Hästen går ur trailen....

Vad jag har sett på min häst när jag backat ut henne,vill hon gå in i gen fast jag inte bett henne.
Jag har lastat problem häst och då menar jag problem.
Min häst går in i transporten utan grimskaft nu.
Med tiden då hon kunde stå lugnt och äta använde jag pisken just för att smeka henne där bommen skulle ligga .Det
har fungerat .Jag tror att hästen förstår att det inte är farligt att gå in om dom får gå ut innan dom själva hinner bestämma .Det ska vara roligt att gå in i transporten,där får man mat där kan man få lugn och ro.
Om inte detta fungerar ska det vara obekvämt att vara ute,det ska jobbas utanför transportenTillslut fattar dom att lugnaste stället för att få vara ifred är transporten. :bow:
 
Har du provat med en fronturlastad trailer där hon kan gå rakt igenom bara?? så att inte enda utvägen är bakåt,,,?
Lycka till :idea:
 
Våran har också varit både svårlastad och svårt att få henne att stanna kvar i släpet om man ens andas eller tänker nått annat.
Men jag har tränat,tränat och åter tränat.Började med att låna ett släp,och bara gick in,fick en belöning i form av antingen en klapp eller lite godis..När hon väl var "trygg" med att gå in så lånade jag ett annat släp,ett med fronturlastning och övade på att stå kvar medans man rörde sig bakom.Och istället för att backa ut,så fick hon gå ur fram..Numera så lånar vi ett vanligt släp igen,och hon går snällt in,det går att sätta på bommen,det går att stänga luckan,men det går fortfarande lite för fort ut..Men varje gång hon kastar sig ut,så måste hon ändå in igen,och backa,steg för steg ut.Och det upprepas ngr ggr..Nu är det dessutom så att varje gång nån har ett släp påkopplat så brukar jag försöka passa på att gå in och ur ngr ggr,och om hon backar ut utan att hon "får" det,så backar vi (första gången backade vi ca 200 m.),tills hon vill gå framåt,och går då in igen i släpet och gör om hela proceduren
 
Har du provat med en fronturlastad trailer där hon kan gå rakt igenom bara?? så att inte enda utvägen är bakåt,,,?
Ett bra tips som dock inte ska användas för ofta på "nerviga" hästar. De kan lika gärna slänga sig frammåt som bakåt. Att ha en häst på huvudet över frambommen är heller ingen höjdare :crazy:
/Wera
 
Håller själv på att träna pållen på att inte bli nervig när bommen åker på.
Jag vill inte tvinga honom genom att snabbt sätta på bommen och slänga upp lämmen...tror inte han blir lättare av de...snarare tvärtom...han förknippar lastning med obehag.
Låt de ta tid.....klappa henne på baken....haserna osv..men ett dressyrspö (INTE SLÅ)...utan mer smeka.

Min pålle blir bätter och bätte, nu kan man flytta mellanväggen och lägga på bommen utan problem...han gilar dock inte riktigt att lämmem åker upp,men vi fortsätter träna så går det säkert åxå snart!!

//Becky
 
Tack, :bump: :bump: någon som förstår att man kan använda spö utan att slå.
 
Många säger att deras hästar är spö rädda....och varför???...jo för att spöt används som en bestraffning, själv använder jag det som en "förlängd arm" :cool:

Använder man det bara rätt så är det super :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 960
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 224
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 228
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp