bakom oss och föraren tyckte minsann att vi kunde flytta på oss, läger sig i arslet på hästarna och gasar till, varpå våra hästar bli livrädda!
Tack och lov har vi båda två snälla hästar som stannade efter ett par steg när vi tog i dem. Men föraren hade inte alls någon förståelse varför vi tyckte att hon var urbota dum.
Hon ville t.o.m. ge oss en utskällning men vi valde att strunta i henne och rida därifrån.

Jag har börjat fundera på varförs ånt här inte lärs ut på bilskolan?
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Det är otäckt även på den tryggaste hästen att en bil kommer i hög fart och tar förgivet att man flyttar på sig. Hur lätt är det att flytta en häst som får panik när den ser bilen komma i full fart?

På körskolan får man lära sig att hästen tillhör trafiken och man ska köra förbi sakta. och på trånga vägar ska man helst stanna och låta hästen gå förbi!
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 379
Senast: lady_mike
·
R
Ekonomi & Juridik Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa. Vi gav oss ut på en lugn...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
10 878
Senast: CeciliaT
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 611
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp