Hästen halt p.g.a. hovslagare- vem betalar?

Solvira

Trådstartare
Om hästen blir halt för att hovslagaren slagit in en söm fel (och skapat en blödning), vem betalar då? Det är ju nu som tävlingssäsongen drar igång dessutom, och vi är redan anmälda till tävlingar.

Nu vet jag inte om han är halt, då jag varit borta i helgen och inte var här när hovis var här, men pappa sa att han hade börjat blöda när hovis slagit in en söm fel.
Han har inte visat nåt i skritt och jag ska kolla honom ordentligt i trav idag, och OM det visar sig att han är halt och vi kommer att missa en massa tävlingar (har tävlingar två helger i rad, vila en vecka, så två helger i rad igen under ungefär två månader framöver), vem betalar då? Det är både lagtävlingar och vanliga tävlingar som kommer gå bort i så fall, och det är ju i alla fall två som anmälningstiden gått ut för, vilket innebär att jag inte kan dra tillbaka min anmälan där.
Däremot känns det som att jag skulle ha en jäkla tur om han inte blev halt när han började blöda för att sömmen gick fel. :crazy:

Så vad gäller egentligen när det är hovslagaren som gjort fel?
 
Sv: Hästen halt p.g.a. hovslagare- vem betalar?

Om du har en seriös hovslagare, så bör det gå på hans ansvarsförsäkring.
Det är skadan som repareras på hans bekostnad, men de anmälda tävlingarna bekostas nog inte. Tror inte det iaf.
 
Sv: Hästen halt p.g.a. hovslagare- vem betalar?

Min hovslagare står för sådanna tabbar. Det har iof aldrig hänt, men jag vet att han gör det.

Om hästen blivit sömstucken läggs det på en sula och sedan är hästen bra. Har det blivit en böld så kanske det krävs ett par dagar, uppåt en vecka men sen är hästen återställd. Så det bör ju inte förstöra din tävlingssäsong speciellt mycket.

Är du osäker så lägg ett jodopaxomslag så går förloppet fortare.
 
Sv: Hästen halt p.g.a. hovslagare- vem betalar?

Ett sömstick brukar aldrig bli något om man upptäcker det direkt och åtgärdar det. Ens ansvarsförsäkring har nog aldrig varit aktuel i ett sånt här fall. Och om du inte sett din häst halt än kan jag nästan garantera dig att du inte behöver vara orolig.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 075
Senast: Djurvän
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 228
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp