Hästen blir farlig att hantera när han får älgflugor på sig

Har jag? Du får nog läsa om första inlägget, där står " världens lugnaste och snällaste " det låter som en snäll häst som uppför sig. Vad tycker du?
Att detta inte handlar om en häst är trevlig eller snäll utan brist på förtroende och hantering, men vi tycker olika du och jag.

Jag tycker säkerhet är A och O, speciellt runt ponnyer som vistas bland barn.
 
Nu kan ju bara TS svara på detta, men hästen kanske inte medvetet sparkade ägaren, utan hästen kanske försökte sparka emot det som gjorde ont.
Och, det är det jag menar att hästens skall tränas att göra, tänka innan handling. En körhäst som drar en vagn på gatan har tränats att stå emot väldigt många impulser att reagera på saker som kan skrämmas, typ brunnslock, älgflugor etc. För det hade blivit farligt om en häst och vagn far ut i trafiken, eller hur? Den träningen menar jag ger en häst som får bättre självförtroende, lugnare och som mår bättre.
 
Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska bli nu till hösten när det redan är så här. Tre gånger nu har han fått ett sånt där vidrigt kryp på sig och han (som är världens lugnaste och snällaste annars) blir farlig att hantera när de landat på honom. Han sparkar åt alla håll, bockar, springer osv. Han har redan lyckats sparka mig när jag skulle försöka hjälpa honom att bli av med en.
Jag är så rädd att det ska landa en sån där när någon ska kratsa hovarna eller står och borstar och att han ska sparka någon allvarligt. Eller när min dotter rider - att han ska kasta av henne. Jag är också orolig för att det ska förstöra all träning nu till hösten (vi köpte honom i januari och han skadade sig i mars och nu har vi precis satt igång honom så det vore såååå ledsamt. Men mest orolig att han ska skada någon.

Alla råd jag hittat handlar om att smörja in, plocka bort, kamma osv men det är alltså omöjligt att komma i närheten av hästen när han beter sig så här så allt som kräver att man står så nära bakdelen (de sätter sig under svansen) är uteslutet. Verkar ju inte heller finnas någon spray som funkar.

Är det någon som har tips, ideer, tröst. What ever?

Är han från Sverige? Jag tog hem en häst från England i slutet av november när det inte fanns några älgloppor här längre. Allt var frid och fröjd i nästan ett år, tills jag red ut i skogen en höstdag. Han hade ALDRIG haft sådana otäckingar på sig innan och blev HELT tokig, i flera veckor! Han var annars supercool med insekter så det var en... rolig överraskning...
Men han vande sig faktiskt och i slutet brydde han sig nästan inte alls.

Annars kanske rid-flugtäcke hade varit något, när ni rider?
 
Att detta inte handlar om en häst är trevlig eller snäll utan brist på förtroende och hantering, men vi tycker olika du och jag.

Jag tycker säkerhet är A och O, speciellt runt ponnyer som vistas bland barn.
Du kanske tycker att ponnyer som beskrivs som världens snällaste är svårhanterliga generellt och brister i förtroende för människor? I så fall har vi helt olika världsbild.

Insinuerar du att jag inte anser att säkerheten är viktig? Lite fult i så fall ;)
 
Du kanske tycker att ponnyer som beskrivs som världens snällaste är svårhanterliga generellt och brister i förtroende för människor? I så fall har vi helt olika världsbild.

Insinuerar du att jag inte anser att säkerheten är viktig? Lite fult i så fall ;)
Nej, jag tror att du anser säkerhet är viktig, det tror jag de flesta gör.

Men vad som är en snäll häst kan nog bedömas olika. Jag har träffat många som anser att deras häst är snäll och bombsäker men de tex måste ha kedja ut till hagen och de kan bara lasta hästen med linor. Deras hantering av hästen har blivit så normaliserad så de reagerar inte på att det faktiskt går att göra på andra sätt genom att träna (både dem och hästen).

Jag har ingen aning om det är så i ts fall. Men jag tycker att det är både synd om ponnyn att den reagerar så starkt och jag blir orolig för de konsekvenserna som kan uppstå om ponnyn sparkar utan att tänka på om ett barn är i vägen. Jag hoppas att de hittar en lösning.
 
Nej, jag tror att du anser säkerhet är viktig, det tror jag de flesta gör.

Men vad som är en snäll häst kan nog bedömas olika. Jag har träffat många som anser att deras häst är snäll och bombsäker men de tex måste ha kedja ut till hagen och de kan bara lasta hästen med linor. Deras hantering av hästen har blivit så normaliserad så de reagerar inte på att det faktiskt går att göra på andra sätt genom att träna (både dem och hästen).

Jag har ingen aning om det är så i ts fall. Men jag tycker att det är både synd om ponnyn att den reagerar så starkt och jag blir orolig för de konsekvenserna som kan uppstå om ponnyn sparkar utan att tänka på om ett barn är i vägen. Jag hoppas att de hittar en lösning.
Fast tror du inte på folks beskrivningar så spelar det mindre roll vad folk skriver och då ger du generella råd helt utan någon hänsyn till vad det är för häst och hur den beskrivs. De blir kanske inte så träffsäkra då :).
 
Och, det är det jag menar att hästens skall tränas att göra, tänka innan handling. En körhäst som drar en vagn på gatan har tränats att stå emot väldigt många impulser att reagera på saker som kan skrämmas, typ brunnslock, älgflugor etc. För det hade blivit farligt om en häst och vagn far ut i trafiken, eller hur? Den träningen menar jag ger en häst som får bättre självförtroende, lugnare och som mår bättre.
Precis så. Tillit, förtroende, nya vanor. Små steg i rätt riktning tills hästen inser att det är praktiskt att ha en egen människa en kan få hjälp av - vad det än handlar om. Instinkten att slå sig fri och fly fältet byts till att be om hjälp. Det är just i de svåra situationerna som det visar sig vilken relation en har med hästen.
 
Jag har sett några hästar bli rent panikslagna av älgflugor. Just älgflugor är av en annan kaliber i många hästars ögon.

Visst kan säkert ett jäääääävligt stort förtroende för människan lindra ett panikanfall men min erfarenhet ligger snarare hos hur känslig hästen är för insekter.
Det är som att säga att förtroende för människan ska kunna häva en skenande häst mitt i skenandet eller aldrig komma till sken.

En häst kan ha riktigt stort förtroende för människan i allt utom just älgflugor; att då vilja ha det till att det ska jobbas på förtroende och läggs skuld på hanteraren känns långsökt och taskigt.
Det kommer ju jobbas på jämnt, oavsett, men kanske når man aldrig fram. Det är ju inte en elak häst.

Med den teorin är ju alla ägare dåliga i sitt förtroende till sin häst ELLER så skulle alla hästar vara tränade att bortse från sina instinkter i närheten av sin ägare. Det i sin tur skulle ju betyda att alla hästar skulle gå att köra in och gör de inte det är det endast ägarens brister som bestämmer om den kan det eller inte.

Det blir ju årets nonsenssnack.
 
Jag har sett några hästar bli rent panikslagna av älgflugor. Just älgflugor är av en annan kaliber i många hästars ögon.

Visst kan säkert ett jäääääävligt stort förtroende för människan lindra ett panikanfall men min erfarenhet ligger snarare hos hur känslig hästen är för insekter.
Det är som att säga att förtroende för människan ska kunna häva en skenande häst mitt i skenandet eller aldrig komma till sken.

En häst kan ha riktigt stort förtroende för människan i allt utom just älgflugor; att då vilja ha det till att det ska jobbas på förtroende och läggs skuld på hanteraren känns långsökt och taskigt.
Det kommer ju jobbas på jämnt, oavsett, men kanske når man aldrig fram. Det är ju inte en elak häst.

Med den teorin är ju alla ägare dåliga i sitt förtroende till sin häst ELLER så skulle alla hästar vara tränade att bortse från sina instinkter i närheten av sin ägare. Det i sin tur skulle ju betyda att alla hästar skulle gå att köra in och gör de inte det är det endast ägarens brister som bestämmer om den kan det eller inte.

Det blir ju årets nonsenssnack.
Precis, och här indikerar ägaren att det är just ett problem och folk svarar som om det är allmänna hanteringsproblem som är problemet. Klart man kan alltid bygga upp mer förtroende för att tänja gränserna, men att komma så långt utan specifik träning inriktat på problemet, här älgflugor, att hästen blir säker för ett barn att hantera när den får på sig dessa när den i dagsläget får tokspel av dem låter mycket optimistiskt.
 
Och, det är det jag menar att hästens skall tränas att göra, tänka innan handling. En körhäst som drar en vagn på gatan har tränats att stå emot väldigt många impulser att reagera på saker som kan skrämmas, typ brunnslock, älgflugor etc. För det hade blivit farligt om en häst och vagn far ut i trafiken, eller hur? Den träningen menar jag ger en häst som får bättre självförtroende, lugnare och som mår bättre.

Jo, men här frågas ju om direkta tips på HUR och inlägg kommer med skuldbeläggning och "inte OK".
Hur kommer man fram till resultat? Hur ska förtroendet stärkas?
Sådant tar tid. Vad ska man göra?

Att det ska göras är ju TS medveten om och frågar ju hur men det känns ibland som det viktigaste någon kan göra är att påtala just det som TS precis är medveten om; att det är farligt, att det måste tränas på eller hitta en annan lösning.

Vad är syftet med att komma med kommentaren att man ska träna på det, då?

Ja, det finns större lyckandestatistik om grunden är lagd, vilket den ju faktiskt verkar vara (detta verkar vi dock vara oense om). Om detta är det sista "lilla" så finns det ju stora chanser för att lyckas.

Nej, jag anser att en riktig bra grund kan vara lagd utan att man kommit hela vägen till en fullständigt lugn häst i ALLA situationer. Att insinuera annat är ju knappast varken hästmannamässigt eller medmänskligt.
 
Och, det är det jag menar att hästens skall tränas att göra, tänka innan handling. En körhäst som drar en vagn på gatan har tränats att stå emot väldigt många impulser att reagera på saker som kan skrämmas, typ brunnslock, älgflugor etc. För det hade blivit farligt om en häst och vagn far ut i trafiken, eller hur? Den träningen menar jag ger en häst som får bättre självförtroende, lugnare och som mår bättre.

Det där är fel. När man väljer hästar som ska tåla mycket, tex vagnshästar/polishästar, då köper man in lämpliga hästar, och under träningen sållar man bort dem hästar som man ser har personlighet/temperament som gör att dem som individ inte passar för uppgiften, och kvar bli hästar som klarar situationen.
Och detta har inte med att polisen eller liknande är dåliga på att träna sina hästar, det har med att göra att hästar är individer, och är individen lättskrämt med nära till att skena i panik när den blir rädd, och inte blir bättre av träning, ja då är den hästen olämplig som vagnshäst/polishäst i stan, då passar den bättre någon annanstans.
 
Det där är fel. När man väljer hästar som ska tåla mycket, tex vagnshästar/polishästar, då köper man in lämpliga hästar, och under träningen sållar man bort dem hästar som man ser har personlighet/temperament som gör att dem som individ inte passar för uppgiften, och kvar bli hästar som klarar situationen.
Och detta har inte med att polisen eller liknande är dåliga på att träna sina hästar, det har med att göra att hästar är individer, och är individen lättskrämt med nära till att skena i panik när den blir rädd, och inte blir bättre av träning, ja då är den hästen olämplig som vagnshäst/polishäst i stan, då passar den bättre någon annanstans.
Sant, och jag hoppas verkligen att man tänker likadant när man väljer ponny åt sitt barn. Eller hur menar du?
 
Precis så. Tillit, förtroende, nya vanor. Små steg i rätt riktning tills hästen inser att det är praktiskt att ha en egen människa en kan få hjälp av - vad det än handlar om. Instinkten att slå sig fri och fly fältet byts till att be om hjälp. Det är just i de svåra situationerna som det visar sig vilken relation en har med hästen.

Precis så!
 
Sant, och jag hoppas verkligen att man tänker likadant när man väljer ponny åt sitt barn. Eller hur menar du?

Det går inte på ett par provridningar att avgöra hur ponnyn kommer reagera om någon smäller iväg en låda fyrverkerier bredvid hagen, eller hur ponnyn kommer reagera på en lågt flygande helikopter, eller hur ponnyn kommer agera vid smärta.

Och att kräva att alla hästar i världen ska stå lugn, snällt och still när det smälls fyrverkerier och helikopter flyger lågt, eller att den ska tåla att barn tar på dem när dem har ont, det känner jag som orimliga krav.
 
Jag använder rikligt med Ultrashield, extra mycket i svansroten där älgflugorna brukar sätta sig. Sedan har jag ett flugtäcke med hel hals och magplatta under ridturerna, då är det lättare att plocka de som sätter sig på hästen medan jag rider. Och efter ridning borstar jag igenom svansen supernoga. Kan plocka bort 30-40 st efter en sväng i skogen.

Ultrashielden gör åtminstone så att de som biter dör, för det finns lika många döda flugor som levande i svansen. Lite pyssligt är det, men det funkar.

Min häst tycker dock bara att de är väldigt äckliga, han blir inte våldsam eller farlig. Så egentligen hade jag inget tips till TS... Hoppas det löser sig för er ändå.
 
Det går inte på ett par provridningar att avgöra hur ponnyn kommer reagera om någon smäller iväg en låda fyrverkerier bredvid hagen, eller hur ponnyn kommer reagera på en lågt flygande helikopter, eller hur ponnyn kommer agera vid smärta.

Och att kräva att alla hästar i världen ska stå lugn, snällt och still när det smälls fyrverkerier och helikopter flyger lågt, eller att den ska tåla att barn tar på dem när dem har ont, det känner jag som orimliga krav.
Oj, du drar höga växlar. Nu har vi hamnat från att jag anser att det är orimligt att en ponny blir farlig att hantera om en älglus landar på den till ”att alla hästar i världen”. Och varifrån kom helikopter in i resonemanget? Känns svårt att fortsätta denna diskussion, jag tror att vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt.
 
Oj, du drar höga växlar. Nu har vi hamnat från att jag anser att det är orimligt att en ponny blir farlig att hantera om en älglus landar på den till ”att alla hästar i världen”. Och varifrån kom helikopter in i resonemanget? Känns svårt att fortsätta denna diskussion, jag tror att vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt.

Jag tror @Dopy tänker att det ligger i betraktarens ögon vad man är rädd för eller tycker är obehagligt så mycket att man tar till okontrollerbart agerande.
Vad vi tycker är orelevant. Det är vad hästen tycker är relevant som spelar roll, oavsett om det är fyrverkeri eller något som någon tycker är så larvigt som en älgfluga.

Jag personligen tycker att älgflugor är betydligt äckligare än fyrverkeri, så jag har ju andra utgångspunkter än du, t.ex.
 
Oj, du drar höga växlar. Nu har vi hamnat från att jag anser att det är orimligt att en ponny blir farlig att hantera om en älglus landar på den till ”att alla hästar i världen”. Och varifrån kom helikopter in i resonemanget? Känns svårt att fortsätta denna diskussion, jag tror att vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt.

Du tycker man ska välja en barnponny som är säker åt sitt barn, hur ska man kunna välja en bra barnponny när man inte vet hur ponnyn reagerar i olika situationer?

Du verkar inte tycka denna ponny som reagerar kraftigt på älgflugor är en trygg barnponny, men många hästar reagerar kraftigt på älgflugor. Gäller det samma om den reagerar i andra situationer, får en bra barnponny någonsin bli rädd? får en bra barnponny säga ifrån om den har ont eller obehag?

Jag tycker inte TS ponny är dålig barn ponny bara för att den ogillar älgflugor, däremot ska man vara medveten om det och inte låta barnet hämta ponnyn eller liknande när det är säsong för älgflugor.
 
Är det någon som har tips, ideer, tröst. What ever?


Lider med er.
Har man fått en häst som går igång på insekter så är det i regel grundat i ren och skär instinkt, reaktionen blir därefter och lösningen brukar stå och falla med att man får bort insekterna från hästen.

Jag har haft imp.häst som inte klarat av insektstryck övht och där bromsar blev en deal breaker som gjorde att hästen tog sig ur hagen. Reaktionen hade alltså inte med hanteringen att göra. Vi har inga problem med älgflugor i mina trakter. Första gången jag träffade på en irl var när min ytterst välhanterade och supervettiga häst plötsligt började tokbocka när jag satt på. Den hade vid inspektion flera älgflugor på sig, jag hade aldrig sett den sorten innan. Andra gången jag träffade på en älgfluga var när samma häst på promenad för hand drog in hela rumpan under sig och i stort sett studsade fram på framhovarnarna. Det visade sig att den hade älgfluga i rumpan. Tredje gången jag träffade en älgfluga var när jag själv fick en på mig, det var helt omöjligt att bli av med den. Det var vid en sjö så jag dök ned och tog tid på mig innan jag gick upp till ytan igen och då var den lillle f-n borta.

Har före och efter dessa tre händelser aldrig haft några problem med älgflugor dvs inga hästar som med reaktion avslöjat att de har en på sig. Mycket speciell upplevelse.
 
Nu kan ju bara TS svara på detta, men hästen kanske inte medvetet sparkade ägaren, utan hästen kanske försökte sparka emot det som gjorde ont.
Så var det naturligtvis. Det här är en häst som aldrig medvetet skulle skada en människa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 045
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 217
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 490
Senast: Raderad medlem 142449
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp