Hästen form?

Julia.Carlsson

Trådstartare
Hej! Jag har funderat och funderat länge om dehär med hästens form och om att den ska trappa under sig, jag vet vad de betyder men hur kommer man dit?
Har haft min ponny i ungefär lite mer än ett halvår, hon är en lite grövre blandras, de som händer när jag försöker få till lite mer kontakt och ställer mer krav på henne är att hon antingen har lång hals, långt huve och skiter fullständigt i vad jag håller på med där uppe eller så trycker hon upp underhalsen eller spänner de mer och blir väldigt spänd och ryckig i munnen, ibland kan hon bli en blandning om ni förstår vad jag menar?

Hur ska man rida med sits, blick, händer, ni fattar för att få till formen och kontakten?
picsart_04-24-07-59-26-jpg.68459
 
Det är väldigt svårt att lösa på egen hand om man inte vet hur man ska göra. Och varje ekipage kan behöva lösa det på olika sätt beroende på hästen, eller ryttarens, utbildningsgrad och fysiska förutsättningar. En häst kanske har en naturlig förmåga att runda sig bak men behöver bli mer mjuk i sidorna. En annan häst är fantastiskt stel fram, eller bak. Hos en annan är det reaktionerna som behöver bli mer reaktiva. Hos en annan är det motorn som behöver komma igång först, innan det ens går att samla.

Oavsett, behövs att ryttaren är någorlunda bra på tajming och det är svårt, om man inte vet vad som ska tajmas.

Risken är mkt stor att när man börjar utan tränare att man fokuserar på hals och mun och att det blir mer dragkamp än ngt annat. Man behöver börja med att förstå hur man ska rida med sätets inverkan och hur din kropp påverkar din hästs balans osv. Handen ska, när allt är klart, utgöra ganska få procent av den totala mängden signaler. Och man behöver veta vad som måste lösgöras, och hur, för att samling kan ske. Och det är ju så olika.

Det är svårt att veta hur just du ska påbörja din spännande, och utvecklande, väg framåt mot att bli en skickligare ryttare men jag kan lova dig att det är en riktigt rolig, frustrerande och lärorik väg framåt!! Du kan dock inte påbörja den utan en bra tränare vid din sida. Så sök upp en sådan och ta lektioner, jag vågar påstå att det inte finns några alternativ till det.

På bibblan finns bra böcker om sits och inverkan att frossa i. Men det är inte för inte det finns speglar i en danssal och på gym. Inte ens eliten klarar sig utan att se sig själva när de gör en ny övning eller behöver kolla formen i en övning de gjort länge. Man tror att man gör på ett visst sätt men ofta är det fel. Det går liksom inte att utveckla sin sits och inverkan utan feedback utifrån. Men man kan påbörja!

Stort lycka till!!
 
Hej! Jag har funderat och funderat länge om dehär med hästens form och om att den ska trappa under sig, jag vet vad de betyder men hur kommer man dit?
Har haft min ponny i ungefär lite mer än ett halvår, hon är en lite grövre blandras, de som händer när jag försöker få till lite mer kontakt och ställer mer krav på henne är att hon antingen har lång hals, långt huve och skiter fullständigt i vad jag håller på med där uppe eller så trycker hon upp underhalsen eller spänner de mer och blir väldigt spänd och ryckig i munnen, ibland kan hon bli en blandning om ni förstår vad jag menar?

Hur ska man rida med sits, blick, händer, ni fattar för att få till formen och kontakten?
picsart_04-24-07-59-26-jpg.68459
Jag skulle rekommendera att skaffa sig en bra dressyrtränare även om det kanske bara är 1 eller 2 lektioner så kan de hjälpa väldigt mycket😁
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Bri
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 928
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: Acto
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp