Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Taxilock

Trådstartare
Hej!
Jag & min kompis rider hästar i samma stall och det är samma tjej som äger hästarna. En av hästarna är ett svenskt halvblod som har tävlat mkt fälttävlan. Han är väldigt pigg och ibland ganska tittig när man rider. Vi har stött på ett litet problem med honom, ibland när vi är ute och rider gör han ngt slags luftsprång som litegrann liknar en capriol. Vi tror att han gör det för att han tröttnar på att arbeta som nån slags protest. Man känner på en gång när han börjar "ladda" för dom här dumheterna och min fråga är om det är nån som varit med om ngt liknande på en vanlig ridhäst? Om nån kan ha lite teorier om varför, och självklart hur gör vi för att få han att sluta med det? Klart att man kan skänkla framåt när han börjar men frågan är om inte det bara "utlöser" det hela. Vi måste ju komma på nått sätt som gör att han förstår att sånna dumheter får han inte hålla på med.

Vi har en travbana som vi rider på och den är ganska bre (cirka 2 meter) och i onsdags när vi red så backade han ned i diket och tog ett språng rakt över banan och landade i "diket" på andra sidan, han hoppar alltså väldigt långt och vad jag såg så var det ganska högt.
Inte så roligt för den som ridet :P

Funderar på om man kanske ska börja göra lite markövningar så han lär sig att det är ryttaren och ingen annan som bestämmer. En teori vi haft är att kanske är det nån som lärt honom det och han har lärt sig att det går att använda när han blir sur?

Är iallafall tacksam för att höra vad ni tycker och få lite tips och sånt ;).

a_591458.jpg

Det ser väl ungefär ut som det hästen längst till vänster gör fast han "flyger" mer framåt.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Hon har inte ridit han så länge än så det har inte hunnit bli så många språng än, men det vi gör nu är väl bara att försöka sitta kvar. Vi är ganska osäkra på hur vi ska tackla problemet. Men jag tror inte att det är en grej han gör bara för att testa.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Men jag tror inte att det är en grej han gör bara för att testa.

Varför tror du inte det? Jag tycker det låter som en typisk testning. Det är naturligt svårt att säga utan att ha sett beteendet, men på beskrivningen låter det så.

Försök att aktivera hästen när du/den som rider känner att han börjar ladda. Lägg volter, rid några steg sidvärts, ställ om, kräv att han jobbar och tänker framåt. Om man böjer och ställer hästen brukar det vara lättare att få grepp om dem.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

jag tycker du ska prata med hästens ägare i första hand o kolla igenom så att hästen inte har ont o protesterar för det...
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Liten_busig: Självklart har vi redan pratat med hästens ägare! Har ju nästan daglig kontakt med henne och självklart vill hon veta hur det går med hästarna osv.

Luleå: Det är klart att det kan vara det men han har gjort det med sin ägare också så därför tycker jag att det verkar lite konstigt. Sen är det i själva situationerna han gör det i jag tror han skulle göra det med vilken ryttare som än satt på. Men jag kan ju också ha fel, men själva grejjen är hur vi ska få han att inte göra luftsprången när han väl har bestämt sig för dom. Och jag vet att jag inte skrev det i inlägget innan men när han börjar bråka så är det oftast att han börjar tvära och vägrar gå rakt och ibland så resulterar detta i "luftsprången". Och sen är det ju när han verkar tycka att man jobbat han för mkt som han börjar. (Ryttaren gör mkt ställningar & öppna& sluta osv när vi rider. Hon jobbar honom mkt vill säga.)
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Hmm...

Ena sekunden säger du...

Hon har inte ridit han så länge än så det har inte hunnit bli så många språng än, men det vi gör nu är väl bara att försöka sitta kvar. Vi är ganska osäkra på hur vi ska tackla problemet. Men jag tror inte att det är en grej han gör bara för att testa.

och i nästa...

Och sen är det ju när han verkar tycka att man jobbat han för mkt som han börjar. (Ryttaren gör mkt ställningar & öppna& sluta osv när vi rider. Hon jobbar honom mkt vill säga.)

Har man inte ridit en häst så mycket, så brukar man inte kräva max av den i början.

Vet ni i hur god kondition hästen är? Hästen kan mycket väl protestera, för att den inte ORKAR göra det som rytttaren kräver. Alla hästar är inte "elitidrottsmän", även om många ryttare tror att det bara är att hoppa upp och jobba järnet.

Min häst, var likadan första halvåret, som jag hade henne. Hon hade nämligen gått som sällskapshäst i ett par år, men ägaren tyckte att hon såg ut att sakna ridningen och sålde henne därför.
Så fort jag började kräva lite mer jobb, så började hon sätta sig till motvärn, med "rejäla urladdningar". Då backade jag ett par steg i mina krav en period igen och tog ut en massör två gånger i månaden, samt kollade över tänder och utrustningsproblem innan jag sakta ökade på träningsintensitionen.

Så ta det ni bara lugnt och minska lite på kraven ett tag. Jag brukade börja med att "ladda ur" min dam, med ett par minuters longering i trav och galopp innan uppsittning.

Lycka till och glöm inte hjälmen.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Hon har ridit honom i ett par veckor och det tycker inte jag är så länge men det hindrar inte henne från att jobba honom när hon rider. Men du kanske anser att några dagar inte är så länge, borde vart tydligare där. Men det där med konditionen kan du ha en poäng med, men vi rider mest i skritt och lite trav och tar det väldigt lugnt. Tro mig jag vet mkt väl att man inte kan hoppa upp och köra gärnet i början då vi några ggr fått rida igång en annan häst försiktigt efter skador. Så dumma är vi faktiskt inte :)
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Ja, jag är ledsen om jag missförstod dig. Men jag tycker fortfarande att du är lite motsägelsefull. De gånger jag har satt igång hästar som inte varit igång på ett tag, så har inte krävt mer än lydnad för "gas och broms" i skritt och ev. trav med tiden, samt "styrinrättningen" första tiden. Och "första tiden", är olika lång beroende på typ, utbildningsståndpunkt, ålder och avställningstid på hästen.

Men det låter som om du vet, vad ni gör, så ni fixar det säkert. :bow:

Fortsatt trevlig jul- och nyårshelg önskar jag er. :bump:

Men det där med konditionen kan du ha en poäng med, men vi rider mest i skritt och lite trav och tar det väldigt lugnt. Tro mig jag vet mkt väl att man inte kan hoppa upp och köra gärnet i början då vi några ggr fått rida igång en annan häst försiktigt efter skador. Så dumma är vi faktiskt inte

(Ryttaren gör mkt ställningar & öppna& sluta osv när vi rider. Hon jobbar honom mkt vill säga.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Men herregud, om jag visste hur vi skulle tackla problemet så skulle jag inte skriva här för att få hjälp heller!! Och det jag menade var att jag aldrig skulle sitta upp på en häst som inte gått på ett bra tag och köra för fullt, som jag fattade ett av dina tidigare inlägg så trodde du kanske att det var det vi gjort fel? Finns ingen anledning att vi ska bli otrevliga och spydiga!

Är iallafall tacksam för dom tips jag fick av dig.

Trodde inte att jag skulle behöva sitta här och försvara mig själv isåf hade jag vänt mig nån annanstans. Men jag ser ju varför du tycker att jag är lite motsägelsefull, men har jag sagt att hon kör gärnet på han? Nej hon jobbar han så han ska få nått att göra så han slipper gå och tänka på allt annat omkring sig, men det är klart att hon inte kör skit hårt med honom hela tiden!
Kanske bör nämna att han är väldigt på i skritten och det är svårt att få honom riktigt avslappnad så han kan gå på långa tyglar och ta det lugnt, man får lixom hålla tillbaka honom ganska mkt. Blir jag kanske ännu mer motsägelsefull nu?


Men om det är nån mer som har tips så tar jag mer än gärna emot dom! Även om det kanske är svårt att komma med tips när man inte sett hur hästen gör eller varit med om ngt liknande själv =)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Min mening med denna tråd var ju inte att jag skulle ha en dyspyt med ngn om hur man rider igång hästar.
Jag gjorde den för att kunna få lite tips om hur vi ska lösa problemet har fått en del redan men vill gärna ha fler.
Så jag ber väl om ursäkt för att det spårade ur litegrann. Men som sagt tar gärna emot fler tips för dom behöver vi verkligen!
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Vissa hästar har mkt i sig, och gör sådana saker av ren livsglädje( tro "inte" jag talar om vårt Cortezsto tex:angel: ;) )...
Det brukar rätta till sig när man rider dom tillräckligt ofta och tillräckligt hårt.
"När lektionen är över, är "pållen" uppvärmd och egentligen redo att börja ridas" är ett typiskt beteende för dessa hästar...

Mkt markarbete,tömkörning, och aldrig "busridning" i skogen.
Är du en duktig ryttare är en gramantygel ett fint hjälpmedel på sådana glada djur.:)

Korta stigläder och bra balans är också bra att ha...

En förbygel att hålla sig i(sk "fegislina") är mkt bra hjälp oxå.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jag är till skillnad från många andra här på forumet, inte ute för att vara spydig. Men det är ändå väldigt lätt att missförstå varann. Jag missförstod dig och du har tydligen missförstått mig.

För som du också säger.

Men om det är nån mer som har tips så tar jag mer än gärna emot dom! Även om det kanske är svårt att komma med tips när man inte sett hur hästen och också ryttaren gör eller varit med om ngt liknande själv =)
(Röd text, mitt tillägg - förlåt)

Min dam, är väldigt tittig och spänd i skritten om jag kortar upp tygeln. Får hon däremot gå och "lulla på i sin egen värld" så är det inga problem. När jag har kortat upp tygeln, börjar hon oftast trava direkt. Så jag får också jobba min dam utifrån "dagens kondition".

:bow: :bow: :bow:

I övrigt instämmer jag till 90 procent med Ancans inlägg, som också är väldigt bra och något jag oftast anammar. :idea: :bump: Jag rider dock för det mesta med LÅNGA läder och trivs INTE med graman. Idag tömkörde jag min dam på vägkanten och försökte mest få damen att gå rakt fram och lite "skänkelvikning", utan att trassla in mig i linorna. Tack och lov för reflexer och reflexväst. Med lite glitter på tömmarna, hade jag nog bitvis klassats som julgran. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jo det är ju väldigt lätt att missförstå varandra över internet eftersom att man inte kan använda ngt speciellt "tonläge":smirk: . Och man vet ju lite hur hästfolk kan vara därför biter man ifrån på en gång:angel: och det var inte meningen att låta så otrevlig som jag gjorde. Men tack för tipsen! Den här herren är också extremt tittig och har väldigt svårt att slappna av och gå på långa tyglar, då rusar han bara iväg, en träningsak, det är väl en träningsak. Kanske ska prova lite tömkörning med honom. Men man kanske inte ska jobba han överdrivet mkt heller fast å andra sidan verkar det nästan som att han behöver nått att koncentrera sig på för att vara lugn, äsch vi får prova att låta han gå rakt fram utan för mkt krav och se vad som händer =).


ancan: Gramantygel har vi också pratat om att ev prova, när jag fråga om hon inte skulle ha ett "fegissnöre" när hon red fnös hon bara det var hon tydligen för tuff för :smirk:. Men vi får ta och prova gramanen nån dag snart och se hur det funkar!
Det kan ju vara det att han har överenergi och att det kommer ut i dom här sprången. Det händer oftast när han har tröttnat på att jobba och tycker att nej nu ska vi rejsa istället.
Tack för tipsen!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Har ni provat med halvhalter? Mina pållar kan göra sådär ibland och det börjar med att de sänker ryggen en tusendels sekund innan språnget kommer. Om man hinner ta en halvhalt under den där tusendels sekunden brukar man kunna hejda språnget... Annars är det ju bara att prova alla de olika tipsen som du har fått i den här tråden, hästar är ju individer, precis som ryttare, så något av tipsen borde väl passa er båda...
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

*knapplån*

Jag blir lite förvirrad av att du dels skriver att han är väldigt pigg och energisk, dels att han springer baklänges. Jag har aldrig träffat en överpigg häst som springer baklänges om man inte drar den i munnen.

Så om den faktiskt är pigg så skulle jag lätta i handen och släppa fram den. Luftsprången skulle jag inte bry mig så mycket om i så fall, som Ancan skrev så går de nog över av sig självt. Kanske longera innan ni rider ut (om ni är duktiga på det) så att hästen redan är lite rastad och lösgjord.

Om den springer baklänges för att den är istadig skulle jag lätta av i handen och rida så energiskt framåt som det bara går (med hjälp av röst, sporre, spö eller vad som behövs). Även i det fallet skulle jag inte bry mig så mycket om den skuttade, huvudsaken är att den går fram.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Antar att det där meddelande var till mig och om det var det så har jag väl aldrig sagt att hästen springer baklänges? Inte vad jag kan se iaf. Hmm, konstigt :S.

Och "luftsprången" är nått som vi måste bry oss om för dom är enorma och iallafall jag tycker inte att man kan acceptera att en häst gör så. Hade han bara hoppat rakt upp i luften hade det varit en sak men nu tar han ju världens längsta (okej, inte världens längsta men ett väldigt långt språng) uppåt & framåt och det är inte så himla kul att sitta på när han gör så.
Men det är nog svårt att förstå hur han gör när man inte sett, när ägaren varnade och sa att han kunde göra så så trodde jag inte att det var så farligt men sen när jag såg hur han faktiskt gjorde så blev jag väldigt förvånad.

Det bästa vore väl om jag kunde filma detta beteende men det är lättare sagt en gjort ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

En del hästar kan man inte ta i så mycket från början av ridturen utan det får bli en kompromiss - hästen får inte springa så fort den vill, men jag kan inte heller få den att uppföra sig precis så som jag vill. Jag uppfattar nog också hästens backande som att den är "för pigg" och inte längre kan ta sig framåt. Jättesprånget framåt stämmer också med det - när hästen inte kommer längre bakåt så kastar den sig på bettet och rycker med sig ryttaren för att iallafall komma någon vart. Det kanske ändå är bättre att jogga en bit och skritta senare än att bråka med hästen och få onödiga konflikter? En spänd ryttare får inte en avslappnad häst.

Också en tanke är att olika ryttare är vana vid olika stöd och olika hästar föredrar olika stöd. Om ryttaren vill ha mycket stöd och hästen inte vill ha mer än sytrådsstöd så blir det lätt missförstånd i ekipaget. Ni kanske får pröva er fram till vad som passar denna häst?
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jag skrev att han backade ned i diket inte att han "sprang baklänges" hur dom nu gör det :confused: .
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp