Hästen faller ur, era bästa tips?

Min häst väger ca 460-470kg och är ca 155 hög.

Han har fått 9-10kg hö tidigare men nu får det bli en rejäl ökning. De 9-10 kilona åt han alltid upp ska tilläggas 😉
Du skriver inget om vilket arbete hästen utför men 9-10 kg av det hö´t och normalt arbete på det är inte särskilt mycket. Innan du lägger till något kraftfoder så ge fri tillgång och ha is i magen några veckor.
 
Min häst väger ca 460-470kg och är ca 155 hög.

Han har fått 9-10kg hö tidigare men nu får det bli en rejäl ökning. De 9-10 kilona åt han alltid upp ska tilläggas 😉

Låter bra att hästen äter upp den mängden, men det är ju inte överdrivet mycket heller. Öka till fri tillgång och kanske skjut till lusern i krubban för att få lite boost på insatsen. Jag hade väntat några veckor med kraftfoder om det inte går åt fel håll.
 
Hej!

Min 155 häst på ca 450 kg får 12 kg silage, hon jobbar knappt alls och är relativt lättfödd. Låter som en strålande idé att ge mer grovfoder i första hand :-)

En av hästarna i vårt stall tappade också massor denna vinter, men där visade det sig att han fick ungefär 8 kg silage/dag och borde få ca 15. Inte så lätt när man bor ihop med en överviktig mindre häst...
 
Hej!

Min 155 häst på ca 450 kg får 12 kg silage, hon jobbar knappt alls och är relativt lättfödd. Låter som en strålande idé att ge mer grovfoder i första hand :-)

En av hästarna i vårt stall tappade också massor denna vinter, men där visade det sig att han fick ungefär 8 kg silage/dag och borde få ca 15. Inte så lätt när man bor ihop med en överviktig mindre häst...
Ja det är inte alltid lätt att ge rätt mängd mat men man får helt enkelt testa sig fram 🙂
 
Hej!

Min 155 häst på ca 450 kg får 12 kg silage, hon jobbar knappt alls och är relativt lättfödd. Låter som en strålande idé att ge mer grovfoder i första hand :-)

En av hästarna i vårt stall tappade också massor denna vinter, men där visade det sig att han fick ungefär 8 kg silage/dag och borde få ca 15. Inte så lätt när man bor ihop med en överviktig mindre häst...

I år tycker jag dessutom med regn och runt nollan att de behövt mycket mer än vanligt.

Mina är ca 138 cm och 143 cm (ca 375-450 kg sisådär) och går ofta på lite mer än minimiviga eftersom de är lättfödda. I år har de dock, trots jäkligt bra hö med både ordentligt med energi och protein samt bra kvot och MYCKET torrt hö fått gå upp till 9,5 kg för den ena och 11,5 kg på den andra.
Med detta nya hö som är mer fukt i (precis hö) så får de ännu mer.

De har knappt gått något alls denna vinter vilket dessutom är ovanligt, så det är förstås viktigt, som många av er säger, att grovfodret kan höjas först. Speciellt när det ser så bra ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 624
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 555
Senast: Desiree2
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 217
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp