Hästen går ur trailen....

Kickis

Trådstartare
Jag håller på att lära min häst att lasta då jag har väldiga problem med det. Hon får nu äta sitt kraft foder i trailern. Men när jag dka stänga kastar hon sig ut. det går inte att sätta fst henne eller sätta för kedjan bakom för då får hon panik... Och då menar jag panik... Vad ska jag göra? :confused:
 
Här är en till som väntar på svar. Sist fick jag svaret att linda en longgerlina runt bommen, men haken gick av :crazy:
 
Det bästa tipset jag har är att se till att ha en bra transport som står pall. Rejäla bommar bakom så varken människor eller häst skadar sig.

Låt henne stå med sitt kraffoder, när hon är lugn lägg försiktigt på bommen. Låt henne testa den, se att den håller, att hon inte ser det som en möjlighet att komma loss. Jag försöker få upp luckan rätt snabbt efter att ha lagt på bommen, skaderisken minskar då (hästen kommer inte under/över bakbommen). Se till att hon inte kan gå över frambommen, men ändå har utrymme att röra sig, vända på huvudet och se att övre delen av luckan är öppen. Vänta, lugna henne (var utanför transporten).

Även hästar med panik lugnar sig så småningom. Lastar man av medan hästen har panik finns minnet att transporten var farlig, vänta med avlastning till det är lugnt i holken. Och gör då allt lugnt och försök få hästen att stanna kvar utan att kasta sig ut.

Lättare sagt än gjort, men det har visat sig fungera bra.
 
Problemet som jag ser det är att du har kedja. Den är inte stark och stadig nog att hålla, och det känner hon. Även hästar som får "panik" lugnar sig snabbt när de känner att det som omringar dem är stabilt och inte rubbar sig.
 
Pröva när hon står och äter i trailen med att röra på hennes bakdel.,samt där kedjan ska ligga an i bak.Ett bra sätt är också att backa ut henne så fort hon kommit in i trailen.Men stå förallt i värden inte bakom om hon kastar sig.Man kan även ha en lång pisk att smeka pållen med över bakdelen.
Tvinga aldrig Ha tålamod.
:bow:
 
bygg upp förtroende först!
det handlar om tillit!
vänta med att försöka stänga ett tag...
 
Bra inlägg, men tyvärr fungerar det inte på alla hästar.
(Även om jag själv också trott det fram tills i våras).

Min egen häst fick totalpanik vid minsta antydan till att bommen skulle upp. Hon kastade sig hejdlöst, och sprängde sig loss. Och var det så att jag lyckades stänga in henne innan hon slet sig och kröp under bommen/över bommen/genom bommen så blev det ett rent helvete så fort transporten slutade rulla (hon åkte alltså otroligt lugnt) Fanns inte en chans att hinna öppna luckan och få loss bommen förrän hon redan hade sprängt sig ut!!!

Nu har det visat sig, att om jag undviker att överhuvudtaget sätta upp något bakom henne, alltså ingen bom och ingen kedja så går det bäst! Jag står kvar utanför släpet, skickar in min häst (okdå, riktigt så lätt går det inte men efter en hel del övertalande så går hon in) hästen står lungt o fint kvar medans jag stänger båda luckorna bak och går fram o sätter fast henne. (Denna häste emottager inga som helst mutor i samband med lastning, kan tilläggas::)Och precis omvänd ordning när jag lastar ur, dock måste man vara på sin vakt så att man inte står bakom luckan när man öppnar den, utan på sidan.

Jag VET!!! Detta är inte att rekommendera, men jag har inget annat alternativ! Vi gör små framsteg varje gång och så småningom hoppas jag att hon kommer över den där skräcken hon har för att bli fast inne i släpet.

Har alltid haft inställningen att hästen inte under några villkor får ta sig ut själv, utan upp med kraftigare och kraftigare bommar o grejor som gör att den inte kommer ut!!
Vilket i detta fall resulterade i skador på både häst o transport och en skärrad matte!! Det blev dessutom bara värre o värre för varje gång, och till slut kunde jag knappt leda min häst förbi en transport!!

Ja, det är svårt att rucka på sina principer men ibland har man inget val.

Så mitt råd är att försöka stänga luckan utan att först sätta dit kedjan, för att se hur det fungerar. Funkar det så kör utan kedja några gånger och prova sen med den igen..
 
Faktiskt var det en häst jag lasttränade som jag skippade bommen på. När han väl stod lugnt inne i släpet (det kunde ta några gånger) så kunde man fälla upp luckan, snabbt men inte hetsigt, då stod han kvar utan att vara ängslig. Han stod som en staty även när han skulle ut, så det var inga problem när man skulle ta ner luckan, men läskigt är det utan bom tycker jag ändå.
 
Långt svar....på lastning

Jag hade samma problem med min pålle efter en rejäl vurpa i trailern.(efter det fick jag knappt in henne och lyckades jag så slängde hon sig och spräckte grimmor, försökte vända sig, samt lägga sig i trailen m.m) Jag och mina kompisar trodde aldrig jag skulle få henne last o körbar igen, men det löste sig efter mycket träning o envishet. Idag lastar jag själv och hon åker helt lugnt.

Här kommer lite tips på hur jag gjorde för att lösa mitt problem.(jag säger inte om det är rätt eller fel men det passade min pålle o mig).
Jag skaffade mig en hållbar repgrimma(typ western) och ca 10 meter rejält rep som inte ska gå av....detta knöts fast ordentligt i repgrimman.
Jag såg även till att skaffa en rejäl bom att ha bak på trailern som var lätt att stänga (rep o kedjor skulle jag inte våga använda).
Jag tog repet ett varv om bommen fram....det ska vara ett rep som glider lätt, så att det snabbt går att korta och länga efter behov. Se till att du har den delen av repet som du ska hålla i till vänster när du lägger den om frambommen...så inte repet trasslar sig.
Jag står på vänster sida av lemmen(ev jämte på backen ibörjan då jag inte ville ha pålle över mig) och har hästen jämte på höger sida.
Man ”halar man” in hästen och står själv kvar utanför bak. Jag kommer inte på någon bättre beskrivning av sättet. Sedan är det värre att beskriva då man gör lite olika utifrån situation/häst.
Men slänger/backar hästen utan att vara rädd så ska man hålla emot o hålla sig undan. Det ser hemskt och farligt ut....men tillslut lär de sig att de inte kommer loss. Det gäller att ha is i magen och hålla ut.
Den enda gång hon fick någon bestraffning är om hon försökte gå över mig....annars ingen bestraffning.
Sätt upp realistiska mål varje gång innan ni börjar lasta. Jag tränade en liten stund nästan varje dag.....när jag hade nått mitt mål för dagen så slutade jag. Bråkade hon höll jag på tills hon gav sig.
Gå lugnt tillväga...bli aldrig spänd eller stressad, det smittar av sig direkt. De flesta inkl. jag själv brukade alltid stressa runt och slänga fast bommen och fort upp med baklemmen. Nu mera är jag mycket lugnare.....jag sätter fast bommen och stänger sedan lemmen lugnt. I början hade jag bara bommen för då min pålla blev mer stressad när hon blev instängd.

Jag satte bara för bommen ett kort tag ibörjan...sedan lät jag henne backa ut och använde mig fortfarande av repet. När jag sedan backar hästen ur transporten står jag fortfarande kvar på samma ställe bakom transporten. Hästen ska inte känna att den själv drar sig loss från repet....utan det ska glida som om hästen var lös. Det är när det tar emot som många slänger sig bakåt i panik. Slängde hon sig ut när jag tog bort bommen bak, så lastade jag kanske på igen.....och lastade sedan ut nästan direkt igen.... det kan ta ett tag innan man ser resultat, men är man själv lugn så lugnar de flesta sig med tiden om man tränar regelbundet.

Har man inte tid att stå och vänta ut hästen den tid det kan ta i värsta fall....så ska man inte ge sig på att lasta den dagen, samt sluta träna i tid

Jag går inte själv före hästen in i transporten(bara när jag fäster repet). Se alltid till att ha handskar och hjälm när ni tränar. Se även till att det finns folk att nå/i närheten om något händer. Se även till att hästen har ordentliga skydd(& försäkring). Ett litet kort spö kan vara lämpligt om hästen försöker gå över dig....det används dock inte på hästen som bestraffning om den backar ur trailern. Skrammlet av bommen ska inte betyda att man ska slänga sig bakåt....så när hästen har lärt sig att vara ganska lugn på trailern....så börjar man skrammla lite med bommen......och berömmer om hästen är lugn......man ska liksom vänja dom vid ljudet.....och ha ett separat back kommando.
Detta passar som sagt var inte alla, men det var mina tips.

Lycka till/Wera
 
Re: Långt svar....på lastning

Tyvärr så har hon lärt sig att hon kan komma låss om hon har panik, har svårt att sätta fast henne i stallgången, då hon kastar sig till hon kommer låss, om de så krävs att både hon, väggar, grimmor och grimskaft ska gå sönder. Men sen kan jag istället ha henne lös stående där utan några större problem. Men tebax till trailern. Hon går absolut inte in om de inte finns nått gott där och så snart de tagit slut är de bråttom ut. Försöker man pressa henne typ smackningar går hon bara bakåt. Pressar man hårdare stegar hon och kastar sig. Testade stigbett på henne, men de slutate bara med stora sår i tungan och inte ett steg framåt. Så jag tror inte jag ska försöka tvinga henne på något sätt. Men det är väl bara att vara lycklig över att hon över huvudet taget går in och vänta med stängandet tills hon känner sig säkrare där inne eller?
 
Vi hade stora problem, men tålamod och massor med tid och nu funkar det. Greja med annat än bommen bakom (lite vid sidan om bakom för säkerhets skull). Klappa, borsta m m. Testa gränserna men ta det lugnt. Mycket beröm och godis. Risk för fet häst om man håller på länge kanske!? Lycka till.
 
Re: Långt svar....på lastning

Det viktigaste för din häst, tror jag, är att hon inte på något villkor får känna panik. Alltså, sätt inte fast henne!!! Hon måste kunna känna att hon kan kasta sig/turbobacka utan att det är något motstånd i grimman. När hon väl kommit underfund med att inget tar emot, så kommer hon nöja sig med att gå bakåt istället för att panikkasta sig.

När sedan luckorna är uppe (helst även den övre där bak) så kan du sätta fast henne men se till så att hon har rörelsefrihet med huvudet. Och sedan innan du lastar ur, se till att ta lös henne INNAN någon lucka öppnas. Och att du har lång lina som kan löpa fritt med henne ut så att hon inte heller då känner paniken av att sitta fast.

Och när du inte har nåt snöre att styra hästen med, så är det viktigt att du använder din röst istället med bestämda kommnadon.
 
Re: Långt svar....på lastning

Ett smart sätt att få hästen att gå framåt är att ta en borste/kvast och försiktigt sticka den med borsten i rumpan. Detta känns obehagligt för hästen utan att den för den skull blir rädd och får panik.
 
Re: Långt svar....på lastning

Jag skulle ta det väldigt långsiktigt och ta bort maten. Hon ska lära sig att man kan gå in frivilligt utan att maten är lockbete. När hon väl VALT att gå in utan att maten lockar så kommer hon också stå kvar inne. Det låter långsökt, men det stämmer i 100% av fallen jag haft! Bara man verkligen får hästen att den själv väljer att gå in. Men den biten är ju inte så lätt :D

När du säger att du har henne lös i gången, så är det ju faktiskt så att hon stannar för att hon hon själv valt att det är ok att stå där. Du kan få samma resultat i transporten.
 
Har lite olika erfarenheter.. :p
Vi hade en ponny som gick in halv vägs och sen kastade sig ut, gick ej att vänta ut honom. Vi satte en jacka över huvudet (inte den bästa lösningen, ja vet. Men inget annat funkade) då gick han in på en gång, tog av jackan när luckan var stängd, då var han super lugn.

Andra hästen höll på att stegra, bryta ut och kasta sig hela tiden, väntade ut henne i ca 2,5 timmar tills hon gick in (var då ej alls rädd). Nästa gång vi skulle åka stod hon helt fastvuxen halv vägs in, då "slog" ja en sopkvast i rumpan på henne och vips var hon inne, har ej behövt använda kvasten nån fler gång.

Tredje hästen gick att övertala med linor (och starka människor och mkt beröm) så att hon ej kom bakåt, lastade så ca 6-7 ggr sen var det inga problem att lasta henne ensam. Förra ägarna hade jätte problem med henne.

Hade åxå ett föl som var väldigt skeptisk mot en transport (dom var läskiga :eek:) Jag gjorde så att när jag varit och tränat med den stora hästen så lämnade jag transporten helt öppen, har transport med frontutlastning, så när "lillan" skulle in från hagen gick vi förbi transporten (som stod just utanför stallet) första gångerna lite spänt men sen mer och mer nyfiket, hon gick nåt steg på rampen och vände, så där höll vi på. Jag hade inga som helst krav på henne, så efter nån vecka gick hon igenom transporten, när hon gjort det några ggr så stannade jag henne (utan att binda fast) och stog där en liten stund. Har inga som helst problem att lasta henne idag. Jag släppte in henne själv första gången när hon var ca 10 månader.

Detta kanske inte hjälper dig och din häst men mina erfarenheter kanske kan hjälpa någon annan. :banana:
 
Ponnyn våran var sån förut, gick in raka spåret med vid minsta ansats att stänkga bakom så backade hon. Vi löste det genom att en ledde in henne medans den andra stod vid bakobommen. När hon var inne så fick den som stod bakom klappa henne lite på rumpan. Sen när det funkade så provade vi att gå bakom henne. Till sist kunde en stå untanför och sedan gå förbi när hon stod i transporten. Vi provade även med att stå inne i transporten och borsta henne bara för att vänja henne vid att man kan gå förbi bakom utan att hon backar ut. Till sist kunde vi stänga. Men nåt som hon fortfarande gör när hon kommit in och man stängt är att hon provar trycka lite bakåt, det är som att hon kollar att det är verkligen är stängt. Numer så vill hon inte gå på alls men när hon väl står där så står hon rätt lugnt medans man stänger.

Nu har vi köpt eget släp och det har kedjor bak. Vi har tänkt byta till bommar och innan dess vågar jag nog inte lasta ponnyn i den eftersom hon om hon vill sliter av kedjan hur lätt som helst och då är vi nog tillbaka på ruta ett.
 
Det beror väl hur man använder den eller?
Den ska vara som en förlängd arm inte för att slå med. :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp