Hästen faller ur, era bästa tips?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Min valack på 13 år har fallit ur på hela överlinjen. Nu syns revben och rumpan har sjunkit in. Han har aldrig fallit ur innan. Han har ändå god aptit, tänderna är kollade och vi har kollat träckprov som inte påvisar parasiter. Han verkar inte må dåligt så tänkte fodra på honom nu med fri tillgång på hö samt lusern ca 2 kg om dagen? Har ni några andra bra tips? Vill verkligen få upp honom i vikt .
 
Hej!
Min valack på 13 år har fallit ur på hela överlinjen. Nu syns revben och rumpan har sjunkit in. Han har aldrig fallit ur innan. Han har ändå god aptit, tänderna är kollade och vi har kollat träckprov som inte påvisar parasiter. Han verkar inte må dåligt så tänkte fodra på honom nu med fri tillgång på hö samt lusern ca 2 kg om dagen? Har ni några andra bra tips? Vill verkligen få upp honom i vikt .

Det absolut viktigaste är att du får koll på innehållet i höet du har. Det kan mycket väl vara så att det saknas massor med protein*. Eller att balansen mellan protein och energi är helt felaktig och det är därför din häst fallit ur. Att fodra i blindo är svårt.

Att fodra på är oftast bra, men inte alltid. Du har ingen möjlighet till att se en analys eller få en gjord?

*Min upplevelse är att hästar som faller ur under senvintern är oftast proteinbrist, men även totalbrist (för lite protein och energi) kan förekomma.
 
Precis som @Elo skriver.

En analys på grovfodret för att se vad som felas.

En proteinbrist kan ta tid innan den syns, har man fodrat med ett grovfoder med för lite protein sen i höstas så kan det ändå vara den bristen som syns först nu.
 
Här är analysen för höet. Ser det bra ut tycker ni?
 

Bifogade filer

  • 20200310_104549.jpg
    20200310_104549.jpg
    106,3 KB · Visningar: 140
Det absolut viktigaste är att du får koll på innehållet i höet du har. Det kan mycket väl vara så att det saknas massor med protein*. Eller att balansen mellan protein och energi är helt felaktig och det är därför din häst fallit ur. Att fodra i blindo är svårt.

Att fodra på är oftast bra, men inte alltid. Du har ingen möjlighet till att se en analys eller få en gjord?

*Min upplevelse är att hästar som faller ur under senvintern är oftast proteinbrist, men även totalbrist (för lite protein och energi) kan förekomma.
Hur ska balansen mellan protein och enegi vara? Är ny på detta.
 
Ditt hö ser ganska bra ut. Kvoten (protein delat på energi) är bra (runt 6) men det är ganska lite energi per kg. Nu vet jag inte hur mycket foder han fått tidigare, eller om han är lättfödd/svårfödd osv. Men han BORDE gå upp i vikt om du ger honom fri tillgång. Lucern kan hjälpa (mer energitätt) men behövs nog egentligen inte (ur proteinsynpunkt).

Jag hade kanske, i ditt fall, se om jag kunde fodra på med lite kraftfoder, jag föredrar i så fall typ krossad havre för snabbare viktuppgång.
 
Eftersom att det är ett nytt problem och fodret verkar passa hästen kan det vara idé att kolla upp så att den har magsår eller början till det.
Har den det och man kör på med kraftfoder kan man förvärra det. Är hästen OK i när det gäller magen så tyder allt på att den får för lite foder. Då är det till att öka tillgången och om det inte räcker börja med kraftfoder.
 
Jag hade börjat med att ge fri tillgång på grovfoder, ca 2 kg lucern om dagen och eventuellt också lite olja och/eller betfor, mest för att det är fodermedel som är relativt näringstäta men ändå snälla mot magen. Jag skulle även vilja kolla så att hästen inte har magsår.
 
Riskliolja är toppen för viktuppgång. Det är energitätt och innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol som ger ökad muskeltillväxt. Det är också registrerat som aptitstimulerande och används veterinärt i flera länder. Det har också visat sig assistera vid läkning av vävnadsskador och motverka magsår.
Stärkelsefritt! Karensfritt för tävlan.
 
Hej!
Min valack på 13 år har fallit ur på hela överlinjen. Nu syns revben och rumpan har sjunkit in. Han har aldrig fallit ur innan. Han har ändå god aptit, tänderna är kollade och vi har kollat träckprov som inte påvisar parasiter. Han verkar inte må dåligt så tänkte fodra på honom nu med fri tillgång på hö samt lusern ca 2 kg om dagen? Har ni några andra bra tips? Vill verkligen få upp honom i vikt .
Eftersom höet ser vettigt ut är frågan hur mycket hästen fått och hur myckt den faktiskt ätit upp?

1,5 - 2 kg per 100 kg häst är minimum. Räcker inte det så får man komplettera med ett kraftfoder. Börja testa med ökad giva och hjälper inte det så kolla med veterinär.
 
Hur ska man veta om hästen har magsår?
Även omman tar till veterinär hur kan dem ta reda på det?

Vissa veterinärer skriver ut magsårsmedicin och tycker att äter hästen bättre med medicinen har den magsår medan andra gör faktiskt en koll på riktigt. Jag vet vad jag själv föredrar men eftersom magsårsmedicinen kostar runt 1000:-/per vecka väljer tydligen många det första alternativet.
 
Hur många kilo äter hästen per dygn då?
En del hästar äter mindre än man skulle önska även vid fri tillgång..
 
Riskliolja är toppen för viktuppgång. Det är energitätt och innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol som ger ökad muskeltillväxt. Det är också registrerat som aptitstimulerande och används veterinärt i flera länder. Det har också visat sig assistera vid läkning av vävnadsskador och motverka magsår.
Stärkelsefritt! Karensfritt för tävlan.
Det låter ju som en vettig sak att ge ihop med hö och lusern. Hur mycket ska man ge ungefär och vart köper man detta?
 
Det låter ju som en vettig sak att ge ihop med hö och lusern. Hur mycket ska man ge ungefär och vart köper man detta?

Givan varierar beroende på övrig foderstat, hull och aktivitetsnivå etc.
Men mellan 30-60 ml brukar vara standard. Är den väldigt tunn alt går väldigt hårt kan man ge 60-90 ml.
 
Min häst väger ca 460-470kg och är ca 155 hög.

Han har fått 9-10kg hö tidigare men nu får det bli en rejäl ökning. De 9-10 kilona åt han alltid upp ska tilläggas 😉
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 621
Senast: Desiree2
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 243
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp